2018-05-11, 11:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Aha, det är så det förhåller sig, tack.
Hur skulle någon då gått tillväga för att få ner temperaturen drastiskt i hela huset?

På ett sådant sätt att den - kanske - automatiskt slagits på igen?

Man kanske har strömtillförseln på dygnstimer, att elementen är avstängd viss tid för sedan slås på.

Annan förklaring kan vara att elementen var nedställda men ändå igång eller om man har en termostat som är gemensam för flera rum, ochtermostaten går sönder.
Citera
2018-05-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då vrider man ner termostaten på varje element så mycket det går. Om det lägsta värdet är 5° så slår elementet på vid den temperaturen och håller den. Det är troligt att regleringen ligger mellan 5°- 30° så det är möjligt. Jag kan till och med sträcka mig att det är till troligt att det har gått till på det sättet. Av någon missriktad omsorg för dom som skulle hitta familjen.

Eller att det inte ska lukta i huset.
Citera
2018-05-11, 11:15
Medlem
harperlees avatar
Rätta mig gärna om jag minns fel på något datum här:

Tredje advent - Agnes skall ha blivit sämre.
"Innan jul" - man skall ha fått något dåligt besked (om vad? Agnes hälsa?)
"Innan jul" - Agnes skall ha deltagit på skolavslutningen.
"Innan jul/december" - media (Sydsvenskan) rapporterar om budgetkris i Agnes skola.
5 januari - Oskar och Agnes sågs senast i livet, detta skall alltså vara som jag förstått sågs (inte hördes av via telefon till exempel) och det skall kunna bekräftas av (minst) två personer. Min gissning är ett vårdbesök av något slag.
6 januari - Hanna loggar/loggas ut från Skype. Elförbrukningen i villan dippar på att markant/anmärkningsvärt sätt.
7 januari - En uppgift finns om att Oskar talat med sin syster i telefon då.
9 januari - Familjen hittas döda efter att Oskar uteblivit från en viktig konferens.

Sedan skall en granne ha sett Oskar och Moa i affären "i mellandagarna", jag förmodar mellan jul och nyår för annars misstänker jag att personen snarare hade sagt "några dagar innan" (det hände) eller liknande. Men det finns ju en möjlighet att det var den 5/1 och att det var Oskar och Agnes som grannen såg.

(Nej jag vet inget nytt men tänkte vi kunde diskutera något annat än varandra en liten stund...)

Det verkar alltså inte helt orimligt att tro att delar av familjen kan ha dött redan den 5-6-7 någon gång. Jag vet inte om det går att se exakt vilka datum Oskar raderade sina profiler på sociala media?

Enligt uppgifter i tråden skall självmorden ha varit planerade sedan i höstas. Då antar man att även denna tidpunkt är noga utvald. Vad kan i så fall Agnes och Oskar ha gjort den 5 januari som var så viktigt om familjen ändå skulle dö inom några dagar? Var det ett sista läkarbesök? Om det stämmer att Agnes var mycket nedstämd och hade självmordstankar, var det kanske ett akut besök till psykiatrin? Men varför bemöda sig om detta om man redan har planerat att alla skall dö?

Om det kanske inte var så planerat trots allt, mer att det fanns en allmän tanke "nu ger vi snart upp", då kanske ett läkarbesök med tråkiga besked tippat lasset. Men kan en människa som är så förtvivlad att den då tänker "ja då var det dags, alla måste dö" verkligen dölja det så väl att vården inte fattar misstankar? Det kanske trots allt inte var ett vårdbesök. Eller så skedde dåden i någon slags akut vansinne...

Sedan tycker jag fortfarande att det är konstigt att föräldrarnas sovrum målats mörkgrönt. Alla som behövt sminka över en rodnad eller en blemma vet att grönt döljer rött... Det är säkert bara en slump men inte helt genomtänkt ändå. Det ser ut som att man har velat måla över något.

