Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Ja, svårt att veta och man kan bara spekulera utifrån observationer. Jag har två.
1) Inizio pepprade mig med frågor om partisympati från 2014 till början av detta år. Svarade nog på 8-10 st per år som gällde partival. Men i år tog det tvärslut.
2) De hade en stor rekryteringsdrive fram till valet 2014 och sedan stängde de ner. Den panelen verkar ha varit den som var underlag till alla deras OI under lång tid. Men som med allt frivilligt jox droppar folk av i snabb takt, gissningsvis så även här, så till slut blev det dags för nyrekrytering. Och numera ligger länken för anmälan längst ner i AB:s artiklar om mätningarna, vilket är unikt, jag har aldrig sett YouGov, UM eller Sentio rekrytera på det sättet, men det känns spontant väldigt ovetenskapligt. Jämför med Demoskops 600 webb, som är “...en panel som sätts samman genom att slumpmässigt utvalda besökare på ett stort antal webbplatser av skiftande slag bjuds in till att delta i panelen. Webbintervjuerna är stratifierade (kvoterade) så att sammansättningen av respondenter kommer att motsvara de verkliga proportionerna när det gäller den röstberättigade befolkningens kön, ålder, utbildning och region.”
“Stort antal webbplatser av skiftande slag” var det ja. Du kan inte aktivt ta dig in i panelen för du kan inte anmäla dig direkt till Demoskop och du kan aldrig veta var annonsen för rekrytering kommer att komma upp. Men Inizios panel står vidöppen via en dörr på Aftonbladet och en annan på Inizios egen sida.
Att rekrytera via Aftonbladets egna Inizioartiklar är att be om slagsida åt alla möjliga håll. Man får nybörjarfeeling av hela projektet, eller kanske lite Skop-desperation, hur går affärerna egentligen?
Tycker observation två känns som en trovärdig förklaring. Det skulle onekligen klargöra mycket.
Slagsida är ett ord jag gillar i sammanhanget. Det är högst troligt att de gjort en Regalskeppet Vasa, fast utan att sjunka än, de lutar dock kraftigt.
När det gäller just Inizio är det flera som skrivit att det är korruption, en medveten taktik, sossepropaganda o s v som gjort att SD får så låga siffror.
Måste dessvärre erkänna att jag själv under ett tag trodde att det var uteslutande fuffens, bluff och båg som låg bakom att Inizio halkade ned till sista eller näst sista plats i mätningarna av SD. Men när man såg att också en del andra partiers resultat i mätningarna drog iväg åt lite konstiga och knepiga håll - och även ganska konsekvent (månad efter månad) - då lutade det mer åt ett rent fel i hur man genomför mätningarna.
En annan faktor som också pekar kraftigt mot "konspirationsteorin" är att Inizio tidigare har haft SD på höga siffror, t ex: 20%, 20,6%, 20,8%, 21,5% och t o m 22,2%... trots att t ex Demoskop, Novus och Sifo då legat på låga 16-17%. Om de nu vill sabotera för SD varför göra så? Nej, konspirationsförklaringen måste definitivt skrotas nu. Det är nåt annat som spökar hos Inizio. I synnerhet om de nu, några månader innan valet, börjar höja SD igen. Då blir det än mer ologiskt att tala om "en agenda mot SD".
Det är ett jävligt besynnerligt tillvägagångssätt att rekrytera en panel (flera paneler?) via Aftonbladets olika Inizioartiklar. Hur många är vi inte som längst ned sett den blå bannern "Gå med och gör din röst hörd" ??? Känns rätt mycket mellanstadieklass över denna metod. Inte så trovärdigt om du frågar mig.
Men som du skrev, vi kan nog spekulera sönder detta till förbannelse. Det kan ju också vara flera olika komponenter, faktorer, i deras mätmetoder och annat som havererat på samma gång. Har ingen aning om hur självständiga Inizio är i förhållande till Aftonbladet? Kan AB komma med "önskemål" i en eller annan riktning eller kör Inizio ett eget race?