2018-05-11, 17:27
Medlem
Jag skulle vilja tillägga: Vi har ju diskuterat ämnet tidigare i olika trådar, men det jag är mest förundrad över denna gång är vilka intentioner och syfte Krispan har genom att sprida denna uppenbara Fake news? Det vill säga förment faktabaserade påståenden, som efter att bevisläget har granskats, rakt igenom är osant trams och försök till defaitism. Att Krispan personligen kanske anser att det finns inbyggda svårigheter med att implementera en SD-politik, eller att han själv inte vill se den konkretiseras, är något helt annat, vill jag påpeka. Jag tror vi, och kanske även Krispan nu (om han är tillräckligt klok), kan enas om att det knappast är själva ministerstyret som i sig sätter de största (om ens några) potentiella käpparna i hjulet för genomförandet av en SD-styrd samhällsförändring (på alla beslutsnivåer).
Citera
2018-05-12, 15:52
Medlem
Larasofts avatar
En fråga: Hur har SD tänkt kring arbetsförmedlingens uppdrag?
Citera
2018-05-12, 16:12
Medlem
Epimaness avatar
När vi nämner domstolen, så blir det ju en viss skillnad med SD:are som nämndemän istället för folk från Mp, V etc.

sen ifall de känner sig trygga med att möta väljarna så att ändra grundlagar går snabbt om man ställer till med ett extra val.
Citera
2018-05-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
att ändra grundlagar går snabbt om man ställer till med ett extra val.
Det har jag faktiskt inte tänkt på.
Duger det med ett extraval?
Citera
2018-05-12, 16:42
Medlem
Frågan blir ju intressantare om fokus flyttas från chimären ministerstyre till "Kan SD påverka Sverige om de får makten?"

Alltså - kan ett ganska anpassligt och fyrkantigt parti få byråkratin att implementera sin politik? Kommer man ens försöka, om det innebär konflikt och dålig stämning på kanslierna? När läckorna till pressen och syntetiska drev på sociala medier målar upp bilden av onda politiker mot goda byråkrater - kommer man gå på eller vika ned sig?

Att istället målmedvetet söka rätt konflikter och statuera exempel för att TA makten över politiken, kommer ju att kräva ett visst kynne som SD bara visat upp internt hittills. Om den hänsynslösheten kommer implementeras på förvaltningar är dock tveksamt, eftersom man inte kommer ha media på sin sida.

En annan aspekt är om just SD förstår hur marknadskrafter fungerar som politisk drivkraft. Om man t ex vill verka för en stor återvandring är ju hemligheten inte att använda piskan, så mycket som moroten. Se till att det lönar sig med tusen och åter tusen projekt, att miljonerna och miljarderna styrs om till riskkapitalister som verkar för återvandring från riskkapitalister som profiterar på invandring. Då kommer det incitamentsbyggda pianot snart att vara självspelande.

Om man som många av sina supportrar är fast i tänket "det kommer aldrig gå att få människor att frivilligt lämna Sverige" utan att det måste handla om polisiära tvångsåtgärder, har man inte fattat poängen.
Citera
2018-05-12, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
OK, nja där är jag nog betydligt mer pessimistisk, av ett speciellt svenskt skäl som ofta glöms bort i debatten: Den smygdecentralisering av makten som skett under decennier där myndigheter och domstolar successivt har tagit över så mycket makt att riksdagen snart är ungefär som kungahuset, finns där för syns och traditions skull och att klippa rosetter, men utan reell makt. Den kompakta vägg av institutionaliserad aktivism som SD kommer att möta är ungefär som Afghanistan, tusen gånger under tusen år har diverse fältherrar och arméer försökt invadera och erövra landet men alla ger upp till slut. Forget it Jake, it’s Chinatown.

Du kan fylla riksdagshuset med 349 st Åkesson, fråga hur mycket domstolsväsendet bryr sig. Fråga hur många de kommer att döma till utvisning och längre straff för att 349 Åkesson vill det. Sverige är inte USA, regeringen kan inte göra som Trump och använda nån jäkla exekutiv abrovink för köra över aktivistiska myndigheter som försöker utmana och trotsa. I Sverige är det riggat för att de ska kunna hånskratta dig i ansiktet utan att du som boss kan göra ett skit med mindre än att göra grundlagsändringar som måste spikas två mandatperioder i rad för att gälla. Vill man styra upp Sverige på allvar får man gå full Erdogan och riva upp hälften av samhällsordningen. Annars kan SD göra ungefär lika mycket åt situationen på 4 år som Sverige kan göra skillnad i världen genom att förbjuda plastpåsar...
Nej, men här har du rejält fel så det förslår.

