2018-05-15, 11:35
Medlem
Hej där ute!

En lång historia kort. Jag har jobbat sen jag var 15 i samband med studier och efter studierna har jag jobbat heltid inom industri med mycket övertid. Även reparerat och sålt massa saker på sidan av så har samlat på mig över 1 miljon kronor.

Men har insett att man kan inte jobba sig till rikedom utan pengarna måste jobba för dig ist, Är inte ute efter att bli rik utan ekonomisk oberoende så jag kan välja om jag vill jobba elr gå ner till deltid. Alltså bara vara en fri människa

Så jag funderar på att investera lite över miljonen har ni några tips då jag är ny inom det. Kan tillägga att jag är 20 år och inte här för att skryta utan att ta hjälp av såna som kan det punkten mer och få tips

Tack på förhand

/ Cash is King
Citera
2018-05-15, 11:43
Medlem
Pengar som du inte behöver i närtid ska man investera. Speciellt nu när de inte finns någon ränta på dom vanliga kontona.
Dock ska du inte investera i hela miljonen, utan du ska alltid ha en buffert nära till hands för oförutsedda händelser. Resten kan man investera på tex börsen.
Eftersom du bara är 20 år så antar jag att du kommer jobba ganska så många år till?

Om man inte är så insatt så tycker jag du ska satsa på ett par fonder där pengarna får jobba.
När är hade du tänkt på ett ungefär att dessa pengar ska användas? Är det tanken att du ska månadsspara fram till att dom ska användas?
Citera
2018-05-15, 12:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashisKing.
Hej där ute!

En lång historia kort. Jag har jobbat sen jag var 15 i samband med studier och efter studierna har jag jobbat heltid inom industri med mycket övertid. Även reparerat och sålt massa saker på sidan av så har samlat på mig över 1 miljon kronor.

Men har insett att man kan inte jobba sig till rikedom utan pengarna måste jobba för dig ist, Är inte ute efter att bli rik utan ekonomisk oberoende så jag kan välja om jag vill jobba elr gå ner till deltid. Alltså bara vara en fri människa

Så jag funderar på att investera lite över miljonen har ni några tips då jag är ny inom det. Kan tillägga att jag är 20 år och inte här för att skryta utan att ta hjälp av såna som kan det punkten mer och få tips

Tack på förhand

/ Cash is King

Om jag var du skulle jag investera i ett antal breda fonder med låga avgifter. Typ 20 % Avanza Zero, 70 % globalfond och 10 % med högre risk. För att minska risken att gå in med hela millen precis på toppen skulle jag även investera kanske 40 tkr per månad. Då är du fullinvesterad om drygt två år.

Hur bor du? D.v.s kan det blir så att du kommer behöva ta ut pengarna om något för att köpa lägenhet/hus eller kommer dessa pengar få vara investerade med lång tidshorisont?
Citera
2018-05-15, 12:16
Medlem
Puffes avatar
Du kommer få en hel del tips om bland annat global fonder, inget fel med det egentligen men tråkig tillväxt.

Du är ung och har många år på dig så jag hade satsat på något högre risk med större förtjänst möjlighet.

Leta reda på lite fonder som ser bra ut och kolla lite historik mm.
Ett tips är sidan 234 på SVT text
Citera
2018-05-15, 12:31
Medlem
Tack för alla svar!

Okej precis man får sprida ut det lite så alla ägg inte ligger i samma korg..

Idag så bor jag faktiskt hemma ( bara 20 år tycker jag) Men jag lär ju flytta ut snart, Har närmare 1,3 idag men tänker att jag bor hemma 1 år till så har jag lätt 1,5 om jag bara sparar av månadslönen och då kan jag investera 1 mille som jag inte kommer behöva och sen har jag minst 500k att köpa lägenhet för samt ha en buffert för utgifter som ej är väntade. Räknade lite på kul..

Och investerar jag 1 mille och får snitt avkastning på 8% och då är ju ej direktavkastning från bolagen med så när jag är 43 år har jag en avkastning på över 450k om året och det motsvarar ju en årslön idag typ så då är man ju fri

Känner att det kan ju vara värt att satsa lite nu när man bara är 20 år och se för annars sitter man säkert där när man är 40 och undrar varför man inte gjorde det..