En pressad situation med ett sjukt barn som "vägrar bli frisk" trots alla ansträngningar. En person vars andningshål, stora passion till och med, är yrket. Ett äktenskap som säkert knakar i fogarna med en fru som har stått tillbaka och dragit lasset hemma och är irriterad på makens prioriteringar. Ett hem som man lever i men inte lägger energi och pengar på att renovera som så många andra barnfamiljer (i och för sig kanske ett sundhetstecken). Det yngre barnet börjar krisa på grund av situationen i hemmet. Kring jul blir den äldsta dottern åtminstone psykiskt mycket dålig. Det är kaosartat i hemmet. Konferenser skall förberedas, barn skall till läkare... "Alla andra" firar perfekta jular med friska barn (så ser det ut för den i kaoset i alla fall).

Det blir gräl och Oskar tappar fattningen och slår ihjäl Hanna. Barnen drogar han med sömntabletter och kväver. När han kommer till sina sinnen igen försöker han "städa upp" efter sig. Skriver ett brev, förfalskar Hannas namnteckning. Dricker sig berusad och hänger sig i trappan.
Citera
2018-05-11, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jaha, då var det dags igen att anklaga sjukvården. Du känner förstås till vilka ”negativa besked” som gavs angående tösernas prognoser och att de gavs på ett sätt som ledde till en katastrof. Jag vet inget om detta. Däremot har det kommit uppgifter om att utredning pågick fortfarande. Det sägs bl.a att någon av dem skulle utredas för narkolepsi.

Om, säger om flickorna hade ME så hade läget inte varit nattsvart. Ca 10 % blir friska och många blir bättre. Med tanke på deras unga ålder och att det pågår mycket forskning så finns det ingenting som säger att de inte hade haft goda möjligheter till långa och rika liv så småningom.

Håller med bl.a Rappytt och Solglittret här. Det är ME-förespråkarna som målar allt i svart. Som misstror läkarnas kunskaper och/eller vilja att hjälpa och förespråkar dyra alternativbehandlingar som i många fall uppenbarligen kan vara direkt farliga.

Det har inget kommit in några uppgifter från något håll om att flickorna skulle ha haft någon dödlig sjukdom där deras dagar faktiskt var räknade. Tvärtom talas det om borrelia, ME, idiopatisk trötthet osv. Var för sig plågsamma tillstånd men inget av dem är per automatik hopplöst.

Det är givetvis fruktansvärt tragiskt om Hanna och Oskar inte fann någon tröst i statistiken, men inget man kan klandra sjukvården för. Siffrorna talar sitt tydliga språk; de är inte överväldigande goda men dock. Att anklaga läkarna för att ha sänkt familjen och indirekt därmed till deras utplåning är väldigt grovt. Det är knappt så att Frank.Einstein hade gjort det bättre.

Det verkar vara väldigt viktigt för dig att inte syna vårdens insatser som handlar om ett mord på två flickor som var så sjuka att de inte kunde gå till skolan och som haft väldigt mycket med sjukvården att göra. Särskilt märkligt blir det eftersom utredningen av Region Skåne inom de områden som flickornas symtom befann sig, har fått svidande kritik och från politikerna krav på bättring.
Senast redigerad av Jinxer 2018-05-11 kl. 11:20.
Citera
2018-05-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Finns ingen huvudtermostat. Huset har direktverkande el. Simpel princip typ. På varje element så ställer du in temperaturen. De hade dessutom en värmeväxlare och den kan man också slå av direkt på den.

En himla massa element att skruva av och på för en dags mindre förbrukning av el. Huset hade 3-glas av isolerande typ. Samma utetemperatur dessa dagar +3 på dagen, 0 på natten.

Nja, kan vara en felaktig avläsning av förbrukning.
Citera
2018-05-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Rätta mig gärna om jag minns fel på något datum här:

Tredje advent - Agnes skall ha blivit sämre.
"Innan jul" - man skall ha fått något dåligt besked (om vad? Agnes hälsa?)
"Innan jul" - Agnes skall ha deltagit på skolavslutningen.
"Innan jul/december" - media (Sydsvenskan) rapporterar om budgetkris i Agnes skola.
5 januari - Oskar och Agnes sågs senast i livet, detta skall alltså vara som jag förstått sågs (inte hördes av via telefon till exempel) och det skall kunna bekräftas av (minst) två personer. Min gissning är ett vårdbesök av något slag.
6 januari - Hanna loggar/loggas ut från Skype. Elförbrukningen i villan dippar på att markant/anmärkningsvärt sätt.
7 januari - En uppgift finns om att Oskar talat med sin syster i telefon då.
9 januari - Familjen hittas döda efter att Oskar uteblivit från en viktig konferens.

