Citat:
För mig spelar det ingen roll, livstid eller förvaring. Det viktiga är att han blir inlåst så länge som möjligt. Jag har varit tveksam till livstid pga det du själv skriver ovan men vi får såklart avvakta och se vad Østre Landsret kommer fram till.
En åklagare kan inte på förhand veta vad en mentalerklæring kommer fram till och till syvende och sist är det ju rätten som avgör straffet vad än åklageriet yrkar på.
Menar du att åkl, som i t ex Kundbyfallet, inte skulle begärt farlighetsbedömning av rättspsykiatrin?
En åklagare kan inte på förhand veta vad en mentalerklæring kommer fram till och till syvende och sist är det ju rätten som avgör straffet vad än åklageriet yrkar på.
Menar du att åkl, som i t ex Kundbyfallet, inte skulle begärt farlighetsbedömning av rättspsykiatrin?
Den rättspsykiatriska undersökningen som gjordes på Madsen blev klar i början av december, alltså långt innan åtal väcktes. Självklart är det domstol som avgör straffet och här blev det till mångas förvåning livstid. Man kan inte bara gå på livstidsdomar och tycka, man måste se på olika dråpdomar för att få en överblick. Det finns som jag påtalat tidigare lika hemska mord om inte brutalare morddomar än Wall mordet som inte gett livstid eller förvaring utan istället tidsbestämt straff.
Flickan i knudby fallet var 15 när hon ertappades. Ett barn som hamnade snett och radikaliserades. Så nej jag tycker inte barn skall behandlas som säg t ex Arkilov.(extrem jämförelse från mitt håll men jag vill förstärka min tanke) Ett barn ska inte sitta på förvaring eller livstid. Men det är av helt andra orsaker jag tycker så än det jag resonerar utifrån gällande det här fallet. Jag tänker inte dra den debatten längre men jag tror du förstår skillnaden mellan en 15-årig jänta och Peter Madsen. Det blev heller ingen förvaringsdom på tösen, rätterna sade ifrån till både åklagare och stadsadvokat. Kommer inte på frågan sade två rätter. 8 är är ändå mycket för ett planerat terrordåd av en 15-åring tjej som ändå var av det oskyldigare slaget om man nu kan uttrycka sig som så. Det går inte att jämföra Madsen och knudby-fallet helt enkelt, inte heller utifrån en rättspsykiatriskt vinkel.