2018-04-22, 23:09
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Göteborg har haft ljusare tider.. Helt klart. Om man nu inte vore paranoid som supporter hade man kunnat luta sig tillbaka efter Silvas otroliga jävla mål. Milosevic och Jansson är väldigt kontrollerade och sistnämnda börjar verkligen likna ett fynd, grymt kul å se.

Sen är Olssons mål extremt fint det med. Skulle kunna skriva en hel bok om vilka som presterar svinbra för stunden men ska väl fokusera på det som är negativt.

-Yasin. Han försöker å försöker men det funkar inte, duglig rent tekniskt men i avslutsmomentet är han inte tillräckligt bra. Blev förvånad över att han starta idag med tanke på insatsen mot ÖSK, hade hellre velat se Silva och där hade man inte fel

-Skadesituationen. Det blir mer och mer bisarrt, först Sundgren som åkte på en propp i lungan för att sedan följas upp av Nisses hjärtfel och kort därpå bryter Nyholm benet, Ekstrand är sen tidigare "damaged-goods" så ingen skräll att han inte är tillgänglig, tack Norling för att du iaf meddelar att det handlar om en underkroppsskada och att han rehabar. Man varken vill eller behöver veta nåt mer än så. Tarik åker på en muskelskada och blir borta på obestämd tid och idag skadar Lundström knät och är det så att korsbandet är av kan vi glömma mer spel denna säsong, men ska man komma med nån amatörmässig prognos är han iaf borta fram till VM uppehållet. Synd som attan då han levererat väldigt bra under sin början. Och sist men inte minst Silva men ska det väl inte va nå större farligheter.

I övrigt känns allt jävligt schysst

Ja erat skadeläge är helt osannolikt (iaf i backlinjen). Får ändå säga att det är ruggigt imponerande att ni mer eller mindre demolerar Gbg trots detta. Yasin börjar som striker och avslutar som högerback, utan att vara särskilt svag. Bevisar att ni har en jävla bredd ändå. Och Robin Jansson verkar tyvärr vara ett jävla fynd ni har hittat...
2018-04-23, 01:51
Medlem
OleYellers avatar
Bajen är riktigt bra i år. Varför ens låtsas nåt annat? Man har underpresterat tidigare men nu fått in lite riktig ryggrad i laget. Junior är ju hur skön som helst och Hamad leder laget exemplariskt. Man har t o m skakat liv i Imad. Spännande bänk med etablerade lirare på det. Oroväckande i en Allsvensk säsong som jag ser som vidöppen med ett drabbat AIK och ett överskattat MFF. Inte alls bra.
Senast redigerad av OleYeller 2018-04-23 kl. 01:54.
2018-04-23, 08:26
Medlem
DikTs avatar
Har en liten fundering om detta med cmore:s "expected goals".
Bajen hade två 100-procents chanser som jag ser det i första halvlek mot Häcken (och gjorde 2 mål), detta om man ser till själva avslutslägena.
"Expected goals" visade (typ) 0,3 eller något i den stilen.

Alltså måste detta värde ta med mycket mer än själva "läget"!?
Ett friläge efter backsjabbel har alltså lågt expected goal värde. För att backar inte brukar sjabbla!? Lite skumt tycker jag.
Betyder det även att t.ex. en hörna alltid har samma värde, oavsett hur den slås och vad som sker på hörnan?

Någon som vet mer hur detta värde beräknas?
2018-04-23, 08:36
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Bajen hade två 100-procents chanser som jag ser det i första halvlek mot Häcken (och gjorde 2 mål), detta om man ser till själva avslutslägena.

Ett friläge efter backsjabbel har alltså lågt expected goal värde. För att backar inte brukar sjabbla!? Lite skumt tycker jag.
Betyder det även att t.ex. en hörna alltid har samma värde, oavsett hur den slås och vad som sker på hörnan?

När jag stött på det har det handlat om sannolikheten att det blir mål vid ett specifikt avslut. I detta fall handlar det om att 30% av avsluten när en anfallare är fri och utan stötande back mot målvakt blir det mål. Möjligen att man även beaktar vilken zon det sker i också. Baserad på ren statistik, finns företag man kan köpa denna data från.

