Anders kommer ut som "grönsak":
Citat:
Anders Lindberg, politisk chefredaktör på Aftonbladet, får Miljöpartiet som bästa träff i Valkompassen. Det trots att han alltså leder Sveriges största socialdemokratiska ledarsida.
Efter MP är det Feministiskt initiativ och Vänsterpartiet som bäst överensstämmer med Anders Lindbergs åsikter, enligt Valkompassen – först på fjärde plats kommer S.
Anders Lindberg tar sitt resultat med humor, men är kritisk mot Valkompassen.
– Den här typen av förenklingar är i grunden inte bra. De bidrar till ett förytligande av politiken, som jag faktiskt tror kan vara lite farlig, säger han till SvD.
Han tycker också det är märkligt att Valkompassen inte tar med regeringsfrågan, alltså vilka partier som sannolikt kan regera med varandra. Han säger att han efter första omgången flera gånger försökt göra testet så att svaret skulle bli mest S, men misslyckats.
– Min känsla är att den gynnar småpartier som har starka åsikter om små saker och missgynnar stora partier som har generella åsikter, säger Anders Lindberg.
MP skulle han inte kunna rösta på, säger han, bland annat för att det är ett pacifistiskt och i grunden EU-skeptiskt parti.
– Jag gillar ju MP också, men resultatet är inte korrekt.
https://www.svd.se/ledarskribenterna-blev-fel-parti-i-valkompassen