Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Tack! Den hade jag inte lyckats hitta.
EDIT: Fast blir fortfarande inte klok på det... Det är i princip det här jag lyckats hitta själv också. Men känns som att reglerna helt och hållet är utformade med avseende på laserpekare och liknande, inte mer industriella saker.
I §13 står följande:
Citat:
För laser i laserklass 3B eller 4 krävs tillstånd till
1. användning som avser underhållning, konst eller reklam,
2. användning som ger bestrålning av allmän plats eller luftrummet,
eller
3. innehav eller användning av laser som kan hållas i handen på allmän plats, inom skolområde där undervisning bedrivs eller i fordon på allmän plats.
Den laser jag vill ha kommer inte gå in under 1 eller 2 och med tanke på att den är eller kommer vara helt inbyggd borde den inte heller gå in under 3. Så alltså borde det inte krävas något tillstånd eller? Fast det kanske inte spelar någon roll då jag köper den som en lös modul?
Var hittar du att det krävs tillstånd för starkare än CD-brännare?
EDIT2: Tittar man i strålskyddsförordningen som hänvisas till i länken jag fick här ovan så verkar den också bara innehålla regler om starka laserpekare, som definieras som följande:
Citat:
1 a §Med stark laserpekare avses i denna förordning en bärbar teknisk anordning som
1. kan alstra icke-joniserande elektromagnetisk strålning inom våglängdsområdet 180 nanometer till 1 millimeter, huvudsakligen genom processen stimulerad emission,
2. är batteridriven eller försedd med annan egen strömförsörjning,
3. är konstruerad för användning vid en märkspänning som är lägre än 50 volt för växelström eller lägre än 75 volt för likström,
4. är avsedd att hållas i handen och riktas mot något på avstånd, och
5. har de strålningsegenskaper som uppfyller kriterierna för laserklass 3R, 3B eller 4 enligt svensk standard SS EN 60825-1, utgåva 4, 2007."
Inte heller enligt den definitionen borde den laser jag vill ha klassa in.