2018-05-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Synd man inte kan hebreiska, känns som felöversättning. Typ ett mänskligt misstag, man har skrivit Syrien pga att det var i Syrien attackerna skedde men menade att Iran attackerade? Jag vet inte, hoppas det finns någon som kan språket här som kan säga vad som sägs.

Det är nog korrekt översättning av vad Netanyahu sa eftersom många andra har påstått samma sak. Söker man på twitter så ser man en hel del uppgifter om det. Netanyahu kommer att spinna alla attacker mot Assads styrkor som krig mot Iran får ni se. Och kriget förs inte bara med bomber utan även i rubriker som de som våra licensbetalade radio och tv sätter.

https://twitter.com/HananyaNaftali/s...78926797615105
Citera
2018-05-11, 18:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Iran ska några minuter efter midnatt svensk tid ha bombat israeliska militärbaser på Golanhöjderna. Tjugotalet robotar med mera ska ha avfyrats av Iranska militärstyrkor posterade i Syrien.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/israelisk-militar-iranska-avfyrade-raketer-mot-golanhojderna

Kan detta trappas upp till en militär och politisk storkonflikt?

Det intressanta i sammanhanget, (utan att jag orkat läsa igenom tråden), är om de israeliska angripna posteringarna låg inom gränserna innan 6-dagarskriget, eller om posteringarna låg på ockuperad mark.

Är det det senare så har Iran inte angripit israel utan ockuperad syrisk mark som härbärgerar israelisk militär.
Citera
2018-05-11, 18:48
Medlem
Melange5738s avatar
Ni är helt jävla störda. Syrien har legat i krig med Israel sen 1948 och Israel har rätt att bomba sönder hela jävla landet om de så vill utan att någon kan säga ett jävla pip om hur fel det är. Kräv att Syrien skriver på ett fredsavtal med Israel om det är så jävla viktigt för er. Om Iran var normalbegåvade skulle de inte hålla på och mopsa upp sig.
Citera
2018-05-11, 18:49
Medlem
VART är BEVISEN på att Iran har anfallit Israels bas vid Golanhöjderna? (Bevis förutom att Israel säger det)
Citera
2018-05-11, 18:55
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det intressanta i sammanhanget, (utan att jag orkat läsa igenom tråden), är om de israeliska angripna posteringarna låg inom gränserna innan 6-dagarskriget, eller om posteringarna låg på ockuperad mark.

Är det det senare så har Iran inte angripit israel utan ockuperad syrisk mark som härbärgerar israelisk militär.
Du har en poäng här i och med att (som jag förstår det) inget land i världen har erkänt Golanhöjderna som tillhörande Israel. Det var dock onekligen en attack riktad mot Israel.

Den legala statusen på området är ju trots allt en annan fråga.
Citera
2018-05-11, 18:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ni är helt jävla störda. Syrien har legat i krig med Israel sen 1948 och Israel har rätt att bomba sönder hela jävla landet om de så vill utan att någon kan säga ett jävla pip om hur fel det är. Kräv att Syrien skriver på ett fredsavtal med Israel om det är så jävla viktigt för er. Om Iran var normalbegåvade skulle de inte hålla på och mopsa upp sig.

Du uttrycker precis mina tankar, och så är det ju givetvis. I stort sett alla Israels grannländer har velat utplåna Israel sedan det grundades. Varför? Jo för att Islam ska härska överallt och framförallt i hela Mellanöstern.

En demokratisk, västerländsk pärla mitt i Mellanöstern vill man inte ha, därför ska Israel utplånas.

På grund av detta har Israel anfallits ett flertal gånger av sina grannar. Varje gång har Israel dock vunnit, kanske för att man krigar mot underlägsna arabiska sand-apor.

Så de allra flesta som är emot mullor, IS och extrem Islam stödjer ju Israel, denna vackra pärla. Men: sen råkar det vara att på Flashback så härjar alla Sveriges 2000 hardcore nazister, och då spelar det in i bilden att många i Israel är judar: Der ewige Jude!

Och därför blir man automatiskt på arab-sand-landet Irans sida. Så märkligt, eller hur.
Citera
2018-05-11, 18:57
Moderator
Unitys avatar
Ytterligare ett gäng varningar utdelade. Påminner återigen om moderatormeddelandet i tråden.
/Mod
Citera
2018-05-11, 19:04
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Du har en poäng här i och med att (som jag förstår det) inget land i världen har erkänt Golanhöjderna som tillhörande Israel. Det var dock onekligen en attack riktad mot Israel.

Den legala statusen på området är ju trots allt en annan fråga.

