2018-05-10, 21:07
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Ja fast 30% är inte inom räckhåll i dagsläget, hade de vart fortsatt all in på PK och massinvandring från de andra hade SD haft 30% eller mer i detta val.

Jag tror du misstar dig. Att de övriga partierna vänt kappan efter vinden gynnar SD. Det har gjort SDs politik mer rumsren och nu har det blivit mycket lättare för kvinnor att rösta SD. 30% är absolut möjligt i September och jag tror de närmaste OU kommer visa på detta.
2018-05-10, 21:13
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Är ju mest logiskt att se på tidigare valperioder hur instituten lyckats och misslyckats och då bör ju Sentio Yougov och någon mer vara vad man ser efter fast några procent över ,hur många vet ingen.
Att räkna med de lägsta instituten är ju givetvis en våt dröm för ett vänstertroll.. ,men knappast speciellt seriöst..
Jag förstår hur Crispy tänker och håller med delvis,men med tanke på hur SD behandlas i övrigt så är det knappast foliehjälmskonspiration att tro att vissa till sjuklövern knutna institut sysslar med opinionsbildning.
Din logiska slutsats är helt otrolig. Du menar att seriösa opinionsinstitut är köpta av de som du kallar sjuklövern medan exempelvis Sentio, som enligt 8711 är nordens största opinionsinstitut med 12 anställda, är mer seriöst. Är det möjligen för att de är knutna till avgrundshögern.
2018-05-10, 21:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Din logiska slutsats är helt otrolig. Du menar att seriösa opinionsinstitut är köpta av de som du kallar sjuklövern medan exempelvis Sentio, som enligt 8711 är nordens största opinionsinstitut med 12 anställda, är mer seriöst. Är det möjligen för att de är knutna till avgrundshögern.
Vem som är mest seriös ser vi på valnatten. Återkom då.
2018-05-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Det troliga är att SD är fortfarande ganska underskattat i opinionsundersökningar, även i Sentio men däremot så tror jag Socialdemokraterna också är lite underskattat eftersom en stor del av deras väljarskala, (invandrare, pensionärer) inte är lika aktiv på internet. SD lär ju inte ha lägre än Sentio i alla fall, 23,1% eller mer garanterat.

Det är möjligt att S blir det största partiet men det spelar inte så stor roll om Miljöpartiet skulle ryka och då är det öppet spår för SD och de andra att förpassa regeringen till historien.
Det har sagts att det problemet gäller för S men det märktes i alla fall inte 2014.

Medel under september för webb (UM, Sentio, YG) var 30,3.
Medel för telefon (Novus, Sifo, Skop, Demoskop, Ipsos) var 30,1.
Valresultatet 31,1.

Ser man på sistamätningarna istället för hela september gick det grymt bra för vissa:

Valu 31,1
Skop 31,2
Sifo 31,1
United Minds 31,1
Novus 30,9

Lite mindre bra för andra men godkänt ändå:

Ipsos 28,6
Demoskop 29,2
YouGov 29,5

2010 spretade det desto mer, 26,5–30,3. Men det var för att de var nya och inte hade fått tillfälle att stämma av webbpanelens skevheter mot valresultatet, därför låg de för lågt på S och för högt på SD. Detta tweakades inför 2014, blev lite för lågt på SD men ingen katastrof, dock perfekt på S. Fan vad tråkigt att det institutet försvann och ersattes av hendagiset Inizio.

Nåväl, poängen var att man nog kan lita på S-siffrorna från OI lika mycket nu som 2014.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-10 kl. 21:26.
2018-05-10, 21:24
Medlem
Citat:

