2018-05-08, 02:10
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Insamlingen räcker ju till kontantinsatsen till familjens nya villa. Att sända poddar därifrån kommer göra att styrelsen ser affären som rimlig. Jag sade det tidigt och är övertygad om att det är vad som kommer ske.
Under presskonferensen pratade de om hur mysigt det kommer vara när familjer samlas i Svenskarnas Hus och barn springer genom dess rum. Dock glömde de nämna att det var Dans familj och barn det berörde. Och sedan blir det ett kollektiv när även Magnus flyttar in.

Det som ändå får mig att vara skeptisk, är att det låter för dumt för att vara sant, och som något de inte kan lura sina medlemmar är rimligt. Jag menar, de kan ju inte använda föreningens kassa till att betala Dans flytt, föreningens insamling till Svenskarnas Hus till att betala kontantinsatsen till Dans hus, och medlemsavgiften till att underhålla Dans hus.

Jag kan väl acceptera att de använder byggnaden till professionell verksamhet, däribland att spela in podcast. Även om det känns som att de utnyttjar sina medlemmar till att få ett betalt kontor, för det kommer ju inte vara några andra än Motgift och Ingrid och Conrad som får chansen att ha gratis kontor där.

Men om Dan som grädde på moset också ska bo där, så känns det som att de har gått lite väl långt till att utnyttja den ideella föreningen till egen vinning.
Citera
2018-05-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Under presskonferensen pratade de om hur mysigt det kommer vara när familjer samlas i Svenskarnas Hus och barn springer genom dess rum. Dock glömde de nämna att det var Dans familj och barn det berörde. Och sedan blir det ett kollektiv när även Magnus flyttar in.

Det som ändå får mig att vara skeptisk, är att det låter för dumt för att vara sant, och som något de inte kan lura sina medlemmar är rimligt. Jag menar, de kan ju inte använda föreningens kassa till att betala Dans flytt, föreningens insamling till Svenskarnas Hus till att betala kontantinsatsen till Dans hus, och medlemsavgiften till att underhålla Dans hus.

Jag kan väl acceptera att de använder byggnaden till professionell verksamhet, däribland att spela in podcast. Även om det känns som att de utnyttjar sina medlemmar till att få ett betalt kontor, för det kommer ju inte vara några andra än Motgift och Ingrid och Conrad som får chansen att ha gratis kontor där.

Men om Dan som grädde på moset också ska bo där, så känns det som att de har gått lite väl långt till att utnyttja den ideella föreningen till egen vinning.
Är det här något som har sagts nyligen?
Citera
2018-05-09, 16:18
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrwille
Är det här något som har sagts nyligen?
Det är spekulationer från min sida.

Men om Dan har tänkt att bo i Svenskarnas Hus, och de har en insamling till Svenskarnas Hus (se deras hemsida), så är det ju i praktiken en insamling till Dans hus. Det var så jag menade.

Och när de (hypotetiskt) väl har Svenskarnas Hus och Dan känner att det behöver renoveras och underhållas, så är det ju enkelt att ta de pengarna från medlemsavgiften.
Citera
2018-05-10, 00:48
Medlem
Citat:

Men om Dan har tänkt att bo i Svenskarnas Hus, och de har en insamling till Svenskarnas Hus (se deras hemsida), så är det ju i praktiken en insamling till Dans hus. Det var så jag menade.

Och när de (hypotetiskt) väl har Svenskarnas Hus och Dan känner att det behöver renoveras och underhållas, så är det ju enkelt att ta de pengarna från medlemsavgiften.
Låter tyvärr som en rimlig spekulation.
Citera
2018-05-10, 18:39
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av herrwille
Låter tyvärr som en rimlig spekulation.

Rimlig? Låter som något run3 dragit ur röven. Dan har ju själv sagt att han har skaffat lägenhet i Sverige.
Citera
2018-05-10, 20:10
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Rimlig? Låter som något run3 dragit ur röven. Dan har ju själv sagt att han har skaffat lägenhet i Sverige.
Då betyder det att Svenskarnas Hus är en lägenhet. Snacka om nedköp från det här: https://www.detfriasverige.se/wp-content/uploads/2017/02/hus.jpg

Om Dan mot all förmodan inte kommer bo i Svenskarnas Hus, så kommer det i alla fall ligga i närheten av hans hem (i.o.m. att han inte vill pendla så långt till sitt kontor). Så det är troligt att man kan räkna ut i vilket område Svenskarnas Hus kommer ligga ifall man vet vart Dan flyttat.

