2018-05-08, 19:02
Medlem
Alt-Kikes avatar
Oväntat många människor jag träffat på i vardagen känner till AfS. Till och med såna som är politiskt ointresserade och som nöjer sig med att gå till urnan var fjärde år har hört talas om partiet.
Citera
2018-05-08, 19:07
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellirstreymr
Jäklar vad jag ska pika dig efter valet.

Självklart vore det välkomnande om jag faktiskt hade fel, för vårat eget (och landets) bästa. Lycka till.
Citera
2018-05-08, 19:09
Medlem
Det är större chans att Caitlyn Jenner får mens än att AfS kommer in i riksdagen.
Citera
2018-05-08, 19:14
Medlem
me-wes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Knappast i detta val. Många liknande partier t ex svenskarnas parti går ju i graven efter ett misslyckat riksdagsval. Det blir lite intressant o se hur alla fd Sd toppar som mer eller mindre tvingats in i detta parti efter att de blivit petade av Sd gör. Stannar de o tar vanliga jobb o försöker igen eller lägger de ned o kommer med egna små sekter.

Tror afs måste smida medan det är varmt. Just nu är det mycket kritik mot invandring men den trenden kommer vända igen och är då inte afs etablerade så elimineras de. Ungefär som FI måste dra nytta av feministtänkandet i samhället.

Personer som Mikael Jansson borde afs försöka få in på kommunala platser på valet 2022 och bygga underifrån. Svårt att se att ett sånt här parti skulle lyckad få ihop 4% i ett riksdagsval någonsin.
Säger du inte emot dig själv? AfS måste dels "smida medan det är varmt". Men de bör också sikta på att få kommunala platser först 2022 och sedan komma in 2026?

Annars är det chockerande att du tror att kritiken mot invandring är en trend. Den kritiken har bara börjat och lär vara den fråga det pratas mest om under de kommande decennierna. Ofattbart hur man kan tro något annat.

För att kommentera ämnet så tror jag att det blir svårt för dem, men om någon ska klara av det så är det Kasselstrand. Som Jansson sa när han gick över till AfS: Gustav är en vinnare. Om AfS mot förmodan skulle komma in finns det såklart inga bromsar på tåget - det kommer vara ett parti med mindre skandaler än SD, som kommer prestera betydligt bättre i alla former av debatter, inte be om ursäkt för sig och därmed presentera invandringskritik och nationalism på ett helt annat sätt än vad som tidigare har gjorts för den svenska massan. Så jag kan inte göra annat än att uppmana er alla att rösta på AfS.
Citera
2018-05-08, 19:17
Medlem
Både SD och NyD har ju lyckats, så varför inte AfS?

Svar: AfS är inte tillräckligt folkliga. AfS's riksdagslista är för akademiskt avancerad, något av ett bunkergäng. De små människorna som undanträngs först av asylbedrägeripolitiken tyr sig hellre till typer som Bert Karlsson eller Jimmie.

AfS kommer heller inte att nå ut medialt i tillräcklig omfattning, Drag under Galoscherna saknas.

Dock kan äventyret sluta i en svår kannibalisering av SD på säg 2-3%, vilket kan bli fatalt för
riksdagssammansättningen t.ex. S+M>50%, vilket stänger ute SD.

2022 är en helt annan historia om inte gränserna stängs och enklaverna växer.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2018-05-08 kl. 19:37.
Citera
2018-05-08, 19:18
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Skulle AfS mot alla odds få 4%+ så skulle det vara jävligt intressant att få se hur de hanterar den situationen. Nya partiet som skaffar sig många stolar och når riksdagen slutar aldrig bra. Det blir oftast kaos direkt eftersom ingen egentligen är med på vad som faktiskt gäller och man har svårt att samarbeta eftersom man saknar konkreta tankar, en fastställd gemenskap och en prövad organisation.

De har mer politisk vana än vad Ny Demokrati hade i varje fall och på sätt och vis redan är representerade.

Just deras organisation vet jag inget om, vad har de tänkas tagit med sig från SDU? Återigen hursomhelst bättre än grevens och betjäntens icke-organisation.

Dock så när det gäller marknadsföringen så står de sig slätt mot NyD vid jämförelse. Det enda som kan rädda AFS från walk-over är sociala medier och internet i stort.

Sedan hur uthålliga är AFS? Klarar de en total ökenvandring en mandatperiod utan representation, zip, nada?! De behöver nog nå stöd-nivåer för att inte tröttna.
Senast redigerad av Epimanes 2018-05-08 kl. 19:20.
Citera
2018-05-08, 19:20
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Det är bara folk som spenderar alldeles för mycket tid på Flashback som ens får tanken av att AfS skulle vara en maktfaktor. Typisk bortkoppling från verkligheten.

AfS har just nu runt 20% i FB opinionpoll, ungefär lika mycket som SvP hade i en motsvarande tråd 2014. De fick vadå? 5000 röster?
Inte en jävel bryr sig om AfS, ingen har ens hört talats om dem, så jämför dem inte med Ny Demokrati som blev en jättehit av två etablerade skojare, både bland media, politiker, kulturmöten och nöjen.

