Labben var att bestämma kritiska temperaturen för en supraledare (YBCO)
Termometern utgick från en referenstemperatur och temperaturen som skulle mätas. Det som den gav var skillnaden mellan de två temperaturerna.
Referensmätaren var placerad i is.
Innan vi började hälla på kväve så kollade vi att den gav rätt värde på rumstemperaturen (20 C), vilket den gjorde. Vi antog att den fungerade och började kyla ner provet. Dock dök den ner under 77K.
En plottning av temperaturen (X-axeln är tiden, dock förskjutet en bit)
Där mot slutet föll temperaturen från 88.247K till 54.499K. (kvävet var flytande hela tiden)
Citat:
Ursprungligen postat av Fermat
Felet kan ju sedan öka linjärt, kvadratiskt etc, eller exponentiellt... Beror på hur mätutrustningen är konstruerad. Felet på alla punkter mellan 20 C och -218,65 C borde vara mindre än felt för -218,65 C. Blev lite klyddigt då du av någon anledning omvandlar mätningarna till Celcius, men jag hoppas du förstår principen.
Jag tror jag förstått, "större tal = större fel". Anledningen till omvandlingen till celcius var att min handledare sa att jag skulle omvandla till celcius och sen beräkna det riktiga värdet, så som jag gjorde i första inlägget. Men nu när jag tänker efter så kan jag inte komma på någon anledning till varför det skulle ge ett korrektare resultat om man räknar i celcius istället för kelvin.