2018-04-23, 19:02
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Den musik han gjorde är något vansinnigt generisk och helt utan personlighet. Det var därför han blev så stor. Det är hans storhet - att göra något som inte sticker ut men tillräckligt bra så man orkar lyssna på.
Han betyder något i just detta ögonblick för dagens generation, men nästa vecka är han glömd och om 5 år tror många som stöter på hans namn på internet att han var med i SHM.
Citera
2018-04-23, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Den musik han gjorde är något vansinnigt generisk och helt utan personlighet. Det var därför han blev så stor. Det är hans storhet - att göra något som inte sticker ut men tillräckligt bra så man orkar lyssna på.
Han betyder något i just detta ögonblick för dagens generation, men nästa vecka är han glömd och om 5 år tror många som stöter på hans namn på internet att han var med i SHM.
Varför skulle någon komma ihåg SHM men inte Avicii?
Citera
2018-04-23, 19:35
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
För personer födda på sent 80-tal fram till milleniumskiftet är Avicii väldigt stor och lär förbli det en längre tid framöver.

Tror inte det är många 80-talister som ser Avicii i det ljuset idag.

90-talister och framåt lär det handla om, men även de kommer i slutändan att växa ifrån den typen av musik.
Citera
2018-04-23, 19:37
Medlem
MexicanTacoLords avatar
Det kommer inte påverka över huvudtaget, Avicii ses som en i mängden idag. Artister dör hela tiden i ung ålder. Se bara på Lil peep senast.
Citera
2018-04-23, 19:49
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EffinEjit
Varför skulle någon komma ihåg SHM men inte Avicii?
Därför att om 5 år har SHM gjort sin andra comeback och återförening och omnämns därför i de sociala media där dagens generation hänger 24/7.
Men SHM kommer även dom försvinna ut ut folks medvetande.
Citera
2018-04-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Tror inte det är många 80-talister som ser Avicii i det ljuset idag.

90-talister och framåt lär det handla om, men även de kommer i slutändan att växa ifrån den typen av musik.

Okej, ja, jag växte ifrån hans musik för ett par år sedan men det är klart att hans musik fortfarande betytt mycket för mig. Har en person betytt mycket för dig en gång i livet hänger det ju kvar resten av ditt liv. Jag slutade lyssna på Avicii när han började med country inspirerad musik, men ser han fortfarande som den person som betytt mest för modern dansmusik. Jag är för övrigt inte den enda som gör det. Zedd, Calvin Harris, Alesso, Kygo, mfl. stora världsartister menar att dom inte hade varit stora om Avicii inte fanns som inspiration. Jag personligen lyssnar inte på någon av dom nämnda producenterna längre, har gått vidare till mer underground house musik. Men, det är klart jag fortfarande respekterar producenterna, då dom en gång var dom jag lyssnade på och älskade.

Ni som säger att han inte betyder något, hela musikindustrin skulle skratta er i ansiktet, även era favoritmusiker.
Citera
2018-04-23, 20:01
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Jag är för övrigt inte den enda som gör det. Zedd, Calvin Harris, Alesso, Kygo, mfl. stora världsartister menar att dom inte hade varit stora om Avicii inte fanns som inspiration.

Du behöver inte rabbla andra namn för att validera din uppskattning av honom. Låt det vara din egen uppfattning. Du gör honom en större tjänst om du minns honom för hans eget arbete och ditt eget tyckande. Inte att han ska vara ihågkommen för vad en massa andra mer eller mindre kända personer tyckte om honom.

Han slog igenom stort som ung genpm hårt arbete, men saknade antagligen inspirationen och naturtalangen att ta klivet in i den högsta musikaliska sfären. Kanske hölls han tillbaka något av att vara DJ i den något egendomliga house genren.
Citera
2018-04-23, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Därför att om 5 år har SHM gjort sin andra comeback och återförening och omnämns därför i de sociala media där dagens generation hänger 24/7.
Men SHM kommer även dom försvinna ut ut folks medvetande.
Fair enough. Jag köper det argumentet.
Citera
2018-04-23, 20:30
Medlem
goosehunters avatar
Jag skulle vilja kalla Tim för producent. Och som detta var han mycket begåvad. Musik är något vi hör med våra öron. Det är således fullständigt ointressant om melodin kommer från en gitarr, dator, piano eller orgel. Att göra elektronisk musik är i allra högsta grad ett hantverk som bjuder på många nyanser och stora möjligheter till vitala och breda ljudbilder som inte ett klassiskt instrument kan motsvara på samma vis.

Avicii o dennes storhet är en fråga som endast en verklighetsfrånvarande idiot bemödar sig diskutera. Hans sörjs av en hel värld. Hans död var förstasidestoft på internationella stortidningar. Dom spelar hans melodier på kyrkklockor i tyskland, madonna skickar kondoleanser. Tycker du det verkar som att han inte var omtyckt?

Jag var inget avicii fan men så jävla dum i huvudet att man ifrågasätter hans storhet kan väl ändå ingen vara. Och lägg ner skitsnacket om elektronisk musik. Jag spelar gitarr själv men inte fan är det ett finare musikaliskt instrument än en dator. Ljud är bara ljud. En bra melodi är en bra melodi oavsett instrument.
Citera
2018-04-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Du behöver inte rabbla andra namn för att validera din uppskattning av honom. Låt det vara din egen uppfattning. Du gör honom en större tjänst om du minns honom för hans eget arbete och ditt eget tyckande. Inte att han ska vara ihågkommen för vad en massa andra mer eller mindre kända personer tyckte om honom.

Han slog igenom stort som ung genpm hårt arbete, men saknade antagligen inspirationen och naturtalangen att ta klivet in i den högsta musikaliska sfären. Kanske hölls han tillbaka något av att vara DJ i den något egendomliga house genren.

Tyckte du att jag validerade min uppskattning? Det gjorde jag rätt tydligt inte, när jag skrev att jag lyssnade på han mycket i min ungdom och att han har betytt mycket för mig. Vad menar du med den högsta musikaliska sfären? Är det något som just du bestämmer vilka som är med där eller? Herregud alltså... Vart får du allt ifrån? Ingen grundlig fakta i något argument, utan bara berättar saker som du "tycker" och får det att låta som en sanning. Skärp dig!
Citera
2018-04-23, 22:49
Moderator
HelgeBuks avatar
Sjukt vilken masspsykos det här dödsfallet har orsakat bland 90-talister. Om ett halvår är han bortglömd.
Citera
2018-04-23, 22:55
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpodejhej
Att jämföra Avicii med Kurt Cobain är sinnessjukt. Avicii var så generiskt det kan bli. Kurt Cobain hade iaf talang.
Avicii tog Tysk umpaumpa till en bred publik, på samma sätt som Kurt visade att det gick att få väldens teens att dansa till Black Flag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in