2018-05-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Bland annat om hemundervisning.
Att barnen skulle hållas hemma f o m mellanstadiet.
Om utbildning. Väldigt stelbent uppfattning kring barnens förmåga , om deras kapacitet. Om uppfostran .
Barnen hade särskild undervisning i hemmet med läkarintyg. På vilket sätt skulle det bero på Oskars tvångstankar? Vilken sorts uppfostran ägnar någon med tvångstankar sig åt?
Citera
2018-05-13, 20:54
Medlem
Citat:
Jag råkade se att nån hade citerat Ellie. Jag hittade inte inlägget. Tror inte på nåt som står där.
Det verkar som om Ellie och Rockungen har pågående kontakt med familjerna. Vad tror du om Rockungens inlägg om att Agnes var mycket sjuk?
Citera
2018-05-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Var det något du och han/eller du och Hanna pratade om?
Man märker sånt när man träffar barn i föräldrarnas sällskap. Min uppgift var inte direkt att tala med Oskar o Hanna om uppfostran. Man ser o lägger märka till saker o ting. Tvångstanke om utbildning la jag märke till. Vill inte berätta på vilket sätt för det skulle avslöja min identitet
. Hemundervisning ; ja hela Sverige vet att barnen tvingades vara hemma f o m mellanstadiet. Moa beklagade sig om att Agnes var hemma från skolan. Vad tror du själv? Ville Moa vara hemma från skolan. Svaret är nej. Vems idé var allt detta? Inte Moas. Vems då? Oskars. Inte Hannas. Hanna ville leva enkelt
Citera
2018-05-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det verkar som om Ellie och Rockungen har pågående kontakt med familjerna. Vad tror du om Rockungens inlägg om att Agnes var mycket sjuk?
Fråga Rockkungen. Inte mig
Citera
2018-05-13, 21:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Om utbildning. Väldigt stelbent uppfattning kring barnens förmåga , om deras kapacitet. Om uppfostran .

Att han var observant på barnens förmåga kan ju händelsevis ha berott på att de hade, eller utreddes för, någon sjukdom med specifika symptom. Om man vet att det blir förändringar beträffande det och det så vill man kanske hålla noggrann koll på det.
Citera
2018-05-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Jo så kan det verka utåt.Men jag refererar till vad Mano tidigare skrev.
Ibland undrade man ju varför O skötte alla kontakter ? Men när det i själva verket var H som var mest bekymrad över töserna.
Måste säga att O var ju ändå fantastisk som försökte så gott han kunde för att även tillfredsställa H så hon inte skulle missa sina viktiga möten APT m.m.
Sedan en sak vi reflekterat över är ju att töserna tycktes ju må bättre i Os sällskap.
Märkligt var ju också att när det blev tal om ny professur i Lund istället för Uppsala så blev Agnes sämre och även Moa drabbades.
Kan ju vara som Mono säger hon använde töserna för hon visste att det var sårbart för O.
Tror faktiskt E.K trodde att det bara var H och töserna som var döda då hon skrev sitt inlägg för att sedan revidera det.
Vill ju förståss inte tro på detta själv då det är svårt att ta till sig att H som var så hjälpsam mot andra men hade inte så mkt tid över för sina egna.
Om de nu tog detta gemensamma beslut varför kämpade de inte tillsammans innan detta bisarra beslut ?Varför var den enes arbete viktigare en den andres ?
Obs.Nu säger jag absolut inte att det är på detta sätt det här gått till.Finns fortfarande mkt som är suspekt och under utredning....

Har du ändrat uppfattning nu på senaste tiden, fick känslan av att du var mer bekant med Hanna? Jag förstår att mycket är oklart också för er som är nära familjen. Själv på avstånd vinglar jag mellan olika teorier... Tror du flickorna hade en allvarlig ärftlig sjukdom?
Citera
2018-05-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Barnen hade särskild undervisning i hemmet med läkarintyg. På vilket sätt skulle det bero på Oskars tvångstankar? Vilken sorts uppfostran ägnar någon med tvångstankar sig åt?
Läs mitt senaste inlägg. Moa älskade sin skola. Skulle ett barn skaffa läkarintyg ? Du vet exakt vad jag tycker om det intyget.Vi vet inte varifrån det kommer. Säkert av en privatklinik. Du får läsa om min syn på läkarintyget i mina gamla inlägg.
Oskar var fruktansvärd ambitiös. Inte normalt. Den typen av uppfostran , denna typ av krav på barn som är 11 år är inte normalt . Så tvångstankar om en omänsklig värld. Räcker det ? Borde räckt
Citera
2018-05-13, 21:11
Medlem
Citat:
Man märker sånt när man träffar barn i föräldrarnas sällskap. Min uppgift var inte direkt att tala med Oskar o Hanna om uppfostran. Man ser o lägger märka till saker o ting. Tvångstanke om utbildning la jag märke till. Vill inte berätta på vilket sätt för det skulle avslöja min identitet
. Hemundervisning ; ja hela Sverige vet att barnen tvingades vara hemma f o m mellanstadiet. Moa beklagade sig om att Agnes var hemma från skolan. Vad tror du själv? Ville Moa vara hemma från skolan. Svaret är nej. Vems idé var allt detta? Inte Moas. Vems då? Oskars. Inte Hannas. Hanna ville leva enkelt

Hemundervisningen var baserat på en läkares professionella bedömning av Moas hälsotillstånd.
Hade inget med Oscar att göra.
Citera
2018-05-13, 21:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Men "leva enkelt", ville hon lämna man och barn och plocka potatis i Rumänien eller vadå?

Om barnen är hemma från skolan för att de är sjuka och av hälsoskäl inte får gå i skolan så kan man ju inte säga att det är Oskars fel att Hanna inte har det "easy-peasy", det är heller knappast Oskars eventuella tvångstankar som givit Hanna cancer. En sådan sjukdom kan ju enbart i sig själv säkert föda lite dystra tankar.

Menar du att Moa skulle haft klart för sig om det var fel att Agnes var hemma? Eller om hon klagade av sympati? Eller om hon vidarebefordrar något någon eventuellt oinsatt påpekat för Moa, att det ju hade varit bättre om Agnes hade gått i skolan?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-13 kl. 21:19.
Citera
2018-05-13, 21:15
Medlem
Citat:
Frågan var inte till mig . Hoppas det går bra att jag säger vad jag såg. Jag träffade Moa ensam båda med Hanna o respektive Oskar. Mitt intryck var att hon var gladare med mamma.

Ok, tack för ditt svar. Olika uppfattningar alltså kring detta och det kan ju bero på (spekulation) i vilken sällskap man själv är mest komfortabel i - hur man upplever barnen.
Citera
2018-05-13, 21:18
Medlem
Citat:

Yttrade sig O om utbildningsfrågor och om hemundervisning generellt? Om uppfostran?
Citera
2018-05-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ok, tack för ditt svar. Olika uppfattningar alltså kring detta och det kan ju bero på (spekulation) i vilken sällskap man själv är mest komfortabel i - hur man upplever barnen.

Alla kring denna familj har givetvis en egen skärva av hur verkligheten såg ut. Finns inga rätt eller fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in