Sedan skall en granne ha sett Oskar och Moa i affären "i mellandagarna", jag förmodar mellan jul och nyår för annars misstänker jag att personen snarare hade sagt "några dagar innan" (det hände) eller liknande. Men det finns ju en möjlighet att det var den 5/1 och att det var Oskar och Agnes som grannen såg.

(Nej jag vet inget nytt men tänkte vi kunde diskutera något annat än varandra en liten stund...)

Det verkar alltså inte helt orimligt att tro att delar av familjen kan ha dött redan den 5-6-7 någon gång. Jag vet inte om det går att se exakt vilka datum Oskar raderade sina profiler på sociala media?

Enligt uppgifter i tråden skall självmorden ha varit planerade sedan i höstas. Då antar man att även denna tidpunkt är noga utvald. Vad kan i så fall Agnes och Oskar ha gjort den 5 januari som var så viktigt om familjen ändå skulle dö inom några dagar? Var det ett sista läkarbesök? Om det stämmer att Agnes var mycket nedstämd och hade självmordstankar, var det kanske ett akut besök till psykiatrin? Men varför bemöda sig om detta om man redan har planerat att alla skall dö?

Om det kanske inte var så planerat trots allt, mer att det fanns en allmän tanke "nu ger vi snart upp", då kanske ett läkarbesök med tråkiga besked tippat lasset. Men kan en människa som är så förtvivlad att den då tänker "ja då var det dags, alla måste dö" verkligen dölja det så väl att vården inte fattar misstankar? Det kanske trots allt inte var ett vårdbesök. Eller så skedde dåden i någon slags akut vansinne...

Sedan tycker jag fortfarande att det är konstigt att föräldrarnas sovrum målats mörkgrönt. Alla som behövt sminka över en rodnad eller en blemma vet att grönt döljer rött... Det är säkert bara en slump men inte helt genomtänkt ändå. Det ser ut som att man har velat måla över något.

En pressad situation med ett sjukt barn som "vägrar bli frisk" trots alla ansträngningar. En person vars andningshål, stora passion till och med, är yrket. Ett äktenskap som säkert knakar i fogarna med en fru som har stått tillbaka och dragit lasset hemma och är irriterad på makens prioriteringar. Ett hem som man lever i men inte lägger energi och pengar på att renovera som så många andra barnfamiljer (i och för sig kanske ett sundhetstecken). Det yngre barnet börjar krisa på grund av situationen i hemmet. Kring jul blir den äldsta dottern åtminstone psykiskt mycket dålig. Det är kaosartat i hemmet. Konferenser skall förberedas, barn skall till läkare... "Alla andra" firar perfekta jular med friska barn (så ser det ut för den i kaoset i alla fall).

Det blir gräl och Oskar tappar fattningen och slår ihjäl Hanna. Barnen drogar han med sömntabletter och kväver. När han kommer till sina sinnen igen försöker han "städa upp" efter sig. Skriver ett brev, förfalskar Hannas namnteckning. Dricker sig berusad och hänger sig i trappan.

Grönt anses väl som rogivande (grönt ärskönt, gult är fult och blått är flott) . Ingen konstig färg att välja till fondvägg om man vill inreda i stil som är tidsmässigt i samstämmighet med när huset byggdes. En del är väldigt nördiga med sådant,just den där skogsgröna är väldigt typiskt mitten eller slutet av 70-talet, kanske till och med tidigt 80-tal. Dock hade man då ofta den i sjögrästapeter, som kanske varsnygga men krävde regelbundna dammsugningar.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-11 kl. 11:32.
Citera
2018-05-11, 11:31
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur menar du?
Själv kan jag inget om termostater i hus. Menar du att det bara finns automatiskt termostatpåslag för vissa rum i huset?
Så om man stänger av en "huvudtermostat" för värmen, slås det på termostater för vissa delar av huset när det blir för kallt? Men inte att själva huvudtermostaten sätter igång?

