2018-04-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Eh... Precis som en terrorist med 300 mln i gisslan. Gäsp.
Förvisso håller Kim III bara tjugofemmiljoner människor som gisslan, men alla vet inte om det...
Citera
2018-04-27, 22:43
Medlem
Det kanske vore på sin plats att ägna den SYDKOREANSKA befolkningen en tanke, en dag som denna, VAD TYCKER DOM?

Jag bifogar en mycket läsvärd artikel, som beskriver både tveksam hållning och svag optimism, mest skeptisicm dock.

”VI HAR KÖPT DEN HÄR HÄSTEN TIDIGARE”

”VI LITAR INTE PÅ NORDKOREA, DOM HAR LJUGIT SÅ MÅNGA GÅNGER”

Vissa konsevativa Sydkorener menar att det är JUST NU man skall bomba Nordkorea!

www.koreaherald.com/view.php?ud=20180427000661#cb
Citera
2018-04-27, 23:04
Medlem
Det är också läge att understryka att spelaren som haft den största oförväntade inverkan (iallafall i mitt tycke) är Moon Jae-in. Han gick till val på bättre relationer till Nordkorea - och vann. Jag är inte särskilt påläst om sydkoreansk inrikespolitik, men har förstått att de haft ett par omtumlande år - trots detta var Jae-ins atttityd till Nordkorea knappast en dealbreaker. Demokratier kan vara krångliga, kolla bara på Flashback, men Moon Jae-in repressenterar definitivt en trend in Sydkorea som betonar diplomati över antagonism mot Nordkorea.

Sen satte Moon upp ett möte mellan hans regering och Kim Jung-un, där han lyckades "spin-a" Kim Jung-un's (på fyllan?) kommentar att han önskade träffa USAs president till ett faktiskt diplomatiskt genombrott mellan USA och Nordkorea, samtidigt som Vinter-OS repressenterade en historisk nedtrappning.

Detta är naturligtvis ett simplistiskt narrativ, men mellan Kim och Trump så har Moon i smyg spelat en enorm roll.
Senast redigerad av Spilldmjolk 2018-04-27 kl. 23:09.
Citera
2018-04-27, 23:24
Medlem
FlashyBears avatar
Ggg.
Det är inte en fullständig seger för USA, Kim vann!
*läst lite på*
Jag kan inget om SK, men det är en fullständig seger för Moon!
Hehe
Citat:
Ursprungligen postat av Spilldmjolk
Det är också läge att understryka att spelaren som haft den största oförväntade inverkan (iallafall i mitt tycke) är Moon Jae-in. Han gick till val på bättre relationer till Nordkorea - och vann. Jag är inte särskilt påläst om sydkoreansk inrikespolitik, men har förstått att de haft ett par omtumlande år - trots detta var Jae-ins atttityd till Nordkorea knappast en dealbreaker. Demokratier kan vara krångliga, kolla bara på Flashback, men Moon Jae-in repressenterar definitivt en trend in Sydkorea som betonar diplomati över antagonism mot Nordkorea.

Sen satte Moon upp ett möte mellan hans regering och Kim Jung-un, där han lyckades "spin-a" Kim Jung-un's (på fyllan?) kommentar att han önskade träffa USAs president till ett faktiskt diplomatiskt genombrott mellan USA och Nordkorea, samtidigt som Vinter-OS repressenterade en historisk nedtrappning.

Detta är naturligtvis ett simplistiskt narrativ, men mellan Kim och Trump så har Moon i smyg spelat en enorm roll.
Och det bygger du på ditt enorma hat mot Trump eller?

Kina har vägrat införa sanktioner under Bush/Obama. Trump - Boom!

Sedan att du/andra vägrar erkänna att Trump hot satte även press att SK/Japan blev också mycket mer aktiva... just pga att de trodde på Trumps hot. Detsamma gäller NK.

Bgg - så pinsamt. Obama/Bush/Clinton skulle redan ha fått minst två fredspriser om dagens händelse skulle hända under deras ämbetsperiod - nu blir det Moon-Kim istället
Citera
2018-04-27, 23:39
Medlem
SecundusSilents avatar
Dagens toppmöte mellan kamrat Kim Jong Un och Moon Jae-in var fantastiskt både till form och innehåll. Personkemin kunde inte vara bättre - och kröntes med en hjärtlig kram. Mötet visar till sitt innehåll att Korea är enigt och detta betyder mycket även om USA skulle trilskas.

Panmunjomdeklarationen, som skrevs under idag, säger nämligen klart att det är Koreanerna själva som suveränt skall utforma sitt eget öde. Blodsbanden och den nationella självständigheten slår således igenom i deklarationen, vilket är talande därför att det är Koreanerna själva som helt driver utvecklingen och resten av världen får försöka haka på om den vill vara med på ett hörn, vilket även inkluderar Herr Trump – som om han skulle ställa orimliga krav på DFR Korea utan att ge säkerhetsgarantier eller själva vara beredd att förbinda sig att inte föra in kärnvapen i Korea och dess farvatten eller luftrum riskerar att slå upp en stor spricka mellan USA och S.Korea.

