2018-05-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
För att du har fördomar.

Ja, baserat på att den ene var en utpräglad karriärist som drev företag vid sidan av sin universitetstjänst (för större inkomst?) men ändå kämpade för att bli upphöjd till professor. Den andre beskrivs som mild, och verkar ha avstått sin egen karriär för barnens skull. Därför tror jag den förstnämde hade större kapacitet att planera och genomdriva dessa mord och dessutom tänka på sitt eget goda eftermäle, radera allt utom väl valda delar från internet och formulera ett brev så att arvet inte skulle glida släkten ur händerna. Men han underskattade folks förmåga att tänka själva och förhoppningsvis, men där är jag tyvärr tveksam, polisens möjligheter att bevisa hur det egentligen gick till.
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-05-10 kl. 19:59.
Citera
2018-05-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ja, baserat på att den ene var en utpräglad karriärist som drev företag vid sidan av sin universitetstjänst (för större inkomst?) men ändå kämpade för att bli upphöjd till professor. Den andre beskrivs som mild, och verkar ha avstått sin egen karriär för barnens skull. Därför tror jag den förstnämde hade större kapacitet att planera och genomdriva dessa mord och dessutom tänka på sitt eget goda eftermäle, radera allt utom väl valda delar från internet och formulera ett brev så att arvet inte skulle glida släkten ur händerna. Men han underskattade folks förmåga att tänka själva och förhoppningsvis, men där är jag tyvärr tveksam, polisens möjligheter att bevisa hur det egentligen gick till.

Jag tror dock på alla som vittnar om hur trevlig han var, den förmågan hade han säkert också. Han verkade gilla att stå på scenen och bli beundrad. Men jag undrar hur han var mot de som ifrågasatte honom. Tex Hannas föräldrar. Varför bröts kontakten med dem? (som vissa i tråden uppgivit)
Citera
2018-05-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjivik
OK, så mördare kan inte ärva sina offer, men arvsberättigade till mördare ärver. Trodde kanske att "arvet" försvann någonstans däremellan. Håller med att det är sällan det inte blir bråk vid arvsskiften. Fö hade det varit bäst att hela kvarlåtenskapen hade gått till någon fond för "utsatta barn". Hade som anhörig mått illa av ekonomisk vinning i någon form från en sådan här gigantisk tragedi.

Hela diskussionen om huset är ju makaber. Det är som om folk i tråden missunnar de anhöriga eventuell vinst av en försäljning. Ni tror inte att familjerna är djupt chockade och förtvivlade över att båda barn och barnbarn försvunnit över en natt? De hade naturligtvis mycket hellre haft dem kvar i livet och det är inte deras fel att det här hänt. Inget tyder på att vare sig Oskar eller Hanna vuxit upp i någon slags misär, tvärtom. Det här måste röra sig om en psykisk knäpp hos en eller två av de vuxna, som absolut ingen kan lastas för. Snacket om att det är fel med arv är olustig. Det måste vara ett helvete att förvalta och sedan gå igenom och göra sig av med bohaget och sälja huset. Stackars människor.

Förmodligen är ju huset dessutom säkert delvis belånat, så även om det stigit en miljon i värde eller så, blir det ju ingen jättesumma för familjerna att dela på (om nu nån är avundsjuk på pengarna)
Citera
2018-05-10, 20:18
Medlem
Citat:

Framför allt så övertolkar du och några andra polisens PM. Alla händelserapporter från polisen är korta och neutrala. Det innebär inte att händelserna är det. Att polisen sammanfattar avskedsbrevet i ett par korta meningar betyder inte nödvändigtvis att brevet var vare sig kort eller känslokallt. I övrigt så verkar paret ha hållit sig inom gängse könsmaktsordning och könsnormer förutom att O verkar ha engagerat sig lite mer i sina döttrars fritidsaktiviteter än normalt. Hans var kanske rent av lite omanlig med sitt eget musicerande.

Om man utgår ifrån att polisen inte kommer att kunna reda ut händelseförlopp och dödsorsaker så kommer man självklart leva med övertygelsen om att man alltid har rätt. Det är få förunnat att ha det självförtroendet att veta att man är smartare än till och med polismyndigheten och Nationellt Forensiskt Centrum. Man får gratulera.
Citera
2018-05-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Läs om vad jag skrev ? Varför så bråttom får du fråga Hs sida av släkten.Nu har jag gett min förklaring till varför Os Pappa ville lösa ut det.
Och NEJ det var ju inte för dessa pengar och jag tror aldrig de ens tänkt på att sälja tomten 😎Tror inte de någonsin mer ville att ett hus skulle stå där.
P.s Detta är andrahandsinformation är bäst att tillägga.

Jag vet inte om du blamdar ihop saker lite?

Vem som äger ett hus står på lagfarten
hos lantmäteriet. Var ett företag står skrivet har nödvändigtvis inget med ägande att göra.