Där var ett strömavbrott den 3/1 som drabbade Kraftringen Lund/Bjärred.
Ev nattnedsättningsur för elvärmen eller annat kan ha stannat.Jordfelsbrytare löst ut ?
Huset har elvärmeelement med separata termostater dessa kan dock kopplas så att de
lyder under en gemensam termostat där under och ovanvåning lyder under separata termostater.
Huset har även en luft/luft värmepump.Att värmepumpen och elvärmeelementen skulle lyda under samma termostat (er) finner jag osannolikt.
Det kan finnas en naturlig anledning till att temperaturen/förbrukningen sjönk !
Senast redigerad av Dr.Robert 2018-05-11 kl. 11:32. Anledning: ordfel
Citera
2018-05-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då vrider man ner termostaten på varje element så mycket det går. Om det lägsta värdet är 5° så slår elementet på vid den temperaturen och håller den. Det är troligt att regleringen ligger mellan 5°- 30° så det är möjligt. Jag kan till och med sträcka mig att det är till troligt att det har gått till på det sättet. Av någon missriktad omsorg för dom som skulle hitta familjen.

5/1 Normal förbrukning
6/1 Drastiskt sänkt förbrukning
7/1 Normal förbrukning

Tror på mätfel.

EDIT. Dr.Robert har visat på att det den 3/1 var strömavbrott hos aktuell eldistributör.
Senast redigerad av Remark 2018-05-11 kl. 11:40.
Citera
2018-05-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxer
Det verkar vara väldigt viktigt för dig att inte syna vårdens insatser som handlar om ett mord på två flickor som var så sjuka att de inte kunde gå till skolan och som haft väldigt mycket med sjukvården att göra. Särskilt märkligt blir det eftersom utredningen av Region Skåne inom de områden som flickornas symtom befann sig, har fått svidande kritik och från politikerna krav på bättring.
Hej du!
Det verkar vara väldgt viktigt för dig att fördöma den traditionella sjukvården. Du skriver att Agnes och Moa hade mkt kontakt med sjukvården. Vet vi det? Eller lämnade dom sjukvården på ett tidigt stadium och sökte sig till alternativa former? Antar att du levde nära familjen på något sätt då du verkar så tvärsäker?
Citera
2018-05-11, 11:42
Medlem
[quote=Remark|64019348]En himla massa element att skruva av och på för en dags mindre förbrukning av el. Huset hade 3-glas av isolerande typ. Samma utetemperatur dessa dagar +3 på dagen, 0 på natten.

Nja, kan vara en felaktig avläsning av förbrukning.[/Q

Enkelt att kyla ned huset:
Jag skulle öppna några fönster, stänga av, eller dra ned termostaten helt, på de 7-8 elementen. Ner till +3 vet jag inte.
Citera
2018-05-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin

Enkelt att kyla ned huset:
Jag skulle öppna några fönster, stänga av, eller dra ned termostaten helt, på de 7-8 elementen. Ner till +3 vet jag inte.

Men varför, för att dagen efter gå upp till normalförbrukning igen.
Senast redigerad av Remark 2018-05-11 kl. 11:49.
Citera
2018-05-11, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Hej du!
Det verkar vara väldgt viktigt för dig att fördöma den traditionella sjukvården. Du skriver att Agnes och Moa hade mkt kontakt med sjukvården. Vet vi det? Eller lämnade dom sjukvården på ett tidigt stadium och sökte sig till alternativa former? Antar att du levde nära familjen på något sätt då du verkar så tvärsäker?

Flickorna hade enligt uppgift från rektor ett intyg från läkare som hon använde sig av för att tillåta hemundervisning. Hon har beskrivit en mängd symtom som kräver läkarvård. Genom tråden har det figuerat massor av upgifter om sjukvårdskontakter och även psykiatriska kontakter. Under denna tid av kontakter med vården blir flickorna mördade av sina föräldrar och de uppger flickornas sjukdomar som orsak till att de väljer att avsluta familjens liv. Alldeles oavsett vad man tycker om det beslutet eller att vi inte vet exakt på vilket sätt vården varit inblandad, är det verkligen möjligt att inte vilja syna om sjukvården gjort något fel eller hade kunnat göra något annorlunda för att undvika katastrofen?

Vilka bevekelsegrunder kan en sådan strutsmentalitet dölja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in