2018-05-08, 12:58
Medlem
Ja, herregud, det borde väl tyda på det motsatta...
Om de inte drar slutsatsen självmord, vilket är i ett lite väl tidigt skede kanske?
Citera
2018-05-08, 14:11
Medlem
Det finns folk som inte är ute efter något heller, förutom att döda någon. Alltså att dödandet har ett värde i sig, för de.
Det kan vara ett undertryckt behov av eget gränssättande, att inte ha "tolerans" för idioti, längre. Om de hör någon som de anser vara idiot säga något i deras tycke "idiotiskt", så vill de döda den personen. Om möjligheten finns att komma undan med det gör de det då. Detta offer får ta hämnden för alla de "idioter" som personen (mördaren) någonsin kommit i kontakt med, blir mördarens "upprättelse".
Senast redigerad av somerandom 2018-05-08 kl. 14:22.
Citera
2018-05-08, 15:31
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Nej man vettesjutton vad som hänt. Tror inte att någon annan dumpat hans väskor då det finns observationer i anslutning och efter väskornas placering men kan någon ha hotat honom innan, på telefon eller vid tåget? Kan han ha känt sig hotad näthandel gick?

Patrik, det är så tragiskt det här
Citera
2018-05-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Det finns folk som inte är ute efter något heller, förutom att döda någon. Alltså att dödandet har ett värde i sig, för de.
Det kan vara ett undertryckt behov av eget gränssättande, att inte ha "tolerans" för idioti, längre. Om de hör någon som de anser vara idiot säga något i deras tycke "idiotiskt", så vill de döda den personen. Om möjligheten finns att komma undan med det gör de det då. Detta offer får ta hämnden för alla de "idioter" som personen (mördaren) någonsin kommit i kontakt med, blir mördarens "upprättelse".

Ja, den typen av motiv finns ju såklart också. Helt osökt minns jag ett fall från England för bara några år sedan där en kille brutalt mördade en ung tjej när han såg henne iförd lolita-klänning stå och mata änder medan hon talade till dessa "like f*cking Snow white" (hans ordval), något som fick honom att se rött och under ett vansinnesutbrott hugg ihjäl henne med 49 knivhugg.
Precis som du gick in på så hatade även hennes baneman samhället.
Dock, när det handlar om att just döda någon för dödandets skull, så är nog det vanligare motivet en mordlust driven av mer eller mindre erotiska undertoner där själva dödandet ger förövaren en stark kick. Dock är sådana förövare i regel seriemördare, varför man då tycker att det borde ha funnits fler fall liknande Patriks de senaste åren. I och för sig kunde ju visserligen Patrik ha varit det första offret, enligt denna teori.
Citera
2018-05-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Nej man vettesjutton vad som hänt. Tror inte att någon annan dumpat hans väskor då det finns observationer i anslutning och efter väskornas placering men kan någon ha hotat honom innan, på telefon eller vid tåget? Kan han ha känt sig hotad näthandel gick?

Patrik, det är så tragiskt det här

Så någon såg Patrik lämna väskorna? Eller hämta saker från innehållet i väskorna?
Citera
2018-05-08, 19:10
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Så någon såg Patrik lämna väskorna? Eller hämta saker från innehållet i väskorna?

Nej det tror jag inte. Menar att det varit observationer som är trovärdiga där hans väskor hittades.
Citera
2018-05-08, 20:32
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte. Menar att det varit observationer som är trovärdiga där hans väskor hittades.

Förstår inte riktigt resonemanget i så fall, att trovärdiga observationer runt platsen där väskorna hittades tyder på att han lämnade de där själv. En annan person kan ju ha lämnat de där mitt i natten. Någon kan ju inte ha suttit och stirrat på platserna där väskorna hittades i två dygn och kunnat vittna om att ingen annan lämnat de där. Och inte heller sett Patrik lämna de där.... ?
Citera
2018-05-08, 20:41
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Förstår inte riktigt resonemanget i så fall, att trovärdiga observationer runt platsen där väskorna hittades tyder på att han lämnade de där själv. En annan person kan ju ha lämnat de där mitt i natten. Någon kan ju inte ha suttit och stirrat på platserna där väskorna hittades i två dygn och kunnat vittna om att ingen annan lämnat de där. Och inte heller sett Patrik lämna de där.... ?
Ingen har begärt att du måste förstå hur jag resonerar men om Patrik syns vid säg 14:50 vid platsen för första väskan av flera med båda väskorna och senare ses han 100 m i från vid 15 tiden utan väskorna så är det i mina ögon troligt att han ställt dom där själv. Om nu ingen tagit väskorna på den tiden och placerat ut dom på de ställena han varit.
Citera
2018-05-08, 21:07
Avslutad
Patrik skulle fyllt år idag...

Och om ett par veckor borta 1 år
Citera
2018-05-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ingen har begärt att du måste förstå hur jag resonerar men om Patrik syns vid säg 14:50 vid platsen för första väskan av flera med båda väskorna och senare ses han 100 m i från vid 15 tiden utan väskorna så är det i mina ögon troligt att han ställt dom där själv. Om nu ingen tagit väskorna på den tiden och placerat ut dom på de ställena han varit.

Ok, förstår då. Det måste man ju ta i beaktning och försöka hitta rimlig orsak till, om det är så.
Verkar inte helt tydligt om det var så, men får försöka hitta mer info i tråden.
Citera
2018-05-08, 22:35
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Med tanke på de senaste inläggen, finns det något som hundraprocentigt talar för att det var Patrik själv som dumpade väskorna?

De hittades ganska snart, men är det tidsperspektivet ändå ett tydligt tecken på att det måste ha varit Patrik själv som lämnade väskorna?

Hur tvärsäkra ska vi vara?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu när det har gått nästan ett helt år sedan Patrik försvann, börjar man glömma bort detaljerna.

Länkar här ett inlägg med kartor för att fräscha upp minnet om obsar, tidpunkter och väskor osv:

https://www.flashback.org/sp61405259

Här är en bild från Google Maps över slutet av pylontunneln mot Långgatan. Det ser ut som en trappa och som jag minns det ska det finnas en hiss också, vilket är troligt.

https://www.google.se/maps/@59.0686799,15.1106406,3a,15y,172.92h,89.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXWUCQLuby6mhIh1e8DVbxQ!2e0!7i1 3312!8i6656
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Trapphus +hiss ,i slutet på trapphuset finns en liten bänk ,där man kan sätta sig o vänta på hissen .Trappan är lång och brant ,där tar man inte gärna och bär en resväska utan att få balanssvårigheter ...

Tack!
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2018-05-08 kl. 22:56.
Citera
2018-05-09, 09:47
Medlem
Jag tycker det är underligt att nästan alla verkar utgå ifrån att han dumpat väskorna själv.
Fastän det inga vittnesmål om detta finns, det som finns är två vittnen som tror sig ha sett Patrik utan väskorna vid senare tillfällen, men hur säkra är de vittnesuppgifterna, jag tycker de verkar något otydliga, "såg en yngling stå vid vägen på morgonen", och "såg en ung man gå över spåret", har något av dessa vittnen sagt sig vara helt säkra på att det var Patrik? Det kan väl inte vara helt ovanligt att ynglingar eller unga män ses ute på morgonen, eller gå över spår? Vad är det som tyder på att det skulle vara Patrik? Han har ju ändå ganska vanligt utseende för killar 15-25- blond svensk kille, normalbyggd fast ganska smal.
Det finns nog 100 000 liknande unga killar i det här landet.
Senast redigerad av somerandom 2018-05-09 kl. 09:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in