Citat:
Ursprungligen postat av
vokkb
Med Aviciis död tror jag att vi börjar se slutet på EDM som ett samtida fenomen och mer börjar beskriva den är perioden utifrån ett mer historiskt perspektiv som också kan analyseras i en visst kontext. EDM var i princip Obama-eran för den "mindre kultiverade" delen av befolkningen (gymkillar/tjejer som jobbar inom retail etc, yuccies som tillhör den lökiga delen av startup-livet och som inte hinner ha koll på musik, osv). Snart är den publiken vuxen och har landat i sina vuxna "Carpe Diem"-liv och där finns det inte plats för mycket mer musik än till vitt vin och Gambaräkor till Spotifys fredags-playlist. Det händer mycket inom andra elektroniska genrer som på starkare sätt målar vad som händer i kulturen idag, men EDM känns väldigt avlägset från den relevansen. Avicii tror jag kommer vara en tidskapsel och prisma som vi ser tillbaka med och kommer minnas en speciell era med.
Alltså, jag lyssnar inte mycket på musik, men när jag gör det så blir det främst klassisk musik. Tycker dock att detta översitteri hos många här är rätt motbjudande.
Personligen tycker jag inte om t.ex. Jimi Hendrix, Janis Joplin och Bob Dylan då deras musik mest låter som skrik och skrammel för mig. Jag uppskattar mer mild och melodisk musik t.ex. kyrkmusik eller Bach. Gillar även gammal folkmusik från olika Europeiska länder då jag tycker det låter vackert. Detta betyder dock inte att Jimi Hendrix är skit, uppenbarligen finns det ju människor som uppskattat hans musik (av någon anledning jag inte förstår). Det får man ju ändå respektera.
Tycker också Kurt Cobain mest skriker. Förstår heller inte varför han skulle vara "bättre" än Avicii, som någon användare tidigare skrivit i tråden. Avicii komponerade ju sin musik och skapade den från grunden. I slutändan tycker jag dock att bägge artister producerar skrammel, men som sagt, man får ju ändå respektera deras talang på något sätt.