2018-05-01, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
För mig spelar det ingen roll, livstid eller förvaring. Det viktiga är att han blir inlåst så länge som möjligt. Jag har varit tveksam till livstid pga det du själv skriver ovan men vi får såklart avvakta och se vad Østre Landsret kommer fram till.

En åklagare kan inte på förhand veta vad en mentalerklæring kommer fram till och till syvende och sist är det ju rätten som avgör straffet vad än åklageriet yrkar på.

Menar du att åkl, som i t ex Kundbyfallet, inte skulle begärt farlighetsbedömning av rättspsykiatrin?

Den rättspsykiatriska undersökningen som gjordes på Madsen blev klar i början av december, alltså långt innan åtal väcktes. Självklart är det domstol som avgör straffet och här blev det till mångas förvåning livstid. Man kan inte bara gå på livstidsdomar och tycka, man måste se på olika dråpdomar för att få en överblick. Det finns som jag påtalat tidigare lika hemska mord om inte brutalare morddomar än Wall mordet som inte gett livstid eller förvaring utan istället tidsbestämt straff.

Flickan i knudby fallet var 15 när hon ertappades. Ett barn som hamnade snett och radikaliserades. Så nej jag tycker inte barn skall behandlas som säg t ex Arkilov.(extrem jämförelse från mitt håll men jag vill förstärka min tanke) Ett barn ska inte sitta på förvaring eller livstid. Men det är av helt andra orsaker jag tycker så än det jag resonerar utifrån gällande det här fallet. Jag tänker inte dra den debatten längre men jag tror du förstår skillnaden mellan en 15-årig jänta och Peter Madsen. Det blev heller ingen förvaringsdom på tösen, rätterna sade ifrån till både åklagare och stadsadvokat. Kommer inte på frågan sade två rätter. 8 är är ändå mycket för ett planerat terrordåd av en 15-åring tjej som ändå var av det oskyldigare slaget om man nu kan uttrycka sig som så. Det går inte att jämföra Madsen och knudby-fallet helt enkelt, inte heller utifrån en rättspsykiatriskt vinkel.
Citera
2018-05-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det behövs inget dolt hålrum för att dölja ett litet minneskort.
Det räcker med att peta in det i en springa någonstans.

Det där är precis det jag tänker. Ett hålrum känns på tok för stort för ett litet platt minneskort. Undrar om det skulle dyka upp på en röntgen - som förmodligen omfattade stora delar på en gång. Och med stora menar jag jämförelsevis mot ett pyttelitet minnskort.
Senast redigerad av zumwirdenhirsch 2018-05-01 kl. 11:50.
Citera
2018-05-01, 11:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Det fetade; Ja, vem vet ubåten, kanske i hans horribla fantasi, byggdes för just det här ändamålet - två idéer (fascination för maskiner/och att skära halsen av kvinnor)

Ursäkta mig, men han verkar så otroligt krokad, impulsstyrd och störd. Det här risktagandet måste korrelera med en medelmåttas IQ? Även om han i sin narcissism ser sig själv som högpresterande, en överskattning av de egna förmågorna är ju inte helt ovanligt.
Att han byggde ubåten i det ändamålet skrev jag inte - jag tror snarare att fantasin formats under de 8 år han byggt gällande brottsplats.

"en medelmåttas IQ"..
Jag finner det intressant att nästan alla diskuterar hans IQ som om det vore dåligt.
Han är snarare välbegåvad via att befinna sig i övre kant, troligen högre IQ än flera i denna tråd.
Senast redigerad av develi 2018-05-01 kl. 11:48.
Citera
2018-05-01, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag håller med dig om tiden för styckning. Jag tror att Madsen kan stycka ett lik under en timme. Han hade en såg och har erfarenhet av såga metaller i sitt yrkesliv.

Rent tekniskt är det enkelt. Att såga i färskt ben är lättare än att såga i trä, och benpipor är sas ihåliga. De innehåller märg.

Inälvorna är däremot ett problem, men PM var ju ensam, till sjöss, så han behövde inte bry sig.

Hade han planerat styckningen bör han ha klarat det på en halvtimme. Buken tömdes inte vad jag vet.

Han kapade fyra lemmar och huvudet.