Alternativt flyttar han från lägenheten till Svenskarnas Hus när det är inköpt.
Citera
2018-05-12, 06:28
Medlem
Nog för att Dan är skrupelös nog att försöka sälja sand till en arab i Sahara...inte fan kan han sälja in att han skall bo i huset själv, så dumma kan väl inte ens DFS och Ingrid Carlqvist-älskarna vara?

Någon måste dock bo i huset antar jag, planen är kanske ändå att köpa en större nedgången bruksgård och bo tillsammans med sina familjer där?
Vad vet jag..hursomhelst så måste bra mycket mer kapital in en den där ynkliga miljonen om det skall bli verklighet.

Ni som har koll, hur står det till i styrelsen i DFS?
Är Ingrid och Frändelöv borta som det ryktades om?
Har man kommit med någon förklaring från domänhajens sida om så är fallet?
Citera
2018-05-12, 07:08
Medlem
Run3s avatar
Nu finns visionsskriften tillgänglig gratis för allmän beskådan:

- https://www.detfriasverige.se/wp-content/uploads/2018/05/DFS-%E2%80%93-F%C3%B6reningen-och-visionen.pdf
- https://www.detfriasverige.se/ladda-ned-var-visionsskrift-gratis/
Citera
2018-05-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Nog för att Dan är skrupelös nog att försöka sälja sand till en arab i Sahara...inte fan kan han sälja in att han skall bo i huset själv, så dumma kan väl inte ens DFS och Ingrid Carlqvist-älskarna vara?
Gud vad jag skulle älska om det hela slutar med en villa i en Stockholmsförort eller Göteborgsförort åt Dan och hans familj under förevändningen att ”DFS sänder därifrån” eller liknande.
Citera
2018-05-12, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landos

Ursäkten blir väl just att "någon måste" bo i huset, så att inga elaka vänsterextremister dyker upp och bränner ner det. Och stackarna som har skänkt massvis med pengar till "projektet" kommer naturligtvis att rationalisera bort det hela... vilket är helt mänskligt.

Jag kanske har fel, men jag har svårt att tro att Dan kommer att behålla sin lägenhet när allt med huset väl är klart. Återstår att se dock, jag kan ha fel men kommer inte hålla andan direkt.
Citera
2018-05-13, 05:48
Medlem
Vore helt befängt även med Dans mått mätt om han skulle få för sig att bo i huset med familjen..
Tror dock att SD-typerna i DFS-sekten köper i princip allt han säger rakt av, de betalade villigt hans familjs flytt ur föreningens kassa.

Som någon sa, jo någon måste ju vara där för att förhindra att skiten brinner ner.

Men att Dan skall sätta sina egna barn i den sitsen har jag svårt att tro.
Citera
2018-05-14, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Har JDG eller Me Ne Frego nämnts någonting av Motgift/Svegot/DFS?
Kan inte minnas att någonting om varken JDG eller själva Me Ne Fregos programinnehåll och personerna bakom överhuvudtaget har nämnts i någon av Svegots sändningar men jag har mest lyssnat på "huvudprogrammet" som går på måndagar (det som ersatte Motgift/Veckans Motgift fast med samma uppsättning, alltså Eriksson, Söderman och Björkqvist) och inte mycket på de andra (sido)programmen med bland andra Ingrid och Conrad. DFS egna podcasts har jag inte tillgång till eftersom jag inte är medlem.

Precis efter att JDG lämnade Motgift diskuterades och förklarades detta naturligtvis några gånger men sedan har det i princip varit helt tyst om honom förutom hans medverkan i gamla random avsnitt som spelades i Motgift24 när det inte var musik eller livesändningar.

Däremot har man talat lite om Scandza Forum som drivs av Me Ne Fregos programledare Frodi Midjord vid ett par tillfällen. När Motgifts fria forum var aktivt fanns det också en tråd om Me Ne Frego. Forumet stängdes "tillfälligt" (permanent) i höstas efter att huvudmoderatorn lämnat och / eller 2-3 veckor innan DFS-lanseringen som sedan visade sig ha ett alldeles eget forum för betalande DFS-medlemmar only.
Senast redigerad av natrev 2018-05-14 kl. 02:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in