2018-05-11, 00:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, nu slarvar du ihop inlägg till en kökkenmödding. Som igår när du yrade om att polisen hävdar att ett vuxet barn dödat hela familjen du slår in öppna dörrar när du tjatar om vikten av "fördömande" av gärningen. Det är väl ett slags moralisk populism eftersom dessa dåd är så sällsynta antagligt just på grund av att det är så pass främmande för närpå alla att ha ihjäl sina barn.

Tipset till en som säger sig vara släkt med ena parten om att gå ut i media och för att se till att Moa och Agnes inte glöms bort och även inte rädas att berätta om vad man tror hänt utan att bry sig om förtalsproblemet är väl riktigt dåligt? Du må väl själv se att det är fjortiskvalitet på det, "you go girl!"

Men förstår du vad du uttrycker med genetisk juridisk kunskap? Man kan inte biologiskt ärva det, så "genetisk" refererar rimligtvis i sammanhanget till en erfarenhet av upprepade tidigare liknande händelser (man kan tala om genetisk rädsla för någogot man har en upprepad negativ erfarenhet av). Att inför en större krets försöka sprida en uppgift om att någon är mördare om inte gott stöd finns för detta brukar vara ett typexempel på vad sombrukar benämnas som förtal.

Förlåt - när skulle jag ha hävdat att ett vuxet barn dödat hela familjen???
Fanns det överhuvudtaget några vuxna barn i denna familj??
Nu får du väl för h.. lvete ta och lägga av. Börja med att visa en källa på dina horribla påståenden.

Kökkenmödding är ett bra ord. Vad är syftet med dina angrepp och falska påståenden?

Om någon har råkat ut för något väldigt extremt som uppenbarligen tystas ner utan att släktingar fått reda på vad som hänt - är väl just uppdrag granskning och dylika journalister en alldeles utmärkt kontakt? Som för bröderna i Kevin fallet. Journalister vet i allmänhet också väl var gränser för förtal går.

Har döttrarna farit illa för att skola eller sjukvård inte såg och missade är det väl väldigt bra om det kommer fram. Finns det en störd sexualrelaterad orsak - som hos den suiciderade mördaren i Ulricehamn är det väl också värdefullt för Hannas anhöriga att få utrett , speciellt om de har misstänkt något sådant?

Det kanske också kan vara bra för oss alla och för våra barn och ungdomar att få reda på att föräldrar inte mördar sina barn för att de är sjuka. Framförallt inte sjuka i något som såvitt vi vet varken var dödligt, obotligt eller gjorde barnen mentalt eller fysiskt helt oförmögna.
Föräldrar gör aldrig så, det kan alla sjuka barn och ungdomar vara tryggt förvissade om.
Det har hitintills aldrig hänt i hela välden.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-11 kl. 00:51.
Citera
2018-05-11, 00:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vi får ha förståelse för att pianolärarinnan hade skapat en personlig relation till M*a. Hon ger uttryck för sina iakttagelser som till viss del är färgade av den sympati hon kände för flickan. Det är så det ska vara och således fullt naturligt.

Pianolärarinnan fick möta och uppleva denna levnadsglada och mångsidigt begåvade flicka i verkligheten. Att i efterhand minnas tillbaka, reflektera över små ting, analysera olika situationer är givetvis ett sätt att bearbeta sina känslor runt flickans tragiska öde; kunde just jag ha gjort något för att förhindra, såg jag signaler om en annalkande katastrof som jag lät bli att ta på allvar etc, etc. Det inser säkert du med.
Glöm aldrig att pianolärarinnan delvis har lärt känna den fina flickan. H upplevdes som väldigt mjuk och en smula osäker av lärarinnan medan hennes upplevelse av O var något annorlunda.

Jag ser det som odelat positivt att Missan27 vågar vara uppriktig och uttrycka sig känslobetonat och personligt Lärarinnans upplevelser och känslor är hennes egna och därför kan man heller aldrig efterlysa objektivitet här. Och vad är egentligen objektivt - utifrån vems synvinkel? Vilket värde kan intuition tillmätas i det här sammanhanget?

Existentiella funderingar hos M*a - syftar du på diskussionen om att flickan kan ha begått självmord? Avstår från att kommentera isåfall.

