2018-04-21, 23:09
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Stakka Bo var 90-talets svar på Avicii.

Jaså, Sveriges mest spelade artist under 90-talet alltså?
Citera
2018-04-21, 23:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Jaså, Sveriges mest spelade artist under 90-talet alltså?

Han var väldigt populär och spelades mycket, men han var mest aktiv som producent åt andra artister, hans artisteri höll i några år. Numera gör regisserar han tv-serier och har gjort långfilm i USA.
Citera
2018-04-21, 23:23
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Han var väldigt populär och spelades mycket, men han var mest aktiv som producent åt andra artister, hans artisteri höll i några år. Numera gör regisserar han tv-serier och har gjort långfilm i USA.

Alltså inte 90-talets svar på Avicii...
Citera
2018-04-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejpodejhej
Att jämföra Avicii med Kurt Cobain är sinnessjukt. Avicii var så generiskt det kan bli. Kurt Cobain hade iaf talang.
Håller med. Han var DJ och spelade andra människors verk/musik.

Jag reserverar min åsikt med att jag förmodligen är alldeles för gammal och drogfri får att förstå hysterin omkring Avicii. Hur som helt tragiskt när människor dör så unga oavsett om dom är kändisar eller ej.
Citera
2018-04-21, 23:25
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Stakka Bo var 90-talets svar på Avicii.

Stakka Bo hade på sin höjd en låt som peakade på #13 i den engelska singellistan. Har svårt att se jämförelsen mellan honom och en av vår tids största artister.
Senast redigerad av -SchmergliN- 2018-04-21 kl. 23:28.
Citera
2018-04-21, 23:46
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Samt det faktum att mycket av den musik som är "inne" idag inte är lika sammankopplat med en subkultur eller livsstil som det var förr. Aviciis musik spelades förmodligen på varenda ungdomsfest på repeat, dånade från studentkomplex och resonerade i skallbenen på varenda jävel inne på klubben. (och lär nog fortsätta att göra i flera år framöver).

Men mer än så var det nog inte, han var inte en frontfigur för någon ungdomsrevolt, subkultur eller levnadsstil likt många andra stora musiker före honom.

Trots detta går det inte att förneka att han var väldigt talangfull och duktig på det han gjorde.

Absolut, du är helt klart inne på något här.

Jag tror inte heller att det går att få ungdomar, eller yngre vuxna, att idag förstå hur det var med sådant innan internet och smartphone-genombrotten. Världen är helt annorlunda idag än för bara 15 år sedan.
Citera
2018-04-22, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det går nog inte att jämföra en sådan som Avicii med äldre tiders superkändisar, just därför att vi lever i den tidsålder vi gör på 2010, och snart 2020-talet.

Allting går så fruktansvärt fort idag, och man byter stilar, intressen, utseenden och umgängen som man bytte byxor "på min tid" (och den ungdomstiden är inte mer än 15 år svunnen). Den ständiga uppkopplingen, jakten på 15 minutes of fame, behovet av att synas och exponera sig fortsätter bara att öka för varje ny generation.

Se på bilindustrin, modeindustrin, musik och utseendehysterin. Man faceliftar bilar mer eller mindre varje år. En ny modell vartannat år. Det som var coolt förra året kommer ingen ens ihåg året efter.

Det finns alla möjligheter att slå enormt stort, men det blir sällan någon ihållande grej av det hela. Jämför storheter från föregående årtiondens ungdomstider med dagens. Vem snackar ens om Justin Bieber i mars 2018? Beyonce, som var så otroligt upphausad för några år sedan, var är hon idag? När hörde man senast något om henne?

Det är andra tider nu. Musiker är inte populära i 10-15 år på raken, för att sedan behålla sin fanbase i 30-40 år efter det.

Beyonce framförde en av de mest uppmärksammade spelningarna på Coachella? (Och har varit mer eller mindre aktuell sen början av 00-talet). Och jo, det pratas fortfarande en hel del om Justin Bieber... Men, nog om det. Förutom att vi lever i en tid då saker förändras fortare lever vi även i en tid då nyheter och information filtreras och når ut till olika människor beroende på intressen och vad som dyker upp i ens personliga flöde, något som är ganska uppenbart i ditt inlägg.

Jag tillhör själv "Avicii-generationen" och trots att jag inte är något stort fan tycker jag ändå att det är skittråkigt att han gått bort. Att påstå att han inte hade någon talang (som många här i tråden gör) är inget annat än rent skitsnack och ärligt talat pinsamt.

Min personliga åsikt om hans musik, och vad jag tror gjorde att den påverkade så många, är att den besitter en blandning av komersialitet och texter med djupare innebörd. Min generation har vuxit upp med internet, smartphones, sociala medier och virtuella världar och identiteter. Vi letar och längtar efter autencitet och något som känns "äkta". Att, som Avicii gjorde i Hey Brother och Wake Me Up; mixa folk/country-musik med radiovänlig EDM var ett genidrag just för att det träffar precis den punkten.

