2018-05-13, 20:03
Medlem
Har i vanlig ordning inte läst hela tråden ordentligt men dristar mig till ett inlägg:
Har flera gånger varit vittne till ambulanstransporter där 2 kvinnliga förare inte orkat lyfta bår + patient i trappa. Patienten har fått gå själv, när det har varit möjligt, eller manlig granne hjälpt till.
På låsta sjukhusavdelningar med ett visst våldsamt klientel kan en manlig vårdare vara relativt utlämnad om det blir skarpt läge och han enbart har kvinnliga arbetskamrater.
Ja, jag är medveten om att det är svepande generaliseringar.
Men nu tolkar jag fysisk styrka som muskelstyrka och muskulär uthållighet
Vad som än sägs om att kvinnliga brandmän uppmuntras att söka, tror jag att de anses som svaga länkar i trygghetskedjan. Med visst fog.
I så gott som alla andra yrken, poliser och militärer inkluderat, är det en fördel med blandad könsrepr.
Citera
2018-05-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Där har du grovt fel. Det fysiska handikapp som kvinnor tvingas leva med har nu gjort de till måltavlor för importerade våldtäktsmän på en skala som börjar bli ofattbar stor. Jag skulle tom vilja hävda att kvinnofriden i Sverige idag är hotad på allvar. Kvinnors fysiska handikapp är som sagt en grundförutsättning för denna utveckling.

Ha! Ha! Tänkte inte på det. Men den fysiska styrkans betydelse blev ju förminskad iom skjutvapnens intåg. Så där har du det enkla svaret. Beväpna kvinnorna mot importerade vålds-orcher, men ge fan i att kvotera in dom som brandhens. Dom ska fan orka bära ut mig när jag tuppat av från röken.
Citera
2018-05-13, 20:12
Medlem
Croissants avatar
Om de här styrkorna leder till att kvinnor har högre pensionsålder än män så löser det flera jämlikhetsproblem. Ett par år mer av lönearbete istället för pension borde göra att snittlönerna blir ganska lika.
Citera
2018-05-13, 20:13
Medlem
Hela artikeln bevisar att kvinnor är intellektuellt underlägsna för de tänker inte logiskt utan emotionellt.

Artikeln är ett bra bevis för snedfördelningen inom vad SVT rapporterar om. De ignorerar alla vetenskapliga uppsatser och väljer istället att presentera någon pop-kulturell nuppa som framsidesnyhet, så att folket ska tro att det nu är detta som gäller.

Och säg inte att "alla ser genom det" - ffa ser de flesta kvinnor inte genom det utan de tror på allt galet de läser om det "låter bra", typ som astrologi.

Citat:
Hon börjar hos Charles Darwin och hans evolutionsteori. Han levde i en tid då kvinnor inte hade samma förutsättningar och tänkte att det måste vara på grund av en biologisk skillnad mellan könen. Han beskriver kvinnor som ”intellektuellt underlägsna männen”, skriver Angela Saini.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/har-har-vetenskapen-haft-fel-om-kvinnor

Feminister måste ju kvotera in kvinnor och "justera" för patriarkatet, och sedan förklarar man att det är jämlikt. Darwin var en empiriker ut i fingerspetsarna. Att han såg kvinnor som intellektuellt underlägsna berodde på att det var så det såg ut. Och så ser det i hög utsträckning fortfarande ut. De flesta som topp-presterar inom valfri aktivitet är män. Det var detta Darwin noterade och det är ju sant.

Ta t.ex. socialt arbete. 9 av 10 som läser socialt arbete är kvinnor. Men 16 av 19 professorer som listat på Wikipedia är män: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_professorer_i_socialt_arbete

Om man undersöker de aktiviteter där kvinnor skulle kunna förvänta sig prestera jämnbra med män eftersom man enbart går efter förmåga, och inte kan kvotera in någon, så presterar män överlägset bättre än kvinnor.

Den enda kvinnan bland de hundra bästa schackspelarna är t.ex. rankad nr 64 och schack är 100% egalitär: spelar du bra så vinner du. Patriarkatet vinner inga partier. (och till skillnad från i verkliga livet så ger feministiskt gnäll inga extrapoäng)

Visst kan kvinnor prestera bättre än man intellektuellt sätt, det ifrågasätter väl ingen, precis som att en kvinna kan vara längre och starkare än en man. Men överlag är männen bättre.

Ta nobelpristagare i litteratur. Kvinnor är mer verbala än män, men innan nobelstiftelsen började kvotera in kvinnliga pristagare så var 8 av 10 pristagare män.

Eller ta pianister. Också 100% egalitär aktivitet där minst lika många kvinnor som män börjar spela som barn. Ändå är 9 av de 11 bästa pianisterna just nu män. (https://fireinsidemusic.com/best-pianists-alive/) Jag hittade en annan lista som säger 8 av 10.

Vilket är precis det Darwin påpekade: att oavsett vilken aktivitet man tittar på så presterar män överlag bättre om de lägger manken till. Lägger de inte manken till så kan förstås kvinnor prestera bättre.