Så kan det vara; vi kan alla uppmärksamma beteenden hos varandra som ger upphov till oro. Fast steget till att anmäla är i regel långt. Med resonemanget ovan skulle soc. anmälningar kunna fylla hela kommunhuset.

Nej, jag tror inte specifikt att Moa begått självmord. Det var väl för övrigt Agnes som påståtts varit deprimerad. Frågan kom upp mer av etthypotetiskt resonemang. Men jag tycker inte det är speciellt trovärdigt att så kategoriskt avvisa att existensiella frågor inte fanns hos Moa.

Det fetade... tja, vi gillar olika. En del av Missans inlägg finner jag intressanta, men kanske inte i odelat positiv bemärkelse. Det spekuleras i O skulle varit oempatisk (=psykopat) fast Missans exempel på sin inställning till Moas kommentar om att hon inte gillar hundar och katter är väl helt enligt psykopat matrisen? För psykopat-Missan är det självklart att Moa egentligen inte kan ha någon annan uppfattning om något än Missan. Trots att Missan påstår sig känt Moa väl så gatt hen inte ens att respektfullt i normal dialog fråga Moa om varför hon inte gillade hundar och katter (eftersom Missan nu ändå tydligen undrade).
Citera
2018-05-11, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Du klagar mkt på Glittret men har du nån egen åsikt om vad som har hänt?
Hmm tolkar jag dig rätt att det är förtal att påstå att O är en mördare eftersom "inte gott stöd finns för detta"?

Nej, du har otur när du tänker, precis som vanligt. Min kommentar var till de premisserna Solglittret rekommenderade.
Citera
2018-05-11, 00:58
Medlem
Citat:
Nej, du har otur när du tänker, precis som vanligt. Min kommentar var till de premisserna Solglittret rekommenderade.
Varsågod igen då och förklara vad du menar med

"Att inför en större krets försöka sprida en uppgift om att någon är mördare om inte gott stöd finns för detta brukar vara ett typexempel på vad sombrukar benämnas som förtal."

(varför tänker jag på en slingrande orm nu?)
Citera
2018-05-11, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Förlåt - när skulle jag ha hävdat att ett vuxet barn dödat hela familjen???
Fanns det överhuvudtaget några vuxna barn i denna familj??
Nu får du väl för h.. lvete ta och lägga av. Börja med att visa en källa på dina horribla påståenden.

Kökkenmödding är ett bra ord. Vad är syftet med dina angrepp och falska påståenden?

Om någon har råkat ut för något väldigt extremt som uppenbarligen tystas ner utan att släktingar fått reda på vad som hänt - är väl just uppdrag granskning och dylika journalister en alldeles utmärkt kontakt? Som för bröderna i Kevin fallet. Journalister vet i allmänhet också väl var gränser för förtal går.

Har döttrarna farit illa för att skola eller sjukvård inte såg och missade är det väl väldigt bra om det kommer fram. Finns det en störd sexualrelaterad orsak - som hos den suiciderade mördaren i Ulricehamn är det väl också värdefullt för Hannas anhöriga att få utrett , speciellt om de har misstänkt något sådant?

Det kanske också kan vara bra för oss alla och för våra barn och ungdomar att få reda på att föräldrar inte mördar sina barn för att de är sjuka. Framförallt inte sjuka i något som såvitt vi vet varken var dödligt, obotligt eller gjorde barnen mentalt eller fysiskt helt oförmögna.
Föräldrar gör aldrig så, det kan alla sjuka barn och ungdomar vara tryggt förvissade om.
Det har hitintills aldrig hänt i hela välden.

När du i din kampanjiver svarade på ett inlägg utan att läsa det så noga, har för mig det var Jinxers. Det tog ett tag innan poletten damp ned för dig.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-05-11, 01:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Förlåt men har du vaknat på fel sida?
Så här aggressiv och elak har jag inte upplevt dig i andra trådar tidigare.
Vi andas friskare luft i denna tråd när personangreppsförespråkarna lämnar tråden ifred.
Du behöver inte ta upp deras fallna mantel.

Bidra med något egen uppfattning kring vad du tror om det här fallet.
I stället för att sticka kniven i alla som vågar blotta en åsikt.