Enligt hitta.se finns det mycket riktigt ett företag som heter LHH graf...AB skrivet på adressen:

https://www.hitta.se/grafisk+företagskonsult+lhh+ab/bjärred/~SM_XnGboJ

Enligt samma länk på hitta.se ingår LHH... i Osk’r H’nkow utbildning AB.

Enligt netinfo, ratsit och alla bolag finns dock bara LHH.. som enskild firma. Och ddn är registrerad på Ekerö. Och O H utbildning är reg hos O:s syster i Kalmar.
Senast redigerad av SintraartniS 2018-05-10 kl. 20:35. Anledning: Tillägg
Citera
2018-05-10, 20:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Citat:
Jag tror dock på alla som vittnar om hur trevlig han var, den förmågan hade han säkert också. Han verkade gilla att stå på scenen och bli beundrad. Men jag undrar hur han var mot de som ifrågasatte honom. Tex Hannas föräldrar. Varför bröts kontakten med dem? (som vissa i tråden uppgivit)

Vet du, jag tror du har alldeles rätt.
Jag tror att hela denna tragedi är en mans verk, en regissör, en pådrivare.
En framåt person med stark vilja som fattade beslut. I skuggan av honom två barn och en kvinna.
Det kommer jag faktiskt att tro i min ensamhet, även om polisen kommer uppge att avskedsbrevet också är underskrivet av den troligen styrda passiva kvinnan.

Och ja, jag tror som du att hans eftermäle och arv var viktiga för honom, men det var väl tekniskt omöjligt för honom att framstå som oskyldig. Dessa skäl är orsaken till att även han tar på sig skulden i avskedsbrevet - men bara halva.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-10 kl. 21:11.
Citera
2018-05-10, 20:35
Medlem
Citat:
Framför allt så övertolkar du och några andra polisens PM. Alla händelserapporter från polisen är korta och neutrala. Det innebär inte att händelserna är det. Att polisen sammanfattar avskedsbrevet i ett par korta meningar betyder inte nödvändigtvis att brevet var vare sig kort eller känslokallt. I övrigt så verkar paret ha hållit sig inom gängse könsmaktsordning och könsnormer förutom att O verkar ha engagerat sig lite mer i sina döttrars fritidsaktiviteter än normalt. Hans var kanske rent av lite omanlig med sitt eget musicerande.

Om man utgår ifrån att polisen inte kommer att kunna reda ut händelseförlopp och dödsorsaker så kommer man självklart leva med övertygelsen om att man alltid har rätt. Det är få förunnat att ha det självförtroendet att veta att man är smartare än till och med polismyndigheten och Nationellt Forensiskt Centrum. Man får gratulera.

Tack för den tolkningen. Att det inte går att styrka brott betyder inte att vederbörande är oskyldig. Flera experter trodde ju tom att Peder Madsen skulle komma undan pga brist på bevis.

Om du inte noterat det, är det inte så vanligt nuförtiden att en högutbildad jurist på ett bra jobb (som hade i Göteborg) väljer att offra sin egen karriär för mannens. Det är vanligare bland högutbildade att man delar ansvaret för barn och hem.
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-05-10 kl. 20:46.
Citera
2018-05-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Jag vet inte om du blamdar ihop saker lite?

Vem som äger ett hus står på lagfarten
hos lantmäteriet. Var ett företag står skrivet har nödvändigtvis inget med ägande att göra.

Enligt hitta.se finns det mycket riktigt ett företag som heter LHH graf...AB skrivet på adressen:

https://www.hitta.se/grafisk+företagskonsult+lhh+ab/bjärred/~SM_XnGboJ

Enligt samma länk på hitta.se ingår LHH... i Osk’r H’nkow utbildning AB.

Enligt netinfo, ratsit och alla bolag finns dock bara LHH.. som enskild firma. Och ddn är registrerad på Ekerö. Och O H utbildning är reg hos O:s syster i Kalmar.

Nej jag blandar inte ihop.Vi tar det från början.
Os företag ändrade säte för ca 2 månader sedan och var inte inblandat i Grafisk företagskonsult L H H.Os företag har fortfarande sitt säte i Kalmar.Och det är inte möjligt att bara byta adress hur som helst på ett AB.Det ska ändras på bolagsverket m.m.
Vad gäller Grafisk Konsult vet jag inte mer en att L ska vägleda LH.
Från början ägde även LH Os företag som startade 1962.Som L och O fick ta över.
O hade även ett företag tillsammans med sin Fru H.Men detta vet jag inte vad som hänt med ?
Citera
2018-05-10, 20:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Du blandar morötter med äpplen-
- Så absurt att förnedra Hanna & Hannas släkt-

Någon gång långt fram i tiden när ni har ork och kraft, kanske ni ska skriva någon artikel eller ta kontakt med någon vettig journalist och formulera era tankar kring vad som har hänt.

När det gäller vad skolan har accepterat utan att slå larm eller om sjukvården också gjort fel som utfärdat intyg eller inte slagit larm, borde det ju finnas ett "uppdrag granskningsintresse". Likaså om man tutat i en familj skräckhistorier om en sjukdom eller sålt på dem skumma aternativbehandlingar.

