• 1
  • 2
2018-05-11, 15:30
Medlem
Hej,

Jag arbetar som redovisningskonsult och ska förhandla min lön snart och funderar på hur mycket jag ska begära. Arbetsuppgifterna består främst av löpande redovisning men ska börja med bokslut och årsredovisningar snart. Under provanställningen jag har haft 27 000 kr men jag tycker det är alldeles för lite med tanke på att jag drar in ca 100-120 k exklusive moms varje månad till företaget.

Vad säger ni?
Citera
2018-05-11, 15:36
Medlem
Det har väl knappast påverkan på din lön, vad företaget omsätter.

Då skulle en anställd på Price Waterhouse dra in 500 000 i månaden.
Citera
2018-05-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Givetvis så tycker jag det ska påverka min lön. För övrigt så har PWC en genomsnittlig nettoomsättning per anställd på 1 431 000 kr. Lyckas jag dra in 120 k varje månad så blir min något högre. 120 x 12 = 1 440 000 kr (hade tänkt jobba in semestern).

Antar att de bara är bottenskiktet på PWC som springer runt med 27 000 kr i månaden?
Senast redigerad av Flipparn123 2018-05-11 kl. 15:55.
Citera
2018-05-11, 15:56
Medlem
Tänk på att det du drar in ska täcka rätt mycket mer än din lön (30% arbetsgivargifter, ~15% semester). Bara där kostar du 40000:-/månad. Dessutom ska företaget betala för din kontorsplats, dator, förmåner och eventuella utbildningar. Utöver det finns det många anställda (chefer, hr, it) som inte drar in några pengar och som du måste täcka upp för. Plus att företaget med största sannolikhet har vinstkrav från sina ägare, var tror du de pengarna kommer från?

Jag har också varit i din situation och jag håller med om att man känner sig utsugd när man får ut 200:-/h samtidigt som företaget drar in fyra-fem gånger så mycket på en. Ett tips är att stå ut några år, bygga erfarenhet och kontakter, och starta eget: då kan du effektivisera mycket av det som kostar pengar i ett större bolag och ta en större del av timpriset ut mot kund i egen ficka.
Citera
2018-05-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Läste du ens vad TS skrev?
Han skrev att han borde få mer i lön utifrån det han drog in för företag och inte p.g.a hur mycket företaget omsätter...

Självklart kan han påverka sin lön beroende på hur mycket han drar in åt företaget varje månad.
Min vän arbetar som systemutvecklare och han drar väl in runt 120-160k per månad i början åt företaget han jobbar för. Men den senaste tiden har han ökat det till 150-200k per månad och han tog upp det som resonemang till varför han borde få mer i lön.
Och han fick självklart lönehöjning.
Citera
2018-05-11, 19:25
Medlem
http://www.lonestatistik.se/loner.as...gskonsult-1063

Jag anser för övrigt samma att om du nu är missnöjd kan du öppna eget och inse det är relativt svårt att få ens 27k med de kunskaper du har nu. Om några år kan du eventuellt tjäna stora pengar.
Senast redigerad av GoodLord 2018-05-11 kl. 19:28.
Citera
2018-05-13, 09:50
Medlem
Det är ett mindre företag jag jobbar på som inte har dyra maskinerier som it eller hr avdelning. Även om jag har jobbat på företaget en kortare tid så har jag fått väldigt bra kontakt med ägaren och god insikt i företagets ekonomi på detaljnivå (jag sköter företagets egna löpande redovisning, betalar ut löner, avtal och håller koll på faktureringen ut mot kund).

Jobbar förstås på en arbetsplats med uteslutande kvinnliga medarbetare med allt vad detta innebär. Det vabbas stup i kvarten, sjukskrivs helvilt, gås in i väggen och gråts helt öppet (ibland framför kunder) vid minsta stress. Detta har inneburit att jag har fått ta över många av de struliga kunderna där tidigare bokförare totalt misshandlat kundens ekonomi.

Företaget har i allmänhet dålig ekonomi och har ibland svårt att betala skatt och arbetsgivaravgifter i tid. Vissa medarbetare har ca 35 k i lön fast de bara drar in 50-70 k till företaget varje månad. Givetvis har jag påpekat detta för chefen som har berättat att företaget har haft väldigt svårt att behålla personal tidigare. Detta har i sin tur resulterat i att chefen (för övrigt också kvinna) inte vågar påtala brister eller neka lönehöjningar till anställda som missköter sig. Självklart har jag gett min syn på det hela och talat om att detta riskerar att dränera företaget i längden och att det är en ohållbar situation. Ljusglimten i företaget är chefen som är skicklig på att dra in nya kunder.

Varför väljer då en ung ambitiös kille att jobba här?

