2018-05-09, 18:12
Medlem
Nej, AfS kan troligtvis glömma möjligheten att komma in riksdagen. Ni borde börja med att satsa på att komma in i kommuner. Det är lättare som nystartat parti. Varför inte satsa på Kasselstrands hemkommun Borås?
Citera
2018-05-09, 18:22
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Hur kriminella är Afs i genomsnitt jämfört med SD? Iofs mycket överlapp i vilka som varit med i SD innan, men ändå. Inte Off Topic då det på något märkligt vis verkar ha lönat sig att åka dit för än det ena än det andra när det gäller just SD.

AfS verkar mest bestå av antingen unga idealister med väldigt liten livserfarenhet, eller gamla inbitna rävar som har starka åsikter om kontroversiella ämnen och har svårt att passa in, ungefär motsvarigheten till V och MP.
De har troligtvis inte hunnit samla på sig något brottsligt förflutet, och de tillhör den generationen som förstår makten med sociala medier och den galna spridningen av information om individuella profiler. De kommer därför att troligtvis hålla sig i skinnet ganska bra tror jag.
Problemet är just att de är oerfarna, och kanske inte är tillräckligt vaksamma över de "fällor" och retoriska anfall som media använder sig utav. Risken finns att de kommer fara illa av att bli totalt lemlästade från erfarna och sluga journalister när de väl ställs inför kameran och måste försvara sig.
Senast redigerad av ReiseReise 2018-05-09 kl. 18:25.
Citera
2018-05-09, 18:31
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
AfS verkar mest bestå av antingen unga idealister med väldigt liten livserfarenhet, eller gamla inbitna rävar som har starka åsikter om kontroversiella ämnen och har svårt att passa in, ungefär motsvarigheten till V och MP.
De har troligtvis inte hunnit samla på sig något brottsligt förflutet, och de tillhör den generationen som förstår makten med sociala medier och den galna spridningen av information om individuella profiler. De kommer därför att troligtvis hålla sig i skinnet ganska bra tror jag.
Problemet är just att de är oerfarna, och kanske inte är tillräckligt vaksamma över de "fällor" och retoriska anfall som media använder sig utav. Risken finns att de kommer fara illa av att bli totalt lemlästade från erfarna och sluga journalister när de väl ställs inför kameran och måste försvara sig.

Eftersom Altenativ för Sverige inte har något intresse av att - likt SD - foga sig och finna sin plats vid 8-klöverns bord, så är problemet mindre än du tror. Man behöver helt enkelt inte försvara sina åsikter (nåja, nästan iaf), bara leverera dem. Inga sjuka konstruktioner som "öppen svenskhet". Inget tassande som katten runt het gröt.

Kasselstrand har helt uppenbart redan börjat med detta. Lyssna gärna på någon av senaste tidens många intervjuer (poddar).
Citera
2018-05-09, 18:33
Medlem
StillaHavets avatar
En svår fråga. Gör ett försök.

De som röstar på SD kom från ett annat parti innan. Det var inte SDs partiprogram som lockade utan att SD då var det enda invandringskritiska partiet. Skulle tro att de tagit väljare främst från S och M. Med tiden har många också blivit fanatiska Heja-Jimmie fans då man helt desperat ser att Åkesson ensam talar om vansinnet. Hur många tillhör denna kategori? Alla partier har väljare som aldrig lämnar partiet, oavsett. Min tro är att de är 6%, samma som valet 2010. Visserligen kan fler ha tillkommit men många tidiga i SD är också kritiska till utveckling. De ytterligare 7% som kom till valet 2014 tillhör inte denna kategori, inte heller de 10% som i opinionsundersökningar säger att de kommer rösta SD. Totalt 17% är rörliga. Några procent kan också tillkomma från M och S av personer som aldrig kunde tänka sig rösta på SD för deras rötter. Säg 20% tänkbara väljare.

