2018-05-06, 19:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Aj aj aj. Totalt okänsligt och onödigt att lägga fram förslaget om angiveriplikt.

Det är klart att de redan frälsta älskar förslaget (pga helt okänsliga) men för Sveriges övriga 80% låter det sinnessjukt.

Jag kan inte förstå hur de tänkte. Kanske skiter man här i opinionen och vill bara visa upp och göra det tydligare vem man verkligen är.

Edit: det kommer INTE bli lätt för Jimmy i kvällens agenda, snacka om att kratta för fienden.

Angiverilagen? Menar du att man vill beivra medhjälp till t.ex. terrorister som Akilov? Det är att aktivt hjälpa kriminella man vill stoppa inte att man måste ange kriminella.
2018-05-06, 19:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Jodå, dessa 9000 skäggbarn är en droppe i ett oändligt hav av vanstyre. Dock kan dessa gynnare mycket väl nu avgöra hela valet. Sd vinner tiondelar för varje dag som går iom denna vansinniga uppgörelse med fru Lööf från alliansen.
Löfven sitter i skiten, Kristersson sitter i skiten, Lööf sitter i skiten (men hon fattar det inte). Alla sitter numera i skiten förrutom sd pga 9000 "ensamkommannde" lyxemigranter, dråpligt är bara förnamnet.

Ja dessa 9000 blir en symbolfråga. Vissa små partier an tjäna på att ta in dem men för S och M är de ett sänke; S hade hoppats att C skulle rösta ned dem men nu sitter de med svarte petter.
2018-05-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag var också med i en ett tag men tröttnade. De skickar epost hela tiden. Så dem som svarar va har de gemensamt? Mycket tid och lite pengar så att de gåvorna är värt något. Pensionärer, sjukskrivna, studenter t.ex. Heltidsarbetande småbarnsföräldrar är nog svårt att nå.

Jag har inte sett några gåvor. Kanske är det personer som använder sin arbetsdator som har tid att svara. Kanske därför frekvensen SD är låg.
SD -are är arbetande upptaget folk. Eller pensionärer.
2018-05-06, 19:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Jag har inte sett några gåvor. Kanske är det personer som använder sin arbetsdator som har tid att svara. Kanske därför frekvensen SD är låg.
SD -are är arbetande upptaget folk. Eller pensionärer.

Man samlar poäng hos Demoskop så får man biobiljetter och annat.
2018-05-06, 19:59
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Några kontrollfrågor är på sin plats:

1. Eftersom SOM-mätningarna alltid visat ett högre stöd mot fler flyktingar än för fler så undrar jag lite varför man valde att avstå från att manipulera siffrorna och istället instruera MSM att satsa på fultolkningar och felaktiga rubriker. Vrför helt enkelt inte manipulera själva undersökningen?

Därför att man inte manipulerar mätningarna.
Citat:
2. Varför har man valt att använda rakt motsatt taktik när man mäter SD? D.v.s att manipulera siffrorna.

Jag tror inte att man manipulerar siffrorna. Problemet har snarare varit att man inte har viktat ner Mp och viktat upp SD trots att man borde veta att fler svarar Mp än som röstar på dem. För SD råder det motsatta förhållandet. Där tror jag att personliga åsikter, önsketänkanden och den ohälsosamma stockholmscentrering som finns bland media gör att man inte har förstått hur impopulära Mp är på många håll och hur SD har växt så det knakat.

Citat:
3. Varför underskattade samtliga Opinionsinstituten Socialdemokraterna i valet 2014?

Fast det är ju inte sant. Sossarna fick mellan 29 och 31% av samtliga institut i de sista mätningarna.

https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/

Citat:
4. Varför överskattade samtliga opinionsinstitut KD i valet 2014?

Nja.. marginellt. KD fick mellan 4,8 och 5,1 i de sista mätningarna. Jämfört med 4,6 i valet.

De enda partier där instituten hamnade helt fel var SD och Mp. Samma sak kan mycket väl ske igen. I så fall kan SD få uppåt 25% och Mp runt 2%.
Senast redigerad av fernebo 2018-05-06 kl. 20:08.
2018-05-06, 20:04
Medlem
Citat:
Men om vi nu skall ta spelbolagens odds som en sidodiskussion så har jag ingen aning om varför du försvarar deras oddssättning. Både du och jag spelade ju på Trump p.g.a ett för högt odds. Och det verkar ju fullständigt idiotiskt att vikta in de bra spelarnas insatser så mycket i ett odds på ett val som sker var 4:e år. Det kan knappast finnas spelare som är i närheten av att ha en kunskapsnivå på valresultat som motiverar det.

