2018-05-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Men herregud. Tror du att det räcker med ett litet läkarintyg för att bli beviljad hemundervisning?
Men jag kanske har fel. Du har ju stenkoll.

Som sagt, jag vet vad som krävs för läkarintyg. Hur intyget ser ut och vad som står på sådana intyg. Vet också att rektor beviljar och avslår önskemål om undervisning på särskild plats utifrån sin egen bedömning, med hjälp av elevhälsoteamet.
Citera
2018-05-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Rektorn frågade sig ju om man lyssnat för mycket på föräldrarna. Min bonniga tolkning av detta är att föräldrarna tjatat järnet på rektorn om att prompt få hemundervisning när intyg dök upp, medan rektorn (med team) egentligen hade velat testa med anpassningar i skolan - vilrum osv. Har aldrig sett några uppgifter om att vilrum utnyttjats.
För att inte ånyo bli beskylld av nån för att vara ”ohederlig” får man väl flika in att rektorn besvarade sin fråga med ungefär ”nej”, dvs man hade inte lyssnat för mycket på föräldrarna - besluten om hemundervisning var alltså enligt henne rätt. Med facit i hand känns kanske det resonemanget lite märkligt.
Obs att jag inte snokat reda på de exakta citaten, men jag tror jag återger andemeningen i rektorns uttalande någorlunda rätt.

Jag tror Rektor upprepade en fråga ställd av en journalist.

Mycket riktigt svarade hon att dom ställt den frågan till sig själva. Nej det dom (hon var inte ensam) fattat beslut om var det som var det bästa för barnet.

fritt ur minnet
Citera
2018-05-13, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu ska det visst vara två av varandra oberoende vittnen, om jag fattar det rätt, för att det skall godtas som observation.

Annars borde även det funnits med på Moa (senast sedd). Vilket det inte gör eller så har man endast tittat på datum i januari. I nära anslutning till dödsfallen.

Jodå, det har jag förstått, och det kan verka logiskt med två oberoende av varandra.

Men likt förbannat så såg grannen dom i mellandagarna i affären.
Kan nog vara som du säger att det är lite långt bak i tiden för att "räknas"
Citera
2018-05-13, 22:38
Medlem
Citat:
Jag tror Rektor upprepade en fråga ställd av en journalist.

Mycket riktigt svarade hon att dom ställt den frågan till sig själva. Nej det dom (hon var inte ensam) fattat beslut om var det som var det bästa för barnet.

fritt ur minnet

Hon kanske sa dom, och menade att hon rådgjort med andra. Men enligt skollagen är det rektor som beslutar.
Citera
2018-05-13, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Som sagt, jag vet vad som krävs för läkarintyg. Hur intyget ser ut och vad som står på sådana intyg. Vet också att rektor beviljar och avslår önskemål om undervisning på särskild plats utifrån sin egen bedömning, med hjälp av elevhälsoteamet.

Delge gärna oss mindre vetande oh du allsmäktige.
Citera
2018-05-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewalk
Utan att lägga någon personlig vikt vid följande inlägg som publicerats på LinkedIn:

Länk: https://www.linkedin.com/pulse/tribute-osk*r-h*nk*w-el*on*r-krist*fferss*n/

Det verkar som han var på väg att få sin ansökan godkänd till professor.

EDIT: Stavfel.

Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Vem är E.K ?

Professor i Örebro som skrev ett inlägg på LinkedIn efter dåden. Jag tror om du går till firewalks inlägg så kan du läsa det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75
Jodå, det har jag förstått, och det kan verka logiskt med två oberoende av varandra.

Men likt förbannat så såg grannen dom i mellandagarna i affären.
Kan nog vara som du säger att det är lite långt bak i tiden för att "räknas"

När jag gick tillbaka till början av tråden (där go bitarna finns) hittade jag även en dotter som varit hemma över jul till föräldrarna i granngården och sett att H var i trädgården den 31/12. Huruvida den observationen kommit till polisens kännedom vet jag inte. Den var säker för "gammal".
Jag tror familjen dog med liten tidsskillnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Delge gärna oss mindre vetande oh du allsmäktige.

