2018-05-08, 20:39
Medlem
ryggskottets avatar
om jag säljer en vara för 200kr och tar en fakturaavgift på 20kr och sen är frakten på 20, måste jag speca upp frakt och faktura då eller kan jag bokföra det dom en inkomst på 240kr?
Citera
2018-05-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryggskottet
om jag säljer en vara för 200kr och tar en fakturaavgift på 20kr och sen är frakten på 20, måste jag speca upp frakt och faktura då eller kan jag bokföra det dom en inkomst på 240kr?

Finns separata konton för det i en standardkontoplan. Var försiktig med att fakturera "fakturaavgift", sådan måste vara avtalad med kunden i förväg.
Citera
2018-05-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns separata konton för det i en standardkontoplan. Var försiktig med att fakturera "fakturaavgift", sådan måste vara avtalad med kunden i förväg.
Måste det bokföras så? Vid inköp bokför jag hela fakturan i klump, inkl. frakt, på samma konto. Värdet på varan är alltså varan + frakt.

EDIT: Å andra sidan borde det bokföringsmässigt vara skillnad på inköp och försäljning i det här fallet, kom jag på nu.
Citera
2018-05-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Måste det bokföras så? Vid inköp bokför jag hela fakturan i klump, inkl. frakt, på samma konto. Värdet på varan är alltså varan + frakt.

Uppdelningen är för företagets egen del, resultatet förändras ju inte om du klumpar ihop det. I exemplet är det troligen samma momssats på produkten, frakt och ev avgift, därest detta ej är fallet kan man givetvis inte samla allt på ett konto. Skulle din vara händelsevis vara en bok så går det alltså inte.
Citera
2018-05-08, 22:01
Medlem
Rickyklings avatar
Jag hade specat upp det för att tydligt kunna se vad alla kostnader och intäkter kommer ifrån!
Citera
2018-05-08, 22:08
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Som övriga postare redan har accentuerat, skall både frakt och fakturaavgift bokföras separat.

Även i de fall där resultatet blir samma bör man ändå försöka ha en basal uppdelning av intäkterns. Ett annat exempel är när man skiljer på försäljning av varor med 25% moms och försäljning av tjänster med 25% moms till samma kund.
Citera
2018-05-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickykling
Jag hade specat upp det för att tydligt kunna se vad alla kostnader och intäkter kommer ifrån!

Frågan var ju om det måste bokföras uppdelat. Där är det som jag skrev beroende på kringliggande omständigheter, men vidgår däremot er uppfattning på vad man bör göra.
Citera
2018-05-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Som övriga postare redan har accentuerat, skall både frakt och fakturaavgift bokföras separat.

Även i de fall där resultatet blir samma bör man ändå försöka ha en basal uppdelning av intäkterns. Ett annat exempel är när man skiljer på försäljning av varor med 25% moms och försäljning av tjänster med 25% moms till samma kund.

Ni skriver skall som om det vore föreskrivet, någon hänvisning som gör detta?

Att dela upp varor och tjänster låter som det skulle vara självklart, så är dock inte alltid fallet. Bundlade produkter, där ett fast pris för vara inklusive montering och/eller installation är inte så sällsynt.
Citera
2018-05-08, 22:33
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ni skriver skall som om det vore föreskrivet, någon hänvisning som gör detta?

Att dela upp varor och tjänster låter som det skulle vara självklart, så är dock inte alltid fallet. Bundlade produkter, där ett fast pris för vara inklusive montering och/eller installation är inte så sällsynt.
Nej, borde hade givetvis varit ett mer tillbörligt ordval.

Ja, även utkörning brukar vi baka in i såna klumpsummor, så det är såklart tacksamt att det inte alltid behöver vara så petnoga med konteringen när alla belopp stämmer.
Citera
2018-05-08, 23:59
Medlem
ryggskottets avatar
alltså så får man bokföra i klump men man bör speca upp?
Citera
2018-05-09, 04:10
Medlem
Citat:
alltså så får man bokföra i klump men man bör speca upp?

Så kan det sammanfattas! Dock begränsningar om det är flera olika momssatser inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in