Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Det går nog inte att jämföra en sådan som Avicii med äldre tiders superkändisar, just därför att vi lever i den tidsålder vi gör på 2010, och snart 2020-talet.
Allting går så fruktansvärt fort idag, och man byter stilar, intressen, utseenden och umgängen som man bytte byxor "på min tid" (och den ungdomstiden är inte mer än 15 år svunnen). Den ständiga uppkopplingen, jakten på 15 minutes of fame, behovet av att synas och exponera sig fortsätter bara att öka för varje ny generation.
Se på bilindustrin, modeindustrin, musik och utseendehysterin. Man faceliftar bilar mer eller mindre varje år. En ny modell vartannat år. Det som var coolt förra året kommer ingen ens ihåg året efter.
Det finns alla möjligheter att slå enormt stort, men det blir sällan någon ihållande grej av det hela. Jämför storheter från föregående årtiondens ungdomstider med dagens. Vem snackar ens om Justin Bieber i mars 2018? Beyonce, som var så otroligt upphausad för några år sedan, var är hon idag? När hörde man senast något om henne?
Det är andra tider nu. Musiker är inte populära i 10-15 år på raken, för att sedan behålla sin fanbase i 30-40 år efter det.
Beyonce framförde en av de mest uppmärksammade spelningarna på Coachella? (Och har varit mer eller mindre aktuell sen början av 00-talet). Och jo, det pratas fortfarande en hel del om Justin Bieber... Men, nog om det. Förutom att vi lever i en tid då saker förändras fortare lever vi även i en tid då nyheter och information filtreras och når ut till olika människor beroende på intressen och vad som dyker upp i ens personliga flöde, något som är ganska uppenbart i ditt inlägg.
Jag tillhör själv "Avicii-generationen" och trots att jag inte är något stort fan tycker jag ändå att det är skittråkigt att han gått bort. Att påstå att han inte hade någon talang (som många här i tråden gör) är inget annat än rent skitsnack och ärligt talat pinsamt.
Min personliga åsikt om hans musik, och vad jag tror gjorde att den påverkade så många, är att den besitter en blandning av komersialitet och texter med djupare innebörd. Min generation har vuxit upp med internet, smartphones, sociala medier och virtuella världar och identiteter. Vi letar och längtar efter autencitet och något som känns "äkta". Att, som Avicii gjorde i Hey Brother och Wake Me Up; mixa folk/country-musik med radiovänlig EDM var ett genidrag just för att det träffar precis den punkten.
Jag tror absolut inte att han kommer att vara bortglömd om en vecka sett till vilken enorm skara fans han haft över hela världen. Jag hoppas i alla fall inte det. Det är i alla fall, så vitt jag kan se, väldigt många som berörts av hans död och det säger ju något.