Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Jag har jobbat på ett mellanstort energibolag så det är folk där som har sagt det men jag har också läst och hört det vid flera andra tillfällen - samtidigt som jag också ha hört motsatsen. Har alltså ingen bra källa. Vad jag däremot vet är att när det är kallt i landet - och det är det under rätt många månader - så tvingas vi ofta importera dyr el från utlandet då vi inte klarar den inhemska produktionen själva. Och detta är då utan elbilar.
Jag ser inte problemet? Varför spelar det så stor roll var elen produceras, så länge den räcker till är väl det bra. Den allra största delen av importen kommer dessutom från Norge som har renare el än vi har, om det är det som skulle vara problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
För den som har koll på fysiken skulle man kunna räkna så här: jag tycks minnas att vi har runt 5 miljoner fordon i landet. Om man räknar med att dom drar 0,7l/mil och kör 1500 mil/år i snitt så motsvarar det ca 5.2 miljarder liter bränsle. Förenklar med att räkna med att diesel och bensin har samma energieffekt, vilket dom i praktiken inte har - samt att en hel del av dessa nog är avställda. Å andra sidan finns även större fordon med där och dom drar betydligt mer.
Räkna sen ut vilket energiinnehåll denna mängd bränsle har.
Sen är det bara att räkna på detta när det gäller el: energimängden motsvarande detta ska alltså utvinnas genom de kraftverk (vatten, kärnkraft, vind) som vi har idag och då pratar vi att detta ska framställas utöver den el som vi producerar idag. Plus transmission- och lagringsförluster - som i bilar som drivs av flytande bränslen är noll.
Fast det är ju en sanning med modifikation, ja, elen ska fram. Men den behövs framförallt på nätterna när många industrier ändå står still så problemet lär vara marginellt. Lösningen är alltså att inte dra ner lika mycket på produktionen som vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Älvarna är utbyggda, inga kärnkraftverk är politiskt korrekt att bygga, vindkraften är dyr att bygga ut per kWh osv. Hur ska vi då drastiskt öka produktionen? För det är rejäla utökningar vi pratar om.
Som sagt, att inte minska produktionen lika mycket på nätterna lär räcka långt, utbyggnad av vindkraften sker hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Att sen alla bilar blir elbilar över en natt är givetvis ett hypotetiskt räkneexempel men man bör ta höjd för detta när man kalkylerar, "worst case scenario", typ. Varför skulle problemen vara mindre om 30 år om vi inte hittar på nya sätt att framställa el? Frakta arslet och gods lär vi fortsätta med och det måste till drastiska, impopulära, politiska beslut om bilkörandet ska minska.
Nej, man kan inte räkna med att alla bilar blir elbilar över en natt för att ha ett worst case scenario. Utvecklingen står inte still, värmepumpar blir effektivare och effektivare, kylskåp drar mindre och mindre el, elbilar kommer att bli effektivare, solceller likasåm osv. osv. Inom loppet av de år det skulle ta att byta ut hela bilflottan (vilket troligtvis aldrig kommer ske) till rena elbilar så kommer ny teknologi ha sett dagens ljus och problemen kommer att lösas på vägen.
Sverige är idag ett elektrifierat land, för bara 100 år sedan såg det helt annorlunda ut, om den nöten gick att knäcka så ska nog en teoretiskt ökad elförbrukning med ca 7% lösa sig.