2018-05-15, 09:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Som sagt. Skapades det inte en speciell tråd för att avhandla teorier om manipulationer från opinionsinstituten? Det känns som om ämnet är färdigavhandlat & uttömt. Det finns inte mer att säga helt enkelt. Det är slut, det är slut, det är över nu.
2018-05-15, 09:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Detta måste vara århundradets mesta onödiga inlägg. DN logik.

Nä, tvärtom.

Det har visat sig över tid att OI klarar av att mäta även lätt udda politiska grupperingar riktigt bra, men så kommer SD och ställer till det. Här är det naturligtvis intressant att reda ut

1. om OI inte stämmer (de är ett nedslag i tiden, inte en prognos för ett framtida val) och i så fall varför (metodfel, till exempel).

2. om OI stämmer, i alla fall i stunden (dvs, valmanskåren är tendensiös och volatil, på en nivå man inte kan förutse)

och

3. Varför valresultatet (avgivna röster) skiljer sig från det närtidsundersökningar (VALU) visar (eller, undersökningspopulationen anger) vilket kan bero på urval, skämsfaktorer, integritetsfrågor med mera. VALU kommer ju inte att kunna fånga upp poströsternas fördelning, hur de än försöker, bara som en, av flera möjliga förklaringar.

Så nog finns det intressanta vinklingar på den här frågan, vad man än har för politiska preferenser.
2018-05-15, 09:50
Medlem
Citat:
Detta måste vara århundradets mesta onödiga inlägg. DN logik.
Självinsikt är inte din starka sida kanske? Eftersom tjafsandet börjat gränsa till ordningsfråga försöker åtminstone jag släppa det och gå vidare. Min skärpning löser dock inga ordningsfrågor så länge du tvångsmässigt fortsätter peppra med dina dumdryga enradare som bara är ren baiting. Bara ett par meddelanden upp var du tvungen att peta in ett svar till FlashyBear med ytterligare tourettes-bjäbb om att VALU är viktad för att missgynna SD, eftersom du vet att det är den mest befängda och lättavfärdade anklagelsen på listan. Var det århundradets mest ”nödvändiga” inlägg?

Det är förvisso imponerande att du kommer undan med baitandet medan de som skriver längre svar för att bemöta skiten får skulden, och det är beklagligt att mods inte känner igen systematisk flamebaiting, men nu är det dags att även du skärper dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som sagt. Skapades det inte en speciell tråd för att avhandla teorier om manipulationer från opinionsinstituten? Det känns som om ämnet är färdigavhandlat & uttömt. Det finns inte mer att säga helt enkelt. Det är slut, det är slut, det är över nu.
Jag tror att 99% som sägs i ärendet har varit uppe minst 50 varv genom åren och lever vidare endast tack vare kollektiv demens, men jakten på de sista 1% är nog lite av en regnbågsjakt som inte är värd slitaget på tangentborden, nej. Jag tror aldrig det funnits ett val som så många knappt kan bärga sig att få undanstökat som 2018. Kristersson sa just det häromdan i nån intervju eller debatt om man kände bara att ja, exakt, den kollektiva vibben är att alla vill ha det undanstökat helst igår. Utom MP då som åker ut.
2018-05-15, 10:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nä, tvärtom.

Det har visat sig över tid att OI klarar av att mäta även lätt udda politiska grupperingar riktigt bra, men så kommer SD och ställer till det. Här är det naturligtvis intressant att reda ut

1. om OI inte stämmer (de är ett nedslag i tiden, inte en prognos för ett framtida val) och i så fall varför (metodfel, till exempel).

2. om OI stämmer, i alla fall i stunden (dvs, valmanskåren är tendensiös och volatil, på en nivå man inte kan förutse)

och

3. Varför valresultatet (avgivna röster) skiljer sig från det närtidsundersökningar (VALU) visar (eller, undersökningspopulationen anger) vilket kan bero på urval, skämsfaktorer, integritetsfrågor med mera. VALU kommer ju inte att kunna fånga upp poströsternas fördelning, hur de än försöker, bara som en, av flera möjliga förklaringar.

