2018-05-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
nu vet jag inte om detta är rätt tråd men hur som helst.

vilka vinner om fullskaligt krig bryter ut mellan israel- iran och varför?

Om det endast rör sig om Iran vs Israel så tror jag på Iran, kan inte ge någon direkt förklaring på varför, det är bara min magkänsla.
Ska vi sen se till vilka som står bakom respektive land så "vinner" Israel i det långa loppet.
Om ett fullskaligt krig utbryter så lär vi inte se Israel som ensamma, inte heller Iran, det lär bli ett krig med indirekta aktörer (USA och Ryssland)
Citera
2018-05-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Därför att Israel vill markera mot Syrien om vad som kommer hända om de ger Iran och Hezbollah fritt spelrum i Syrien.

Så är det, Israel är ganska nöjda med Assad (han får bara inte bli för stöddig) Putin o Bibbi kommer överens, det mesta är ett spel, även Trump-Putin-Erdogan-Bibbi har nån slags överenskommelse trots att det kan ibland se annorlunda ut i proxykriget.
Citera
2018-05-10, 14:41
Medlem
Extraordinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
nu vet jag inte om detta är rätt tråd men hur som helst.

vilka vinner om fullskaligt krig bryter ut mellan israel- iran och varför?

Iran har en mäktig militärmakt snäppet högre än Israels. Det är svårt att svara på frågan för Israel kommer givetvis inte bekämpa ett krig själv. Iran har även de sina allierade så kriget hade förmodligen varit allians mot allians.

Det är fortfarande obekräftat om Iran sitter på kärnvapen men det är nog en lågoddsare i min värld.
Citera
2018-05-10, 14:43
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Om det endast rör sig om Iran vs Israel så tror jag på Iran, kan inte ge någon direkt förklaring på varför, det är bara min magkänsla.
Ska vi sen se till vilka som står bakom respektive land så "vinner" Israel i det långa loppet.
Om ett fullskaligt krig utbryter så lär vi inte se Israel som ensamma, inte heller Iran, det lär bli ett krig med indirekta aktörer (USA och Ryssland)
Israels Armé är inte skapad för att föra ett långvarit krig för att det hade kostat en arm och ett ben. Judarna måste slå till hårt och snabbt som man har gjort tidigare.
Citera
2018-05-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extraordinar
Iran har en mäktig militärmakt snäppet högre än Israels. Det är svårt att svara på frågan för Israel kommer givetvis inte bekämpa ett krig själv. Iran har även de sina allierade så kriget hade förmodligen varit allians mot allians.

Det är fortfarande obekräftat om Iran sitter på kärnvapen men det är nog en lågoddsare i min värld.

Frågan där är om FN får förtroende att kolla detta på djupet.
Vi vill inte se ett nytt krig pga falska rykten om massförstörelsevapen.
Citera
2018-05-10, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Hahahaha, kan ju vara pga att USA hjälper deras judiska vänner så fort det osar katt.

Israel skulle inte ha en sportmössa mot Iran ensamma. Kriget skulle vara över på 2 veckor.
Jag ställer mig tveksam till ett sånt uttalande. Det ligger nog närmare till hands att tro att Iran redan idag skulle vara en rykande atombombskrater om inte USA bad dem hålla sig på mattan.
Citera
2018-05-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Israels Armé är inte skapad för att föra ett långvarit krig för att det hade kostat en arm och ett ben. Judarna måste slå till hårt och snabbt som man har gjort tidigare.

Absolut måste de det. Blir oerhört jobbigt dock; med så många motståndare runt om.
"Blitzkrieg" har inte direkt funkat sedan andra världskriget, speciellt inte om man är omringad av allierade styrkor.

EDIT: Därför behöver de hjälp av t.ex USA. Vilket de kommer få.
Senast redigerad av chrisemil 2018-05-10 kl. 14:56.
Citera
2018-05-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Hahahaha, kan ju vara pga att USA hjälper deras judiska vänner så fort det osar katt.

Israel skulle inte ha en sportmössa mot Iran ensamma. Kriget skulle vara över på 2 veckor.
Läs gärna om den strategi Israel använde sig av under sexdagarskriget. Intressant läsning. Att vinna handlar inte bara om materiella resurser. Det krävs planering och intelligenta beslut. Araberna tänkte väl att det numerära övertaget och "kudos" skulle räcka, men det gjorde det inte. Det kan funka i djungeln men inte på slagfältet.

Jag tror inte att Iran har lust att konfrontera Israel. Vad är det specifikt som överväger till Irans fördel menar du? Det räcker inte med dyr utrustning, hög vrede och motivation.
Citera
2018-05-10, 14:59
Moderator
vfs avatar
Nu räcker det, trådar om konflikten i Syrien och trådar om Iran samt Israels vara eller icke vara finns.
Denna låses/Mod
Citera
2018-05-10, 22:42
Moderator
Unitys avatar
Vi har beslutat öppna tråden igen. Håll er till ämnet utan att sväva ut i konspirationteorier. Fortsatt off topic kommer att varnas.
/Mod
Citera
2018-05-10, 22:52
Medlem
Memestars avatar
Enligt källor från Assadregimen hade de själva "ingen aning" om Irans planer på att använda syriskt territorium för att anfalla Israel. https://youtu.be/gfMCy8pnaFc

Hur var det nu med arbetets teori om att nattens sammandrabbningar var mellan Israel och Assad snarare än Iran?
Citera
2018-05-10, 23:02
Medlem
Så jäävla GÖTT!
Hoppas Israel tvingas in i ett ordentligt krig nu så att Iran kan jämna låtsasstaten med marken..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in