2018-05-13, 14:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Angående speglingen, hur vet du att detta är sant, kan du visa mig ett exempel där det garanterat inte förekommer spegling eller något typ av atmosfäriskt fenomen som blockerar ut nederdelen av ett fartyg och hur du vet att detta är fallet?

Det är du som ska bevisa att "spegling" förekommer, hur den uppstår och varför den alltid uppstår.

Under tiden kan jag luta mig tillbaka och titta när solen går ned bakom krökningen.
Citera
2018-05-13, 14:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men lol, jag debaterar inte med dig herregud sluta skriva fullkomligt troll. Jag debaterar inte med troll skriv på du, meningslösa inlägg.

Hur kommer det sig att solen går upp rakt i öster på vårdagjämningen?
Och varför går solen upp i sydöst i t.ex Kapstaden i december?
Och vad är egentligen solen och hur nära är den?
Senast redigerad av madtop 2018-05-13 kl. 15:05.
Citera
2018-05-13, 14:47
Medlem
madtops avatar
Citat:

Du vägrar erkänna några av punkterna som jag redan tagit upp som densitet mot gravitation, gyroscopes i flygplan, sikt under bra förhållanden längre än vad som borde vara möjligt och förklaring av dom observationer vi kan göra angående spegling.
.

Du vräker ur dig en massa dumheter, vad i hela världen vill du att vi ska erkänna?

Massa per volym är varken en vektor eller en kraft. Varken kg eller kubikmeter har en riktning, följaktligen har kvoten mellan dem ingen riktning.

Gyroskop i flygplan? Pratar du om den artificiella horisonten? Den är kopplad till den nedåtriktade kraften mha en tyngd, den justerar mao automatiskt om sig så att ned är ned.

Anledningen till att du ibland ser längre beror på refraktion.

Vad du menar med spegling är oklart men troligtvis syftar du på något hägringsfenomen.
Senast redigerad av madtop 2018-05-13 kl. 15:02.
Citera
2018-05-13, 15:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
För det första kan du se skepp betydligt längre bort än vad som borde vara möjligt. Där måste alternativa förklaringar komma in i bilden för att förklara hur detta är möjligt enligt glob modellen som refraction.
Angående speglingen, hur vet du att detta är sant, kan du visa mig ett exempel där det garanterat inte förekommer spegling eller något typ av atmosfäriskt fenomen som blockerar ut nederdelen av ett fartyg och hur du vet att detta är fallet?
Refraktionen förklarar utmärkt varför skepp kan synas längre bort än vad dom borde göra än enligt strikt matematisk. FEs alternativa förklaringar som perspektiv och bottom first håller inte alls.
Citera
2018-05-13, 15:15
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
För det första kan du se skepp betydligt längre bort än vad som borde vara möjligt. Där måste alternativa förklaringar komma in i bilden för att förklara hur detta är möjligt enligt glob modellen som refraction.
Speglingen förekommer bara om det finns temperaturinversioner strax över ytan. Det finns gott om exempel där fartygs underdel skyms av horisonten utan spegling. Här är tre exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=qMRcHcSpfj4
https://www.youtube.com/watch?v=oYcQ_FBax38
https://www.youtube.com/watch?v=GpAGXpusAiQ

