2018-04-23, 22:59
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGI93
Okej, ja, jag växte ifrån hans musik för ett par år sedan men det är klart att hans musik fortfarande betytt mycket för mig. Har en person betytt mycket för dig en gång i livet hänger det ju kvar resten av ditt liv. Jag slutade lyssna på Avicii när han började med country inspirerad musik, men ser han fortfarande som den person som betytt mest för modern dansmusik. Jag är för övrigt inte den enda som gör det. Zedd, Calvin Harris, Alesso, Kygo, mfl. stora världsartister menar att dom inte hade varit stora om Avicii inte fanns som inspiration. Jag personligen lyssnar inte på någon av dom nämnda producenterna längre, har gått vidare till mer underground house musik. Men, det är klart jag fortfarande respekterar producenterna, då dom en gång var dom jag lyssnade på och älskade.

Ni som säger att han inte betyder något, hela musikindustrin skulle skratta er i ansiktet, även era favoritmusiker.
”Underground house musik”. Via Avicii och andra ”respekterade producenter”. Tihi.
Citera
2018-04-23, 23:34
Avslutad
Expressen skriver "Aviciis hårda arbete blev hans uppgång och fall".

Han dog för att han levde på droger och alkohol. När en utländsk stjärna dör så skriver man gladeligen att det var drogerna, men är man svensk så skall det glorifieras osv.

En kollega på jobbet menade på att Avicci är lika stor som Michael Jackson
Citera
2018-04-23, 23:54
Medlem
Nu har jag inte hört ett skit av vad den här Aviici-killen gjort och tänker därför inte uttala mig om hans eventuella kvalitéer men vad jag vet är att medan flugor och trender på 90-talet, innan internet och äckeltelefoner, varade i något år med ringar på vattnet typ ett decennium därefter så är allting idag betydligt mer kortlivat. Allting går helt om intet i samma stund fundamentet upphör. Ingen pratar om Avicii om två år.

På sida ett jämförde någon med Kurt Cobain och att hans deprimerade självömkande stil varit bitvis stilbildande för vår samtid är i viss mån korrekt, men hade uppstått oavsett hans fjollerier - på samma vis kommer säkert framtiden vara en bit Avicii, hans genomslag måste rimligtvis hänga samman med någonting den unga generationen suktar efter.
Citera
2018-04-24, 03:30
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Man har plagierat konst i alla tider. Att påstå något annat tyder på att du själv inte är konstnär.
Kanske ska göra ditt monotona dagsverk, och inte ha massa proffisionella åsikter om saker du inte vet om?

Med det sagt, tror jag absolut att det Mozart och de andra klassiska kompositörerna gjorde var i en klass för sig och inte direkt jämförbart med Aviciis Men mytbildning och finslipat hantverk behöver inte korrelera. Vissa går till historien, andra inte.

Ja vissa gör monotona hantverk, andra inte. Vissa ur båda grupperna går till historien, andra inte. Naturligtvis är jag inte en plagierande konstnär. Jag försörjer mig på mitt monotona riktiga arbete som jag försöker förbättra samtidigt som jag finansierar en massa konstiga konstnärer via skatten. Att vara icke konstnär är inte en dålig sak som du insinuerar. Grejen med konst är just det, man får tycka en jävla massa utan att veta ett förbannat dugg.

Med det sagt så var det trist att killen dog 28 år ung. Men jag tror inte att han kommer gå till historien. Aftonslasken lär glömma honom inom en vecka eller två. De närmast sörjande fansen lär hänga i tråden i några månader och sedan kommer ni hitta en ny sensation som tilltalar er ickekultur.
Senast redigerad av Blundetto 2018-04-24 kl. 03:57.
Citera
2018-04-24, 06:03
Medlem
durtmeisters avatar
Föddes i första halvan av 90 talet och lyssnar mer house/edm än åt rock hållet men blev otroligt mycket mer berörd av att Spencer från linkin park dog nyligen.
Avici gjorde bra dängor men inte nyskapade på nått sätt.
Innan LP lyssnade jag inte på musik förutom på radio o kanske markoolio men LP introducerade mig till att musik kan vara en aktivitet inte bara en bakgtundssyssla.