Jag tror absolut inte att han kommer att vara bortglömd om en vecka sett till vilken enorm skara fans han haft över hela världen. Jag hoppas i alla fall inte det. Det är i alla fall, så vitt jag kan se, väldigt många som berörts av hans död och det säger ju något.
Citera
2018-04-22, 01:11
Medlem
Sovietdoges avatar
Avicii var stor men såklart inte legend status som 80 tals stjärnorna har

Avicii kan man säga var den som skapade country-housen och ja kommer fortfarande idag hur han på sin peak helt plötsligt bestämde sig för att testa något helt annat och spelade country house mixade låtar på stor scenen på ultra festival Miami
Det tog ett tag å sätta sig på folket men alla föll så småningom när ”wake me up” kom
2 andra sådana jag gillade var ”hey brother” och ”the nights”

Han var en del av att sätta Sverige på kartan i den elektroniska dans scenen och gjorde det väl
Ja tror för oss som var i samma ålder som han så blir det lite mer personligt för hans musik följde med en längs uppväxten
Det var mkt Avicii på klubbarna å i skolan å på gymmet osv

Han var väldigt musikaliskt begåvad även om många bara pratar skit om han

Det finns miljon tals människor som vill försöka slå igenom inom EDM men som aldrig kommer göra det eftersom de saknar det han hade

Det är just den musikaliska grunden som avgör allt i slut ändan oavsett hur teknisk kunnig man är
Känslan att kunna tonsätta saker ihop och skapa melodier, inte många kan detta på en proffesionell nivå

Det är detta som fått namn som Avicii å kygo att utmärka sig ur mängden
Senast redigerad av Sovietdoge 2018-04-22 kl. 01:22.
Citera
2018-04-22, 01:21
Medlem
I det stora hela så blir det inte mycket mer än en notis i musikhistorien.
Men samtidigt är det väl sant det som redan tagits upp här, dagens populärmusik är främst skapad för kommersiell framgång snarare än att vara nyskapande eller hållbar över tid.
När det gäller Tim så gjorde han åtminstone en hel del bra musik.
Till skillnad från de flesta andra artisterna som ligger på topplistorna nuförtiden.
99% handlar bara om sponsrad skivbolagsreklam.
Dvs skivbolagen väljer ut vilka som ska bli framgångsrika och sen inleder man massiva reklamkampanjer som går ut på att dessa ska höras och synas överallt, hela tiden, tills konsumenterna blivit så hjärntvättade att man tror att det man hör rent faktiskt är bra eller t.om. det bästa som finns just nu.
Tims musik må väl varken ha varit särskilt nyskapande eller ens genredrivande men ja.
I sammanhanget så krossade det ändå all den dynga vi lämnas kvar med i hans frånvaro.
Citera
2018-04-22, 01:32
Medlem
Dagens artister är producenternas målvakter. Tacka Gud för Daft Punk.
Citera
2018-04-22, 01:35
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
Han var ju defenitivt en av de som fick house bli stort och mainstream med levels. Men i.o.m att han tog ett sånt uppehåll och inte släpt någon musik så känns det som som han snart kommer vara mer och mer bortglömd. Även om han var en av ikonerna inom house, så finns det så många andra stora dj:s nuförtiden som kommer trycka honom åt sidan successivt. Han kommer alltid vara känd som den som gjorde levels, men tror inte han kommer vara jätte ihågkommen om typ 10 år tyvärr. Även om jag verkligen diggade honom
Just pausen kan jämföras med när 2pac eller kurtan dog. 2pac dog när han var på sin absoluta peak och alla undrade hur mycket mer bra musik han hade kunnat göra. Kurtan spelade live och var i musiksvängen hela tiden fram till sin död. Avicii peakade runt 2013 och hade ej spelat på över 2 år 2018. Det kan snarare jämföras med om 2pac hade dött 2001 istället för 1996 efter 2 år utan att synas alls. En jäkla skillnad.
Citera
2018-04-22, 02:45
Medlem
Champinjonens avatar
Dagens generation? Vad fan skulle det ens betyda?

För övrigt är Kurt Cobain inte ens den bästa grunge-musikern. Skulle vilja påstå att Nirvana var det sämsta grunge-bandet under 90-talet. Att jämföra Avicii med Kurt är väl på så sätt ganska rättvist. Bådas musik var radiodängor som tilltalade de flesta. Tror att Avicii kommer bli ihågkommen, men inte som ett musikaliskt geni, precis som Kurt inte blivit ihågkommen för det. Hade Kurt fortfarande levt hade vi alla glömt bort Nirvanas storhetstid.
Senast redigerad av Champinjonen 2018-04-22 kl. 02:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in