Citat:
Ursprungligen postat av
ReiseReise
Det är bara folk som spenderar alldeles för mycket tid på Flashback som ens får tanken av att AfS skulle vara en maktfaktor. Typisk bortkoppling från verkligheten.
AfS har just nu runt 20% i FB opinionpoll, ungefär lika mycket som SvP hade i en motsvarande tråd 2014. De fick vadå? 5000 röster?
Inte en jävel bryr sig om AfS, ingen har ens hört talats om dem, så jämför dem inte med Ny Demokrati som blev en jättehit av två etablerade skojare, både bland media, politiker, kulturmöten och nöjen.
Endast på FB nämns AfS, och kanske någon artikel på Samnytt (en dödfödd sida som bara hardcore Avpixlat följare läser). Folk här ger partiet alldeles för mycket uppmärksamhet i motsvarighet till vad partiet egentligen förtjänar. Jag skulle gissa på att partiet får 1,5-2% max, och detta betraktar jag som väldigt optimistiskt.
Skulle AfS mot alla odds få 4%+ så skulle det vara jävligt intressant att få se hur de hanterar den situationen. Nya partiet som skaffar sig många stolar och når riksdagen slutar aldrig bra. Det blir oftast kaos direkt eftersom ingen egentligen är med på vad som faktiskt gäller och man har svårt att samarbeta eftersom man saknar konkreta tankar, en fastställd gemenskap och en prövad organisation.
Jag gissar att du inte hör till de som röstade på SD 1998, 2002, 2006 eller kanske inte ens 2010. De som gjorde det var tidigt ute att förstå vilka problem invandringen skulle ställa till med och valde, trots enorm stigmatisering, att rösta på SD.
Åtminstone de 5-6% som röstade SD för närmare 10 år sedan ser att SD har blivit mer av ett etablissemangsparti och att AfS har ersatt SD som det radikala alternativet. Dessutom har Sverige blivit ännu mer förstört än dessa 5-6% av väljarna kunde gissa och då inser det att ett radikalare alternativ än SD är nödvändigt.
Om ur-SD:arna skulle rösta efter hjärtat - utan taktiska hänsyn whatsoever - så så skulle AfS bara av den anledningen få minst 4%.
Att det skulle bli kaos om AfS kom in i riksdagen i höst är ju bara löjligt. Kolla partistyrelsen. Det är civilingenjörer, läkare, jurister och företagare. Inget riksdagsparti har en så gedigen laguppställning; det består av välutbildade människor.
Att SD har blivit "mesigare" är strategiskt helt korrekt agerat. När man kommer över 15% av valmanskåren måste man attrahera mer försiktiga, räddhågsna och mesiga väljare. Att då gå på val med. 2002 års valmanifest skulle skrämma iväg denna stora del av potentiella väljare.
AfS behövs som parti. Skulle de komma in i riksdagen så normaliserar de SD eftersom det nu finns ett extremparti "till höger" om SD. Fler vågar rösta på SD bara av den anledningen.
Det viktigaste är att AfS får över 1% av rösterna i detta val, så att de säkrar valsedlar 2002. Ju fler röster de får efter det, desto bättre, Jag tror personligen att de kan komma in redan i höst. De senaste månaderna har jag märkt en "radikalisering" bland bekanta, Inte minst har jag hört MÅNGA säga saker i stil med "det är kört för Sverige". Jag känner dessutom flera som antingen har flyttat utomlands eller planerar att göra det. Och många pratar om det.
Sverige vaknar i denna stund. Och jag tror att SD + AfS tillsammans kan få 30% eller ännu mer i höst. Om händelseutvecklingen fortsätter i tangentens riktning + händelser i Sverige och Europa, så kommer många rösta AfS av bara farten. Tippar 5%.