Avici var sparsam med sina åsikter därför kommer ingen sörja honom på samma sätt som när "riktiga" världsstjärnor dör.
Citera
2018-04-24, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
”Underground house musik”. Via Avicii och andra ”respekterade producenter”. Tihi.

Har jobbat som dj i åtta år och lyssnat på elektronisk musik hela livet så har lite koll på vad som räknas som ug och inte. Men du har säkert bättre koll, precis som alla andra här inne xD
Citera
2018-04-24, 09:14
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGI93
Har jobbat som dj i åtta år och lyssnat på elektronisk musik hela livet så har lite koll på vad som räknas som ug och inte. Men du har säkert bättre koll, precis som alla andra här inne xD
Har lyssnat på elektronisk musik sedan 1981, gjort elektronisk musik 86-90, varit med när det begav sig som bäst i London, Manchester och Stockholm. Nåt mer?

OnT: Inget ont om personen Tim, jag vet att hans död lett litt stora frågetecken, inte minst bland barn.
Senast redigerad av itsurewasntme 2018-04-24 kl. 09:17.
Citera
2018-04-24, 10:54
Medlem
Avicii revolutionerade house genren och musiken överlag i framförallt västvärlden. Konceptet "Less is more"
Citera
2018-04-24, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Har lyssnat på elektronisk musik sedan 1981, gjort elektronisk musik 86-90, varit med när det begav sig som bäst i London, Manchester och Stockholm. Nåt mer?

OnT: Inget ont om personen Tim, jag vet att hans död lett litt stora frågetecken, inte minst bland barn.

Okej, så då har du också koll, varför drygar du dig?
Citera
2018-04-24, 13:20
Medlem
Tim Bergling (Avicii) - vad betyder dennes död för dagens generation?

om detta var den ursprungliga frågan?

det som avhandlats,

rikemansbarn, ingen riktig musik, knarkare, alkis, sjunger inte, etc.

Fan, Grabben blev ju världens bästa dj.

850 konserter, säg 20k per konsert i snitt? 17 miljoner människor letade sig till hans discouppträdanden.

ingen kan nånsin ifrågasätta att han inte fick en stor publik och de gillade hans musik.

folk frågar var beyonce är? vem fan bryr sig, en gång i alla tidningar, internet, bloggar etc så kanske folk vill bli anonyma, skaffa familj, kanske driva andra typer av företag.

Avicii levde pojkdrömmen och var samtidigt grym på att göra sin musik som folk verkade tycka om.

jag själv har haft svårt för Aviciis låtar, men jag är helt övertygad om att många musiker idag önskar de hade haft den ork och energi att ta fram sitt eget material, och det var väl där Aviciis styrka låg.

En duktig dj samplar ju annars andra musikers låtar och komponerar ihop dem i ett trevligt beats så folk orkar stå och hoppa till det.

ser man på aviciis konserter så var det en trevlig show och jag förstår att folk ungdomar uppskattar det.

att aviciis själv lyssnat igenom tusentals låtar för att sedan kunna sätta sina egna slingor, ljud etc är väl vad man kallar att inhämta inspiration.

