2018-05-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Vetenskapen är briljant i sin enkelhet, det handlar om att observera fenomenet man beskriver. Det handlar om att man utför experiment som kan återskapas av andra helt oberoende källor.

Hörsägen kommer aldrig någonsin att bli vetenskap, hörsägen är inte bevis. Så skall man hävda avstånd får man presentera det i ett visuellt experiment, innan dess är allt man har en teori, en teori som helt saknar bevis och så fungerar precis allt i den heliocentriska kulten, ni som ni vanligt folk som på fullt allvar tror att ni bor på en snurrande boll saknar ju helt och hållet bevis för denna sak utan allt ni har är hörsägen och andras experiment som inte kan återskapas.

Jag håller med dig helt och hållet att ett vetenskapligt experiment måste kunna upprepas av den som så önskar (och har rätt utrustning).
Då måste du väl hålla med om att man i så fall noggrant måste dokumentera det man gör om någon ska ha en möjlighet att upprepa experimentet?

Vad innebär att ett experiment ska vara visuellt?
Citera
2018-05-08, 12:19
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vi har presenterat massor av bevis för jordens kurvatur. Jag har t.ex flera gånger visat en bild där solen tydligt lyser upp moln underifrån medan markytan inte ens nås av solljuset. En total omöjlighet på en plattjord där solen, enligt er, konstant befinner sig 5941 km från markytan medan molnen solen belyser är 2 km från markytan. Så. Varje soluppgång och solnedgång är bevis för att jorden är rund. Sen att ni plattskallar inte förstår alla dessa bevis är irrelevant. Det säger mer om era bristfälliga intellekt än bevisen.

Nej inte ett enda bevis har ni presenterat så igen er tro är helt ointressant här. Aha så du gör som alla andra anti-intellektuella globetards och överger jorden för att försöka bevisa jordens form men nä ledsen grabben, jordens form bevisas enbart på jorden så dina rymdfantasier, solfantasier, molnfantasier eller något annat ovanför dig som du aldrig kommer kunna bevisa är helt void i diskussionen.

Soluppgångar och solbortgångar bevisar tydligt att jorden är platt, aldrig någonsin skiner solen nerifrån och upp, vilket är vad som hade hänt för folk som bor högt, man hade tydligt varje dag sett att solen skiner upp golvet före taket men ändå har det aldrig någonsin hänt. Så vill du du nu diskutera dessa icke-bevis och hålla dig borta från jorden så för all del men då får du också lära dig att förstå vad du ser, effekten du beskriver som våra ögon skapar vet vi nu inte beror på någon kurva, båten försvinner inte bakom någon kurva.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Inte alls, astronomernas vetenskap är inte hörsägen. .

För dig är den hörsägen jo, annars så säger jag det igen, presentera dina visuella bevis och experiment som bevisar avstånd för innan dess har du nada och det vet du själv med.
Citera
2018-05-08, 12:30
Medlem
Citat:

Soluppgångar och solbortgångar bevisar tydligt att jorden är platt, aldrig någonsin skiner solen nerifrån och upp, vilket är vad som hade hänt för folk som bor högt, man hade tydligt varje dag sett att solen skiner upp golvet före taket men ändå har det aldrig någonsin hänt.

Nu slant du nog på tangenterna va?

Mitt fönster, som inte är placerat på ett hus som är högt, kastar en skugga som är högre än fönstret själv vid soluppgång på motsvarande vägg, hur är det möjligt?
Citera
2018-05-08, 14:36
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Nej inte ett enda bevis har ni presenterat så igen er tro är helt ointressant här. Aha så du gör som alla andra anti-intellektuella globetards och överger jorden för att försöka bevisa jordens form men nä ledsen grabben, jordens form bevisas enbart på jorden så dina rymdfantasier, solfantasier, molnfantasier eller något annat ovanför dig som du aldrig kommer kunna bevisa är helt void i diskussionen.

Vad svamlar du om nu? Du är verkligen obegriplig med ditt IQ befriade babbel. Vem fantiserar? Jag har tagit riktiga bilder på en riktig solnedgång med riktiga moln. Hur är det fantasi? Du klarar inte ens av att försöka förklara det man ser i bilden. Allt du klarar av att komma med är en fantasi om att min kamera genererat en fantasi. Lyssnar du ens på dig själv? Hur du inte hur korkad du låter?

