Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Då har jag varit otydlig. Jag tycker givetvis att alla instanser ska synas och granskas och att alla stenar ska vändas på. Är lika chockad och oförstående som andra över det inträffade och välkomnar en djupgående utredning. (Jobbar inte själv inom vården så jag har ingen anledning att försöka försvara min profession.)
Det jag reagerade på var anklagelserna om att det var sjukvårdens fel att föräldrarna tappade allt hopp och framtidstro och drevs till den katastrofala handlingen. För att påstå något sådant måste man ha väldigt mycket på fötterna om den aktuella familjen och känna till handlingar och uttalanden på ganska detaljerad nivå.
Har tidigare läst i tråden (tror det var den famöse Frank) om kritiken mot Region Skåne. Om någon kan ge oss övriga tråddeltagare lite mer kött på benen tror jag det skulle vara välkommet.
Det har lagts skuld på anhöriga, bybor, rektor, skolpersonal och familjens vänner mm mm. Människor har djupt kränkt de anhörigas integritet genom att ställa sig till doms över deras högst privata val. Ändå är det "övergreppet" mot sjukvården som upprör dig mest som du återkommer till. Samma sjukvård i Region Skåne som i utredningar blivit starkt ifrågasatta för sitt obefintliga stöd till patientgrupper med ungefär den symtombild som flickorna uppvisade. Jag föreslår att du antingen söker i tråden alternativt googlar om denna monumentala kritik från såväl politiker som Regions Skånes egna utredare om du vill veta mer. Det finns gott om material att hitta.
Det finns INGEN i tråden som inte tycker att föräldrarna bär ansvaret för dessa mord. Det innebär dock inte att man underlåtit att diskutera om skola, lärare eller komnunen i övrigt gjort något eller avhållit sig från att göra något som de borde gjort. Bra tycker jag! Många tycker att man borde gjort en socanmälan, några tycker att skolan varit för tillmötesgående vid hemundervisningen. De kanske har rätt, vilket är olyckligt men tar inte tar ifrån föräldrarna sitt ansvar. Kommunen har gjort en mycket stark rutinförändring som första kommun i Sverige, auto-anmälan vid 20% frånvaro.
Att bli överkänslig bara för att vi diskuterar sjukvårdens fel är ett jävla trams och jag hoppas att samhället i övrigt inte försöker skydda dessa och delar ut ansvarsreprimander och förbättringskrav omndet visar sig att fel ör begångna. Till syvende och sist handlar det om att försöka göra saker bättre för sjuka mönniskor.
Om du själv inte har några egna bevekelsegrunder för detta har du lånat dig till alla i tråden som har det. Det har varit tydligt från början av denna tråd att det finns några som gör allt för att rikta bort blickarna från vården genom lögner, smutskastning av enskilda skribenter såväl i tråd som i PM, långa meningslösa haranger om sjukvård i allmänhet för att trötta och tråka ut de som försöker vända på stenar. Tyvärr är det en del som tagit intryck av denna mörkläggningskampanj, varav du helt Frankt verkar vara en av dem.