Ja jag tänker inte sitta på en big 4 byrå och bli totalt rövknullad av högre chefer psykiskt och ekonomiskt i många år med förhoppningar om att en vacker dag stå där som partner. Jag har varit anställd på en big 4 byrå tidigare med en ingångslön på 22 k som revisorsassisten, vilket jag anser är på gränsen till bedrägeri. Springa runt på tramsiga afterworks, konferenser och låtsas vara framgångsrik med en lön på 22 k är inte min grej helt enkelt. Efter några månader visade jag bokstavligt talat kontorschefen fingret och sa upp mig.

Givetvis så är mitt engagemang och driv något som jag vill ha betalt för även om företagets ekonomi inte är den bästa. Jag har blivit lovad 35 k i lön, vilket jag i sig tycker är rimligt men de som stör mig är att andra medarbetare som missköter sig ska ha samma lön.

Ska jag begära ännu högre lön eller gå så pass långt och kräva att chefen sänker lönerna för anställda som missköter sig?
Citera
2018-05-13, 15:11
Medlem
Beror väl på vad du har för kunskaper och erfarenhet, om du kan hantera bokslut etc självständigt och med kvalité?

Att begära att man ska sänka andras lön är bara efterblivet. Du kan möjligtvis föreslå ändring av arbetssättet eller rutiner alt erbjuda att du blir redovisningsansvarig. Har ni någon som har den rollen i dagsläget?

Förövrigt, så ser jag inte hur DU personligen drar in pengar till företaget med tanken på att det inte är du som drar in kunderna och sluter avtal(?)
Citera
2018-05-14, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flipparn123
Hej,

Jag arbetar som redovisningskonsult och ska förhandla min lön snart och funderar på hur mycket jag ska begära. Arbetsuppgifterna består främst av löpande redovisning men ska börja med bokslut och årsredovisningar snart. Under provanställningen jag har haft 27 000 kr men jag tycker det är alldeles för lite med tanke på att jag drar in ca 100-120 k exklusive moms varje månad till företaget.

Vad säger ni?

Enligt lönestatistik på nätet verkar de flesta redovisningskonsulter tjäna 23 - 33 000 kr/mån. Så du verkar ju ändå ligga ganska bra till...
Citera
2018-05-14, 14:03
Medlem
maxpowers avatar
Citat:
Hej,

Vad säger ni?

Jag är delägare i en redovisningsbyrå. Våra anställda ligger i spannet 22-45tkr/mån. Vi skulle aldrig betala mer än 27tkr/mån för någon som bara jobbar med löpande redovisning. Löpande redovisning är det rätt dålig intjäning på i jämförelse med bokslut, årsredovisningar och inte minst rådgivning.

Precis som många tidigare skrivit i tråden har jag svårt att tänka mig att du själv genererar hela omsättningen. Jag misstänker att det finns kollegor som på något sätt bidragit. Är hela omsättningen bara genererat av ditt arbete så bara att gratulera. Det skulle i så fall innebära att ni debiterar ca 700kr/h för löpande redovisning och att du har 100% debiterbar tid. Hos oss skulle jag säga att den löpande redovisningen bara står för ca 70-80% av kundens månadsfaktura.

Sen tillkommer massor av kostnader för att hålla verksamheten rullande. Vi brukar räkna på att varje medarbetare kostar ca 10 000kr/mån i hyra, programvarulicenser, ansvarsförsäkring etc.

Slutligen är det ingen välgörenhet att driva bolag. Vi vill göra en vinst på åtminstone 30% av vad den anställde kostar oss. Nyutexaminerade civilekonomer finns det gott om. Nyutexaminerade personer med KY-utbildning kryllar det också av så att hitta en duktig redovisningsassistent för ca 22-23tkr/mån i Stockholm är aldrig något problem.

Som jag nämnde ovan betalar vi dock betydligt mer för erfarna ekonomer som är duktiga på bokslut och årsredovisningar. Där är intjäningen en helt annan samtidigt som konkurrensen om anställda är betydligt tuffare.

Vill du tjäna riktigt bra bör du dock bli duktig på kvalificerad rådgivning som t.ex. skatterådgivning.

/MaxP
Citera
2018-07-15, 14:08
Medlem
Betongbarns avatar
Jag har 34k samt bilförmån så ca 40k brutto, samt pension o friskvård. Gör allt från löpande bokföring till bokslut, årsredovisningar samt privat och bolagsdeklarationer, oftast hela vägen så revisorn bara granskar bokslut och ÅR, ibland innebär det några mindre korrigeringar. En helt ok lön men jobbar mycket och har sällan mer än två veckors semester i sträck.
Citera
2018-07-16, 02:57
Medlem
Citat:
Hej,

Vad säger ni?

27k är väldigt mycket för en okvalificerat tjänst. Det är ungefär lika mycket som en nyexad revisor tjänar på Big 4-byråerna. Du borde vara mycket nöjd med den lönen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in