2018-04-23, 11:27
Medlem
Hej! Tänkte kolla med er andra som handlar med fonder.

Kör alla uteslutande med aktiefonder, eller har ni också blandfonder?

Undrar också hur mycket avkastning är ok per år i procent för att klassas som normalbra?
Citera
2018-04-23, 11:34
Medlem
SYSTEMexes avatar
Jag kör bara aktiefonder. Tycker räntefonder osv har så låg avkastning så drt är löjligt. Allt beror på hur länge du sparar dock. Vet du att du ska ha pengarna om en kort period är aktiefondrr kanske inte optimalt. Det blir mer gambling.

Mellan 5-10% avkastning brukar man räkna med
Citera
2018-04-23, 11:34
Medlem
Blandfonder brukar vara ett sätt för fondbolaget att ta ut högre avgifter. Då är det bättre att själv köpa en renodlad räntefond och en renodlad aktiefond. Troligtvis blir den totala avgiften i en sådan lösning lägre än om du köper en blandfond. Dessutom kan du själv styra den procentuella delen.
Citera
2018-04-23, 11:38
Medlem
Foruejsonlys avatar
Har bara rena aktiefonder. Har däremot funderat på om blandfonder är bra att ha i en nedgång och att man inte är så engagerad. En aktiefond måste ligga kvar i aktier även i en nedgång, en blandfond kan ”tajma marknaden” genom att växla över till större delen räntepapper i en nedgång?
Citera
2018-04-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
En aktiefond måste ligga kvar i aktier även i en nedgång, en blandfond kan ”tajma marknaden” genom att växla över till större delen räntepapper i en nedgång?

Det är nog mer hedgefonder som har sådana strategier. Blandfonder brukar ha fast procentuell allokering till olika delarna.
Citera
2018-04-23, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Jag kör bara aktiefonder. Tycker räntefonder osv har så låg avkastning så drt är löjligt. Allt beror på hur länge du sparar dock. Vet du att du ska ha pengarna om en kort period är aktiefondrr kanske inte optimalt. Det blir mer gambling.

Mellan 5-10% avkastning brukar man räkna med

Ok, har haft fonder I ca 2 år nu. Har en blandfond Transfer 70 bland annat via Swedbank där jag haft 7-8% i avkastning per år med en avgift på 0,50%. Har försökt komma fram till om den är bra, dvs avkastning i förhållande till risk och tycker att den har gått hyfsat med tanke på dessa parametrar? Eller är jag ute och cyklar?

Har:

Transfer 70 (Blandfond) 30%
Bas Mix (blandfond) 20%
KPA Etisk blandfond 2, 5%
Robur Ny teknik (aktiefond) 15%
Access USA (aktiefond) 15%
Access Asien (aktiefond) 7,5%
Spiltan Aktiefond (aktiefond) 7,5%
Citera
2018-04-23, 11:54
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Ok, har haft fonder I ca 2 år nu. Har en blandfond Transfer 70 bland annat via Swedbank där jag haft 7-8% i avkastning per år med en avgift på 0,50%. Har försökt komma fram till om den är bra, dvs avkastning i förhållande till risk och tycker att den har gått hyfsat med tanke på dessa parametrar? Eller är jag ute och cyklar?

Har:

Transfer 70 (Blandfond) 30%
Bas Mix (blandfond) 20%
KPA Etisk blandfond 2, 5%
Robur Ny teknik (aktiefond) 15%
Access USA (aktiefond) 15%
Access Asien (aktiefond) 7,5%
Spiltan Aktiefond (aktiefond) 7,5%

Jag skulle lagt mer pengar i globala aktiefonder. Just nu har du 50+ % inom sverige. Aktiefonder mot europa och globalt, då blandfonder har ganska dyr avgift. Det du har är inte dåligt, men jag hade gjort annorlunda.
Citera
2018-04-23, 11:59
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är nog mer hedgefonder som har sådana strategier. Blandfonder brukar ha fast procentuell allokering till olika delarna.

Hedgefonder kan, vad jag förstår, placera i vad som helst: kort, lång, råvaror, certifikat, terminer osv....

Villkoren för blandfonder skiljer sig, här är tex villkoren för robur bas mix:

Förvaltarna kan placera 25-75 procent av fondens tillgångar på aktiemarknaderna, 25-75 procent på räntemarknaderna som omfattar tillgångar av varierande kreditkvalité samt 0-20 procent i alternativa placeringar.

En sådan fond kan parera nedgångar på aktiemarknaden på ett annat sätt än vad en ren aktiefond kan göra!
Citera
2018-04-23, 12:48
Medlem
Citat:
Hedgefonder kan, vad jag förstår, placera i vad som helst: kort, lång, råvaror, certifikat, terminer osv....
Ja, alltså hedgefonder som grupp har alla möjliga olika villkor men varje enskild hedgefond har ju en enskild strategi som de följer. Det jag menade var att om man vill ha en fond där man upplåter till förvaltaren att avgöra hur stor exponering det är lämpligt att ha till aktiemarknaden vid en viss tidpunkt så finns det många hedgefonder som har just sådana strategier.

Citat:
Villkoren för blandfonder skiljer sig, här är tex villkoren för robur bas mix

Det var betydligt mer flexibelt än vad jag trodde!
Citera
2018-04-23, 15:18
Medlem
Kan någon ge ett bra tips på en bra Globalfond i så fall?
Citera
2018-04-23, 18:35
Medlem
Jag har Robur access global och MS INVF Global opportunity A i min vanliga portfölj. Sen 7e AP fonden och spilten investmentbolag global i PPM.

Läs på lite om global fonder och gör din egen bedömning. Lycka till
Citera
2018-04-23, 19:59
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Villkoren för blandfonder skiljer sig, här är tex villkoren för robur bas mix:

Förvaltarna kan placera 25-75 procent av fondens tillgångar på aktiemarknaderna, 25-75 procent på räntemarknaderna som omfattar tillgångar av varierande kreditkvalité samt 0-20 procent i alternativa placeringar.

En sådan fond kan parera nedgångar på aktiemarknaden på ett annat sätt än vad en ren aktiefond kan göra!

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, alltså hedgefonder som grupp har alla möjliga olika villkor men varje enskild hedgefond har ju en enskild strategi som de följer. Det jag menade var att om man vill ha en fond där man upplåter till förvaltaren att avgöra hur stor exponering det är lämpligt att ha till aktiemarknaden vid en viss tidpunkt så finns det många hedgefonder som har just sådana strategier.

Det var betydligt mer flexibelt än vad jag trodde!

Tror de flesta stora fondförvaltare (pensionsfonder, asset mgmts etc) erbjuder fonder där med någon form av asset allocation strategi, dvs man skiftas allokeringen mellan aktier/räntor. Finns givetvis även det bland hedgefonder också, men skull nog vilja påstå att det är vanligare att hedgefonder har ett mer specifikt fokus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in