Citat:
Soluppgångar och solbortgångar bevisar tydligt att jorden är platt, aldrig någonsin skiner solen nerifrån och upp, vilket är vad som hade hänt för folk som bor högt, man hade tydligt varje dag sett att solen skiner upp golvet före taket men ändå har det aldrig någonsin hänt. Så vill du du nu diskutera dessa icke-bevis och hålla dig borta från jorden så för all del men då får du också lära dig att förstå vad du ser, effekten du beskriver som våra ögon skapar vet vi nu inte beror på någon kurva, båten försvinner inte bakom någon kurva.

Tyvärr. Solnedgångar bevisar bara att jorden är rund. Solen lyser nerifrån och upp vid solnedgång och soluppgång. Det är ett bevisat faktum. Min bild, som är en del av en serie bilder på 60 bilder jag tog vid samma tidpunkt, är otvetydigt bevis för det. Och varje dag bekräftas det för varje dag går solen först upp och och sedan ned för horisonten, något som är omöjligt på en platt jord.
Citera
2018-05-08, 14:47
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vad svamlar du om nu? Du är verkligen obegriplig med ditt IQ befriade babbel. Vem fantiserar? Jag har tagit riktiga bilder på en riktig solnedgång med riktiga moln. Hur är det fantasi? Du klarar inte ens av att försöka förklara det man ser i bilden. Allt du klarar av att komma med är en fantasi om att min kamera genererat en fantasi. Lyssnar du ens på dig själv? Hur du inte hur korkad du låter?

Tyvärr. Solnedgångar bevisar bara att jorden är rund. Solen lyser nerifrån och upp vid solnedgång och soluppgång. Det är ett bevisat faktum. Min bild, som är en del av en serie bilder på 60 bilder jag tog vid samma tidpunkt, är otvetydigt bevis för det. Och varje dag bekräftas det för varje dag går solen först upp och och sedan ned för horisonten, något som är omöjligt på en platt jord.

Din fantasi ligger i att du tror att du kommer bevisa jordens form med allt annat än jorden, du kan de facto inte ens hålla dig på jorden tillräckligt länge för att en diskussion om jordens kurva ens skall vara möjlig. Om du står på backen och tar ett bild på ett moln ovanför dig så kan du aldrig veta hur det ser ut uppe på det molnet så dina vilda spekulationer om hur molnet lyses upp bevisar givetvis precis ingenting. Du vet inte hur långt molnet ens är. Du vet inte hur stor solen är. Du vet inte hur långt bort solen är. Ändå tar du all din tro och försöker bevisa en kurva genom att lämna jorden.

Ingenting ovanför dig är relevant för en diskussion om jordens kurva och ni borde verkligen börja förstå det nu, 500 år utan ett enda bevis och ni fortsätter lämna jorden så fort ni bara kan för att kunna fortsätta hålla fast vid er svaga tro. Håll er på jorden bara, det är liksom inte för mycket att begära.
Citera
2018-05-08, 15:06
Medlem
Zwoop77s avatar
Det vore intressant om någon plattjordare kunde beskriva hur solen beter sig och visa solens bana över jorden.

Om jag har förstått det rätt är solen en nedåtriktad spotlight som scannar av/över jorden. Men hur går egentlhen banan så att det är normala dagar och nätter (typ 06.00-19.00) i Sydafrika samtidigt som det är sol dygnet runt i Kiruna så här års. Och hur rör sig solen i höjdled? Den värmer ju olika delar av jorden olika. Solen måste allts lltid dyka ner över mellanöstern, men stiga kraftigt när den kommer till Sverige där det är mycket kallare?

Och vad är det som styr solens färd? Vad ger den kraft att ta sig framåt och upp och ner över jorden?

Kan man få en vettig förklaring tack?
Citera
2018-05-08, 15:45
Medlem
Platjordare, kan ni vara vänliga och visa en karta på jorden.
Och månens + solens exakta höjd och bana, för valfri dag.
Citera
2018-05-08, 16:10
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Din fantasi ligger i att du tror att du kommer bevisa jordens form med allt annat än jorden, du kan de facto inte ens hålla dig på jorden tillräckligt länge för att en diskussion om jordens kurva ens skall vara möjlig. Om du står på backen och tar ett bild på ett moln ovanför dig så kan du aldrig veta hur det ser ut uppe på det molnet så dina vilda spekulationer om hur molnet lyses upp bevisar givetvis precis ingenting. Du vet inte hur långt molnet ens är. Du vet inte hur stor solen är. Du vet inte hur långt bort solen är. Ändå tar du all din tro och försöker bevisa en kurva genom att lämna jorden.