Spelbolagen är helt neutrala och oddsen grundas endast på spelarnas insatser.
Förutom i allra första början när man "hittar på" rimliga odds, för att få igång spelet.
När det gäller svenska valet har spelen funnits så länge, att dessa utgångsodds är totalt irrelevanta och betydelselösa.
2018-05-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jo, men ökningen sen förra månaden (och efter Centerns besked) är bara 0,6 procentenheter. Däremot så har Demoskop en ökning på hela 4 procentenheter på bara tre månader. Det är siffran innan mars som jag menar var alldeles för låg och med korrigering så menar jag inte att man tidigare hade en manipulerad siffra. Bara en för låg. Man sneglar på andra institut. Inizio lär också öka stödet rätt markant den närmsta tiden.
Ja, men eftersom Demoskop lyfte fram just SD-ökningen som signifikant trots att deras förändring var en av de mindre, misstänker jag att det handlade om att man såg en rusning under de sista dagarna av mätperioden som inte gav fullt utslag över hela. Beskedet om skäggbarnen från C, som kom i början av mätperioden, behövde några dagars mognad. Först ska alla höra den, sen ska alla diskutera den runt köks- och fikaborden och landa i en bestämd uppfattning, och vid det laget hade halva mätperioden gått.
Citat:
Jag tillhör dock inte de som tror att instituten avsiktligt och med baktankar håller nere SD:s siffror. Främst eftersom det vore en extremt korkad metod som antagligen skulle mobilisera SD och deras sympatisörer än mer och dessutom få folk som vill markera i migrationsfrågan att taktikrösta på dem för att lyfta deras stöd. När man då dessutom ska korrigera deras stöd när valet närmar sig så skulle man då dessutom tvingas bjuda dem på en bandwagoneffekt i sista minuten. Med andra ord: Att hålla nere SD:s siffror skulle bädda för en kraftigare ökning i det verkliga valet.

Dock så är det ett faktum att precis samtliga institut underskattade SD inför förra valet och att precis samtliga överskattade MP. Anmärkningsvärt mycket dessutom. Jag tror personligen att det har att göra med att de som jobbar med mätningarna ofta har kopplingar till eller rentav jobbar för andra partier och media och vi vet att SD hatas av dessa grupper samtidigt som Mp har haft ett oproportionerligt högt stöd. Det handlar sannolikt om en oförståelse och bristande kunskap om SD och varför de ökar. Man har inget riktigt intresse för att finna sanningsenliga siffror. Man vill inte ens tro att SD har så stort stöd som de har. Man förstår det inte.
Ligger mycket i det där, med haken att MP inte är överskattade i självrekryterade webbpaneler. Om du går tillbaka till innan MP:s genomklappning så ser du t ex mönstret i september 2014 att MP överlag ligger nära 2 pe högre (runt 10) hos Sifo, Demoskop, Novus och Ipsos, än hos United Minds, YouGov och Sentio (runt 8). Jag kan inte se hur DN, Expressen och SvD skulle ha nära kopplingar mellan journalister/institut/partier på sätt som Aftonbladet och Metro inte har? Snarare tvärtom. Metro ägs av TT och är därigenom kopplad till hela riksmedia, och på YouGov jobbade i alla fall tidigare en Stina Morian med nära band till S. Opinionschefen på United Minds var också en gammal sosseräv. Ändå gav båda dessa institut hyfsade siffror till SD (rent av ett par pe för mycket) _och_ ett par pe lägre till MP än vad telefon-OI gav.

