2018-05-05, 22:08
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Men sen har vi det där brevet.

– Hittills har vi inget som tyder på att de inte var överens. Men vi kan inte fortsätta utredningen förrän analyserna av de spår vi säkrat är klara, säger Ewa-Gun Westford.

Jag tror att jag håller mig till det polisen säger snarare än vad den adlige afKnollentott tror. Polisen har i alla fall varit inne i huset, sett bevisningen inklusive brevet och förhört 50 vittnen. Om dom trots det inte ser något som tyder på att föräldrarna inte var överens så räcker det långt för mig. Det blir 50 säkra vittnen vs. Missan, Rockungen och en pianotant.

Oavsett vad Solglittret och hans alter ego L Gw P säger om statistiken så litar jag på E-G W som är väl insatt i fallet. Statistiskt brukar det vara dom som är insatta och professionella som har rätt. Om det dock skulle visa sig att så inte var fallet så kommer jag att erkänna att jag hade fel.

Vem som har rätt, har fel / hade rätt hade, fel - är väl ändå oviktigt. Två tonårsbarn är mördade. Brutalt, skulle jag vilja säga - emotionellt. Salig H***a är inte kvar hos oss.....
Citera
2018-05-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Så som DU skriver och som, förmodligen du kursiverar och fetar "i annat ställe" kanske brevet / texten "fanns".
Finns den den kvar - tror du ? Hur lyder den ? (tror du).

Jag fetar och kursiverar ett direkt citat från polisen. Det fanns/finns ett brev. Det var/är undertecknat av båda föräldrarna. Det är vad jag vet.

Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/januari/ny-information-om-arendet-i-bjarred/

– Hittills har vi inget som tyder på att de inte var överens. Men vi kan inte fortsätta utredningen förrän analyserna av de spår vi säkrat är klara, säger Ewa-Gun Westford.
Citera
2018-05-05, 22:14
Medlem
Det har väl inget med detta fallet att göra egentligen men jag tycker ändå det är lite intressant. En skola i Bjärred bröt mot skollagen när den tvingade en elev till enskild undervisning höstterminen 2017

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-06/skola-i-bjarred-brot-mot-lagen-nar-elev-tvingades-till-enskild-undervisning

Vilken skola är detta och har någon tillgång till hela artikeln?
Citera
2018-05-05, 22:26
Bannlyst
Citat:
Jag fetar och kursiverar ett direkt citat från polisen. Det fanns/finns ett brev. Det var/är undertecknat av båda föräldrarna. Det är vad jag vet.

Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/januari/ny-information-om-arendet-i-bjarred/

Läser man vidare i den artikeln så hittar men lite mer intressant.
Undrar vad polisen har, som bland annat kan bevisa underskrifterna, nån annan gm, och om beslutet verkligen var gemensamt.
Undra vad det är som kan bevisa det?

Fynd kan visa om föräldrarna var överens.
Polisens fynd kan bland annat bevisa om bägge föräldrar undertecknade brevet, om fler personer befann sig i huset eller ej och om bägge föräldrar verkligen gemensamt fattat beslutet att döda barnen, 11 och 14 år gamla, och att sedan ta sina liv.

– Hittills har vi inget som tyder på att de inte var överens. Men vi kan inte fortsätta utredningen förrän analyserna av de spår vi säkrat är klara, säger Ewa-Gun Westford
Citera
2018-05-05, 22:28
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Jag tackar och bugar för att du vetgirigt och sakligt replikerar ! Utredningen fortsätter ( då artikeln aktualiserades) eftersom analyserna (för oss) inte är klarlagda / presenterade......

Stackars barn - aldrig ro
Citera
2018-05-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75
Jag får en känsla av att det blev mycket prat och lite pianospel.
Vad jag har förstått så pratade dom ganska mycket när dom träffades.
Nej fel. Moa spelade piano under lektionen. Men det blev också prat för Moa behövde prata. Nu facit i hand så förstår -hoppas jag -vem som helst varför Moa ville berätta. Moa måste ha varit väldigt pressad. Inte av sin pianolärare. Av andra omständigheter. Inte av kroniskt trötthetssyndrom el ME. Nej. Inget sånt. Ett barn som Moa som inte ville missa nån lektion på skolan , ett barn som var noga med sina läxor, hur påverkas ett sånt barn om pratet hemma att nu snart är det hennes tur att sitta hemma. Precis det som har hänt Agnes händer Moa. Klart hon måste ha blivit påverkad. Moa var en ordentlig flicka. Hon gillade inte att Agnes inte gick till skolan.
Moa fick inte berätta om den planerade hemundervisningen för sin pianolärare. Det är jag helt säker på. Pianolärarinnan fick inte veta nåt.
Senast redigerad av Missan27 2018-05-05 kl. 22:45.
Citera
2018-05-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag tackar och bugar för att du vetgirigt och sakligt replikerar ! Utredningen fortsätter ( då artikeln aktualiserades) eftersom analyserna (för oss) inte är klarlagda / presenterade......