Kasselstrand är ingen ny politiker utan erfarenhet och hans lojala följare är många. AfS är sprunget ur SD och många ogillade uteslutningen. AfS har därför också kärnväljare. Olika mätningar har antytt att stödet under mars-april var runt 1 till 2 procent, troligen mot det lägre värdet. Det är då mellan 60 och 120 tusen väljare, säg 10% av tidigare SD-väljare.

Man behöver nu nå ut till ytterligare 1-3% ur denna pool av väljare på 19-20%. De som inte är fanatiskt SD-lojala utan kommer från M och S men röstat på SD för att de ogillar invandringspolitiken. Partiet är nytt och får mer exponering för varje dag och blir mer känt. Kan man nå 10 procent av de rörliga invandringskritikerna så är man med AfS kärnväljare mycket nära 4%. Då kommer många taktikrösta på dem.

Hinner man nå ut till 10 procent av den SD-rörliga gruppen? Jag tror faktiskt det men det är på håret. Lär bli en rysare.
Senast redigerad av StillaHavet 2018-05-09 kl. 18:36.
Citera
2018-05-09, 18:39
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Problemet med det ät att om de går för långt till höger riskerar de att förlora så många röster att de förlorar sitt inflytande.

Jag heller med att de borde bli tuffare, men det måste göras stegvis. Det krävs extremt bra strategi för att bli så stora som de blivit.

Du argumenterar ju själv om varför AfS behövs som komplement till SD. Det finns gott om plats för ännu ett invandringskritiskt parti. Alla som bara är lite smått trötta på integrationen men gillar öppen svenskhet, fördubblade kvotflyktingar och som gärna släpper fram moderaterna med deras invandringspolitik osv kan rösta på SD medan de som vill ha sunt förnuft, ärlighet och raka rör kan rösta på AfS.

Vore bara passande med ytterligare ett parti som värnar om Sverige (dessutom på riktigt) i takt med att MP, KD osv åker ut.
Citera
2018-05-09, 19:10
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Du argumenterar ju själv om varför AfS behövs som komplement till SD. Det finns gott om plats för ännu ett invandringskritiskt parti. Alla som bara är lite smått trötta på integrationen men gillar öppen svenskhet, fördubblade kvotflyktingar och som gärna släpper fram moderaterna med deras invandringspolitik osv kan rösta på SD medan de som vill ha sunt förnuft, ärlighet och raka rör kan rösta på AfS.

Vore bara passande med ytterligare ett parti som värnar om Sverige (dessutom på riktigt) i takt med att MP, KD osv åker ut.
Det optimala vore att NMR blir stödparti till AfS i regeringsställning. Som garanter för att juden inte får något inflytande. SD är redan förlorat.
Citera
2018-05-09, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Din utbildning är varken intressant eller värdefull med tanke på att den kommer från ideologiska institut, och även om din intelligens kanske är "högre" än den du svarar, verkar den inte tjäna dig särskilt väl.

Det handlar inte längre om huruvida ett parti är litet, eller om rösten blir bortkastad om de inte kommer in i riksdagen. Nu handlar det om huruvida Sveriges samhälle, som vi upplevt det, kommer att kunna fortsätta att existera.

Det är bara att titta på siffrorna. Det är inte hållbart. Och alla röster på partier som vill upprätthålla nuvarande politik är i slutändan en röst på fortsatt samhällsförfall. Tyvärr inkluderar det även SD så länge de väljer att inte lägga fram förslag som ytterligare motverkar det vi ser hända.

Det är därför man måste rösta på AfS det här valet. Det är en tydlig signal, oavsett om de inte lyckas passera riksdagsspärren. Huruvida de är små eller inte spelar ingen särskild roll. Det är idéerna som måste lyftas fram nu. Idéer som har legat undangömda allt för länge.

Ja, vi har nått den gränsen. Det är inte särskilt kul. Men det förändrar inte verkligheten. Nu är det enda alternativet att förflytta åsiktskorridoren ytterligare.

"Ideologiskt institut" skulle jag dock inte kalla det, även om jag håller med om att vissa utbildningar och lärosäten blivit infiltrerade av liberalvänstern. Jag har knappsst läst genusvetenskap i Uppsala eller motsv.