För man kan ju låna lite till lgh då det är så låga räntor..
Citera
2018-05-15, 12:47
Medlem
Citat:
Tack för alla svar!

Idag så bor jag faktiskt hemma ( bara 20 år tycker jag) Men jag lär ju flytta ut snart, Har närmare 1,3 idag men tänker att jag bor hemma 1 år till så har jag lätt 1,5 om jag bara sparar av månadslönen och då kan jag investera 1 mille som jag inte kommer behöva och sen har jag minst 500k att köpa lägenhet för samt ha en buffert för utgifter som ej är väntade. Räknade lite på kul..

Och investerar jag 1 mille och får snitt avkastning på 8% och då är ju ej direktavkastning från bolagen med så när jag är 43 år har jag en avkastning på över 450k om året och det motsvarar ju en årslön idag typ så då är man ju fri

Känner att det kan ju vara värt att satsa lite nu när man bara är 20 år och se för annars sitter man säkert där när man är 40 och undrar varför man inte gjorde det..

Tycker du tänker sunt.
Om du ska jobba i minst 20 år till så kommer dina pengar att växa mycket oavsett hur börsen ser ut just nu.
Som även nämnts så ska man våga ta lite risk när man ska spara så pass länge som du ska.

Mitt bästa tips är att låna/köpa ett par böcker som handlar om att investera på börsen. Därifrån kan du sen sätta ihop en basportfölj.
Hur du ska sätta fördelningen mellan aktier och fonder beror mycket på hur intresserad du är att jobba med dina investeringar. Aktier kräver i regel mer jobb än fonder då förvaltaren till fonden gör jobbet åt dig.
Dock tycker jag alltid man ska ha som mål att ha ett antal aktier som ger dig utdelning då det ger en ränta-på-ränta effekt som blir väldigt stor med tiden. Förutsatt att man återinvesterar all utdelning.
Citera
2018-05-15, 12:58
Medlem
Fenjal888s avatar
Sprida risken är det äldsta tipset i boken och tycker verkligen det är det du ska köra på.

Börja med en viss procent och behåll den andra i likvida medel tills du lärt dig, så du inte hoppar in med ALLT på samma gång. Onödig risk. Sedan kan ju gott kötta in en större % i säkra källor som fonder, större large-cap företag. En liten procent, 5-10%, i "wild cards". Kanske BTC / ETH, andra alternativa investeringar?

Ett tips är "learning-by-doing", så börja först och främst med en liten summa lite här och där och observera hur det rör sig i närtiden.
Citera
2018-05-15, 14:15
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Blanka fidgetspinner-aktier
Citera
2018-05-15, 14:55
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Tack för alla svar!

Snittavkastning är lite förrädiskt uttryck för någon som är van vid att spara på bankkonto, många överskattar sin risktolerans. 8% över tid innebär att du kan backa 60% på ett år vilket är lungt, bara du inte säljer nånting då. Sedan kan du även ligga back 15 år i sträck så boka inte in din 43års dag än, kan lika gärna bli tidigare som senare.

Ska du köpa en lägenhet för 500k eller tillkommer lån? Den mest framgångsrika taktiken är att investera 10-15% av din inkomst tills bostadslån är avbetalt, sedan höja investeringarna. Då lär du dig gradvis att hantera vinster och förluster.
Citera
2018-05-15, 15:08
Medlem
Det skulle vara bra att få en fond som vid var tid slår inflationen och värdeminskningen på kronan!
Med detta menar jag inte 10% utan bara så man håller pengaförfallet/värdet i schack.
Finns det någon fond som med god säkerhet håller måttet även under sura tider?
Citera
2018-05-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Det skulle vara bra att få en fond som vid var tid slår inflationen och värdeminskningen på kronan!
Med detta menar jag inte 10% utan bara så man håller pengaförfallet/värdet i schack.
Finns det någon fond som med god säkerhet håller måttet även under sura tider?

Är väl räntefonder i så fall.
Citera
2018-05-15, 15:47
Medlem
ekonomis avatar
du är 20? så hur bor du nu? kvar hos föräldrarna? annars om du ska flytta inom närtid så kanske du inte ska trycka in det du har på börsen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in