är tämligen övertygad att många musiker som var stora idag spelat andras musik innan deras egen musik slog igenom.

beatles spelade ju mer i tyskland än hemma innan de slog igenom, queens som är kanske ett av världens största rockband lät ju bättre på slutet med sina gamla låtar än de gjorde i början med sina nya låtar, vet folk inte kommer hålla med mig där men det är min åsikt, båda versionerna är dock bra men musik utvecklas och är unikt för alla.

dagens generation om hans musik betytt något? inte för mig, men minst 17 miljoner människor har nog en åsikt om det.

att han inte var bred för den stora massan beror väl enkelt på att hans musik inte var till för den stora massan heller, utan för dem som gillade house. en country sångare gillas ju sällan av en hårdrockare, etc. dock så tycker ju en del om att lyssna på olika musikstilar.

ungdomar idag går på disco, sällan eller aldrig till danssalonger. dans idag räcker ju med att sträcka i händerna med en öl i handen och få ragg. har inget emot det och uppskattar det ibland, dock föredrar jag en tryckare där man kan prata med personen medans man dansar istället för att vara 1 av 10 killar som hoppar runt en enda tjej.

avicii var grym på house inget snack om saken, om han var grym på annat det får väl hans outgivna nya låtar avslöja.

Min respekt har han för att han gjorde sin grej och blev framgångsrik på det. de flesta här plockar väl gräs i parken och är avlönade av kommunen och är avundsjuk på människor som i allmänhet lyckas.

skall nu återgå till frågan om vad han betytt, jo jag tror avicii har betytt sköna minnen för alla som sett hans shower runt om i världen och där var nog avicii en klass för sig med blandade låtar av sina egna och andras.

såg hans dokumentär och true stories. 850 konserter på 6-7 år. killen bodde i flygplan, resor till och från arenor, omgiven av en skara vänner som höll han något så när flytande medans skrivbordsnissarna tyckte han skulle uppträda varje kväll.

när han ligger på sjukhus och skulle behöva redan där 1 till 2 års frånvaro ja det är bara förkastligt. hans egen vilja att inte svika fans tillsammans med företag som betalar förskott är väl den största boven. att han drack ett halvrör innan sina konserter och efter är väl för fan inget att klanka ner på.
att folk drogar med alkohol, knark och annat är ju inte synonymt enbart med housemänniskor. kolla på stureholmshaken i stockholm var 3e är ju påtänd framåt småtimmarna och de har nog inte ens ett schema i närheten av vad Avicii turnéschema var.

musikindustrin körde slut helt och hållet på avicii. vad han dog av spelar mindre roll, folk tillskriver sina egna sanningar på andras åsikter och den sjukdomen har de flesta i sverige oavsett vilken generation de föddes in i. dock dog han av ett helt meningslöst skäl.

Avicii var ett proffs på att göra houselåtar, grym dj som folk ville se, det är fakta. om housemusik finns om 10 år eller om nån ens lyssnar på hans låtar spelar mindre roll. han levde sin dröm och dog med den. det är fakta, sedan tror jag inte på självmord utan han verkade rätt levnadsglad.
Senast redigerad av Sigge27 2018-04-24 kl. 13:32. Anledning: stavfel
Citera
2018-04-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigge27
Tim Bergling (Avicii) - vad betyder dennes död för dagens generation?

om detta var den ursprungliga frågan?

det som avhandlats,

rikemansbarn, ingen riktig musik, knarkare, alkis, sjunger inte, etc.

Fan, Grabben blev ju världens bästa dj.

850 konserter, säg 20k per konsert i snitt? 17 miljoner människor letade sig till hans discouppträdanden.

ingen kan nånsin ifrågasätta att han inte fick en stor publik och de gillade hans musik.

folk frågar var beyonce är? vem fan bryr sig, en gång i alla tidningar, internet, bloggar etc så kanske folk vill bli anonyma, skaffa familj, kanske driva andra typer av företag.

Avicii levde pojkdrömmen och var samtidigt grym på att göra sin musik som folk verkade tycka om.

jag själv har haft svårt för Aviciis låtar, men jag är helt övertygad om att många musiker idag önskar de hade haft den ork och energi att ta fram sitt eget material, och det var väl där Aviciis styrka låg.

En duktig dj samplar ju annars andra musikers låtar och komponerar ihop dem i ett trevligt beats så folk orkar stå och hoppa till det.

ser man på aviciis konserter så var det en trevlig show och jag förstår att folk ungdomar uppskattar det.

att aviciis själv lyssnat igenom tusentals låtar för att sedan kunna sätta sina egna slingor, ljud etc är väl vad man kallar att inhämta inspiration.