Endast på FB nämns AfS, och kanske någon artikel på Samnytt (en dödfödd sida som bara hardcore Avpixlat följare läser). Folk här ger partiet alldeles för mycket uppmärksamhet i motsvarighet till vad partiet egentligen förtjänar. Jag skulle gissa på att partiet får 1,5-2% max, och detta betraktar jag som väldigt optimistiskt.

Skulle AfS mot alla odds få 4%+ så skulle det vara jävligt intressant att få se hur de hanterar den situationen. Nya partiet som skaffar sig många stolar och når riksdagen slutar aldrig bra. Det blir oftast kaos direkt eftersom ingen egentligen är med på vad som faktiskt gäller och man har svårt att samarbeta eftersom man saknar konkreta tankar, en fastställd gemenskap och en prövad organisation.

Jag gissar att du inte hör till de som röstade på SD 1998, 2002, 2006 eller kanske inte ens 2010. De som gjorde det var tidigt ute att förstå vilka problem invandringen skulle ställa till med och valde, trots enorm stigmatisering, att rösta på SD.

Åtminstone de 5-6% som röstade SD för närmare 10 år sedan ser att SD har blivit mer av ett etablissemangsparti och att AfS har ersatt SD som det radikala alternativet. Dessutom har Sverige blivit ännu mer förstört än dessa 5-6% av väljarna kunde gissa och då inser det att ett radikalare alternativ än SD är nödvändigt.

Om ur-SD:arna skulle rösta efter hjärtat - utan taktiska hänsyn whatsoever - så så skulle AfS bara av den anledningen få minst 4%.

Att det skulle bli kaos om AfS kom in i riksdagen i höst är ju bara löjligt. Kolla partistyrelsen. Det är civilingenjörer, läkare, jurister och företagare. Inget riksdagsparti har en så gedigen laguppställning; det består av välutbildade människor.

Att SD har blivit "mesigare" är strategiskt helt korrekt agerat. När man kommer över 15% av valmanskåren måste man attrahera mer försiktiga, räddhågsna och mesiga väljare. Att då gå på val med. 2002 års valmanifest skulle skrämma iväg denna stora del av potentiella väljare.

AfS behövs som parti. Skulle de komma in i riksdagen så normaliserar de SD eftersom det nu finns ett extremparti "till höger" om SD. Fler vågar rösta på SD bara av den anledningen.

Det viktigaste är att AfS får över 1% av rösterna i detta val, så att de säkrar valsedlar 2002. Ju fler röster de får efter det, desto bättre, Jag tror personligen att de kan komma in redan i höst. De senaste månaderna har jag märkt en "radikalisering" bland bekanta, Inte minst har jag hört MÅNGA säga saker i stil med "det är kört för Sverige". Jag känner dessutom flera som antingen har flyttat utomlands eller planerar att göra det. Och många pratar om det.

Sverige vaknar i denna stund. Och jag tror att SD + AfS tillsammans kan få 30% eller ännu mer i höst. Om händelseutvecklingen fortsätter i tangentens riktning + händelser i Sverige och Europa, så kommer många rösta AfS av bara farten. Tippar 5%.
Citera
2018-05-08, 19:23
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alt-Kike
Oväntat många människor jag träffat på i vardagen känner till AfS. Till och med såna som är politiskt ointresserade och som nöjer sig med att gå till urnan var fjärde år har hört talas om partiet.

De har varit med på nyheterna så ja varför skulle inte folk känna till deras existens?
Citera
2018-05-08, 19:32
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Jag gissar att du inte hör till de som röstade på SD 1998, 2002, 2006 eller kanske inte ens 2010. De som gjorde det var tidigt ute att förstå vilka problem invandringen skulle ställa till med och valde, trots enorm stigmatisering, att rösta på SD.

Åtminstone de 5-6% som röstade SD för närmare 10 år sedan ser att SD har blivit mer av ett etablissemangsparti och att AfS har ersatt SD som det radikala alternativet. Dessutom har Sverige blivit ännu mer förstört än dessa 5-6% av väljarna kunde gissa och då inser det att ett radikalare alternativ än SD är nödvändigt.

Om ur-SD:arna skulle rösta efter hjärtat - utan taktiska hänsyn whatsoever - så så skulle AfS bara av den anledningen få minst 4%.

Att det skulle bli kaos om AfS kom in i riksdagen i höst är ju bara löjligt. Kolla partistyrelsen. Det är civilingenjörer, läkare, jurister och företagare. Inget riksdagsparti har en så gedigen laguppställning; det består av välutbildade människor.

Att SD har blivit "mesigare" är strategiskt helt korrekt agerat. När man kommer över 15% av valmanskåren måste man attrahera mer försiktiga, räddhågsna och mesiga väljare. Att då gå på val med. 2002 års valmanifest skulle skrämma iväg denna stora del av potentiella väljare.

