2018-05-11, 17:20
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Är inte inne i denna tråd så ofta och missar mycket, men det som kommit fram tidigare är väl att ungarna var friska, mamman frisk, pappan inte frisk i huvudet. Fifflande med intyg, förskingring, förfalskning m.m. Plus att någon eller några var hjärntvättade, av sekt eller dylikt. Det ena barnet fick inte gå till BUP då nån förälder avbröt det. Ungarna hade hemundervisning men kunde ta sig för egen maskin på skolavslutningar. Låg inte och undervisades i sängen. Satt inte i rullstol eller hade andningshjälp eller dylikt. Läste något om spelskulder med som pappan hade. ME-tjatet får inte förglömmas heller. Plus att det yngre barnet inte fick spela piano för sin far. Sen att fadern i familjen kameraövervakade sin familj hemma. Fadern åkte även till Tyskland med äldsta barnet. De fick inte ha djur eller klappa djur. Barnen var mer eller mindre isolerade i hemmet.

Är det nåt som kan bekräftas?

Slog det slint för någon? Familjens överhuvud? Annars dräper man väl inte sin familj. Inte ens om de var döende. Något osar skumt här.

Sen var det släktfejd med med fullt krig mellan släkterna. Det är väl egentligen det enda som kommit fram i ljuset?

Två hittas döda i sina sängar, en hänger och dinglar i trappan och en vet ingen vad den dött av eller?

Är det nåt som stämmer i denna makabra rysare? Där mördaren fanns inom husets väggar?
Citera
2018-05-11, 17:31
Medlem
Tänk kanske. Strypte fadern elen när resten av familjen låg döda där inne för att dölja liklukten och förruttnelsen? De kanske har legat där en dag eller två innan han själv dinglade. Måste i så fall varit en riktig pärs att gå tills sängs själv vetandes om att det ligger lik i huset. Hemska tanke. Man måste nog vara riktigt rå för att klara en sån sak. Kanske styrde han och ställde över sin fru och hade ett hårt grepp om henne som det stått i tråden. När hon inte kunde fly med barnen och skapa ett bättre liv gick det som det gick. Blicken på honom säger ju allt. Han hade jagat henne och hittat henne. Stackars fru som var tvungen att dö med barnen.
Citera
2018-05-11, 17:32
Medlem
HGs avatar
Hur kan någon ens diskutera i, eller följa denna tråd! Vi kommer inte på 20 år att få veta vad som hände i huset i detalj....
Citera
2018-05-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Enligt Raketpotatis gick elförbrukningen ner till 1/5 lördagen 6/1. Den hade även gjort så under juldagarna. 7/1 var förbrukningen på normalnivå igen och har varit så, trots att ingen sedan levt i huset, efter 9/1 vad jag kan förstå.
En sådan drastisk förändring talar för att någon avsiktligt gjort något.
Verkar som om varje element haft sin termostat, iaf den på toaletten uppe enligt bild.

De kanske hade en s.k. bioetanol kamin och myseldade i den? De kan ge några kW.
Citera
2018-05-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men du är på det klara med att rutinerna för hemundervisningens beviljande kräver intyg, och att det sannolikt då också faktiskt har levererats ett intyg? För ingenstans hävdas ju från skolans sida att skolplikten inte iakttagits.