"South and North Korea will reconnect the blood relations of the people and bring forward the future of co-prosperity and unification led by Koreans by facilitating comprehensive and groundbreaking advancement in inter-Korean relations. Improving and cultivating inter-Korean relations is the prevalent desire of the whole nation and the urgent calling of the times that cannot be held back any further. South and North Korea affirmed the principle of determining the destiny of the Korean nation on their own accord and agreed to bring forth the watershed moment for the improvement of inter-Korean relations by fully implementing all existing agreements and declarations adopted between the two sides thus far."
https://en.wikipedia.org/wiki/Panmunjom_Declaration
Citera
2018-04-27, 23:42
Medlem
Citat:
Ggg.
Det är inte en fullständig seger för USA, Kim vann!
*läst lite på*
Jag kan inget om SK, men det är en fullständig seger för Moon!
Hehe

Och det bygger du på ditt enorma hat mot Trump eller?

Kina har vägrat införa sanktioner under Bush/Obama. Trump - Boom!

Sedan att du/andra vägrar erkänna att Trump hot satte även press att SK/Japan blev också mycket mer aktiva... just pga att de trodde på Trumps hot. Detsamma gäller NK.

Bgg - så pinsamt. Obama/Bush/Clinton skulle redan ha fått minst två fredspriser om dagens händelse skulle hända under deras ämbetsperiod - nu blir det Moon-Kim istället

Som du korrekt observerade så är jag inte ett enormt fan av Trump. Med det sagt så ser jag hans policy mot Nordkorea mer som en fortsättning av den historiska amerikanska hållningen mot Nordkorea. Varken sämre eller bättre. Finns inte mycket jag kan säga om Trumps förhållande till Nordkorea som jag inte heller skulle kunna säga om Obama/Bush. Vilket är varför jag nervärderar vikten av Trumps ledarskap. Kim Jong-un och Moon Jae-in är trendbrytare på ett sätt som varken Obama/Bush/Trump var eller är (när det gäller USAs förhållande till Nordkorea iallafall).

Trump, beroende på hur mötet med Kim går, har potentialen att verkligen ta kommando av situationen - på gott och ont. Men än så länge så har han inte gjort det, iallafall inte på ett sätt som är märkbart för en amatörobservatör.

Min kommentar om Nobels fredspris var ett skämt. Delvis riktat åt våra kära grannar i väst som i sin enorma vishet gav fredspriset till Kim Dae-Jung. Delvis riktat åt mig själv bara för jag använde exakt samma argument som de gjorde om Dae-Jung fast om Moon.
Citera
2018-04-27, 23:54
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Det kanske vore på sin plats att ägna den SYDKOREANSKA befolkningen en tanke, en dag som denna, VAD TYCKER DOM?

Detta är speglat väldigt väl i olika media. Kamrat Kim Jong Un har vunnit slaget om publiken i S.Korea!

Det är mycket intressant, men inte alls oväntat, att den hittills hjärntvättade befolkningen i S.Korea får en helt annan bild och uppfattning av kamrat Kim Jong Un, då de själva får se honom småprata, tala och föra sig med mycket hög klass och ödmjukhet. Kim visar värme, intelligens och målmedvetenhet och detta har helt klart gått hem bland allmänheten i S.Korea.

Kolla in denna video, Washington Post, som intervjuat S.Koreaner:
https://www.washingtonpost.com/video/world/is-unification-possible-south-koreans-express-hope-after-historic-korea-talks/2018/04/27/205374ec-4a56-11e8-8082-105a446d19b8_video.html?utm_term=.c04bf4d43be5
Citera
2018-04-28, 00:16
Medlem
SecundusSilents avatar
Svensk-Koreanska föreningen tar idag i en artikel i tio punkter och och tillrättavisar TTs historieskrivning. Artikeln är väl värd att läsa och handlar bl a om upprinnelsen till ockupationen efter ww2, inbördeskriget, USAs intervention, USAs hot och tidigare toppmöten mellan Norr och Söder.

Detta exempel från artikeln är bra, då det också kan visa framåt - då Moon Jae-in är nytillträdd och med stor sannolikhet kommer att ha flera år på sig att implementera överenskommelserna; han blir sannolikt också med tiden omvald då de konservativa i S.Korea är i spillror:

