Citat:
Ursprungligen postat av
8711
I just Yougov tror jag inte Sverigedemokraterna normalt är underskattade, utan att det är den nivån Sverigedemokraterna ligger på, vilket är siffror och ett valresultatet jag vore mycket nöjd med och glad för då det vore en mycket stor framgång med 22%+ i valet i september. S däremot tror jag ligger på kanske runt 25-26% och det varierar alltså från mätning till mätning men i stort har nog fler institut en överskattning gällande S än en underskattning. Så månadssnittet för S kan mycket väl vara en överskattning.
Jag tror Sverigedemokraterna ligger ungefär som Yougov har, alltså på 22,1%. S tror jag hamnar på 25-26% i valresultat. Bland deras allra sämsta val någonsin alltså. Samtidigt som Sverigedemokraterna mellan valen år 2014 och år 2018 ser ut att växa mer än någonsin, mer än mellan succévalen år 2010 och år 2014.
Tror nog att (SD) mycket väl kan vara underskattade i YouGov också. Visst kanske YouGov har det enklare än SIFO med flera då deras paneldeltagare litar på att de är anonyma men den stora grupp som inte är intresserade av varken undersökningar eller att delta i samhällsdebatten missar båda.
Då (S) är stora bland gruppen ointresserade slentrian väljare så bör de också kunna vara underskattade av YouGov.
Skall faktiskt bli spännande valvaka i år. Risken finns helt klart att jag har orealistiska förväntningar ( under 20% för (S) , över 20% för (M) och (SD) och (Mp), (L) ut). Man kan ju lika gärna argumentera för att de vanliga instituten borde bli bättre på att mäta (SD) nu när det är ett stort parti och därför också bör ha växt tillräckligt inom den grupp som faktiskt svarar på institutens frågor för att problemen skall lösas av viktningen.
Vi får se hur som helst. Spännnade kommer det att bli.