Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Skärp dig nu.
Vad? Frågan var ju retorisk. Inte fan är det av nyfikenhet som de där oneliner-snubbarna fortsätter tjata med sina (Exempel på två siffror) “Hur förklarar du det? Nå?”.
Citat:
Jag tror att skillnaden beror på att det är svårare att få tag på sverigedemokrater via telefon, samt att SD kan ha varit överskattade i YouGov. Det var väl inte så svårt?
Vad tror du att skillnaden beror på?
Jag tror det berodde på två faktorer.
Den första är att det troligen var en överskattning. I diagrammet sticker den där 28,8-toppen upp som Kebnekaise, 3,3% ovanför Sentio. Även jämfört med YG själva var det en outlier, 2 pe högre än månaden innan och 3 pe högre än månaden efter.
Den andra är att nyblivna SD:are alltid är de fegaste när OI ringer, de har inte hunnit vänja sig mentalt vid hela grejen. Och just vid den här tiden 2015 fanns en aldrig tidigare skådad mängd nyanlända (höhö) i SD-fållan. De rasslade in i ungefär samma takt som de 10.000 invällarna i veckan. Följaktligen var andelen som inte ville säga som det är ovanligt stor då.
Även Novus fångade ju upp att det pågick nån slags jordbävning under ytan, de hade 22% månaden innan vilket jag tror är all time high för ett telefoninstitut. De skakade fram några procent extra genom att ställa en massa följdfrågor och sen flagga som SD fastän de uppgav osäkra. Så jag tror det kan ha funnits många som var skärrade över utvecklingen då men inte gav uttryck för det öppet annat än genom webbpaneler typ YG (samt diffust mummel i Novus som de tolkade om till en SD-röst)