Ingenting ovanför dig är relevant för en diskussion om jordens kurva och ni borde verkligen börja förstå det nu, 500 år utan ett enda bevis och ni fortsätter lämna jorden så fort ni bara kan för att kunna fortsätta hålla fast vid er svaga tro. Håll er på jorden bara, det är liksom inte för mycket att begära.

Det är inte i min fantasi solen belyser molnen underifrån. Det är ett obestridligt faktum. Och det enda sättet det är möjligt på är om jorden är rund. Det borde vara väldigt enkelt att förstå men förståelse är ju inte din grej. Istället väljer du att reducera din mentala kapacitet genom att välja din religiösa tro på en platt jord.

Om jag undersökte mina andra bilder från tillfället skulle jag kunna räkna ut hur stort molnet är. Jag har avståndet och dess hastighet och mer av molnet i bild. Jag har två avstånd till solen, ett enligt verkligheten på 149 miljoner km, vilket ger en storlek på solen, och ett enligt din fiktiva plattjord vilket ger en annan storlek på jorden. Avståndet till solen vid tillfället jag postade min bild för första gången skrev jag i det inlägget. Du som vet allt om den platta jorden, hur långt bort är solen enligt dig? Enligt plattjorden är solen konstant 5941 km upp och konstant i zenit nånstans på jorden. Slå en kik på solen just nu. Hur långt bort är den? Enkel trigonometri.
Citera
2018-05-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Vad innebär att ett experiment ska vara visuellt?

Antagligen att den som ställer upp kravet är för inkompetent för att förstå teoretiska koncept. Han vill väl inte bli förnedrad av Fysik A eller nått.

"Kom inte dragandes med din sataniska matematik"

"Visuellt experiment"...Patetiskt. Kanske förklarar varför all plattjordsforskning endast finns publicerad i gryniga klipp på Youtube
Citera
2018-05-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Det vore intressant om någon plattjordare kunde beskriva hur solen beter sig och visa solens bana över jorden.

Om jag har förstått det rätt är solen en nedåtriktad spotlight som scannar av/över jorden. Men hur går egentlhen banan så att det är normala dagar och nätter (typ 06.00-19.00) i Sydafrika samtidigt som det är sol dygnet runt i Kiruna så här års. Och hur rör sig solen i höjdled? Den värmer ju olika delar av jorden olika. Solen måste allts lltid dyka ner över mellanöstern, men stiga kraftigt när den kommer till Sverige där det är mycket kallare?

Och vad är det som styr solens färd? Vad ger den kraft att ta sig framåt och upp och ner över jorden?

Kan man få en vettig förklaring tack?

Inte nog med det, samtidigt som solen på kvällen närmar sig horisonten och försvinner bort från jorden tills vi inte kan se den så står den i zenit någonstans på ekvatorn. Jag har tyvärr inte den mentala kapaciteten att förstå hur detta funkar.
Citera
2018-05-08, 19:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
För dig är den hörsägen jo, annars så säger jag det igen, presentera dina visuella bevis och experiment som bevisar avstånd för innan dess har du nada och det vet du själv med.
Nej, det är du dom tror och hoppas att det är hörsägen.

Vad menar du med ”visuella bevis”?
Citera
2018-05-08, 20:44
Medlem
Armborst88s avatar
Till alla som är förvirrade över vad som händer när solen försvinner:

-Den går inte ned under horisonten, den försvinner ur ditt perspektiv.
-P.g.a. dess storlek försvinner den ur ditt synfält innan den hunnit krympa till en liten prick. Vi kan inte se hur långt som helst.
-Istället för att kontinuerligt krympa försvinner den in i brytpunkten för ditt perspektiv. Därför illusionen av en nedgång uppstår.

Detta är mycket svårt att förklara med ord, då det är ett optiskt fenomen som fortfarande är relativt outforskat. Här kommer en video som med hjälp av optisk förstoring förklarar vad som händer på horisonten vid en s.k. "solnedgång":

https://www.youtube.com/watch?v=Hmwg4kKDhec
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in