I verkligheten skiljer sig ju situationerna mer utöver de statistiska. Får spelaren tjurrusa ikapp bollen? Hur stöter målvakt? Vilken fot avslutas det med + hur bra är spelaren på den foten? Vilken form har spelaren? Är spelaren en typisk måltjuv? Hur trött är spelaren? Finns en miljon aspekter svåra att mäta.
Senast redigerad av Tlagnoj 2018-04-23 kl. 08:42.
2018-04-23, 08:37
Medlem
Citat:

Fotbollskanalen hade en lång utläggning om det. Sitter på mobben så orkar inte leta men borde finnas där någonstans.
2018-04-23, 08:53
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Två riktigt snygga mål. Två jobbiga skador.

Vad håller Göteborg på med? Bygger nytt, men bygger vad? Väldigt stillastående både med och utan boll. När ni väl hade bollen verkade det som om ingen visste hur de skulle springa. Spelarna gav upp redan vid 1-0? Har Poya presenterat sin idé som ni ska ha tålamod med? Bollinnehavet var jämt (52_48) - ni hade 1 skott.

Vad man ska komma ihåg beträffande oss är att vi ifjol blev tia, och enligt dom flesta har vi en sämre trupp iår. Mer utvecklingsbar förvisso men likväl.
Vi kommer även tappa Dahlberg och troligen även Engvall och Mix senast till sommaren och Mix har ju varit en av våra bästa såhär långt. Dahlberg har vi ingen riktig backup för och även om Engvall inte är en fysisk jätte tillför han ändå tyngd framåt.
Det blir ett jobbigt år, speciellt med tanke på spelschemat under resten av våren. Vi kan ligga riktigt risigt till när det startar om i juli och det med en antagligen än sämre trupp.

Vi ska givetvis ha tålamod och jag tror fortfarande stenhårt på Poyas bygge, vi är trots allt bara i en uppstartsfas ännu och det finns saker att ta med sig från varje match.
Ska man vara positiv så har vi torskat en hemmapremiär mot Bajen via ett skitmål på slutet, en bortamatch i Östersund efter två drömmål av dom kommundopade och nu mot AIK away där vi var längst från seger såhär långt (inte ens nära) men där det varit intressant att se hur det blivit om vi inte åkt på ännu ett drömmål mot oss.

Vi ligger såhär långt över 1p/match som krävs för nytt kontrakt, det är ju alltid nåt!
2018-04-23, 09:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
När jag stött på det har det handlat om sannolikheten att det blir mål vid ett specifikt avslut. I detta fall handlar det om att 30% av avsluten när en anfallare är fri och utan stötande back mot målvakt blir det mål. Möjligen att man även beaktar vilken zon det sker i också. Baserad på ren statistik, finns företag man kan köpa denna data från.

I verkligheten skiljer sig ju situationerna mer utöver de statistiska. Får spelaren tjurrusa ikapp bollen? Hur stöter målvakt? Vilken fot avslutas det med + hur bra är spelaren på den foten? Vilken form har spelaren? Är spelaren en typisk måltjuv? Hur trött är spelaren? Finns en miljon aspekter svåra att mäta.

Men Niko hade ju ett friläge och ett läge där han rakade in bollen i öppet mål.
Kan ju inte ge 0,3 i expected goals om man ser till dessa 2 lägen. Låter helt orimligt.
Jaja, bara kuriosa...
2018-04-23, 09:22
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Kan ju inte ge 0,3 i expected goals om man ser till dessa 2 lägen. Låter helt orimligt.
Jaja, bara kuriosa...

Som sagt, frilägen blir mål mer sällan än vad man tror. Mål i öppen bur -> antagligen tar inte statistiken hänsyn till målvaktsplacering när avslut sker. Det blir dumt att använda den på sådana lägen.
2018-04-23, 11:20
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Jaja, bara kuriosa...

Som jag sagt tidigare är jag väldigt skeptisk till xG.

Nu kommer jag inte ihåg de exakta siffrorna från igår, men Bajen ska definitivt inte ha superlåga siffror för första halvlek.