Tror du att bägge föräldrarna i samförstånd, på jämlikt vis där ingen tvingade eller styrde den andre, verkligen valde att mörda sina barn för att de var sjuka i "någon form av trötthetssjukdom" som rektorn beskrev det?
Som världen enda beskrivna fall i fredstid?
Citera
2018-05-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Varsågod igen då och förklara vad du menar med

"Att inför en större krets försöka sprida en uppgift om att någon är mördare om inte gott stöd finns för detta brukar vara ett typexempel på vad sombrukar benämnas som förtal."

(varför tänker jag på en slingrande orm nu?)

Du har vid flera tillfällen visat att du är lat med att koppla en viss relevans av vad någon skrivit till kontexten till vad inlägget kommenterar, men du kan väl anstränga dig lite.
Citera
2018-05-11, 01:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nej, nu slarvar du ihop inlägg till en kökkenmödding. Som igår när du yrade om att polisen hävdar att ett vuxet barn dödat hela familjen du slår in öppna dörrar när du tjatar om vikten av "fördömande" av gärningen. Det är väl ett slags moralisk populism eftersom dessa dåd är så sällsynta antagligt just på grund av att det är så pass främmande för närpå alla att ha ihjäl sina barn.

Tipset till en som säger sig vara släkt med ena parten om att gå ut i media och för att se till att Moa och Agnes inte glöms bort och även inte rädas att berätta om vad man tror hänt utan att bry sig om förtalsproblemet är väl riktigt dåligt? Du må väl själv se att det är fjortiskvalitet på det, "you go girl!"

Men förstår du vad du uttrycker med genetisk juridisk kunskap? Man kan inte biologiskt ärva det, så "genetisk" refererar rimligtvis i sammanhanget till en erfarenhet av upprepade tidigare liknande händelser (man kan tala om genetisk rädsla för någogot man har en upprepad negativ erfarenhet av). Att inför en större krets försöka sprida en uppgift om att någon är mördare om inte gott stöd finns för detta brukar vara ett typexempel på vad sombrukar benämnas som förtal.

Jag håller med dej. Otroligt hur en del människor är. Varför gå ut i media då det finns en risk för bakslag då det kanske kommer fram att det var H som var drivande i detta. Finns info tidigt i tråden att hon skulle vara psykisk dålig och överdriva/påverka barnens sjukdomsbild negativt.
Senast redigerad av MeggieCleary 2018-05-11 kl. 01:22.
Citera
2018-05-11, 01:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Som igår när du yrade om att polisen hävdar att ett vuxet barn dödat hela familjen.
Citat:
När du i din kampanjiver svarade på ett inlägg utan att läsa det så noga, har för mig det var Jinxers. Det tog ett tag innan poletten damp ned för dig.

Men i mitt inlägg från 8/5, som du hänvisar till nedan, har jag ju inte skrivit något om att ett vuxet barn dödat hela familjen .
Vad menar du?? Är du full? Alltför Frank?

Citat:
Nej det stämmer jag skrev fel siffror på sista punkterna - ska vara 5 resp 6. Men eftersom det verkar ha framgått ändå är nog inte felet så stort...

Siffrorna ovan har lämnats referenser till många gånger i tråden.
Jag orkar inte ta fram dem igen. Vänd på det - hitta något som tala för att det inte är så och uppge dessa referenser.

I mer än 95% av familicid är mannen/fadern mördaren.
Mördare av egna barn, sk filicid, där dödar kvinnor vanligen yngre barn och bedöms oftare vara psykiskt sjuka. Män dödar de lite äldre barnen, anses vara oftare mentalt fängelsestraffbara och suiciderar oftare efteråt.
Vid kvinnliga förövare dödar de oftast barnen och försöker döda sig själva, men lyckas inte alltid. De dödar mer sälland mannen. Manliga familcidförövare dödar vanligen både barnen och kvinnan.
Två föräldrar som dödar alla sina barn i samförstånd finns det ingen statistik på - det har i stort sett aldrig hänt med något enstaka undantag under krig.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-11 kl. 01:16.
Citera
2018-05-11, 01:15
Medlem
Citat:
Förlåt men har du vaknat på fel sida?
Så här aggressiv och elak har jag inte upplevt dig i andra trådar tidigare.
Vi andas friskare luft i denna tråd när personangreppsförespråkarna lämnar tråden ifred.
Du behöver inte ta upp deras fallna mantel.

Bidra med något egen uppfattning kring vad du tror om det här fallet.
I stället för att sticka kniven i alla som vågar blotta en åsikt.