Och där kom det igen, från trådens dramaturg... ingen på SUS kan under sensommaren/hösten göra en bedömning av ett barn som du senast sett under våren? Ett barn som du säger att du känner väl men inte ens kan fråga "varför" när barnet uttrycker saker som du från rent personliga preferenser tycker är konstigt?
Jag har talat med barnläkare på SUS. Dom säger att ingen får -absolut inget barn- diagnos så fort. Jag litar mer på barnläkare på SUS. Läs mina inlägg. Eftersom du bara pratar utan att läsa o kommer med såna uttryck som ” trådens dramaturg” så säger jag igen; hoppas det går in hos dig fast tyvärr tror jag inte att det gör för envisa människor kör alltid sin race.
Men ändå igen;
varifrån kommer intyget på Moa? Tyvärr kommer det med stor sannolikhet från en privat vårdinstans. En som vill tjäna pengar på folk.
Så skolan har gått på Oskars vältalighet o övertygande beteende o på en privat vårdinstans som utnyttjar såna som Oskar; övertygat pga tvångstankar.
Angående hundar o katter:
Jag frågade Moa varför hon inte gillade dom. Hon hade aldrig blivit attackerad av några djur. Jag såg också att hon inte var rädd för när en hund kom nära henne visade Moa ingen rädsla ; sa bara att hon inte gillade hundar o katter. Inlärt beteende. Om man har en förälder som tränar ett barn så hela livet så beter sig barnet
så.
Senast redigerad av Missan27 2018-05-11 kl. 17:45.
Citera
2018-05-11, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Då har jag varit otydlig. Jag tycker givetvis att alla instanser ska synas och granskas och att alla stenar ska vändas på. Är lika chockad och oförstående som andra över det inträffade och välkomnar en djupgående utredning. (Jobbar inte själv inom vården så jag har ingen anledning att försöka försvara min profession.)

Det jag reagerade på var anklagelserna om att det var sjukvårdens fel att föräldrarna tappade allt hopp och framtidstro och drevs till den katastrofala handlingen. För att påstå något sådant måste man ha väldigt mycket på fötterna om den aktuella familjen och känna till handlingar och uttalanden på ganska detaljerad nivå.

Har tidigare läst i tråden (tror det var den famöse Frank) om kritiken mot Region Skåne. Om någon kan ge oss övriga tråddeltagare lite mer kött på benen tror jag det skulle vara välkommet.

Det har lagts skuld på anhöriga, bybor, rektor, skolpersonal och familjens vänner mm mm. Människor har djupt kränkt de anhörigas integritet genom att ställa sig till doms över deras högst privata val. Ändå är det "övergreppet" mot sjukvården som upprör dig mest som du återkommer till. Samma sjukvård i Region Skåne som i utredningar blivit starkt ifrågasatta för sitt obefintliga stöd till patientgrupper med ungefär den symtombild som flickorna uppvisade. Jag föreslår att du antingen söker i tråden alternativt googlar om denna monumentala kritik från såväl politiker som Regions Skånes egna utredare om du vill veta mer. Det finns gott om material att hitta.

Det finns INGEN i tråden som inte tycker att föräldrarna bär ansvaret för dessa mord. Det innebär dock inte att man underlåtit att diskutera om skola, lärare eller komnunen i övrigt gjort något eller avhållit sig från att göra något som de borde gjort. Bra tycker jag! Många tycker att man borde gjort en socanmälan, några tycker att skolan varit för tillmötesgående vid hemundervisningen. De kanske har rätt, vilket är olyckligt men tar inte tar ifrån föräldrarna sitt ansvar. Kommunen har gjort en mycket stark rutinförändring som första kommun i Sverige, auto-anmälan vid 20% frånvaro.

Att bli överkänslig bara för att vi diskuterar sjukvårdens fel är ett jävla trams och jag hoppas att samhället i övrigt inte försöker skydda dessa och delar ut ansvarsreprimander och förbättringskrav omndet visar sig att fel ör begångna. Till syvende och sist handlar det om att försöka göra saker bättre för sjuka mönniskor.

Om du själv inte har några egna bevekelsegrunder för detta har du lånat dig till alla i tråden som har det. Det har varit tydligt från början av denna tråd att det finns några som gör allt för att rikta bort blickarna från vården genom lögner, smutskastning av enskilda skribenter såväl i tråd som i PM, långa meningslösa haranger om sjukvård i allmänhet för att trötta och tråka ut de som försöker vända på stenar. Tyvärr är det en del som tagit intryck av denna mörkläggningskampanj, varav du helt Frankt verkar vara en av dem.
Senast redigerad av Jinxer 2018-05-11 kl. 18:22.
Citera
2018-05-11, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Är inte inne i denna tråd så ofta och missar mycket, men det som kommit fram tidigare är väl att ungarna var friska, mamman frisk, pappan inte frisk i huvudet. Fifflande med intyg, förskingring, förfalskning m.m. Plus att någon eller några var hjärntvättade, av sekt eller dylikt. Det ena barnet fick inte gå till BUP då nån förälder avbröt det. Ungarna hade hemundervisning men kunde ta sig för egen maskin på skolavslutningar. Låg inte och undervisades i sängen. Satt inte i rullstol eller hade andningshjälp eller dylikt. Läste något om spelskulder med som pappan hade. ME-tjatet får inte förglömmas heller. Plus att det yngre barnet inte fick spela piano för sin far. Sen att fadern i familjen kameraövervakade sin familj hemma. Fadern åkte även till Tyskland med äldsta barnet. De fick inte ha djur eller klappa djur. Barnen var mer eller mindre isolerade i hemmet.

