2018-04-27, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stroopwafel-80
Ipsos redovisar med heltal. Denna månad blev det 17. För den som är nyfiken vad som följer sig bakom den siffran i decimal är det 17,2%

På ipsos.com redovisar de bara förändringen var månad men det går att få fram nivån genom baklängesräkning till de redovisade med decimal

Aprilsiffran var 17,2 +0,6

Marssiffran var altså 16,6 + 0,9

Februarisiffran var altså 15,7...

Intressant att SD har ökat ända sedan januari till april månad. Innan förra Riksdagsvalet så sjönk SD ända till maj månad och började öka i juni månad. Sommaren lär ju inte direkt missgynna SD i opinionen.
2018-04-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Mer detaljerat från Ipsos. https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2018-04/dn_ipsos_politisk_barometer_april_2018_.pdf

SD ökade med +0,6 i April (inom felmarginalen).
Övriga med 0,0

Shit. Svarsfrekvensen är 14%.

DN/Ipsos väljarbarometer metodredovisning

Intressant, hehe
David Ahlin på Ipsos, som är en doldis jämfört med t ex Toivo Sjörén och Torbjörn Sjöström, var gäst hos PJ Anders Linder i Axess podcast häromdagen, där han snackade en hel del om hur Ipsos jobbar.

https://www.axess.se/podcast

Ska lyssna en gång till, men han sa i alla fall bl a att telefon fortfarande funkar OK för folk över 50. Övriga får man försöka nå på andra sätt, antingen genom webbpanel eller genom att skicka ett SMS till mobilen och förvarna om att Ipsos kommer att ringa, så att folk inte trycker bort samtalet bara för att de inte känner igen numret.

Efter den ordinarie intervjun fortsatte de surra ett tag till, och då frågade PJ bland annat om det hade synts nånting från AfS. Ahlin sa att i mars var det 3-4 st respondenter av 1800 som uppgav AfS, vilket är typ 0,2%, så det är en bit kvar...
2018-04-27, 21:30
Medlem
Tydligen hade då SD en uppgång även i Ipsos med 0,6% även om det avrundades bort. Jag tackar för den viktiga informationen. Trenden är mycket positiv.
Låt oss nu fastslå att den senaste Afghankrisen inte kommer att påverka särskilt i dom första OI som redovisas i Maj. Vi får vänta med påverkan till slutet av Maj.

Kan vi få en fortsatt uppgång i Demoskop? Där är de senaste resultaten för SD 15,4% 18.6% och 18,8%. Man har tryckt upp SD och jag förutser att man i kommande lägger sig på 18,3% för att djävlas lite. Detta tror jag kommer att kompenseras med att Inizio, som har kurvan 15,6% 15,7% och 15,9% tvingas anpassa sig lite och justerar upp till 16,5% och genom detta får vi en fortsatt positiv trend.....
Strandhälls Åldrandekris tror jag inte påverkar i senare undersökningar.

Det står och väger mycket nu, många som är missnöjda kommer att rösta M, här på forumet har en del debattörer inte förstått hur slug UK är, han är verkligen den som kan trolla hur svårt än utgångsläget är för M. Men som sagt, jag förutser uppgång för SD mer tydligt i slutet av Maj.
2018-04-27, 22:43
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Det står och väger mycket nu, många som är missnöjda kommer att rösta M, här på forumet har en del debattörer inte förstått hur slug UK är, han är verkligen den som kan trolla hur svårt än utgångsläget är för M. Men som sagt, jag förutser uppgång för SD mer tydligt i slutet av Maj.

Det vore beklagligt om slugheten betyder mer än samarbetsförmågan med SD, som kan få vissa konsekvenser - efter valet...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-04-27 kl. 22:46.
2018-04-27, 22:50
Medlem
Angående SD s väljar stöd ,verkar det som sd s trognaste valarbetare dragit igång verksamheten,
samtidigt med vårens antågande. I Borlänge och värnamo har de startat upptakten.
2018-04-27, 23:11
Medlem
Powergirls avatar
Hur faan ni en vrider o vänder på det visar kurvan på 18% för SD. Varken mer eller mindre. Jag kan hålla med att det är oroväckande högt men oerhört långt ifrån de 30 % vissa var övertygad om för ett halvår sedan.
2018-04-27, 23:16
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Hur faan ni en vrider o vänder på det visar kurvan på 18% för SD. Varken mer eller mindre. Jag kan hålla med att det är oroväckande högt men oerhört långt ifrån de 30 % vissa var övertygad om för ett halvår sedan.
2010 så trodde du att SD inte skulle komma in i riksdagen.
2014 så trodde du att MP skulle bli tredje största parti.
2018-04-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Kommer ihåg oddsen på Unibet bara en månad före valet 2014.
Det var samma odds på att SD skulle slå MP, som motsatsen.

Sen vid valet blev SD nästan dubbelt så stora som MP.
2018-04-27, 23:26
Medlem
Pressbyragubbens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Ja, Powergirl är som ett omvänt lackmuspapper, haha. Bara att läsa inläggen och tolka in motsatsen så kommer man nära verkligheten. Några 18% tror jag inte på, men inte heller 30% dessvärre. Nånstans där mittemellan är nog rimligt.
2018-04-27, 23:33
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

2010: Haha 95% röstade inte på SD!!!
2014: Haha, 87% tycker olika!!!
2018: haha, SD får inte 30%!!!

2018-04-28, 00:36
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Bör korrigerat motsvara minst 24 procent!

Bra inför upploppet...

Samtidigt som dagens Expressen meddelar:

Stefan Löfven leder ett utrotningshotat parti!

Ja, 24% är inte omöjligt som valresultat på något sätt med den utvecklingen som nu sker med stor underskattning för Sverigedemokraterna i opinionsmätningarna och månadssnittet, med mer massinvandring, enorm anhöriginvandring, 10.000 vuxna män från afghanistan helt utan asylskäl som fått nej i alla instanser och vägrat följa regler, beslut och lagar men ändå belönas för detta helt emot alla lagar och rättsprinciper vi har i det här landet, 150.000 utdelade uppehållstillstånd per år, sandlådenivå hyckleri och lögner från fejkoppositionen som släppt igenom den här regeringen precis hela mandatperioden.

21-23% vid ett val idag har jag skrivit ganska länge nu, men 24%+ kan jag ta efter en starkt valspurt
Senast redigerad av 8711 2018-04-28 kl. 00:38.
2018-04-28, 01:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

18% är vad genomsnittet för SD visar nu, glöm inte att då är inte den ökända underskattningen medräknad i denna siffra. 18% + underskattning = vad tror du?

Tycker du att 18% låter "oroväckande högt" som valresultat? Jösses, människa, då bör du nog förbereda dig rätt ordentligt mentalt för det som kommer att ske på kvällen och natten den 9 september. Eller är du så enfaldigt naiv att du verkligen tror att SD kommer att få ynka 18% i valet om drygt fyra månader efter det som hänt landet de senaste åren? Kom igen nu, Powergirl, du måste väl ända ha lärt dig nåt från dina fatala gissningar från 2010 och 2014?
Senast redigerad av Smoothman 2018-04-28 kl. 01:45. Anledning: Förtydligande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in