Alla utan spegling och man ser tydligt hur nedre delen av fartygen skyms. Det är inte refraktion eftersom den verkar åt andra hållet, dvs vi kan se lite längre än horisonten. Den enklaste förklaringen som även är den rätta är att vattenytan kröker sig.
Citera
2018-05-13, 15:15
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Refraktionen förklarar utmärkt varför skepp kan synas längre bort än vad dom borde göra än enligt strikt matematisk. FEs alternativa förklaringar som perspektiv och bottom first håller inte alls.
Att en förklaring förklarar vad som händer gör den inte sann. Jag kan påstå att det är en magiker som trollar bort skepp också och förklaringen kan beskriva exakt vad som händer utan att ha någon förankring alls med verkligheten.
Vad får dig påstå att perspektiv inte stämmer och vad menar du med FEs bottom first och vad får dig tycka att dom inte stämmer?
Jag har forskat en hel del i detta och tycker allt stämmer mycket väl logiskt speciellt när man förstår hur speglingen verkar fungera i praktiken.
Citera
2018-05-13, 15:17
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Speglingen förekommer bara om det finns temperaturinversioner strax över ytan. Det finns gott om exempel där fartygs underdel skyms av horisonten utan spegling. Här är tre exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=qMRcHcSpfj4
https://www.youtube.com/watch?v=oYcQ_FBax38
https://www.youtube.com/watch?v=GpAGXpusAiQ

Alla utan spegling och man ser tydligt hur nedre delen av fartygen skyms. Det är inte refraktion eftersom den verkar åt andra hållet, dvs vi kan se lite längre än horisonten. Den enklaste förklaringen som även är den rätta är att vattenytan kröker sig.
Tittade på första videon. Det finns spegling i den videon alltså bevisar den ingenting om en faktisk fysisk horisont som fartyget påstås vara bakom. Den befinner sig i speglingen därför ser du inte undre delen av fartyget.
Citera
2018-05-13, 15:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Att en förklaring förklarar vad som händer gör den inte sann. .

Förnekar du att det finns refraktion? Förnekar du att ljus kan böjas? Förnekar du att vattnets brytningindex varierar med bla fukt och densitet?

Det finns miljontals experiment som visar att ljus kan böjas och att refraktion är en realitet.
Senast redigerad av madtop 2018-05-13 kl. 15:23.
Citera
2018-05-13, 15:29
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Tittade på första videon. Det finns spegling i den videon alltså bevisar den ingenting om en faktisk fysisk horisont som fartyget påstås vara bakom. Den befinner sig i speglingen därför ser du inte undre delen av fartyget.
Den andra är tydligast. Men det spelar ingen roll, den egentliga horisonten går mitt i speglingen så att själva spegeln döljer underdelen. Bakåt i tråden finns en länk till ytterligare en spegelfri skymd båt men hittar den inte nu, någon annan kanske har länken sparad.
Citera
2018-05-13, 15:39
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Den andra är tydligast. Men det spelar ingen roll, den egentliga horisonten går mitt i speglingen så att själva spegeln döljer underdelen. Bakåt i tråden finns en länk till ytterligare en spegelfri skymd båt men hittar den inte nu, någon annan kanske har länken sparad.
Du ser även i andra videon att luften ser suddig ut pga den varma luft som ligger över vattnet, alltså är spegling att vänta här.
Det spelar roll.
Citera
2018-05-13, 15:44
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Du ser även i andra videon att luften ser suddig ut pga den varma luft som ligger över vattnet, alltså är spegling att vänta här.
Det spelar roll.
Jag ser ingen spegling i andra men det spelar ingen roll, det jag ser stämmer mycket väl in på en rund jord. Även om jag försöker tänka platt så kan jag inte få till en plausibel förklaring till vad jag ser. Jorden kan inte vara platt.
Citera
2018-05-13, 15:48
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Jag ser ingen spegling i andra men det spelar ingen roll, det jag ser stämmer mycket väl in på en rund jord. Även om jag försöker tänka platt så kan jag inte få till en plausibel förklaring till vad jag ser. Jorden kan inte vara platt.
Vad du ser är fartyg som åker in i den atmosfäriska distortionen vilket tillsammans med hur vi vet att perspektiv fungerar ger illusionen av att skeppet försvinner bakom kurvan. Vilken del av detta är ologiskt att tro? Det stämmer med vad vi kan observera i enkla experiment, det stämmer med vad vi KAN se när förhållandena tillåter och vad laserexperiment visar.
Är du verkligen 100% objektiv här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in