2018-05-13, 23:24
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Det är inte så skumt egentligen. Värmen som ligger närmst jordens yta skapar mest distortion, ju längre upp du kommer ju kallare blir det. Det är därför man under dagar med låg luftfuktighet kan se så långt även från jordens yta, längre än vad rundjordmodellen säger är möjligt därav dilemmat.

Men jag är där ibland på vintern när luftfuktgtigheten är nästan noll. Ända kan jag inte se Finland. När isen ligger finns ju ingen värme som kan skapa "distortion". Borde jag inte kunna se Finland vid noll luftfuktighet?
Citera
2018-05-13, 23:24
Medlem
Citat:
Det är inte så skumt egentligen. Värmen som ligger närmst jordens yta skapar mest distortion, ju längre upp du kommer ju kallare blir det. Det är därför man under dagar med låg luftfuktighet kan se så långt även från jordens yta, längre än vad rundjordmodellen säger är möjligt därav dilemmat.

På en mils höjd kontra 22 mils avstånd till fastlandet gör den naturligtvis inte så stor skillnad...försök igen!
Citera
2018-05-13, 23:30
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Men jag är där ibland på vintern när luftfuktgtigheten är nästan noll. Ända kan jag inte se Finland. När isen ligger finns ju ingen värme som kan skapa "distortion". Borde jag inte kunna se Finland vid noll luftfuktighet?
Vet inte exakt vilka förhållanden som råder på platsen du pratar om. Men jag vet att det finns förhållanden på jorden som tillåter sikt långt bortom den påstådda kurvaturen. Forska så finner du.
Citera
2018-05-13, 23:41
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jodå, våra observationer av polstjärnan visar att jorden är en sfär.
Polstjärnan syns alltid norrut, och det är norrut ofta man kan bekräfta att jorden inte är rund, och den går aldrig under horisonten, så med andra ord så kan man alltid se den och det gör man enbart med en platt jord.
Citera
2018-05-13, 23:41
Medlem
Citat:
Vet inte exakt vilka förhållanden som råder på platsen du pratar om. Men jag vet att det finns förhållanden på jorden som tillåter sikt långt bortom den påstådda kurvaturen. Forska så finner du.

Nu förstår jag vad du menar med "forska", det är att googla och söka på YouTube. Eller hur definierar du begreppet "forskning"?

Hur gick det med svaren på mina frågor? https://www.flashback.org/sp64041252
Ska vi kanske konstatera att du inte vågar svara? https://www.flashback.org/sp64038464
Citera
2018-05-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Polstjärnan syns alltid norrut, och det är norrut ofta man kan bekräfta att jorden inte är rund, och den går aldrig under horisonten, så med andra ord så kan man alltid se den och det gör man enbart med en platt jord.

Du personifierar verkligen den totalt ignoranta plattjordaren. Du lyckas inte ens papegojbabbla.
Du kan inte ens bestämma dig för om jorden är platt eller rund och ihålig, fylld med dinosaurier och aliens. Du argumenterar ju emot dig själv. Tomtarnas tomte.

Hur bekräftar man att jorden inte är rund norrut?
Varför kan man inte alltid se den på en rund jord?
Citera
2018-05-13, 23:56
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Du personifierar verkligen den totalt ignoranta plattjordaren.
Intressant hur du kallar folk ignoranta när du själv undviker argument som talar mot globmodellen och undviker svara på frågor du vet du kommer hamna i knip för. Du är en väldigt ignorant person om någon. Det finns folk som faktiskt vågar ta diskussionen om dessa ämnen, du är inte en utav dom.
Citera
2018-05-14, 00:01
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Du personifierar verkligen den totalt ignoranta plattjordaren. Du lyckas inte ens papegojbabbla.
Du kan inte ens bestämma dig för om jorden är platt eller rund och ihålig, fylld med dinosaurier och aliens. Du argumenterar ju emot dig själv. Tomtarnas tomte.

Hur bekräftar man att jorden inte är rund norrut?
Varför kan man inte alltid se den på en rund jord?
Nej vad spelar det för roll om jag inte kan bestämma om jorden är platt eller ihålig, det finns klara o stora bevis på att jorden är antingen platt eller ihålig.

Hade jorden varit rund så hade man inte sett polstjärnan norrut som den är.
Citera
2018-05-14, 00:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Den är rak garanterat, det är uppenbart från videon. Ingen kurvatur som kan förklara att cyklisten försvinner på den vägen så försök inte ens. Det är garanterat speglingen.
Nej, man kan inte se att vägen är plan. Vi får vänta på ett klipp utan spegling.

Citat:
Vet ej. Visa mig en sådan video, ännu har du inte producerat någon video som inte 1. antingen har spegling eller 2. har vågor som döljer sikten
Klippet jag visade har varken vågor, som är så stora att de döljer halva skeppet, eller någon spegling.
Citera
2018-05-14, 00:02
Medlem
madtops avatar
Citat:
Intressant hur du kallar folk ignoranta när du själv undviker argument som talar mot globmodellen och undviker svara på frågor du vet du kommer hamna i knip för. Du är en väldigt ignorant person om någon. Det finns folk som faktiskt vågar ta diskussionen om dessa ämnen, du är inte en utav dom.

Det är ingenting som talar emot globmodellen.
Citera
2018-05-14, 00:04
Medlem
Citat:

Varför roterar stjärnhimlen åt motsatt håll på södra resp. norra halvklotet? Så skulle det inte vara på en platt jord. Kan du ge en bra och inte krystad förklaring till detta så ska jag överväga att undersöka er modell närmare! Håller dock inte andan...
Citera
2018-05-14, 00:04
Medlem
Citat:

Vilka frågor har jag inte svarat på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in