Absolut ska Häcken ha högre än oss, det köper jag, men bortsett från målen har vi ett livsfarligt inspel efter 1 minut, Djurdjic bränner ett friläge på volley efter framspelning från Jille och Jille själv har ett skott som målisen gör en bra räddning på som föranleder hörnan vi kvitterar på. Lägg till några dassiga avslut från Tanko, Junior och Khalili på det också och vi borde ha skrapat ihop till helt ok siffror.

Och igen, siffrorna för xG är inte kompletta då de inte tar hänsyn till matchbild i övrigt, och vad jag förstår det som så tar de bara hänsyn till skotten i sig och inget annat.
2018-04-23, 12:05
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jo, ni är rätt bra i år men troligen inte fullt så bra som det ser ut. Känns som att ni tagit över Malmös välsignelse. Blir intressant att se hur det blir mot parkerade bussar när lag börjar ta er på allvar.

Med en aning oflyt istället så hade segrarna varit den hemma mot BP och straffmatchen mot Sirius. Kryss mot Norrköping och Göteborg samt torsk idag, vilket hade gett 8 poäng och en mer rimlig placering kring sjätteplatsen.

Tack och lov kommer vi få facit framöver och då visar det sig om ni var ett riktigt topplag eller om ni bara låtsades en period i början.

Länge sedan Allsvenskan var så här rolig.

Straffmatchen där Khalili drar iväg en projektil som kunnat gå på mål om inte Arvidsson blockat med handen, samt målchansutvisningen på Junior.

Peking hemma är det ju galet att vi inte avgör tidigare med tanke på spelövertaget vi har.

Gbg har vi kanske inget jättetryck i slutet, men vi går uppenbart för vinsten och fegspelar inte för krysset, vilket gav utdelning också.
2018-04-23, 12:22
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Som jag sagt tidigare är jag väldigt skeptisk till xG.

Nu kommer jag inte ihåg de exakta siffrorna från igår, men Bajen ska definitivt inte ha superlåga siffror för första halvlek.

Absolut ska Häcken ha högre än oss, det köper jag, men bortsett från målen har vi ett livsfarligt inspel efter 1 minut, Djurdjic bränner ett friläge på volley efter framspelning från Jille och Jille själv har ett skott som målisen gör en bra räddning på som föranleder hörnan vi kvitterar på. Lägg till några dassiga avslut från Tanko, Junior och Khalili på det också och vi borde ha skrapat ihop till helt ok siffror.

Och igen, siffrorna för xG är inte kompletta då de inte tar hänsyn till matchbild i övrigt, och vad jag förstår det som så tar de bara hänsyn till skotten i sig och inget annat.

Ja om det är så att xG bara tar hänsyn till platsen där avslut sker och inte alls bryr sig ifall det är öppet mål eller om 3 spelare blockerar avslutet på en halvmeters avstånd, då är det ju totalt meningslös statstik.
2018-04-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Vad man ska komma ihåg beträffande oss är att vi ifjol blev tia, och enligt dom flesta har vi en sämre trupp iår. Mer utvecklingsbar förvisso men likväl.
Vi kommer även tappa Dahlberg och troligen även Engvall och Mix senast till sommaren och Mix har ju varit en av våra bästa såhär långt. Dahlberg har vi ingen riktig backup för och även om Engvall inte är en fysisk jätte tillför han ändå tyngd framåt.
Det blir ett jobbigt år, speciellt med tanke på spelschemat under resten av våren. Vi kan ligga riktigt risigt till när det startar om i juli och det med en antagligen än sämre trupp.

Vi ska givetvis ha tålamod och jag tror fortfarande stenhårt på Poyas bygge, vi är trots allt bara i en uppstartsfas ännu och det finns saker att ta med sig från varje match.
Ska man vara positiv så har vi torskat en hemmapremiär mot Bajen via ett skitmål på slutet, en bortamatch i Östersund efter två drömmål av dom kommundopade och nu mot AIK away där vi var längst från seger såhär långt (inte ens nära) men där det varit intressant att se hur det blivit om vi inte åkt på ännu ett drömmål mot oss.

Vi ligger såhär långt över 1p/match som krävs för nytt kontrakt, det är ju alltid nåt!
Vad är hans bygge/idé?
Är det mer vi får ha tålamod och hålla tummarna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in