Det handlar kanske främst om dom omständigheter som man inte har delgett någon information om alls, eftersom man förmodligen är osäker. Dvs av vad och i vilken ordning.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-05-05 kl. 22:35.
Citera
2018-05-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det har väl inget med detta fallet att göra egentligen men jag tycker ändå det är lite intressant. En skola i Bjärred bröt mot skollagen när den tvingade en elev till enskild undervisning höstterminen 2017

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-06/skola-i-bjarred-brot-mot-lagen-nar-elev-tvingades-till-enskild-undervisning

Vilken skola är detta och har någon tillgång till hela artikeln?

Citat:
Skola i Bjärred bröt mot lagen när elev tvingades till enskild undervisning
Efter att eleven vid flera tillfällen uttryck sig kränkande mot andra skolkamrater fick hen inte längre ta del av undervisningen tillsammans med de andra. Skolinspektionen menar att den disciplinära åtgärden bröt mot lagen eftersom den pågick under fler veckor än tillåtet.

Johanna M Karlsson
FÖLJ SKRIBENT

Den aktuella elevens skolgång har varit stökig och skolan har satt in flera åtgärder för att få ordning på dem. Men flera av åtgärderna har antingen varit otillräckliga eller har brutit mot skollagen enligt Skolinspektionen.
Bild: ANDERS WIKLUND / TT
Det var genom en anmälan som kom in i augusti 2017 som Skolinspektionen gjordes uppmärksam på att en elev på en skola i Bjärred under perioder hållits isolerad från de andra barnen.
Anmälaren skriver att eleven inte fått vara med på uppropet den första skoldagen, en gemensam fritidsaktivitet dagen därpå eller när det var dags för klassfoto. Då fick eleven enligt anmälan bara ta ett individuellt foto.
I sitt svar till Skolinspektionen skriver skolan att man vidtagit flera åtgärder för att eleven ska kunna ha en fungerande skolgång. Bland annat har flera utredningar och åtgärdsprogram och en särskild elevassisten har satts in under 2016 och 2017.
Att eleven under ett antal veckor fått så kallade enskild undervisning berodde enligt skolans rektor på att hen uttryckt sig kränkande mot andra elever vid flera tillfällen. Detta ska ha gjort att eleverna känt sig rädda.
Skolinspektionen menar att tilltaget är en så kallade disciplinär åtgärd och att tillfälliga omplaceringar av det här slaget inte får pågå i mer än två veckor om inte synnerliga skäl finns. Man konstaterar att några sådana inte funnit i det här fallet och att eleven under minst sju veckors tid varit omplacerad på ett sätt som strider mot skollagen.
Skolan måste nu till senast den 21 februari ha vidtagit en rad åtgärder gällande elever. Man måste bland annat utreda hens behov av särskilt stöd, se till att de åtgärdsprogram som tas fram också följs upp och säkerställa att man i framtiden inte fattar felaktiga beslut om tillfälliga omplaceringar.
LOMMA

Det är vad där står ;-)
Citera
2018-05-05, 22:40
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Det handlar kanske främst om dom omständigheter som man inte har delgett någon information om alls eftersom man förmodligen är osäker. Dvs av vad och i vilken ordning.

Exakt - du kommer få rätt - jag är i fingerspetsarna övertygad.....

Så omständigheter, information vad gäller sekterism / astrologi, tror du kommer att flyta upp till ytan - om sånt har umgåtts i den snäva familjen, om fyra personer i Bjärred. ?
Citera
2018-05-05, 22:44
Bannlyst
Citat:
Det handlar kanske främst om dom omständigheter som man inte har delgett någon information om alls, eftersom man förmodligen är osäker. Dvs av vad och i vilken ordning.

Ja.
Men hur de har dött, det har polisen klart för sig, eftersom rättsmedicin är klar.

De rättsmedicinska undersökningarna av de fyra kropparna är klara. Förhören av anhöriga och personer i familjens närhet är gjorda.

Jag vet att polisen inte behöver tala om hur familjen dog, men jag tycker det är synd då vi är väldigt många som bryr oss och vill/behöver veta.
Vi får nog leva på hoppet ett tag till, tror jag.
Citera
2018-05-05, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Oskar har alltid varit vänlig mot pianolärarinnan. Hela familjen var en fin familj. Men Oskar blev sjuk.
Men jag måste hålla med . Mejlet är ovanligt för honom. Han lät nästan lite intim och rolig. Jag tror att hans föräldrar hade varit/ var hemma hos honom och det var kanske det som hade gjort honom gladare.
Säger igen; båda Hanna och Oskar var vänliga mot pianolärarinnan.
Det var under den lektionen på skärtorsdagen som Moa berättade att dom inte trodde på Jesus men på nåt annat.
Egentligen skulle Moa inte ha pianolektion på skärtorsdagen. Lektionstiden ändrades till skärtorsdagen.

Men vänta nu. Möjligt att jag blandar ihop korten, men hade inte flöjtfröken sett hur O kokade?
Det kanske inte var på henne?
Citera
2018-05-05, 22:48
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75
Ja.
Men hur de har dött, det har polisen klart för sig, eftersom rättsmedicin är klar.

De rättsmedicinska undersökningarna av de fyra kropparna är klara. Förhören av anhöriga och personer i familjens närhet är gjorda.

Jag vet att polisen inte behöver tala om hur familjen dog, men jag tycker det är synd då vi är väldigt många som bryr oss och vill/behöver veta.
Vi får nog leva på hoppet ett tag till, tror jag.

Det vore bra om fler kunde få veta - få lite fakta osv.......

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in