Så nog finns det intressanta vinklingar på den här frågan, vad man än har för politiska preferenser.
Klart dom inte "stämmer". Det påstår ju inte ens instituten själva. Det beror i och för sig vad man avser med begreppet "stämmer". Men normalt så försöker man ju lägga sig inom ett "konfidensintervall", som sägar att någonstans inom detta intervall ligger "sanningen".

Dessutom har det blivit svårare att genomföra undersöknigar av alla de slag i samhället, pga svarströtthet, ökat skepticism mot undersökningar och samhällsinstitutioner i stort etc.

Särskilt gäller detta etablissemangskritiska väljare av typ SD-väljare. Ofta manipulerar de sina svar eller vägrar svara helt. Detta stora problem med just SD erkände SCB öppet i en eftervalsdebatt efter förra valet. Jag är rätt säker på att problemet inte blivit mindre, pga att SD växt i mer trendkänsliga grupper i storstadsområden, där priset att avslöja sin partipreferens är mycket högt.
2018-05-15, 10:45
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Oavsett om det finns medvetna agendor eller inte så är det superintressant att följa den underliggande trenden.

Det har ju börjat att talas allt mer om S&M som regeringsalternativ (passande namn eller hur?).

Detta är mycket bra för SD. Deras väljare avskyr respektive motpart in i benmärgen.

Lägg till att S precis röstat för Afganamnestin och att M gått ut och sagt att man vill behålla marginalskatten på 60%. Det senare tar bort i stort sett all anledning att rösta på M istället för SD.

Det känns verkligen som SD’s positiva trend kan fortsätta😀
2018-05-15, 10:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Klart dom inte "stämmer". Det påstår ju inte ens instituten själva. Det beror i och för sig vad man avser med begreppet "stämmer". Men normalt så försöker man ju lägga sig inom ett "konfidensintervall", som sägar att någonstans inom detta intervall ligger "sanningen".

Dessutom har det blivit svårare att genomföra undersöknigar av alla de slag i samhället, pga svarströtthet, ökat skepticism mot undersökningar och samhällsinstitutioner i stort etc.

Särskilt gäller detta etablissemangskritiska väljare av typ SD-väljare. Ofta manipulerar de sina svar eller vägrar svara helt. Detta stora problem med just SD erkände SCB öppet i en eftervalsdebatt efter förra valet. Jag är rätt säker på att problemet inte blivit mindre, pga att SD växt i mer trendkänsliga grupper i storstadsområden, där priset att avslöja sin partipreferens är mycket högt.

Det här är ju fullt rimliga reflektioner, och det är ju nästan genant självklart att när undersökningar i närtid prickar allvarligt fel, så beror det på något man inte kan ta höjd för.
2018-05-15, 10:51
Medlem
2560ps avatar
Finns det någon OI som redovisar osäkra väljare? Tror aldrig jag sett det. Det hade varit intressant.
2018-05-15, 10:57
Medlem
Citat:

Storstadsområden är intressant, det är en potentiell skrällgrupp där egenskapsviktningen kan visa sig ligga ett val efter igen. Kvinnor är den andra. Om man var tvungen att välja en (förutsatt att det ger samma effekt på totalen) blir det lite åsna mellan hötappar, men det faller nog på storstad pga efterverkningarna. Kvinnor är ju spridda jämnt över hela landet så den ”vem vare som rösta SD?”-frågan blir inte så relevant, men tänk dig att SD skulle bli största eller näst största parti i valdistrikt Södermalm-Enskede. Förra gången blev M störst där med 23% så det är inte så omöjligt som man kanske tror.

Om det händer behöver jag inget Netflix de kommande 4 åren, jag kan kolla på nån webbkamera från Söder och garva åt den tryckta stämningen när nyvänstern går runt på sin hemmaplan och brottas med tanken på att typ var femte de möter är SD.

Å andra sidan, det är ju via OU vi vet att SD har ökat bland kvinnor och storstadsbor så helt knäpptysta är de inte. Den stora frågan blir hur stor andel som är det.
2018-05-15, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Finns det någon OI som redovisar osäkra väljare? Tror aldrig jag sett det. Det hade varit intressant.
Alla eller nästan alla har väl med det som en procentsats, efter övriga?

