Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Vad är hans bygge/idé?
Är det mer vi får ha tålamod och hålla tummarna?
Idén är ju att bygga ett spel med mer bollinnehav och istället för att som förr tjonga från Bjärsa upp mot Boman som ska hålla i tills Tobbe/Omarsson etc kommer löpande så ska vi spela oss fram mer.
Sedan att vi inte är där än är fullkomligt logiskt.
Tålamod är en dygd, vi får ta det lugnt nu under våren, vi har vunnit dom matcher man som ett lag som bör sluta "nedre mitten" ska göra och gjort okej insatser i två av tre förlustmatcher. Att vi inte rår på en guldkandidat på bortaplan är inget att hetsa upp sig för även om det är surt att torska varje gång såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
simonvp
Jag tror också absolut att Poya är en väldigt kompetent tränare. Frågan är väl bara om han kommer förses med kompetent material att jobba med? För det blir väldigt frustrerande om han ska trolla med knäna om inte Gren ger honom bra spelare att jobba med.
Sen är frågan vad Gbgs långsiktiga mål är? Topplag nästa år eller stabil mittenplacering även då? Vad är målet i år ens? Igen kommer då frågan om Gren är sportchefen att leda er dit. Det borde vara eran viktigaste fråga, inte om huruvida Poya är bra nog eller inte.
Kompetent material? Vi har det material vi har råd med helt enkelt, mycket utveckling på i stort sett alla håll i elvan även om tappen av Dahlberg, Engvall och troligen Mix kommer märkas.
Att inte Poya skulle kunna få något "topplags-material" visste han om och jag gillar att vi kör på den linje vi numera kör i form av yngre förmågor tillsammans med några få mer rutinerade i Tobbe, Emil och Seb.
Målsättningen denna säsong är att "sikta på topp sex". Dit tror jag inte vi når men tydligen står målet om guld senast 2021 kvar och med rätt utveckling på gubbarna kan det givetvis gå även om jag med handen på hjärtat kan säga att jag tror det blir tufft. Men mycket kan hända på dessa år.
Vad ska Gren göra annorlunda menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Det finns en smått märklig inställning i fotbollsdebatten. Så fort ett lag har en idé om att rulla boll och bygga eget spel, och sedan går lite knackigt, så försöker man sig på orsakssamband mellan resultaten och spelidén. Sällan görs samma kausalitetsresonemang gällande åt andra hållet, till nackdel för mer defensivt inriktade lag.
IFK Göteborg har haft ett väldigt svårt schema med på förhand två supertuffa bortamatcher, samt en sen förlust mot ett till synes mycket bra Bajen. Prestationerna är ungefär i paritet med att nå plats 6 till 10, så viss kritik är klart överdriven.
Tack för ett insiktsfullt inlägg.
Schemat är fortsatt tufft som jag varit inne på tidigare och om vi hade "slagit ut" dom matcher vi har kvar under våren över en hel säsong hade ingen klagat om ett lag på plats tio i en sluttabell inte vunnit en enda av dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Stahres första säsong inleddes katastrofalt, det var egentligen först på hösten det började funka något så när och då krigade sig laget upp till typ 8e plats, inför säsongen får man väl säga att vi även hade satsat rätt hårt med spelare som Gerzic, Sobralense och såklart, en av de bästa spelarna som vi haft på länge i föreningen, Farnerud.
Med tanke på hans historia med Gnaget så var det väl egentligen ett under att han överlevde året.
Edit: Slutade 7:a hans första år. Torskade med 5-0 mot Gefle. Det hade jag förträngt.
Det var inget kul på Strömvallen då...
Det Stahre gjorde efter den matchen var att vara totalt prestigelös och slänga sin idé åt skogen och istället börja kriga stenhårt för varje poäng för att vi inte skulle åka ur.