2018-04-24, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ja, inte sant?

Det är dessutom så att NATO-ländernas anfall riktades mot, och slog ut, anläggningar för produktion av förbjudna kemiska stridsmedel och inget annat. Därför kan man inte komma ifrån att anfallet berodde på användandet av dylikt och alltså inte hade något annat syfte.
Vart har du läst att det var en anläggning för produktion av kemiska stridsmedel?

Man anföll fler ställen efter vad jag förstått, men ingen dödades och anledningen till det var nog att man visste att man inte hade torrt på fötterna så man ville bara visa handlingskraft speciellt då Trump ville lämna Syrien men inte hökarna med hyndan Nikki i täten.
Citera
2018-04-24, 20:57
Medlem
Pre 1914s avatar
Ett år eller längre står det väl. kanske kan förlängningen ske utan vetorätt inblandad, men det vet jag inte. Men kruxet är att kommissionen ska rätt till allt och rätt till fredliga förhållanden i landet. En resolution menad att vetoireras ned.
Citera
2018-04-24, 20:59
Bannlyst
Citat:
Då vet vi det. Alltså att den som använder giftgas mot civila, eller misstänks göra det, och krånglar med utredningen, den staten råkar ut för flygangrepp mot relevanta mål.

Att man gått med på viss utredning nu, det kan nog vara en effekt av anfallet. Man har alltså delvis lärt sig läxan.

Är det så man gör menar du, men du jag tror vi ska skita i FN helt, du har tillsammans med USA UK och Frankrike hittat en mycket bättre metod och det fina är att man aldrig behöver finna bevis innan man anfaller det är bara att göra det helt godtyckligt.

Du resonerar som dom som förespråkar hedersvåld och det är skrämmande.
Citera
2018-04-24, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ja, inte sant?

Det är dessutom så att NATO-ländernas anfall riktades mot, och slog ut, anläggningar för produktion av förbjudna kemiska stridsmedel och inget annat. Därför kan man inte komma ifrån att anfallet berodde på användandet av dylikt och alltså inte hade något annat syfte.
Oj då, var det hela NATO som var med på detta, skrämmade och vissa som vill att Sverige ska gå med i NATO!
Citera
2018-04-24, 21:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ett år eller längre står det väl. kanske kan förlängningen ske utan vetorätt inblandad, men det vet jag inte. Men kruxet är att kommissionen ska rätt till allt och rätt till fredliga förhållanden i landet. En resolution menad att vetoireras ned.

Ett år står det. För en förlängning skulle nytt beslut krävas. *)

Några fredliga förhållanden syftas det inte åt, inte i detta resolutionsförslag. Detta resolutionsförslag var enbart en reaktion på användningen av stridsgas mot civila i Dhouma. Sedan finns det såklart andra resolutioner om fred och liknande.

Jag tycker faktiskt att NATO-ländernas anfall var helt korrekt. Inga dödsoffer krävdes, målen förstördes och det var inga egna förluster. Det blev med andra ord en rejäl avskräckning riktad mot de som eventuellt funderar över att ta till nervgas, eller andra gaser, mot både stridande eller civila.

*) 7. Decides to establish the United Nations Independent Mechanism of Investigation (UNIM) for a period of one year with a possibility of further extension and update by the Security Council if it deems necessary;
Senast redigerad av Eerieye 2018-04-24 kl. 21:53.
Citera
2018-04-25, 11:24
Medlem
KABUNs avatar
Citat:

Verkar lite vådligt att spränga produktion av kemiska stridsmedel i luften. Men man kanske kan
precisionsbompa så att inte de dödliga stridsmedlen slipper ut och vållar en massa dödsfall?
Citera
2018-04-25, 12:05
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Verkar lite vådligt att spränga produktion av kemiska stridsmedel i luften. Men man kanske kan
precisionsbompa så att inte de dödliga stridsmedlen slipper ut och vållar en massa dödsfall?
Finns inget som tyder på att koalitionen talade sanning där, mest troligt var det en bekväm lösning som skulle bidra till berättelsen om kemiske assad.
Citera
2018-04-25, 14:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Finns inget som tyder på att koalitionen talade sanning där, mest troligt var det en bekväm lösning som skulle bidra till berättelsen om kemiske assad.
Det finns inget som säkert pekar på att de inte talade sanning heller. Du säger "berättelsen om kemiske assad", det låter som att du menar att Assad aldrig använt kemiska vapen. Här är en lista över användning av kemiska vapen i kriget i Syrien: https://en.wikipedia.org/wiki/Use_of_chemical_weapons_in_the_Syrian_Civil_War

En del händelser med väldigt svagt stöd, en del med väldig starkt stöd för att kemiska vapen har använts. En del av Assad-sidan, andra av hans motståndare.