Det går fort.
Citera
2018-05-01, 13:56
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Dessvärre tror jag också att kattens lek med råttan och sen tortyren höll på i flera timmar innan han gav henne dödsstöten.

All fakta talar emot det, inklusive rättsläkarens uttalande.

Men vi kan vända på steken, så kan du ange de "tortyrskador" som man vet tillfogades KW långt innan hon dog. Som kontrast till alla de skador som rättsläkaren säger inträffade "i samband med döden", som "inte handlar om timmar".

De av er som ägnar er åt dylikt fantiserande är ta mig fan lika sjuka som PM, för att inte tala om alla de av er som sitter och letar efter tortyrfilmer m.m. på nätet som inte har med något med saken att göra. Har ni plötsligt funnit en ursäkt för ert sjuka frossande, eller vad?
Citera
2018-05-01, 13:59
Medlem
trngws avatar
Ingen verkar ha tänkt tanken att PM kanske tog med sig en kamera, bara för att när han slog på den och skulle börja filma sitt dåd, upptäcka att han glömt minneskortet ...

Så klantig som den mannen är, är det nog det allra troligaste scenariot.
Citera
2018-05-01, 14:03
Medlem
trngws avatar
Vad gäller PM's IQ, kan man i alla fall utan vidare säga som så här,

han har klart högre IQ än de här i tråden som tycker att han verkar smart eller välbegåvad, trots den medelmåtta han är.
Citera
2018-05-01, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Men vi kan vända på steken, så kan du ange de "tortyrskador" som man vet tillfogades KW långt innan hon dog. Som kontrast till alla de skador som rättsläkaren säger inträffade "i samband med döden", som "inte handlar om timmar".

De av er som ägnar er åt dylikt fantiserande är ta mig fan lika sjuka som PM, för att inte tala om alla de av er som sitter och letar efter tortyrfilmer m.m. på nätet som inte har med något med saken att göra. Har ni plötsligt funnit en ursäkt för ert sjuka frossande, eller vad?

Oklart vad alla dessa med stor fantasi och liten analysförmåga vill uppnå, ger dig helt rätt i att de helt bortser från de få klarlagda fakta som faktiskt finns, bl.a. de många sticken i samband med döden.
Citera
2018-05-01, 14:08
Medlem
Citat:
Vad gäller PM's IQ, kan man i alla fall utan vidare säga som så här,

han har klart högre IQ än de här i tråden som tycker att han verkar smart eller välbegåvad, trots den medelmåtta han är.

Han är väl fastlagd kring 110, på/någon poäng över medel, det blir en klar medelmåtta, sett till normalfördelningen, långt bort från gränsen en standardavvikelse över medel.
Citera
2018-05-01, 14:25
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Frågan är i grund och botten, dog hon vid första eller andra dyket? Att han "tog kontroll" på henne vid första dykat kan vi utgå ifrån, Annars hadde hon "reagerat" på nåt sätt, då resan skulle vara en 2 timmars sådan.
Själva avslutningen kan inte ha tagit allvärldens tid då blodförlust inte kan pågå i evigheter. Han kan dock ha plågat, skrämt och pinat henne helt från början. Vi vet inte.
Citera
2018-05-01, 14:55
Medlem
Var kan man läsa domen i helhet?
Citera
2018-05-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Naturligtvis älskar Det inte sina katter. Det är psykopat. Något mer du inte förstår, Otto. ”Plockar bort musfällor av barmhärtighet”- jaha..
Det här med psykopati är inte riktigt greppbart för dig. Och nej, Dets inre är inte alls komplext, tvärtom oerhört simpelt. EN varelse har Det förmåga att värna, högakta, respektera och älska- sig själv. Förstår man det, så förstår man PM och Det blir också jävligt förutsägbar.
Det är det visst det Trollet. Men jag tycker att PM är en knepig person att förstå sig på. Inte som Lundin och Amagermannen som jag vågar rakt av att säga -De är typiska Psykopater.
Med typisk psykopathistoria. Du får väl läsa på om PM från de som känner honom väl. Men det har du nog inte lust med. Dessutom har inte PM fått en spikad Diagnos ännu. Vad jag känner till iallafall.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-05-01 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in