Citat:
Ursprungligen postat av
Flipparn123
Hej,
Jag arbetar som redovisningskonsult och ska förhandla min lön snart och funderar på hur mycket jag ska begära. Arbetsuppgifterna består främst av löpande redovisning men ska börja med bokslut och årsredovisningar snart. Under provanställningen jag har haft 27 000 kr men jag tycker det är alldeles för lite med tanke på att jag drar in ca 100-120 k exklusive moms varje månad till företaget.
Vad säger ni?
Jag är delägare i en redovisningsbyrå. Våra anställda ligger i spannet 22-45tkr/mån. Vi skulle aldrig betala mer än 27tkr/mån för någon som bara jobbar med löpande redovisning. Löpande redovisning är det rätt dålig intjäning på i jämförelse med bokslut, årsredovisningar och inte minst rådgivning.
Precis som många tidigare skrivit i tråden har jag svårt att tänka mig att du själv genererar hela omsättningen. Jag misstänker att det finns kollegor som på något sätt bidragit. Är hela omsättningen bara genererat av ditt arbete så bara att gratulera. Det skulle i så fall innebära att ni debiterar ca 700kr/h för löpande redovisning och att du har 100% debiterbar tid. Hos oss skulle jag säga att den löpande redovisningen bara står för ca 70-80% av kundens månadsfaktura.
Sen tillkommer massor av kostnader för att hålla verksamheten rullande. Vi brukar räkna på att varje medarbetare kostar ca 10 000kr/mån i hyra, programvarulicenser, ansvarsförsäkring etc.
Slutligen är det ingen välgörenhet att driva bolag. Vi vill göra en vinst på åtminstone 30% av vad den anställde kostar oss. Nyutexaminerade civilekonomer finns det gott om. Nyutexaminerade personer med KY-utbildning kryllar det också av så att hitta en duktig redovisningsassistent för ca 22-23tkr/mån i Stockholm är aldrig något problem.
Som jag nämnde ovan betalar vi dock betydligt mer för erfarna ekonomer som är duktiga på bokslut och årsredovisningar. Där är intjäningen en helt annan samtidigt som konkurrensen om anställda är betydligt tuffare.
Vill du tjäna riktigt bra bör du dock bli duktig på kvalificerad rådgivning som t.ex. skatterådgivning.
/MaxP