Citat:
Ursprungligen postat av
Pulitzer
Förekomst av vad? Förstår inte vad du menar.
Jag förstod det.
Och nej, jag är inte överraskad.
Du säger att det finns kvinnliga virtuoser på diverse intrument inom den klassiska musiken.
Ingen har nånsin påstått något annat.
Din ingång är att "det är en betydande andel i kombination med att det ökar.
Det vet du egentligen inte, men du önskar att detta är tecknet på att vi går mot jämställdhet.
Vad det är, är vi sedan gammalt inte överens om.
Det har aldrig förr varit viktigt. Du vet på den tiden när de som ville hålla på med musik, fick göra det oavsett vilket kön. Måttet på hur bra de var, handlade inte om deras kön utan om vad de kunde förmedla med sina instrument.
I en otroligt ytlig värld räknar man antalet män och kvinnor och bedömer jämställdheten utifrån det. Som om musik hade något med jämställdhet att göra.
Detta i sin tur är en del av könskriget ni lättlurade gått med i.
Utan egen vinning dessutom. Jag är övertygad om att ni tror att ni är ute i en god sak, men eftersom ni varken förstår musiker eller excellens så förs ert krig mest bland de närmast sörjande, som en pöbelns plakatpolitik utan varken mening eller syfte.
Ni är bara inkallade för att föra en massa jävla liv om ingenting för att ge tyngd åt dem som använder er som murbräcka mot makten, där de själva skor sig. Som en hejaklack ungefär.
Det finns en annan fråga här som man kan fråga sig:
Tror du man kan utbilda vem som helst till musiker i toppklass?
Alltså, så avsevärt mycket över medioker att man står ut och blir kallad att spela världen runt?
Då menar jag inte sorten Avicii, som kan trycka på Play-knappen och vinka till publiken och droppa bassen i rätt ögonblick, utan en riktig virtuos. Ett begrepp som saknar mening i en postmodern värld. Liksom musikaliskt geni.
Visst man kan gödsla med ordet, men det betyder ingeting. Man kan säga det om de femtio bästa i både mello och Idol. Allas rätt att få kalla sig vad man vill och rätten att få bekräftas redan som medioker är myntets baksida.
Allt för att även tjejer ska kunna nå "verkshöjd".
Som vi gjort med skolan, sänkt kraven så långt att det blir tortyr för excellenta män, för att tjejerna i snitt ska kunna excellera och när de är ombord skickas grabbarna i svansen ut med badvattnet. Med sänkt snitt för den svenska skolan som resultat.
Detta med staten som systematisk och institutionell övervakare av att detta sker.
Resultaten för att det sker har funnits att beskåda på allmän plats i över 30 år.
För att ta tillbaks det till roten. Vi har olika predispositioner att utveckla genier mellan könen. I genomsnitt tenderar flickor att flockas runt medianen medan män är mer utspridda över hela kurvan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Normalf%C3%B6rdelning