Haha, nejdå nu är det godnatt. Du kanske själv får vänner med dödssjuka barn någon dag, så du blir upplyst. Men det unnar jag ju ingen såklart. Kan ju gå bra med en läkarvän som berättar, eller att du får jobb på en skola också förstås.
Citera
2018-05-13, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Hon kanske sa dom, och menade att hon rådgjort med andra. Men enligt skollagen är det rektor som beslutar.

Formellt är det så men det diskuteras tillsammans med skolhälsoteamet.
Senast redigerad av Remark 2018-05-13 kl. 22:49.
Citera
2018-05-13, 22:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag råkade se att nån hade citerat Ellie. Jag hittade inte inlägget. Tror inte på nåt som står där.

En del av ellies inlägg är obegripliga och verkar inte handla mycket om något värt att försöka begripa dem heller.

Men dina inlägg är ofta semantiskt begripliga. Det som dock gör en tveksam till att tro dem är att du på något sätt nu, i efterhand övertolkar saker du minns från tillfällen du träffat olika familjemedlemmar.
Du menar att barnen var friska och så hävdar du, lite vagt uttryckt att H nämnt att de inte fått hjälp. En postare undrar om det var vid barnsjukhuset och när. På det svarar du då att du minns inte när det skulle ha varit men att det var säkert SUS men du iddes inte fråga. Du har alltså dragit en helt självständig gissning om vad för typ av vård eller insats de sökt och varit missnöjda med.

Länkt till inlägget till stöd för ditt minne:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Du hakar inte dina slutsatser till specifika rutiner hur saker brukar göras. Du antar ofta att de nog menat något annat än de faktiskt sagt.
Ska jag vara snäll så skulle jag säga att jag tror din fantasi är väldigt rörlig. Ska jag vara mindre snäll så låter det inte bara att det är svag trovärdighet, det låter faktiskt lite osunt. Jag har sett exempel på liknande innan. I ett projektarbete fick en grupp jag var i gå igenom omedelbara omhändertaganden av barn för att se den empiriska tillämpningen av lagen. Vi fick mot sekretessförbehåll titta på de sekretessade underlagen från soc till domarna. Där såg man ibland ganska summariska redogörelser där man antecknat väldigt översiktliga redogörelser för vad de granskade subjekten sagt och gjort. Nu var detta förstås ofta väldigt miserabla omständigheter som redogjordes för. Men det fanns några fall där det var mer tveksamt där man nästan fick intrycket att soc varit väl ambitiösa i att framställa familjen som bristfällig.
Citera
2018-05-13, 22:51
Bannlyst
Citat:
Hemundervisningen var baserat på en läkares professionella bedömning av Moas hälsotillstånd.
Hade inget med Oscar att göra.

Någon källa på det?
Citera
2018-05-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Har du ändrat uppfattning nu på senaste tiden, fick känslan av att du var mer bekant med Hanna? Jag förstår att mycket är oklart också för er som är nära familjen. Själv på avstånd vinglar jag mellan olika teorier... Tror du flickorna hade en allvarlig ärftlig sjukdom?

Nej har inte ändrat uppfattning.Men i ett sånt här läge vänder man på varenda sten.
Har hela tiden skrivit att ingen kunde se detta komma och känner absolut inte igen det vare sig Missan el.Rockkungen skriver.Däremot kan väl O har varit slutkörd med klippkort på V.C plus alla tunga uppdrag han hade på arbetet.
Däremot har jag tidigare skrivit att tösernas sjukdom och hemundervisning har varit ifrågasatt.
Visst har det varit upp och ner...men alltid bara hört talas om trötthetssyndrom och töserma kunde ha långa perioder då de orkade mer.Nej det fanns inte någon genetisk sjukdom.Då skulle ju bägge släkterna varit utredda.
Vill fortfarande tro att det måste vara något annat som hänt.
Senast redigerad av Elli09 2018-05-13 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in