Citat:
En myt som nämns i boken är den om att männen i jägarsamhället var de som var uppfinnare och använde verktyg.

Men människans första uppfinningar var förmodligen inte jaktredskapen i sten, utan det var kärl att bära mat i och selar för barnen – och dessa lär ha uppfunnits och använts av kvinnor.

Dessutom var det inte ens männen som samlade in den mesta maten – kvinnorna stod för cirka två tredjedelar av matinsamlingen.

Detta är ju spekulation på hög nivå.

Påminner mig om när Freud skrev att män har drivit all utveckling allt utom att tämja elden, för när en man ser en eld så vill han pissa på den. Ja man kan ju spekulera fritt när man skriver en bok.
Citera
2018-05-13, 20:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men detta är liksom vad hon säger också. "Kvinnor insjuknar senare i exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar och lever längre." Det är liksom sant.

Fast det är också en slutsats dragen ur en verklighet som innehåller helt olika externa faktorer för män och kvinnor. Medellivslängden för kvinnor och män mäts utifrån att samhället för 80 år sedan såg helt annorlunda ut. Det var ytterst ovanligt att kvinnor brukade alkohol och slet ut sig med mycket hårt arbete. Sättet att leva påverkar i hög grad livslängden. SCB konstaterade 2012 i en undersökning:

Citat:
Ursprungligen postat av SCB
Medellivslängden i Sverige har ökat nästan oavbrutet sedan 1860-talet och utvecklingen bara fortsätter. om 50 år kan den ha ökat med fem år för kvinnor och sju år för män.

Vad som är sant är att mäns medellivslängd ökar snabbare än motsvarande för kvinnor. Det beror förmodligen till största del på att fler män börjar leva mindre utsatt än de gjorde tidigare.

Detta med att kvinnor lever längre är förmodligen en sanning inom ramen för att inte förstå helheten. Det är ungefär lika avgränsat som att inte förstå att mäns sammanlagt högre lönesumma (som feminister ständigt ältar om) beror på att fler män varit yrkesarbetande längre. Att traditionellt manliga yrken har högre lön är traditionellt kvinnliga yrken beror på att den manliga inkomsten traditionellt varit stommen i familjeinkomsten. Att traditionellt sett kvinnliga yrken har lägre lön beror bland annat på usla fackföreningar och att lönerna betalats i en icke-konkurrensutsatt sektor med skattepengar.
Citera
2018-05-13, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Har i vanlig ordning inte läst hela tråden ordentligt men dristar mig till ett inlägg:
Har flera gånger varit vittne till ambulanstransporter där 2 kvinnliga förare inte orkat lyfta bår + patient i trappa. Patienten har fått gå själv, när det har varit möjligt, eller manlig granne hjälpt till.
På låsta sjukhusavdelningar med ett visst våldsamt klientel kan en manlig vårdare vara relativt utlämnad om det blir skarpt läge och han enbart har kvinnliga arbetskamrater.
Ja, jag är medveten om att det är svepande generaliseringar.
Men nu tolkar jag fysisk styrka som muskelstyrka och muskulär uthållighet
Vad som än sägs om att kvinnliga brandmän uppmuntras att söka, tror jag att de anses som svaga länkar i trygghetskedjan. Med visst fog.
I så gott som alla andra yrken, poliser och militärer inkluderat, är det en fördel med blandad könsrepr.

Jag är kvinna och håller med dig. Ambulans, brandman, psykvård där tycker jag nog att minst två män ska vara närvarande. De ska orka bära/hantera även biffiga/överviktiga patienter/brandoffer. Poliser har vapen så där är kvinnors underläge inte lika tydligt.
Citera
2018-05-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DesktopZquares
Det absolut första hon säger i intervjun är att hon inte kan dra några slutsatser rörande definitiva skillnader mellan män och kvinnor. Däremot är de skillnader (gaps) som finns är mindre än vi tror.

Var i intervjun säger hon det?

SVT:
Citat:
Små skillnader
Ett annat område där kvinnor ofta utmålas som underlägsna männen när det gäller våra biologiska kroppar.

Angela Saini berättar att kvinnan har framstått som det svagare könet rent fysiskt. Detta grundar sig i att män i snitt är 15 centimeter längre än kvinnor och har en överkroppsstyrka som är den dubbla.

Men styrka kan definieras på andra sätt, menar Angela Saini. Kvinnor insjuknar senare i exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar och lever längre.

Hel intervjun bygger på hennes teorier om att de skillnader som uttrycks i samhället mellan könen inte har något med biologi att göra, utan att det bygger på orättvisor producerade av ett patriarkat som klev in i det mänskliga samhället för några tusen år sedan då människan, enligt henne, levde i en jämställd balans mellan könen. Finns inget som stödjer denna bild utan det är som sagt bara hennes åsikter och ideologiska teorier.