Tror du att bägge föräldrarna i samförstånd, på jämlikt vis där ingen tvingade eller styrde den andre, verkligen valde att mörda sina barn för att de var sjuka i "någon form av trötthetssjukdom" som rektorn beskrev det?
Som världen enda beskrivna fall i fredstid?

Nej jag har inte vaknat på fel sida. Jag tycker bara det är jäkligt låg standard på en del inlägg.

Jag har i åtskilliga inlägg skrivit ".. om båda föräldrar, eller någon av dem.."
Det kan vara på det ena eller andra sättet. Jag har också påpekat ett plausibelt mörkertal, i de flesta familicid fall har inget brev eller annat lämnats och slutsatser har gjorts efter att man någorlunda fastställt ett händelseförlopp men inte särskilt många fall har man någon faktisk kunskap om inställningen hos föräldrarna.

Än en gång, ur ett straffrättsligt perspektiv spelar det mindre roll om det inte var så jävla jämlikt. Bobbys morsa åkte också in när styvfadern hade misshandlat ihjäl sonen, som hon genom föräldraskapet och vårdnadsansvar var skyldig att skydda.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-11 kl. 01:25.
Citera
2018-05-11, 01:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Läs dina egna inlägg och hur du syftar till andras på ett ganska ohederligt sätt. Eller du har kanske Alzheimer?

Jinxer bemötte ditt maniska kalsongvridande om att det statistiskt omöjliga med familicid av två föräldrar i samförstånd med att posta en lista med de typiskt frekventa varianterna som hen numrerade. En variant var vuxet barn som dödar resten av familjen, och just den punkten refererade du till att polisen hade framfört.

Nej jag har inte Alzheimer. Däremot minns jag mycket väl att jag - och inte "Jinxer" - postade inlägget nedan med uppgifter från en amerikansk sammanställning om hur fördelningen av gärningsmän vid familicid ser ut.
Eftersom det var en sammanställning som inte hörde ihop med Bjärredsfallet - har jag naturligtvis inte heller kunnat påstå att "ett vuxet barn dödade familjen".

Jag har inte heller refererat till någon punkt i någon (obefintlig) lista från "Jinxer"

Du får nog köra solo framöver med dina påhitt och angrepp när du inte ens själv har koll på vad som skrivits i tråden och av vem.

Det är som att se färg torka att diskutera dina minnesluckor med dig - helt bortkastad tid.
Återkom gärna i tråden när du nyktrat till eller vaknat på rätt sida.

Citat:
Om man ska gå på statistiska data gäller:

1. mannen i familjen har mördat alla andra - pga egen psyk.sjd, separation eller skamrädsla. (95%)
2 kvinnan i familjen har mördat alla. (ca 3%)
3 ett barn över 15 år men ej myndigt har mördat alla (ca 1%)
4. ett myndigt barn har mördat alla (ca 1%)

5. föräldrarna har i samförstånd valt att avsluta sina barns liv ( 0% beskrivna fall i världen i fredstid)
6. barnen har gemensamt suiciderat och föräldrarna har gjort detsamma efter att ha författat ett osant brev om att de uppger sig vara mördare ( 0% beskrivna fall i världen)

Läs och begrunda.
Polisen uppger punkt 5. - men väntar på svar.
Postaren "Jinxer" håller på punkt 6.

Själv tror jag på punkt 1. - eftersom det är så i 95% av fallen. Får jag del av uppgifter från polisen att deras utsago om att punkt 5. stämmer blir jag förvånad. Tills dess avvaktar jag.
För punkt 5. finns det i alla fall polisens misstankar.
För punk.6 talar absolut ingenting - inte ens sunt förnuft.
Citera
2018-05-11, 06:49
Medlem
Citat:
Men i mitt inlägg från 8/5, som du hänvisar till nedan, har jag ju inte skrivit något om att ett vuxet barn dödat hela familjen .
Vad menar du?? Är du full? Alltför Frank?

Om man kollar citatet via den bifogade länken så är det precis vad du hävdar att polisen tror, det är väl därför du sedan redigerar i inlägget?

Det beror förmodligen på ett ärligt misstag, men att sedan anklaga någon för att vara full eller Frank är inte rätt sätt att erkänna sitt misstag.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in