Israel attackerades av sina grannländer i 6-dagarskriget 1967, och tack vare sin överlägsenhet så vann man, och fick Golanhöjderna av bara farten. Naturligtvis är det orimligt och omöjligt att lämna tillbaka dessa, så de är från 1981 klassat som en del av Israel.

Bara för att visa på Israels närmast extrema vänlighet i saken, denna text från Wikipedia:
Lagen från 1981 tillerkänner de syriska medborgare som fortfarande levde i området efter kriget 1967 israeliskt medborgarskap.

Tror ni samma sak hade gällt om förhållandet varit det omvända? Knappast.
Citera
2018-05-11, 19:21
Medlem
Inga direktanfall på varann tyvärr utan de använder andra stater till sitt proxy-krig, hoppas de börjar på riktigt snart, världen skulle se mycket bättre ut utan mellanöstern. Synd om kamelerna dock
Citera
2018-05-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PKsluddret
Inga direktanfall på varann tyvärr utan de använder andra stater till sitt proxy-krig, hoppas de börjar på riktigt snart, världen skulle se mycket bättre ut utan mellanöstern. Synd om kamelerna dock

Mnja, tveksamt att kalla det för proxykrig. Yemen är ett proxykrig. Här är det ju faktiskt iranska baser (i syrien) som används för att anfalla israeliskt territorium (golanhöjderna är de-facto israeliskt även om det inte är det fullt ut juridiskt sett).

Det är bara det geografiska avståndet som gör att det här är något av ett proxykrig. Skulle inte förvåna mig om israel börjar bomba mål i iran snart, ifall irans kärnprogram tar fart
Citera
2018-05-11, 19:30
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Känns som varenda jäkla konflikt i mellanöstern så har Israel ett finger med i spelet. Jag har varit ganska positivt inställd till Israel tidigare framför alla idiotiska islamländer men det känns verkligen som Israel provocerar fram krig mot islamländerna bara för att sedan böla så amerikanerna ska komma och hjälpa dom vinna mark och resurser från andras länder. Vet vi med 100% säkerhet att Iran ligger bakom attacken? Eller är det lika säkra källor som med dom där gasattackerna som dödade oskyldiga barn som Israel av någon outgrundlig anledning visste precis vem det var som låg bakom. Jag litar inte på Israel längre.
Citera
2018-05-11, 19:45
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbyRob44
Alex Jones bör man ta med en väldigt stor nypa salt. Han säger saker som är sanna, dock undanhåller han de viktigaste sakerna som en äkta sanningssägare skulle säga om han var opartisk.

Han och hans site vinklar även kraftigt det han säger så att det alltid ska vara muslimers eller muslimska länders fel eller vänstervridna människors fel (leftist).

Han skyddar Israel med näbbar och klor oavsett vad dom än gör mot människorna i Palestina. Han hävdar fortfarande att det är Saudiarabien som genomförde 9/11 på egen hand. Han nämner inte ett ord om Sionisternas eller de nykonservativas inblandning som antingen har Israeliska eller Israeliska och amerikanska medborgarskap. www.911thology.com hur 9/11 genomfördes av Sionisterna, de nykonservativa och flera andra.

Att det är Iran som skulle anfallit Israel först går det att lita lika lite på som att Israel skulle ha anfallit Iranska anläggningar i Syrien först. Det är så många nivåer av spel och propaganda så att det är mer eller mindre omöjligt att få reda på sanningen, om det ens finns någon sanning i frågan eftersom konflikten har legat och pyrt under ytan väldigt länge.

Både Israel och Iran använder sig av proxy-förband som inte är direkt underställda något av länderna utan är "fristående" på samma sätt som USA-CIA använder sig av privata företags-arméer för att kunna neka sin inblandning i konflikter och slippa massa administrativa problem och negativ påverkan på den egna opinionen som det medför när en regulijär försvarsanställd dör eller skadas. Därför föredras det ofta säkerhetsföretag (privata arméer) av typen Black Water.

ISIS är en annan form av "jihadistiska" proxy-armeer som skapats, utbildats, finansierats, beväpnats av Israel, USA, Frankrike, UK, Qatar, Saudiarabien, Turkiet.

Så om Israel eller Iran använt sig av sina proxy-förband för att attackera den andra räknas det då som att dom attackerade först fast dom officiellt inte gjort det och att den som då svarat på anfallet istället blir då den som ses som angriparen även fast den endast svarat på ett anfall?

Det vet jag men det var där jag först såg att något hade hänt.

Nu verkar det dock rinna ut i sanden som ännu en i raden av många "incidenter" som bara pyr och flammar lite men aldrig blir något "rejält".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in