TT desinformerar om Korea
"De nord-sydliga toppmötena 2000 och 2007 framställs på ett nedsättande sätt och det antyds att Roh Moo-Hyun skulle ha ”känt att de inte kunde enas om något alls”. I själva verket var båda mötena konstruktiva, inte på grund av ”stämningen” utan på grund av sitt konkreta innehåll – principerna för fredligt samarbete och nationell återförening och de konkreta steg man kom överens om, men som sydsidans senare presidenter frångick."
http://svenskkoreanska.se/
Citera
2018-04-28, 00:24
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Som du korrekt observerade så är jag inte ett enormt fan av Trump. Med det sagt så ser jag hans policy mot Nordkorea mer som en fortsättning av den historiska amerikanska hållningen mot Nordkorea. Varken sämre eller bättre. Finns inte mycket jag kan säga om Trumps förhållande till Nordkorea som jag inte heller skulle kunna säga om Obama/Bush. Vilket är varför jag nervärderar vikten av Trumps ledarskap. Kim Jong-un och Moon Jae-in är trendbrytare på ett sätt som varken Obama/Bush/Trump var eller är (när det gäller USAs förhållande till Nordkorea iallafall).
Så du på allvar förnekar att Trump satte enorm press på hela området? LOL ok.
Citat:
Trump, beroende på hur mötet med Kim går, har potentialen att verkligen ta kommando av situationen - på gott och ont. Men än så länge så har han inte gjort det, iallafall inte på ett sätt som är märkbart för en amatörobservatör.
Trump satte press på NATO utan att 'ta kommando av situationen'.
Trump satte enorm press på Iran-avtalet utan att 'ta kommando av situationen'.
Trump satte enorm press på NK-dealen utan att 'ta kommando av situationen'.
Trump satte press på handelskrig-grejen (mot Kina?) utan att 'ta kommando av situationen'.

Det är typ fakta. Gäsp. Problem med Trump att han ofta sätter press utan någon tydlig taktik, dvs just inte 'tar kommando av situationen'- hans "motståndare" vet inte ens vad han vill ha typ - bara för att vara cool

Tror att det är så eftersom han har rätta instinkter och kör i den rätt riktigen, men har typ noll kunskap
Man att förneka att hans sätter press, och att det är skitviktigt för vad som skett/kommer att ske
Citat:
Min kommentar om Nobels fredspris var ett skämt. Delvis riktat åt våra kära grannar i väst som i sin enorma vishet gav fredspriset till Kim Dae-Jung. Delvis riktat åt mig själv bara för jag använde exakt samma argument som de gjorde om Dae-Jung fast om Moon.
Såg faktiskt inte det du skrivit om fredspris.

Jag skämtar alltså inte. Jag tror att det är rätt så hög sannolikhet att dagens deal leder till fredspris för koreanerna. Och kanske Trump. Men hade det varit det Bush/Obama/Clinton hade jag varit 100% säker på att de skulle dela priset med koreanerna. Obama skulle fått 2 stycken
Citera
2018-04-28, 02:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Haha, ni både har fel.

Att tro att Kim är en dåre liknar de idioterna som tror att dumma Trump bara *råkade* vinna valet. Kim är bevisligen extremt smart om han lyckas få en järngrepp om makten. Och smart propagandist är han också. Dennis Rodman och avrättning mha "luftvärnskanon"

Båda har starka kort.
Och både vinner på att iaf få en halvbra deal
Naturligtvis är det så. Man kan ju fundera på hur Obama hade haterat situationen. Det vet vi förresten, han avvisade NK:s initiativ till förhandlingar två gånger. Han var fullt upptagen med att skapa pivoten i Sydkinesiska sjön tillsammans Japan, Australien och Indien. Man får väl också anta att tillbakadragandet från TPP möjliggjorde den utveckling som vi ser idag.
Citera
2018-04-28, 02:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Fascinerande. 19:11 besvarade du gillande ett inlägg där jag konstaterade hur lite vi vet om hur Nordkoreas politik fungerar, och likafullt sitter du här och förklarar tvärsäkert hur Kim resonerar.
De är ett gäng tankeläsare.
Citera
2018-04-28, 02:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Så bra då, då vet vi hur det ligger till.

Du är en fantastisk och extrordinärt superbegåvad prospektör, inom avdelningen för framtidsanalytiska diplomatiska profetior.

Vi är stumma av beundran, framförallt över den stora och betydelsefulla rollen Ryssland spelat i sammanhanget.
Det har nämligen gått spårlöst förbi i så gott som alla diplomatiska loggböcker.
Imponerad av Dina källor Du har därvidlag.

”Chapeau av”, för Din insyn i vardagen hos de flesta tillhörande ”Corps Diplomatique”!

—————

Tack, då vet jag att jag får fortsätta tro, (i min enfald) att sanktionerna haft en mycket avgörande effekt, tillsammans med ett föredömligt diplomatiskt arbete, orkestrerat av Trump med allierade.
Jag tror nog att jämfört med dina tankeläsningsförmågor så är sunt förnuft bättre lämpat att bygga sina analyser på. Vi ska ta det igen då:
  1. Det blir inget krig av ett flertal olika orsaker.
  2. Regionala infrastrukturplaner kommer att utgöra kärnan i fredsavtalet.
  3. Kim har inte utvecklat kärnvapnen för att använda dem. Tvivelaktigt att NK nått fram till direkt användbara sådana.
  4. Kim kommer dock dra fördelar av illusionen av att ha kärnvapen.
  5. Fredssamtalen kommer framförallt att initieras av SK och NK med USA:s roll egentligen sekundär.
  6. Problemet är att få USA att framstå som "segrare" och inte tappa ansiktet. Trump fixade det.
  7. Omvärlden kommer att bli förvånad. En del t.o.m. kommer att motsätta sig detta.

Finns säkert mer jag har sagt. Återkommer om jag kommer på något.

Ps.

Hjälper också att ha en gedigen inblick i det koreanska psyket vilket jag har berättat om tidigare att jag har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in