Det är trots allt väldigt speciellt att en tillsynes välfungerande barnfamilj bara utraderas.
Det är inte förtal att berätta om hur ens dotter/syster/släkting och hennes barn framstod för er och hur ni uppfattar att de hade det. Låt er inte skrämmas av någons genetiska juridiska kunskap som kanske vill lägga locket på för att skydda sig själva.

Kanske kunde det vara ett sätt att i alla fall ge Agnes och Moa en chans att bli ihågkomna framöver.
Citera
2018-05-10, 21:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Nej, dessutom är inte resårmadrasser med ben förstahandsvalet i barnrum.
Flickorna var 11 och 14 år och kan ha vägt c:a 35-45 kg. Vilken typ av säng har du i ditt pojkrum?
Citat:
Det tyder i så fall på att den delen av händelsebeskrivningen att dom hittades i sina sängar kan vara sann.
Notera att stolsbenen i resp. rum matchar golvet.
Citera
2018-05-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om föräldrarna inte hade lämnat någon förklaring så hade de förmodligen blivit
anklagade för att ha lämnat alla i ovisshet.
Men det är ju exakt det dom har gjort!
Lämnat alla i total ovisshet.
Först och främst anhöriga som befinner sig i chock och inte kan förstå.
Nära vänner tror jag inte fanns. Ytligt bekanta ja, men inte NÄRA vänner. Dom hade ju reagerat på den totala isoleringen sista halvåret. Dom hade ringt, trängt sig på.
För så gör riktiga vänner. Men det gjorde dom inte. För dom fanns inte.
Brevet är iskallt!
Vem skriver så ens?
Ett kallt konstaterande som är obegripligt!
Det är jag säker på att poliserna på plats åxå tycker. Kan bara försöka föreställa mig vilket helvete det var för dom att hitta döda barn och sedan detta brev..... Iskyla!!
Citera
2018-05-10, 21:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Någon gång långt fram i tiden när ni har ork och kraft, kanske ni ska skriva någon artikel eller ta kontakt med någon vettig journalist och formulera era tankar kring vad som har hänt.

När det gäller vad skolan har accepterat utan att slå larm eller om sjukvården också gjort fel som utfärdat intyg eller inte slagit larm, borde det ju finnas ett "uppdrag granskningsintresse". Likaså om man tutat i en familj skräckhistorier om en sjukdom eller sålt på dem skumma aternativbehandlingar.

Det är trots allt väldigt speciellt att en tillsynes välfungerande barnfamilj bara utraderas.
Det är inte förtal att berätta om hur ens dotter/syster/släkting och hennes barn framstod för er och hur ni uppfattar att de hade det. Låt er inte skrämmas av någons genetiska juridiska kunskap som kanske vill lägga locket på för att skydda sig själva.

Kanske kunde det vara ett sätt att i alla fall ge Agnes och Moa en chans att bli ihågkomna framöver.

"genetiska juridiska kunskap"? Här fläskas det på från medicinarna. Improviserade du fram det uttrycket nu för nu lät du precis som en jävla kvacksalvare och rättshaverist.

På ett rent allmänmänskligt plan tycker jag det rätt "snaskigt" att sitta och insinuera att det skulle vara smaklöst av de efterlevande att inte behålla huset som ett slags museum eller alternativt riva huset. Det är vare sig Brentons eller Henkows som helhet som tagit ihjäl barnen. Kanske signatur Solglittret varit förskonad från dödsfall bland nära familjemedlemmar, eller hen kanske varit så upptagen av krigande mot väderkvarnar att hen inte reflekterat över betingelserna kring en anhörigs frånfälle och tiden därefter. De flesta tycker väl ändå att det är rätt bra att snart ta tag i de praktiska göromålen, att man inte låter sig överväldigas och paralyseras av sorg.

Sedan är det heller inte självklart att närstående på något givet självklart sätt skulle må mycket bättre av att exploatera sig själva i kvällspressen, bloggar och veckotidningar.
Du uttrycker väldig indignation över vad du tycker inte är tillräckligt fördömande mot gärningen, att döda barnen. Men du står liksom hysteriskt och sparkar på en öppen dörr. Precis som läkarvetenskapen idag inte har svar och bot mot alla sjukdomstillstånd så har inte heller polis och rättsväsendet någon självklar gedigen sanning i alla lägen. Man kanske inte kommer att komma till någon absolut sanning om båda aktivt dödade barnen eller en var drivande och den andra hunsad till det (vilket inte heller ursäktar den hunsade, en förälder med plikt att skydda sina barn får inte tillåta sig lyxen att vara passiv och hunsad i någon större utsträckning. Det finns åtskilligt med kärringar som dömts för medverkan genom att inte försöka avstyra eller avbryta misshandel deras hingst begått mot deras barn. Att paret i Bjärred var jurister gör ingen skillnad i skuldfrågan om man spekulerar i ett sådant scenario) .
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-10 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in