Är det nåt som kan bekräftas?

Slog det slint för någon? Familjens överhuvud? Annars dräper man väl inte sin familj. Inte ens om de var döende. Något osar skumt här.

Sen var det släktfejd med med fullt krig mellan släkterna. Det är väl egentligen det enda som kommit fram i ljuset?

Två hittas döda i sina sängar, en hänger och dinglar i trappan och en vet ingen vad den dött av eller?

Är det nåt som stämmer i denna makabra rysare? Där mördaren fanns inom husets väggar?

Tillägg:
Enligt tråden blev faderns ena bil stulen men det visade sig att han hade sålt den. Avslöjad. För att betala spelskulder eller vad? Vad var han insyltad i egentligen?

Föräldrarna borde ju varit nöjda, de hade allt. Fina yrken, status, en lön/två löner, fint hus, bra hälsa, en fin njutbar trädgård att hämta kraft i, två barn. Ville de inte ha barnen?

Det är väl så. Ju bättre status du har, desto svårare har du att hantera problem.
Citera
2018-05-11, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Väldigt vad du är aggressiv.
Har jag skrivit att sjukvården inte ska granskas? Självklart ska alla instanser granskas men i första hand förälder/föräldrar. Det är den/dom som har tagit beslutet.
Det jag tror är att föräldrarna inte var nöjda med sjukvården utan sökte sig alternativa lösningar. Det kan bero på många saker. Jag tänker att dom inte fick dom svar dom ville ha. Det togs alla upptänkliga prover och inga svar vad som var felet kom fram. När jag skriver dom tänker jag föräldrarna för jag tror inte Agnes o Moa tog kontakterna själva eller hur🙂
Nu vet vi ingenting. Bara mina gissningar här. Föräldrarna mår skitdåligt. Uppstressade. Frustrerade. Sårbara. Dom tar inte in vad ev. läkare säger. Eller dom missförstår. Läser mellan raderna.Samtidigt som dom googlar och ställer egna diagnoser. Söker alternativ. Får motstridiga besked. En enda röra alltihop. Vi vet inte hur sjukvården har bemött dom.Deras upplevelser kan vara något helt annat. Jag jobbar i psykiatrin som sagt och möter patienter som säger: nej det har inte doktorn.sagt. Först blev jag upprörd och tänkte men är det möjligt att läkaren informerat så dåligt. Jag rapporterade vidare och såklart hade läkaren informerat både en och två ggr.
Men det räcker inte. Det måste nötas in. Upprepas. När man mår psykiskt dåligt så lever man i en bubbla. Man är ledsen,arg, känner sig ej sedd och bekräftad. Minsta lilla ord kan slå fel.
Som sagt. Jag vet inte hur dom blivit bemötta. Men jag vet hur svårt det är att ta till sig info när man mår dåligt.
Har svårt att tro att bup bara avvisat dom. Låter helt galet. Kanske Agnes inte ville fortsätta gå dit. Hon var tonåring En otroligt svår tid. Känns inte personkemin bra så öppnar man sig inte. Eller så tyckte O/ H inte att det funkade. Vad vet jag? Att bup skulle sagt nej och stängt dörren för dom .....aldrig i livet att det gått till så.
Intygen ja. Såklart måste det ha funnits intyg. Vad jag däremot ifrågasätter är en person i tråden som påstår sig sett dom. Hur skulle det ha gått till? Jag förundras åxå över hur ett gäng här köper det utan vidare medans man samtidigt avfärdar andra på ett brutalt sätt. Jag gillar inte att människor har olika status här i tråden. Vi har samma värde och alla får komma till tals. Tråden visar hur olika vi är, hur vi tänker. Såklart uttrycker vi oss olika. En del inte alls, några typ dygnet runt, några med ett högtravande språk, andra enklare. Det är helt ok.
Jag kan undra ändå. Dels hur får ni all tid? Jag har fem barn, hund, katter och heltidsjobb. Men här verkar finnas många med mkt fritid🙂
En sista undran. Ni är ju några här som är helt nöjda med polisens sammantagna bild. Varför är ni då kvar? Jag är kvar för att jag söker svar jag nog aldrig kan få. Åtminstone i närtid.
Polisens info säger mig bara: En död familj har hittats. Dom efterlämnar ett brev som bara ger mig tusen frågor.
Det där är bara förordet.
Jag väntar på att ”filmen” ska börja.
Agnes o Moas film❤️
Sorry, jag blandade ihop dig med MidlifeMommy. Jag delar det mesta av din uppfattning som du ger uttryck för ovan.
Citera
2018-05-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men i det här fallet är skillnaden så stor att det inte bara har rört sig om värmen på elementen. Jag vill ha det till användade av varmvatten och övriga elslukande apparater också.
Hade fönstren stått öppna på vid gavel borde någon granne noterat det t ex.