Det anmärkningsvärda är att SVT tar in en person utan någon vetenskaplig trovärdighet som helt okritiskt får kabla ut sina teorier och åsikter etiketterat som vetenskap. Det är problematiskt, inte bara det att SVT är politiskt vinklat, utan att ordet "vetenskap" devalveras när det används i dessa typer av ideologiska syften. Det är jävligt synd.
Citera
2018-05-13, 20:33
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Jag skulle nog våga kalla en "låg sannolikhet för att insjukna i hjärt- kärlsjukdom" en fysisk fördel eller rentav styrka, precis som man säger att en person som inte bryter ihop efter ett trauma för psykiskt stark. Att det finns olika typer av styrka är det nog ingen som betvivlar. Därför finner jag det märkligt att folk blir såpass provocerade av detta uttalande just här.

Man kan kalla det vad man vill: en styrka, en fördel, vitalitet, gagn, bättre ämnad, försteg, ....

Men om man i en vetenskaplig artikel/svt så hårt vill definiera vissa specifika kvinnliga biologiska fördelar som likställt med ett (åtminstone tidigare) allmänt vedertaget begrepp - styrka - så blir det lite knepigt. Lite som att artikeln andas en indignation och avundsjuka över att kvinnor minsann hittills inte fått bli kallad stark.

Trist att det på många områden dras upp konfliktlinjer som kanske aldrig funnits. Får en att undra vad man vill uppnå.
Citera
2018-05-13, 20:40
Bannlyst
Citat:
Har du något belägg för det? I så fall ska jag vara öppen för det...

Dock tror jag att du kommer behöver revidera din åsikt om du inte vill gå under epitetet "jävla snurrboll".

https://www-sciencedirect-com.ezproxy.its.uu.se/science/article/pii/S0301211507000395
Ja.
https://www.av.se/press/nio-av-tio-anstallda-som-dor-i-en-arbetsolycka-ar-man/

Citat:
Nio av tio anställda som dör i en arbetsolycka är män
Svartjobbare som dött räknas inte med.

PDF
https://www.av.se/globalassets/filer/statistik/arbetsmiljostatistik-dodsolyckor-i-arbetet-kon-tabeller-1955-2017.pdf

Utöver detta har vi dålig miljö och luft för industriarbetare och målare mm som kortar livslängden med några år.
Många jobbar skift och dör några år tidigare för det också.
Där är iof kvinnorna bättre(eller sämre kanske) som jobbar mer skift än män.
Totalt jobbar män 5.5 timmar mer per veckan än kvinnor.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku--tema-arbetade-timmar-2006-2016/
Senast redigerad av Pittrunkarn 2018-05-13 kl. 20:47.
Citera
2018-05-13, 20:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Får en att undra vad man vill uppnå.

Människor med åsikter och vill alltid bevisa att de har rätt. När vi nått till en politisk nivå hittar människor på sina egna »sanningar«. Problemet är som alltid att kollektiva teorier inte har förmåga att se individuella skillnader. Naturligtvis är inte alla kvinnor svagare än alla män och därför går det ofta att hitta lösningar om man ger fan i att mäta kollektivet.

Alla individer kan inte få alla jobb. Alla kvinnor kan inte bli brandsoldater, men vissa kan det.
Citera
2018-05-13, 20:42
Avslutad
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur diskussionen hamnat här då hon inte påstår detta heller.
Vad hon säger är:
1 - Det kvinnliga könet har ansetts vara biologiskt underlägset
2 - Anledningen till detta är att kvinnor, generellt, är kortare och besitter halva muskelmassan jämfört med män
3 - Faktumet att kvinnor lever längre borde dock betyda att det kvinnliga könet inte är biologiskt underlägset och bör betraktas som en styrka.

Notera alltså att hon aldrig drar parallellen mellan muskelstyrka och biologisk över/underlägsenhet. Det har denna tråden gjort på helt eget bevåg.

Så det hon konstaterar är att kvinnor lever längre än män. Alltså en icke-nyhet för de allra flesta. Och som clickbait använder hon termen "fysisk styrka".

SVT levererar fake news. Som vanligt.
Citera
2018-05-13, 20:51
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Jag har sett hela intervjun med den så kallade "vetenskapsjournalisten". Det enda den handlar om är att hon delar med sig av sina genusteorier som inte är vetenskapliga för fem öre.

Hennes poäng är att det inte finns någon biologisk skillnad mellan män och kvinnor, och tog exemplet fysisk styrka, och argumentet är då att man använder olika definitioner av styrka för vardera part. D.v.s. att för män definieras styrka som muskelstyrka och för kvinnor länge livslängd o.s.v.

Ungefär som att säga att det finns ingen skillnad i löpkapacitet mellan en gepard och en människa, och så använder man hastighet som måttstock för geparden och uthållighet för människan. Ser du inte hur detta är ett logiskt felslut?

Hon är en så kallad likhetsfeminist som anser att det inte är någon skillnad mellan könen.
OM det är någon gren av feminismen som jag kan stötta lite så är det särartsfeminister som anser att det finns tydliga skillnader men skillnaderna ska kompenseras för t.ex att kvinnor är gravida och föder barn bör det kompenseras för kan jag hålla med om.
Kan inte komma på så mycket annat det bör kompenseras för. Då ska vi såfall kompensera för männens fördel med men det pratas det sällan om.

Gick lite OT här märkte jag nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in