Tror du att vi är dumma i huvudet eller varför upprepar du dig konstant med samma dynga. Dessa 12 anställda har du nu upprepat ett otal gånger. Vi vet det, så sluta upprepa dig.
2018-05-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det krävs inte att de två får majoritet heller. Vid regeringsbildning är det motröster som räknas. Om talmannens tredje förslag (efter att en S-dominerad och en alliansregering röstats ned) blir m i minoritetsregering så kommer nog såväl l som KD och ev c att lägga ner sina röster, och då passserar förslaget.
Inte om SD röstar emot Kristersson som statsminister. För att SD ska rösta för eller lägga ner sina röster krävs (hoppas jag) att SD får förhandla om invandringspolitiken, och att detta INTE ska skötas genom en uppgörelse mellan S och M. Om Kristersson accepterar detta krav så MÅSTE M och SD ha egen majoritet för alla andra partier kommer då att rösta emot Kristersson som statsminister.
2018-05-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Jag har inga bevis för detta. Men jag är nästan säker på att SD kommer få minst 30 procent i valet. 2014 så kände jag en eller ett par SD:are (vad jag vet om) men nu ska banne mig varenda jäkla person rösta på SD. Min mamma och pappa som har varit Sossar i 30 år ska rösta SD. Min mormor som är pensionär och troligvis röstat S hela sitt liv ska rösta SD, alla på mitt jobb pratar om SD... alla kompisar med "Svensk" härkomst ska rösta SD... T om en polare som står så långt åt vänster man kan komma ska rösta SD efter att hans flickvän nästan blev våldtagen på väg hem från sitt jobb.

Det verkar som att Svensken vill ta Sverige tillbaka...

Är inne på samma spår, dels kommer S att kollapsa till kanske 20-22%, SD är hett nu, proppen verkar ha gått ur - 30% helt realistiskt, kanske mer!

Endast några jätteskandaler som kan hindra, likt Trumpmotståndarna (msm, deep state) i USA försökte utan att lyckas där.

Inför förra valet var vi två på jobbet som var SD, nu vet jag 15 minst av totalt 30 o vi är "tjänstemän", bland arbetaryrken är det ännu mer till SD's favör. Nåt stort är på g.
2018-05-10, 22:01
Bannlyst
Citat:

Vilka menar du är seriösa? Skulle Inizio med sina 11 anställda vara det?

https://www.allabolag.se/5566507124/inizio-sverige-ab
2018-05-10, 22:08
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Nån jävla måtta på lögnerna och fantasierna får det väl ändå vara. Du menar alltså på fullt allvar att Sentio är knutna till "avgrundshögern"? (Är det NMR eller AfS du syftar på då?)

Av alla idiotiska saker du skrivit genom åren måste väl detta ändå hamna topp fem.
Senast redigerad av Smoothman 2018-05-10 kl. 22:15.
2018-05-10, 23:17
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
De senaste månaderna brukar uppdateringen på status.st göras när den sista mätningen för månaden kommit in. En sida som däremot uppdaterar kontinuerligt under hela månaden är https://val.digital/

Hur Fan gick SD en ökning på 5 procentenheter på en månad??? Är de Jimmys prestationer vid debatt eller vad fan ere frågan om
2018-05-10, 23:23
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Hur Fan gick SD en ökning på 5 procentenheter på en månad??? Är de Jimmys prestationer vid debatt eller vad fan ere frågan om

Rubriken... Vad står det där? "Nuvarande opinionsställning".

Om du håller muspekaren på staplarna så ser du att det ännu bara är Sentio som är redovisat. Genomsnittet kommer naturligtvis att ändras allteftersom fler institut tillkommer. Imorgon är säkert Inizio tillagt och då blir genomsnittet 23,1+16,9 / 2 = 20%. Sedan ändras det när nästa institut tillkommer o s v tills alla är klara och vi har ett månadssnitt där samtliga är med.
Senast redigerad av Smoothman 2018-05-10 kl. 23:27. Anledning: Tillägg o förtydligande
2018-05-10, 23:24
Moderator
Lobengulas avatar
Allt pekar på att SD kommer göra ett kanonval i år. Det har väl tagit ett tag för folket att "vakna" men när de väl gjort det så går det ganska fort.

Jag tror inte alls att det är osannolikt att SD blir största parti i valet. S kommer blöda till framförallt V och MP. M kommer fortsatt blöda till C. Hard core M har redan gått till SD så där händer det inte så mycket. Däremot finns det fortfarande liberala M som känner sig mer hemma i libbejala C.

Ska jag våga mig på en gissning:

SD, 25%
S, 22%
M, 20%

De övriga småpartierna orkar jag inte ranka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in