Citat:
Ursprungligen postat av
SugaredThoughts
Tvärtom, det är ett tecken på en hyffsat friskt och fungerande system.
Självklart skulle det kännas demokratiskt. Har de 50,1% så har de.
Nej det vore fullkommligt idiotiskt. S skulle få envälde i en avsevärd framtid och det vill inte jag. Skulle SD mot förmodan dessutom ta sig upp och bli största parti (idag knäcker de inte ens M), så skulle bara två av de andra partierna slå ihop sig till ett, så de blev större än SD i alla fall.
Det finns bara två sätt för SD att komma till makten. 1. Bilda koalition med någon. Bryt utfrysningen. 2. Få ihop 50+% på egen hand.
Det är så det ska vara.
Nej, det är ett tydligt tecken på ett synnerligen sjukt system.
Att du tycker att det skulle kännas demokratiskt säger tyvärr mycket om dig. Det är naturligtvis helt galet att ett parti - som för godhetsknarkarna känns obekvämt - ska kunna ha både 30, 40 och 49,9% och ändå kunna frysas ut. Det är allt
annat än demokratiskt.
Jag tror inte att S skulle få envälde för en avsevärd framtid..
Jag tror inte att t ex S och M skulle vara beredda att slå ihop sina partier. Dels av ideologiska skäl, och dels för att det inför folket skulle vara alltför avslöjande, och det skulle bara öka SD:s röstantal. Kraftigt.
Kan mkt väl hända att SD i praktiken redan är större än M, då man rimligen kan anta att SD har det största (möjligen att AfS har ett ännu större) mörkertalet när det gäller vad folk ämnar rösta på för parti.
Och S går troligen mot ett mkt dåligt val.
Och: skulle folk veta att deras parti ej skulle kunna frysas ut, så skulle SD få väldigt många fler röster eftersom många fler skulle känna att det är meningsfullt att rösta på dem när de ej kan frysas ut. Med ett genomförande för några år sedan så hade därför SD kunnat få flest röster redan i valet 2018. Med ett införande idag, så hade SD kunnat få flest röster 2022 (vilket de iofs ändå kan, men då skulle det bli ännu enklare att få flest röster 2022).