1) 175 Åkesson ändrar lagstiftningen så att varje brott/förseelse av person som ej är Svensk medborgare leder till livstid utvisning.

2) Man kallar in företrädare för domstolsverket och åklagarämbetet och förhör dom om att alla i deras organisationer erhållit vederbörlig utbildning om lagändringen. Om inte så uppdras företrädarna att ombesörja detta omgående. Och nytt möte bestäms där uppföljning sker.
Man låter också förstå att man kommer att följa tillämpningen av lagstiftningen noggrant. (Dvs företrädarna förstår att de kommer att få erbjudanden om andra positioner om lagens anda inte efterlevs).

Och efter detta så kommer successivt fler och fler av Ericssons, Scanias, Volvos, Spotifys, Googles mfl medarbetare utvisas, då de felparkerat någonstans.
Svenskt näringsliv kommer att vara upprörda över att de 175 Åkesson fullkomligt skjuter näringslivet sönder och samman. De 175 Åkesson svarar dock att det skiter väl dom i så länge de slipper åse morfologisk avvikande på trottoaren. Svenskt näringsliv svarar då att Sverige inte kommer ha råd med trottoarer, varvid de 175 Åkesson rycker på axlarna.
Och allt näringsliv mer komplext än skomakeri lämnar landet, ty det går inte att rekrytera och upprätthålla verksamhet i Sverige. Och Sverige trillar tillbaka i någon slags 1700-tals samhälle.

Det är riksdagen som har den lagstiftande makten. Myndigheter är utförande. Det är bara en fråga om att skriva tydliga och klara lagar som går att verkställa. Är lagarna flummiga så blir verkställandet därefter.
Citera
2018-05-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om den hänsynslösheten kommer implementeras på förvaltningar är dock tveksamt, eftersom man inte kommer ha media på sin sida.
Om man kommer att ha media på sin sida vet vi inte, men troligtvis.
Jämför med Viktor Orban.
Citera
2018-05-12, 18:39
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Den kompakta vägg av institutionaliserad aktivism som SD kommer att möta är ungefär som Afghanistan, tusen gånger under tusen år har diverse fältherrar och arméer försökt invadera och erövra landet men alla ger upp till slut. Forget it Jake, it’s Chinatown.

Visst kommer det att finnas ett kompakt motstånd inom myndighetssverige. Det ska man inte underskatta. Men jag har svårt att se särskilt många som direkt bryter mot nya lagar som SD inför.

Däremot blir det säkert en massa ramaskrin, debattartiklar, aktivistjurister som försöker släpa regeringen till alla internationella domstolar de kan hitta, etc.

Som andra varit inne på kan man i värsta fall inrätta helt nya department och myndigheter med ny-anställd personal som jobbar enligt regeringens strategi. Men jag tror lagarna är grundbulten, och har man den makten kan man trycka igenom väldigt mycket genom befintliga myndigheter.

Citat:
Vill man styra upp Sverige på allvar får man gå full Erdogan och riva upp hälften av samhällsordningen. Annars kan SD göra ungefär lika mycket åt situationen på 4 år som Sverige kan göra skillnad i världen genom att förbjuda plastpåsar...

Visst, det kommer att krävas ett antal lagändringar. Men de är ju inte av sorten "alla svarthåriga måste flytta", eller "Åkesson är nu president for life".

Istället får man göra småjusteringar i en massa befintliga lagar. Det kan helt ta bort möjligheterna att låta folk vi inte vill ha i Sverige få stanna kvar här.

Exempel på hur befintlig lag kan ändras:
"En utlänning får dock vägras flyktingstatusförklaring om han eller hon [...] genom ett synnerligen grovt brott har visat att det skulle vara förenat med allvarlig fara för allmän ordning och säkerhet att låta honom eller henne stanna i Sverige" (källa)
Ändra får till ska, och ta bort "synnerligen grovt" och "allvarlig". Då begår Migrationsverket ett lagbrott om de ger kriminella asylsökande flyktingstatus (=uppehållstillstånd).

Annat exempel på hur befintlig lag kan ändras:
"En asylansökan får avvisas om sökanden [...] kan sändas till ett land där han eller hon

– inte riskerar att utsättas för förföljelse,

– inte riskerar att utsättas för dödsstraff, kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning,

– är skyddad mot att sändas vidare till ett land där han eller hon inte har motsvarande skydd,

– har möjlighet att ansöka om skydd som flykting, och

– har en sådan anknytning till det aktuella landet att det är rimligt för honom eller henne att resa dit
.
" (källa)
Ta bort de två sista (fetade) meningarna. Nu har vi möjlighet att göra privata upphandlingar av transport till säkra tredje länder där även permanent uppehållstillstånd ingår i priset.