Senaste Novus hade 8,2% osäkra, Demoskop 12,5%, Inizio 7,2%, till exempel.

Däremot är det ett ganska missvisande namn på gruppen. De flesta institut lirkar ganska mycket. Så här jobbar t ex Inizio:
Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval idag?” Om respondenten inte uppger parti får de följdfrågan: ”Vilket parti lutar det mot?” och de som inte svarar på denna heller får följdfrågan ”Vilket parti tycker du är minst dåligt?”. I redovisningen slås dessa tre frågor samman för att visa resultatet av partisympatierna om det vore val till riksdagen idag.
Rubriken ”osäkra” skulle jag nog bara sätta på de som inte svarar på första frågan. Om man trots tre påstötningar inte har nämnt ett partinamn, är man fan inte osäker, man är helt säker, antingen på att man a) inte vill uppge partinamn hur mycket de än tjatar, alternativt b) att man är så långt från att fatta ett beslut att man snarare bör kallas ”ovillig” eller ”ointresserad” än ”osäker”.

Citat:
Falsk news blir inte mer sann för att den upprepas (eller är mångordig). Om du bara sköter dig, så slipper du att bli bemött så.
OK, har du den attityden så är vi inte färdiga - vi har tvärtom inte ens börjat. Nåja, du fick chansen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-15 kl. 11:22.
2018-05-15, 11:27
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

(Min fetning)

Intressant att allt fler på sistone - även i denna tråd - nämner just detta. För ett litet tag sedan var FransLiszt inne på exakt det du tar upp här, att SD nu på allvar börjar bryta in i nya grupper (vilka skiljer sig markant från de grupper SD lyckades "erövra" i valet 2010 och 2014) där stigmat kring SD fortfarande är mer än stort.

Vi kan således inför detta val befinna oss i ett läge där utvecklingen går i två olika riktningar på samma gång: stigmat minskar avsevärt i vissa grupper samtidigt som de många nya grupperna som tillkommit efter 2014 ännu håller käft eftersom priset i många fall kan vara skyhögt om man börjar prata till höger och vänster om att SD är partiet man ska rösta på. Vem vill riskera att bli utfryst, mobbad, utpekad, socialt isolerad och känna sig intensivt avskydd av sina chefer, arbetskamrater, grannar, sina "vänner"? Åtskilliga är definitivt inte beredda att betala det priset. Man håller tyst - inte bara i sitt sociala umgänge utan även när Sofia, 24 år, från Sifo ringer och frågar vilket parti det ska röstas på i valet.

Trots att SD gått fram starkt i opinionen, och många uppenbarligen väljer att också uppge SD i opinionsundersökningar, är jag övertygad om att detta bara är toppen på isberget. Det finns också en rejäl ismassa under vattenytan... vad kommer att hända när denna massa gör sina röster hörda på valdagen? Mörkertalet kring SD (och regeringsbildningen) kommer att dominera eftervalsdebatten - ihop med Socialdemokraternas sämsta val i historien.
Senast redigerad av Smoothman 2018-05-15 kl. 11:38. Anledning: Rättelse av ord
2018-05-15, 11:30
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Alla eller nästan alla har väl med det som en procentsats, efter övriga?

Senaste Novus hade 8,2% osäkra, Demoskop 12,5%, Inizio 7,2%, till exempel.

Däremot är det ett ganska missvisande namn på gruppen. De flesta institut lirkar ganska mycket. Så här jobbar t ex Inizio:

Tack! Är nog jag som bara kollat när TV och tidningar publicerar undersökningarna, där har jag aldrig sett att det är med - vad jag kan minnas. Får kolla direkt hos källan ist. Är det någon som har direktlänkar? Det är så jävla krångligt att hitta på de där sidorna, så jag har (hade) gett upp.
2018-05-15, 13:55
Medlem
SD har nu 200K gilla på FB, det är en fördubbling från 2014 o överlägset störst!

SD2018

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in