Jag heller med dig i vissa saker och tror säkert AFS skulle vara ett bra alternativ om de fick chansen till inflytande, men om man nu vill att samhället som vi känner det ska fortsätts existers, så är det verkningslöst att rösts på AFS just nu, ettersom de med största sannolikhet inte kommer in i riksdagen detta val.

SD är fortfarande det enda psrtiet som har chans att görs något som kan liknas vid en radikal förändring. Jag anser att det är korkat för var och en av oss att missa den chansen.

Inte för att jag tror SD kommer göra allt perfekt efter min smak, men för att det bla kommer öppnas många politiska dörrar i framtiden och bidra till ett bättre politiskt klimat. Däribland för extremare partier som AFS.

Fungerar inte SD så får man då se på andra alternativ.
Senast redigerad av redlineoffside 2018-05-09 kl. 20:38.
Citera
2018-05-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Det optimala vore att NMR blir stödparti till AfS i regeringsställning. Som garanter för att juden inte får något inflytande. SD är redan förlorat.

Intressant. Med den inställningen så kan ni ju lägga ner direkt.
"Afs i regeringsställning"

Innan ni ens är i närheten av detta - om det nånsin sker - så har det hunnit bildas säkert ett par partier till som mer eller mindre direkt kommer in i riksdan.

Typ;
MRP - Muslimska rättighetspartiet
SOM - Somaliernas frihetspart

Hade Afs istället varit inställda på att backa upp just SD så KANSKE de hand nått riksdan 2022.
Nu verkar det mesta av partiprogrammet vara att motarbeta SD.
Citera
2018-05-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det vore nog någon form av rekord om de kom in i riksdagen första året efter de bildades.

Nej, faktiskt inte. Ny Demokrati bildades Februari 1991, och kom in i riksdagen samma år. O andra sidan åkte de ju i valet därpå (1994).
Citera
2018-05-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alt-Kike
Oväntat många människor jag träffat på i vardagen känner till AfS. Till och med såna som är politiskt ointresserade och som nöjer sig med att gå till urnan var fjärde år har hört talas om partiet.

Till och med invandrare pratar om AFS, och att dom ska rösta på dom.
Citera
2018-05-09, 21:06
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
"Ideologiskt institut" skulle jag dock inte kalla det, även om jag håller med om att vissa utbildningar och lärosäten blivit infiltrerade av liberalvänstern. Jag har knappsst läst genusvetenskap i Uppsala eller motsv.

Jag heller med dig i vissa saker och tror säkert AFS skulle vara ett bra alternativ om de fick chansen till inflytande, men om man nu vill att samhället som vi känner det ska fortsätts existers, så är det verkningslöst att rösts på AFS just nu, ettersom de med största sannolikhet inte kommer in i riksdagen detta val.

SD är fortfarande det enda psrtiet som har chans att görs något som kan liknas vid en radikal förändring. Jag anser att det är korkat för var och en av oss att missa den chansen.

Inte för att jag tror SD kommer göra allt perfekt efter min smak, men för att det bla kommer öppnas många politiska dörrar i framtiden och bidra till ett bättre politiskt klimat. Däribland för extremare partier som AFS.

Fungerar inte SD så får man då se på andra alternativ.

Allt handlar inte om politisk majoritet, vilket SD ändå inte kommer att få. Det handlar om att sända rätt signaler och om att förändra debatten. AfS har redan skruvat upp retoriken bara genom att existera.

Vad är det för chans SD har menar du? Återigen så har de gått ut med att de släpper igenom moderaterna med det enda kravet att det är deras (moderaternas) invandringspolitik som gäller. Vi vet ju hur bra det gick sist
Citera
2018-05-09, 21:10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Ny demokrati lyckades. Om högertidningar hjälper till med publiciteten har de nog en god chans att komma in.

http://www.friatider.se/h-r-hj-lper-afs-tiggare-till-s-dermalm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in