2018-05-10, 13:53
Medlem
Imirons avatar
Höll på att dra åt kedjan och hade då fått ta loss en "växellåda" från bakhjulet. Ur hjulet stack det då som en slags sladd, som ska vara inne i växellådan. Cykelfittan välte när jag höll på och toppen på "sladden" böjdes. När jag böjde tillbaka den gick den av så har numera en enväxlad istället för treväxlad cykel.

Vas heter den här jävla grejen och kan man byta den? Gör det helst själv eftersom det alltid tycks vara mer fel på cykeln efter att man lämnat in den hoss den lokala cykelturken. Senaste gången jag hade växelproblem fick jag visserligen en ny växel på trean, peoblemet var bara att den var lika lätt som ettans växel... Jaja, ni fattar, jag är trött på att kasta pengar på klåpare. Sabbar hellre cykeln själv.

Några tips?

Bild på avbrutna delen: https://imgur.com/a/YFTaGY9
Citera
2018-05-10, 14:26
Medlem
Jag tycker inte den där bilden säger så mycket. Kan du lägga prylen på någon mörkare bakgrund och fotografera den utan att du håller i den?

Sedan är där en del info som kanske kan behövas: gäller det invändiga eller utanpåliggande växlar? (De senare är de som syns på femte bilden uppifrån på Wikipedias artikel om cyklar.) Jag tror dock, av din text att döma, att du har invändiga växlar, men vill gärna höra det från dig. Och hur ser resten av navet ut?
Citera
2018-05-10, 14:38
Medlem
sommarlovs avatar
Innan du postar, kan du inte läsa igenom ditt inlägg och ställa dig fråga: Kommer folk förstå vad jag skriver?!

Du har sabbat växelväljaren, köp något begagnat hjul och ta av...
Citera
2018-05-10, 14:50
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag tycker inte den där bilden säger så mycket. Kan du lägga prylen på någon mörkare bakgrund och fotografera den utan att du håller i den?

Sedan är där en del info som kanske kan behövas: gäller det invändiga eller utanpåliggande växlar? (De senare är de som syns på femte bilden uppifrån på Wikipedias artikel om cyklar.) Jag tror dock, av din text att döma, att du har invändiga växlar, men vill gärna höra det från dig. Och hur ser resten av navet ut?
Inte de på femte bilden. Tror det kallas för navväxel? Är en treväxlad ganska gammal cykel.

Borde vara den här grejen jag sabbat https://imgur.com/a/eRZ41hx

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Innan du postar, kan du inte läsa igenom ditt inlägg och ställa dig fråga: Kommer folk förstå vad jag skriver?!

Du har sabbat växelväljaren, köp något begagnat hjul och ta av...

Jag tänkte att någon som faktiskt kan något om cyklar skulle förstå, och kunna ge mig rätt term. Min cykellingo är ej existerande. Jag har typ googlat mig fram till att det borde vara en navväxel jag har.

Edit: Är detta månne ett växelstift/tryckstång? Är de bara att byta?
Senast redigerad av Imiron 2018-05-10 kl. 14:55.
Citera
2018-05-10, 14:57
Medlem
Du har alltså ett baknav med växlarna internt. Det är oftast bra, då alla växeldelar är helt skyddade för väder och vind. Dock mindre praktiskt just nu när du brutit av pinnen. Om det inte sticker ut någon liten del som du kan ta tag i och skruva (?) på så måste du ta isär baknavet. Inte helt och hållet, men åtminstone så pass mycket att du kan få loss den gamla pinnen och sätta dit den nya.

Eller så köper du ett nytt bakhjul, men det blir förstås en hel del dyrare....

Ett tips på var du kan få tag i delar är tyska Amazon, även om Amazon själva kanske inte säljer sakerna så verkar de flesta som säljer via tyska Amazon skeppa saker till Sverige (på engelska Amazon är det snarare tvärtom). Ett problem är dock att du måste ta reda på exakt vilken växelmekanism du har, så du kan få rätt del. Ett tips på den fronten är att rengöra baknavet och börja lusläsa på det. Växelreglaget kanske kan ge någon ledtråd också. Annars får du börja posta bilder så att någon som känner igen delarna kan säga till.
Citera
2018-05-10, 15:30
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Inte de på femte bilden. Tror det kallas för navväxel? Är en treväxlad ganska gammal cykel.

Borde vara den här grejen jag sabbat https://imgur.com/a/eRZ41hx

Jag tänkte att någon som faktiskt kan något om cyklar skulle förstå, och kunna ge mig rätt term. Min cykellingo är ej existerande. Jag har typ googlat mig fram till att det borde vara en navväxel jag har.

Edit: Är detta månne ett växelstift/tryckstång? Är de bara att byta?

Det är tryckstången som gått av ja, den ser ut såhär:
https://www.cykelkraft.se/media/catalog/product/cache/1/image/520x340/74bba6f65adf875ca0644363d646988a/h/y/hy33s98180.jpg

Den kan du själv köpa och byta, men du måste se till att du får ut den delen som gått av som sitter kvar i navet.
Det är viktigt att du köper en tryckstång som har samma längd som den som gick av, annars funkar det inte.
Citera
2018-05-10, 15:35
Medlem
Strychnos avatar
Rubrik ändrad till en lite bättre beskrivande.

/Moderator
Citera
2018-07-13, 12:21
Medlem
Fuzzas avatar
särs otrevliga nogra är jag visste omedelbart vad han menade

altså trenger man inte va en skit bara för man kan,hugs det så har man fixat mera enn giret .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in