Menar du att Assad inte har använt kemiska vapen tidigare i kriget så har du rätt mycket att motbevisa.
Citera
2018-04-25, 15:36
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns inget som säkert pekar på att de inte talade sanning heller. Du säger "berättelsen om kemiske assad", det låter som att du menar att Assad aldrig använt kemiska vapen. Här är en lista över användning av kemiska vapen i kriget i Syrien: https://en.wikipedia.org/wiki/Use_of_chemical_weapons_in_the_Syrian_Civil_War

En del händelser med väldigt svagt stöd, en del med väldig starkt stöd för att kemiska vapen har använts. En del av Assad-sidan, andra av hans motståndare.

Menar du att Assad inte har använt kemiska vapen tidigare i kriget så har du rätt mycket att motbevisa.
Nej, det vet jag inte. Oavsett tidigare bedrifter av assad så passar det nato berättelse att ta det för givet att han gasade douma och att nato gjorde åtminstone något för minska risken igen.
Denna händelse om den inte uppenbart motbevisas, kommer att fortsätta vara ett trumfkort för usa att plocka fram när de behöver det, bara bra då att lagt på lite extra skuld på Syrien med att säga att deras kemvapenkapacitet bombades.
Citera
2018-04-25, 17:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Nej, det vet jag inte. Oavsett tidigare bedrifter av assad så passar det nato berättelse att ta det för givet att han gasade douma och att nato gjorde åtminstone något för minska risken igen.
Denna händelse om den inte uppenbart motbevisas, kommer att fortsätta vara ett trumfkort för usa att plocka fram när de behöver det, bara bra då att lagt på lite extra skuld på Syrien med att säga att deras kemvapenkapacitet bombades.

Nu kom ju påståendet om en gasattack från olika människorättsorganisationer med verksamhet i Syrien. En av dessa var Union of Medical Care and Relief Organisations. Dessa hjälporganisationer uppskattade antalet döda till minst 70.

Bara för att jag ska förstå hur du tänker: Ska man förutsätta att en paraplyorganisation som denna, med mycket medicinsk personal, ljuger folk rätt upp i ansiktet? Eller ska man förutsätta att den talar sanning och då starta en utredning som undersöker omfattningen och skuldfrågan?

Känner du f ö till att den expertkommission som hela tiden varit verksam i Syrien saknar mandat att utreda skuldfrågan?
Citera
2018-04-25, 17:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Nu kom ju påståendet om en gasattack från olika människorättsorganisationer med verksamhet i Syrien. En av dessa var Union of Medical Care and Relief Organisations. Dessa hjälporganisationer uppskattade antalet döda till minst 70.

Bara för att jag ska förstå hur du tänker: Ska man förutsätta att en paraplyorganisation som denna, med mycket medicinsk personal, ljuger folk rätt upp i ansiktet? Eller ska man förutsätta att den talar sanning och då starta en utredning som undersöker omfattningen och skuldfrågan?

Känner du f ö till att den expertkommission som hela tiden varit verksam i Syrien saknar mandat att utreda skuldfrågan?
Du verkar så snurrig när det gäller syrien. Min text handlar om de påstådda kemfabrikerna som bombades.
Citera
2018-04-25, 18:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Du verkar så snurrig när det gäller syrien. Min text handlar om de påstådda kemfabrikerna som bombades.

Det vet jag inte om det är snurrigt om man undrar hur kritikerna tänker när det gäller dessa bombningar och dessas för- och efterspel.

Kände du till att de undersökande experterna saknar mandat att utreda skuldfrågan?

Detta är nämligen lite av en kärnfråga i sammanhanget. Den resolution som USA, och även Sverige, föreslog var nämligen tänkt att råda bot på detta. Skuldfrågan skulle utredas, man ställde krav på de olika fraktionerna i Syrien och man ville ha en tidsram för detta. (Utan tidsram blir nämligen inget gjort).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in