är tämligen övertygad att många musiker som var stora idag spelat andras musik innan deras egen musik slog igenom.

beatles spelade ju mer i tyskland än hemma innan de slog igenom, queens som är kanske ett av världens största rockband lät ju bättre på slutet med sina gamla låtar än de gjorde i början med sina nya låtar, vet folk inte kommer hålla med mig där men det är min åsikt, båda versionerna är dock bra men musik utvecklas och är unikt för alla.

dagens generation om hans musik betytt något? inte för mig, men minst 17 miljoner människor har nog en åsikt om det.

att han inte var bred för den stora massan beror väl enkelt på att hans musik inte var till för den stora massan heller, utan för dem som gillade house. en country sångare gillas ju sällan av en hårdrockare, etc. dock så tycker ju en del om att lyssna på olika musikstilar.

ungdomar idag går på disco, sällan eller aldrig till danssalonger. dans idag räcker ju med att sträcka i händerna med en öl i handen och få ragg. har inget emot det och uppskattar det ibland, dock föredrar jag en tryckare där man kan prata med personen medans man dansar istället för att vara 1 av 10 killar som hoppar runt en enda tjej.

avicii var grym på house inget snack om saken, om han var grym på annat det får väl hans outgivna nya låtar avslöja.

Min respekt har han för att han gjorde sin grej och blev framgångsrik på det. de flesta här plockar väl gräs i parken och är avlönade av kommunen och är avundsjuk på människor som i allmänhet lyckas.

skall nu återgå till frågan om vad han betytt, jo jag tror avicii har betytt sköna minnen för alla som sett hans shower runt om i världen och där var nog avicii en klass för sig med blandade låtar av sina egna och andras.

såg hans dokumentär och true stories. 850 konserter på 6-7 år. killen bodde i flygplan, resor till och från arenor, omgiven av en skara vänner som höll han något så när flytande medans skrivbordsnissarna tyckte han skulle uppträda varje kväll.

när han ligger på sjukhus och skulle behöva redan där 1 till 2 års frånvaro ja det är bara förkastligt. hans egen vilja att inte svika fans tillsammans med företag som betalar förskott är väl den största boven. att han drack ett halvrör innan sina konserter och efter är väl för fan inget att klanka ner på.
att folk drogar med alkohol, knark och annat är ju inte synonymt enbart med housemänniskor. kolla på stureholmshaken i stockholm var 3e är ju påtänd framåt småtimmarna och de har nog inte ens ett schema i närheten av vad Avicii turnéschema var.

musikindustrin körde slut helt och hållet på avicii. vad han dog av spelar mindre roll, folk tillskriver sina egna sanningar på andras åsikter och den sjukdomen har de flesta i sverige oavsett vilken generation de föddes in i. dock dog han av ett helt meningslöst skäl.

Avicii var ett proffs på att göra houselåtar, grym dj som folk ville se, det är fakta. om housemusik finns om 10 år eller om nån ens lyssnar på hans låtar spelar mindre roll. han levde sin dröm och dog med den. det är fakta, sedan tror jag inte på självmord utan han verkade rätt levnadsglad.

Tack, ser detta som ett bra avslut på tråden.
Citera
2018-04-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hela den här housekulturen står för en destruktiv och sönderfallen samtid, känner mig inte alls hemma i det som landet blivit och vad dagens personer i min egen ålder sysslar med, helt isolerad och sen blir man kollad snett på för att man inte gillar Avicii eller Swedish House Mafia.

Kan du låta lite mer som en surgubbe som tiden sprungit förbi?

Dansbaneeländet, Dator/videovåldet, Pokemonförfasandet.. etc etc... Det enda som är gemensamt för dessa är att de som moralkrisar visar tydligt att deras bästa år har passerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in