Ytterligare exempel:
"Till böter eller, när omständigheterna är försvårande, fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet har en utlänning anställd, om utlänningen [...] inte har rätt att vistas i Sverige" (källa)
Ändra till "Till fängelse i lägst två år" så minskar marknaden för svartjobbare över en natt. Lägg även till "För underlåtenhet att avslöja sådant brott döms det till ansvar enligt 23 kap." så är det tvärtstopp.

Man kan som sagt helt ändra inriktning genom ett antal enkla ändringar i befintliga lagar.

Den som är nyfiken kan ju ta en titt i utlänningslagen (https://lagen.nu/2005:716) och förundras över hur lätt det skulle vara att införa SD:s drömlagar med några få penndrag.

Edit: Jag har inte kollat hur utlänningslagen såg ut på 50- till 80-talet. Men förmodligen var den extremt restriktiv jämfört med idag. Hade ju varit lite lustigt att helt enkelt införa 1955 års utlänningslag igen, och hänvisa till att sossarna av 1955 års modell knappast var fascister.
Senast redigerad av lm5711 2018-05-12 kl. 18:43.
Citera
2018-05-12, 18:53
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag skulle vilja tillägga: Vi har ju diskuterat ämnet tidigare i olika trådar, men det jag är mest förundrad över denna gång är vilka intentioner och syfte Krispan har genom att sprida denna uppenbara Fake news? Det vill säga förment faktabaserade påståenden, som efter att bevisläget har granskats, rakt igenom är osant trams och försök till defaitism. Att Krispan personligen kanske anser att det finns inbyggda svårigheter med att implementera en SD-politik, eller att han själv inte vill se den konkretiseras, är något helt annat, vill jag påpeka. Jag tror vi, och kanske även Krispan nu (om han är tillräckligt klok), kan enas om att det knappast är själva ministerstyret som i sig sätter de största (om ens några) potentiella käpparna i hjulet för genomförandet av en SD-styrd samhällsförändring (på alla beslutsnivåer).
Precis, ministerstyre är som sagt ett mycket missförstått begrepp och här har Crispy helt enkelt inte kollat upp vad som verkligen gäller.

En enskild minister får inte lägga sig i en myndighets arbete, vilket ju i sig är märkligt. Men det vore helt absurdt om inte regeringen, den yttersta exekutiva makten som av folkets representanter, dvs riksdagen, givits makten och rätten och ansvaret, att styra Sverige inte skulle kunna säga åt myndigheter vad de ska göra (Dock, att ministrar eller regeringen inte ska lägga sig i enskilda ärenden som rör enskilda personer är ju åtminstone på något sätt rimligt).

Men med Crispys logik skulle följande kunna utspela sig i Sverige:

ÖB: "Tjena Hultqvist, ÖB Bydén här."
H: "Varför ringer du nu? Har något allvarligt inträffat? [Viskar och talar snabbt] Löfvén är här så säg inget viktigt [Höjer rösten igen] Hej ÖB!"
ÖB: "Jag tänkte mest meddela att jag bestämt mig för att det är dags att trycka till Ålänningarna. De självgoda jävlarna vägrar underordna sig oss, den moraliska stormakten. Transexuella är inte ens välkomna inom Polisen där och inte heller har de några planer på att lagstifta om könsneutrala toaletter. Det är ju fan i mig skandalöst."
H: "Vaa??? Du måste skämta?
ÖB "Nej"
H: "Är du helt från vettet, människa? Vad svamlar du om? Är du allvarlig?"
ÖB: "Självklart. Varför skulle jag skämta om något så här viktigt? Har du förresten sett hur få mörkhyade det finns på Åland? Jag såg en video på Youtube om en nazist som flyttat till Åland för att han var trött på alla mörkhyade människor i Sverige och ville leva omgiven av så kallade vita. Fruktansvärt! Tänk om Sverige hade gripit in 193..."
H: "Varför har du inte konsulterat mig innan? Det här kan jag på inga villkor tillåta. Och könsneutrala toaletter och mörkhyade och 1930-tal - har du tagit FMs vänsteridentitetspolitiska propaganda på allvar? Det var ju bara för att muta lobbyisterna på reklambyråerna och godhetssignalering ämnad att mobilisera plebejerna inför valet i höst, din dumma sate!"
ÖB: "Kom inte här och obstruera nu. Det här börjar likna ministerstyre."
H: "Men... Invadera Åland. Hur ska det gå till? Vårt försvar är ju helt dysfunktionellt. Vi använder ju för fan civil mobiltelefon för att leda trupp vid övning. Vårt försvar är ju en katastrof efter Persson och Reinfeldt."
ÖB: "USA har ställt styrkor till vårt förfogande under mitt befäl. Amfibiestridsgruppen centrerad kring landstigningsfartyget America stävade genom Öresund för 32 timmar sedan. 2500 amerikanska marinsoldater, inklusive 27 bögar och två transexuella! Nu ska rasisterna på Åland få se! Och det här är sista varningen till dig, Hultqvist: Försök inte med ministerstyre här."
H "Det här kan regeringen på inga villkor tillåta! Jag har tolv ministrar, inklusive statsministern, bredvid mig här och de har hört allt du sagt. Du är avskedad med omedelbar verkan."
L: "Mali. Mart. Minna. Öööhhhh. ÖöhB! De här e... ööhh... Stefan... öööhhh.... Löfvén. Stads. Öööhh. Statsministern. Jag... Vi menar att de, de, de här... Öööh. Vi är 100, 120 här, öööhh, tio, tolv ministrar här. De här går inte. De ska vara ordning å reda. Sånt här käbbel kan vi inte ha..."
ÖB: "Jaha. Alla, jag menar alla, mina underlydande ner till sista aspirant och rekryt håller med mig. Jag har redan gett order om att de två JAS-plan som var i flygdugligt skick tillsammans med F-35orna ombord på America ska slå ut kommunikationsnoder och ledningsbunkrar på Åland om, låt mig se..., 4 minuter, och du kan ju försöka hitta någon inom FM som återkallar den ordern. Om du ens hinner försöka, vill säga."
H: "Men, du är ju helt galen. Vad är det för fel på dig? Det här är ju en katastrof."
ÖB: "Pladdra du på. Om ytterligare ca 30 minuter landstiger ett kompani med helikopter och ett med svävare och inom sex timmar har vi en hel bataljonstridsgrupp från amerikanska marinkåren på Åland. Jag har gett order om att inte ta några levande fångar, om de inte tillhör någon minoritetsgrupp förstås. Förresten kan du ta ditt ministerstyre och stoppa upp där bak. Jag kan minsann lagen."
Senast redigerad av anenome 2018-05-12 kl. 19:07.
Citera
2018-05-13, 07:45
Medlem
stevenstillss avatar
Sd kommer att ha folket med sig men etablissemanget emot sig. Ungefär som Trump. SD behöver en aktiv presstjänst och allierade i media och akademi som inte är rädda att ta strid om att det är svenska folket som givit SD uppdraget och inte de tjattrande klasserna eller storkapitalet. Ordet demokrati ska stå i centrum. Ungefär som S alltid använt ordet för att legitimera politikermakten.

Viktigt att även använda utnämningsmakten maximalt och skära ner i floran av vänsterorganisationer som får stöd via Ungdomsstyrelsen och liknande. Kulturmarxisterna ska rökas ut ur alla skattefinansierade skrymslen och vrår. Viktigt också att ändra i presstödet och i avtalet med Public Service och att ändra det ställe i grundlagen där det står att Sverige ska vara mångkulturellt.

Ett problem för SD är att de inte har så mycket högutbildat professionellt folk att sätta in i sin samhällsomvandling om och när partiet får plats i en regering. Kanske finns det en del dugligt folk här på Flashback som skulle kunna rycka in?
Citera
2018-05-13, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
En fråga: Hur har SD tänkt kring arbetsförmedlingens uppdrag?

Alla inser att arbetsförmedlingen misslyckats grovt men förutsättningarna är så usla de kan vara. Spelar ingen roll om man lägger ner AF, outbildade invandrare med konstig kulturell bakgrund kan inte placeras i företag för ingen vill ha dem. Arbetsgivare är i dag extremt noga med urval, de har inte råd med misslyckade anställningar. Betalas det ut stora lönebidrag är det många arbetsgivare som tar dem men då kanske det är billigare att låta dem gå sysslolösa.

AF är direkt relaterat till invandringen och stoppar man den minskar svårigheterna. Repatrierar man invandrare kanske AF kan bli som för 50 år sedan då svårigheten vara att få folk att flytt till orter där jobben finns.
Citera
2018-05-13, 08:22
Medlem
8711s avatar
Hur mycket? Det beror ju på hur stort Sverigedemokraterna blir och i vilken konstellation. Är man ensamma och har majoritet kan man förändra allt som man önskar. Är man största parti bör man kräva statsministerrollen och andra viktiga ministerposter som finansministerposten och migrationsministerposten.

Är man i ett samarbete så får man se till att få så stort genomslag som möjligt för sin politik i sina viktigaste frågor, kärnfrågorna som är invandringspolitiken, kriminalpolitiken, äldrepolitiken, välfärden med fokus på sjukvården och en del andra väldigt viktiga frågor för Sverigedemokraterna och partiets väljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in