Uppvärmning av hus med elvärme är den stora förbrukaren under vintern. Varmvatten kanske tvåa och resten står för en relativt liten del.
Citera
2018-05-11, 17:56
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Tillägg:
Enligt tråden blev faderns ena bil stulen men det visade sig att han hade sålt den. Avslöjad. För att betala spelskulder eller vad? Vad var han insyltad i egentligen?

Föräldrarna borde ju varit nöjda, de hade allt. Fina yrken, status, en lön/två löner, fint hus, bra hälsa, en fin njutbar trädgård att hämta kraft i, två barn. Ville de inte ha barnen?

Det är väl så. Ju bättre status du har, desto svårare har du att hantera problem.

Bevisligen ville nån av dom vuxna i familjen inte veta av barnen. Dom mördades - av outgrundliga orsaker..
När så skett - tyckte en eller båda vuxna att deras egna liv inte heller var värda att leva...
Nån i familjen ville nog dölja något...
Citera
2018-05-11, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag har talat med barnläkare på SUS. Dom säger att ingen får -absolut inget barn- diagnos så fort. Jag litar mer på barnläkare på SUS. Läs mina inlägg. Eftersom du bara pratar utan att läsa o kommer med såna uttryck som ” trådens dramaturg” så säger jag igen; hoppas det går in hos dig fast tyvärr tror jag inte att det gör för envisa människor kör alltid sin race.
Men ändå igen;
varifrån kommer intyget på Moa? Tyvärr kommer det med stor sannolikhet från en privat vårdinstans. En som vill tjäna pengar på folk.
Så skolan har gått på Oskars vältalighet o övertygande beteende o på en privat vårdinstans som utnyttjar såna som Oskar; övertygat pga tvångstankar.
Angående hundar o katter:
Jag frågade Moa varför hon inte gillade dom. Hon hade aldrig blivit attackerad av några djur. Jag såg också att hon inte var rädd för när en hund kom nära henne visade Moa ingen rädsla ; sa bara att hon inte gillade hundar o katter. Inlärt beteende. Om man har en förälder som tränar ett barn så hela livet så beter sig barnet
så.

Att grunda en tvärsäker övertygelse om hela denna historia på egna tolkningar från några möten med ett barn 8 månader innan denna påträffades död och ett samtal med 1 läkare från SUS vittnar om en stark omdömeslöshet och ett oförnuft jag aldrig tidigare stött på. För att vara Frank, så är det oanständigt.
Citera
2018-05-11, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Symtom under 6 månader. Om man påbörjade utredning i mars skulle det förlöpt 6 månader i augusti. Intygen inkom före höstterminens start och O meddelade pianofröken i maj/juni. Redan då bör symtomen blivit alltmer uttalade. Pianofröken ringde åter O i augusti och då var Moa sjuk.
Om jag har förstått det rätt så kan en preliminär diagnos på barn ställas redan efter 3 månader. Denna skulle nog kunna godkännas av skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in