AfS behövs som parti. Skulle de komma in i riksdagen så normaliserar de SD eftersom det nu finns ett extremparti "till höger" om SD. Fler vågar rösta på SD bara av den anledningen.

Det viktigaste är att AfS får över 1% av rösterna i detta val, så att de säkrar valsedlar 2002. Ju fler röster de får efter det, desto bättre, Jag tror personligen att de kan komma in redan i höst. De senaste månaderna har jag märkt en "radikalisering" bland bekanta, Inte minst har jag hört MÅNGA säga saker i stil med "det är kört för Sverige". Jag känner dessutom flera som antingen har flyttat utomlands eller planerar att göra det. Och många pratar om det.

Sverige vaknar i denna stund. Och jag tror att SD + AfS tillsammans kan få 30% eller ännu mer i höst. Om händelseutvecklingen fortsätter i tangentens riktning + händelser i Sverige och Europa, så kommer många rösta AfS av bara farten. Tippar 5%.

Jag förstår ditt resonemang och håller med i mycket av det du säger, men jag tror fortfarande att det är oerhört överoptimistiskt att ens tro att att AfS ens kommer nära riksdagen. Detta säger jag inte för att vara irriterande, irrationell eller pessimistisk, utan för att det skulle krävas ett mirakel för att motbevisa mig.
Självklart vore 2,5% det mest önskvärda så att de iallafall får partistöd, men bättre än såhär blir det inte för AfS 2018, och tyvärr så är 2022 eller 2026 troligtvis "försent" för även AfS. Det är många studier som pekar på att svenskar kommer vara en minoritet redan 2030 om man bortser från de som är över 65 år.
Sverige dog när Ny Demokrati misslyckades på 90-talet. Tyvärr.

Jag har själv lämnat Sverige, bor utomlands, och jag blir väldigt deprimerad när jag läser om landets förfall på sociala medier och på forum. Jag förstår inte ens hur ni kan tolerera att betala skatt samtidigt som landet hatar er och förfallet sakta tränger sig in på eran vardag.
Citera
2018-05-08, 20:13
Medlem
Joe Blows avatar
Att inte rösta på ett parti man finner ligga ens åsikter närmast därför att man inte tror att det kommer in i riksdagen är att svika sig själv. Att tycka sig agera "taktiskt" med sin enda lilla röst är patetiskt.
Citera
2018-05-08, 20:23
Medlem
Typiskt att massa tomtar påstår att AfS inte kan komma in, att de kommer få lika många röster som SVP fick, att de kommer lägga ned efter valet osv. Se en intervju med partiets grundare, Gustav Kasselstrand, så lär ni ändra era åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Att inte rösta på ett parti man finner ligga ens åsikter närmast därför att man inte tror att det kommer in i riksdagen är att svika sig själv. Att tycka sig agera "taktiskt" med sin enda lilla röst är patetiskt.

Ja man kan alltid hitta på olika anledningar till varför man ska rösta si eller så, men i slutändan bör man rösta på det parti vars politik motsvarar sin egen politiska kompass.

Citat:
Jag förstår ditt resonemang och håller med i mycket av det du säger, men jag tror fortfarande att det är oerhört överoptimistiskt att ens tro att att AfS ens kommer nära riksdagen. Detta säger jag inte för att vara irriterande, irrationell eller pessimistisk, utan för att det skulle krävas ett mirakel för att motbevisa mig.
Självklart vore 2,5% det mest önskvärda så att de iallafall får partistöd, men bättre än såhär blir det inte för AfS 2018, och tyvärr så är 2022 eller 2026 troligtvis "försent" för även AfS. Det är många studier som pekar på att svenskar kommer vara en minoritet redan 2030 om man bortser från de som är över 65 år.
Sverige dog när Ny Demokrati misslyckades på 90-talet. Tyvärr.

Jag har själv lämnat Sverige, bor utomlands, och jag blir väldigt deprimerad när jag läser om landets förfall på sociala medier och på forum. Jag förstår inte ens hur ni kan tolerera att betala skatt samtidigt som landet hatar er och förfallet sakta tränger sig in på eran vardag.

Givetvis är det långt ifrån en säkerhet att AfS kommer komma in, men man får ju ändå fortsätta försöka kriga för det man tror på. Inte göra som dig och bara bli en defeatist.
Senast redigerad av TheStriptease 2018-05-08 kl. 20:27.
Citera
2018-05-08, 20:29
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Typiskt att massa tomtar påstår att AfS inte kan komma in, att de kommer få lika många röster som SVP fick, att de kommer lägga ned efter valet osv. Se en intervju med partiets grundare, Gustav Kasselstrand, så lär ni ändra era åsikter.

Ja man kan alltid hitta på olika anledningar till varför man ska rösta si eller så, men i slutändan bör man rösta på det parti vars politik motsvarar sin egen politiska kompass.

Ändra åsikter om vadå? Partiets statistiska möjlighet att komma in riksdagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in