Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Jo, men ökningen sen förra månaden (och efter Centerns besked) är bara 0,6 procentenheter. Däremot så har Demoskop en ökning på hela 4 procentenheter på bara tre månader. Det är siffran innan mars som jag menar var alldeles för låg och med korrigering så menar jag inte att man tidigare hade en manipulerad siffra. Bara en för låg. Man sneglar på andra institut. Inizio lär också öka stödet rätt markant den närmsta tiden.
Ja, men eftersom Demoskop lyfte fram just SD-ökningen som signifikant trots att deras förändring var en av de mindre, misstänker jag att det handlade om att man såg en rusning under de sista dagarna av mätperioden som inte gav fullt utslag över hela. Beskedet om skäggbarnen från C, som kom i början av mätperioden, behövde några dagars mognad. Först ska alla höra den, sen ska alla diskutera den runt köks- och fikaborden och landa i en bestämd uppfattning, och vid det laget hade halva mätperioden gått.
Citat:
Jag tillhör dock inte de som tror att instituten avsiktligt och med baktankar håller nere SD:s siffror. Främst eftersom det vore en extremt korkad metod som antagligen skulle mobilisera SD och deras sympatisörer än mer och dessutom få folk som vill markera i migrationsfrågan att taktikrösta på dem för att lyfta deras stöd. När man då dessutom ska korrigera deras stöd när valet närmar sig så skulle man då dessutom tvingas bjuda dem på en bandwagoneffekt i sista minuten. Med andra ord: Att hålla nere SD:s siffror skulle bädda för en kraftigare ökning i det verkliga valet.
Dock så är det ett faktum att precis samtliga institut underskattade SD inför förra valet och att precis samtliga överskattade MP. Anmärkningsvärt mycket dessutom. Jag tror personligen att det har att göra med att de som jobbar med mätningarna ofta har kopplingar till eller rentav jobbar för andra partier och media och vi vet att SD hatas av dessa grupper samtidigt som Mp har haft ett oproportionerligt högt stöd. Det handlar sannolikt om en oförståelse och bristande kunskap om SD och varför de ökar. Man har inget riktigt intresse för att finna sanningsenliga siffror. Man vill inte ens tro att SD har så stort stöd som de har. Man förstår det inte.
Ligger mycket i det där, med haken att MP inte är överskattade i självrekryterade webbpaneler. Om du går tillbaka till innan MP:s genomklappning så ser du t ex mönstret i september 2014 att MP överlag ligger nära 2 pe högre (runt 10) hos Sifo, Demoskop, Novus och Ipsos, än hos United Minds, YouGov och Sentio (runt 8). Jag kan inte se hur DN, Expressen och SvD skulle ha nära kopplingar mellan journalister/institut/partier på sätt som Aftonbladet och Metro inte har? Snarare tvärtom. Metro ägs av TT och är därigenom kopplad till hela riksmedia, och på YouGov jobbade i alla fall tidigare en Stina Morian med nära band till S. Opinionschefen på United Minds var också en gammal sosseräv. Ändå gav båda dessa institut hyfsade siffror till SD (rent av ett par pe för mycket) _och_ ett par pe lägre till MP än vad telefon-OI gav.
Svaret är SDR, Social Desirability Responding, även kallat Social Desirability Bias, social önskvärdhet. Det är ett väldokumenterat fenomen i hela västvärlden och borde rimligen spela lika stor roll i konformistiska Sverige, om inte ännu större. Kända exempel är ”shy Tories”, Bradley, LD Wilder, JM Le Pen, Trump m fl. Trots att folk talar med en okänd person i telefon ger de ändå inställsamma svar som att Big Brother, Gud eller annan överhet lyssnade. Min teori (svag och mest på skämt, medges) om varför Stockholm innanför tullarna är så PK är att det är så tätbefolkat jämfört med övriga landet att ingen kan gå utanför det SDR-kraftfält som invånarna alstrar tillsammans. Det blir lika svårt som att hitta en punkt utan mobiltäckning runt Stureplan. Bara uppe i fjällen där SDR-täckningen är noll vågar man skrika SD 2018...
Citat:
Du kan jämföra med alla dessa mätningar om migration och flyktingpolitik och hur man under lång tid i mätningar frågat och tolkat på ett väldigt partiskt sätt. Man har varit väldigt noga med att fråga på ett sätt och tolka mätningarna så att det framgår att svenskarna är positiva till migration och flyktingmottagande. Detta beroende på att beställarna har varit det och att media och politiker överlag har varit det. Och alla har väl kunnat notera rubrikerna om hur positiva svenskarna har varit till flyktingar. Detta trots att den största gruppen i alla år har varit de som är negativa. De som vill ha en generös politik har alltid varit i minoritet. Sällan ens mer än 1/3 av de svarande. Nu har vinden vänt och signalerna från de flesta partier är att migration och flyktingmottagande är dåligt och då kommer mätningar som bekräftar detta. Instituten är långt ifrån opartiska.
Japp, men även i den sortens mätningar är SDR en stark faktor. Demoskop har släppt mätningar av invandringsmotståndet (tror beställaren var ”Det goda samhället”) som var brutalt negativa, men de var gjorda via webbpaneler. SOM-instituten och andra frågar väl på traditionellt sätt och då får man fegare svar. Den goda nyheten är väl att nästan alla telefon-OI nu har börjat komplettera med webbpanel, primärt för att de inte längre får tag i folk via telefon, men på köpet kommer att SDR gradvis försvinner. Jag tror det kommer att bli riktigt bra efter valet när OI har fått se hur webb faller ut i förhållande till tele.