Svaret är SDR, Social Desirability Responding, även kallat Social Desirability Bias, social önskvärdhet. Det är ett väldokumenterat fenomen i hela västvärlden och borde rimligen spela lika stor roll i konformistiska Sverige, om inte ännu större. Kända exempel är ”shy Tories”, Bradley, LD Wilder, JM Le Pen, Trump m fl. Trots att folk talar med en okänd person i telefon ger de ändå inställsamma svar som att Big Brother, Gud eller annan överhet lyssnade. Min teori (svag och mest på skämt, medges) om varför Stockholm innanför tullarna är så PK är att det är så tätbefolkat jämfört med övriga landet att ingen kan gå utanför det SDR-kraftfält som invånarna alstrar tillsammans. Det blir lika svårt som att hitta en punkt utan mobiltäckning runt Stureplan. Bara uppe i fjällen där SDR-täckningen är noll vågar man skrika SD 2018...
Citat:
Du kan jämföra med alla dessa mätningar om migration och flyktingpolitik och hur man under lång tid i mätningar frågat och tolkat på ett väldigt partiskt sätt. Man har varit väldigt noga med att fråga på ett sätt och tolka mätningarna så att det framgår att svenskarna är positiva till migration och flyktingmottagande. Detta beroende på att beställarna har varit det och att media och politiker överlag har varit det. Och alla har väl kunnat notera rubrikerna om hur positiva svenskarna har varit till flyktingar. Detta trots att den största gruppen i alla år har varit de som är negativa. De som vill ha en generös politik har alltid varit i minoritet. Sällan ens mer än 1/3 av de svarande. Nu har vinden vänt och signalerna från de flesta partier är att migration och flyktingmottagande är dåligt och då kommer mätningar som bekräftar detta. Instituten är långt ifrån opartiska.
Japp, men även i den sortens mätningar är SDR en stark faktor. Demoskop har släppt mätningar av invandringsmotståndet (tror beställaren var ”Det goda samhället”) som var brutalt negativa, men de var gjorda via webbpaneler. SOM-instituten och andra frågar väl på traditionellt sätt och då får man fegare svar. Den goda nyheten är väl att nästan alla telefon-OI nu har börjat komplettera med webbpanel, primärt för att de inte längre får tag i folk via telefon, men på köpet kommer att SDR gradvis försvinner. Jag tror det kommer att bli riktigt bra efter valet när OI har fått se hur webb faller ut i förhållande till tele.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-06 kl. 20:09.
2018-05-06, 22:34
Medlem
Citat:
Men om vi nu skall ta spelbolagens odds som en sidodiskussion så har jag ingen aning om varför du försvarar deras oddssättning. Både du och jag spelade ju på Trump p.g.a ett för högt odds. Och det verkar ju fullständigt idiotiskt att vikta in de bra spelarnas insatser så mycket i ett odds på ett val som sker var 4:e år. Det kan knappast finnas spelare som är i närheten av att ha en kunskapsnivå på valresultat som motiverar det.

Snackar alltså ej wisespelare på t.ex. fotboll som tillfälligt besöker politik-marknaden på Betfair. Detta är andra tunga aktörer, och riktigt så mediokra är dom inte att dom går efter majority vote när dom kommer fram till sin värdering. Dom har kokat ned delstat för delstat (med officiella och inoficiella OU's som en viktig variabel). US-valet omsatte enorma belopp hos Betfair (https://betting.betfair.com/politics/us-politics/200m-us-president-market-breaks-all-time-betfair-record-091116-745.html) och "follow the money" brukar fungera bra i marknader där slumpen spelar mindre roll (i Eurovision har t.ex. antingen favoriten eller den sena haussen vunnit så länge jag kan minnas).
2018-05-06, 22:41
Medlem
Citat:
Ehhh precis! Det är ju just därför vi hävdar att konspirationsteorin om att OI successivt höjer SD ju närmare valdagen vi kommer är så efterbliven.

Sedan är det ju frågan hur stor bandwagon det blir om dom gör blygsamma korrigeringar sista halvåret med runt +0,5 per månad. +3 PE sista månaden ger nog större effekt. Här är jag dock ute på djupt vatten med killgissning
2018-05-06, 22:48
Medlem
Citat:
Det är möjligt att ditt resonemang hjälpligt kan appliceras på spelbolagens oddsmisss men knappast fullt ut då spelbolagen gav över 4 gånger på Brexit i skenet av opinionsundersökningar som de sista dagarna visade 51-49 till remain. Men mitt svar var ju riktat till någon som jämförde opinionsinstitutens underskattande idag av SD med opinionsinstitutens underskattande av Brexit och då är det ju tämligen relevant huruvida Brexit flera gånger under den sista månaden var i ledningen eller inte. Underskattningen i Brexit är inte ens nära underskattningen av SD

Enligt Wikipedia hade Yougov 51-49 och 52-48 dagarna innan men flera andra hade så stor ledning som 55-45. Så Betfair var nog inte mkt sämre än OU's.
2018-05-07, 00:29
Medlem
"Jimmie Åkesson (SD) får bäst betyg
av tittarna i två av partiledar-
debattens fyra ämnen, enligt en
opinionsmätning som Novus gjort för
SVT under kvällen.

30 procent ansåg att Åkesson gjorde
bäst ifrån sig i debatten om migra-
tion. Lika många gav honom högst betyg
i debatten om lag och ordning."

Trevlig start på valrörelsen.
2018-05-07, 08:47
Medlem
snigel1s avatar
Det ska bli mycket, mycket intressant att se om gårdagens partiledardebatt gör något avtryck i de nästkommande OU.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in