Citat:
Ursprungligen postat av
wesdom
Där trillade polletten ner för mig.
Nu förstår jag problemet härinne!
Vissa är av den uppfattningen att vid psykisk ohälsa hjälper ingenting överhuvudtaget alls!
Droger, alkohol, dåligt umgänge spelar ingen roll.
Att ha pengar för att kunna få vård i världsklass, spelar inte heller någon roll.
Men jag håller inte med!
Jag skyller inte på någon för hans personlighet och gener med benägenhet att bli deprimerad, få skador av stress och alkohol.
Men jag är av den åsikten att omgivningen har ett ansvar att agera när en människa mår dåligt.
Framförallt ansvaret att inte lämna vederbörande ensam när läget är akut.
Men samtidigt har jag tidigare skrivit det, att han verkade välja sitt liv själv.
Men just nu har jag ändrat mig, för frågan är vad man själv väljer i en position som stenrik världsstjärna?
Man kan inte direkt börja på en kurs i matlagning på Folkuniversitetet för att träffa lite jordnära vanliga människor.
Man får ta vad som bjuds!
Visst, de hade kunnat turas om att vakta honom dygnet runt i Oman. Men, sen, då? Han kan ju inte bevakas dygnet runt, året om. En människa, som vill ta livet av sig ser till att göra det på ett eller annat sätt, oavsett hur mycket ansvar omgivningen tar. En människa, som aldrig varit så nere att hon funderat på att ta livet av sig har svårt att förstå att det inte finns något i världen som hjälper när de tankarna kommer upp i huvudet.