Resultat: Flashback - Bättre förr eller nu?
Förr
65,25%
2191 röster
Nu
13,19%
443 röster
Vet ej
21,56%
724 röster
2018-04-22, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VarMansPost
Alternativ till Flashback - rörande diskussioner i forumform - finns som sagt inte idag.

Lite intressant i sig faktiskt.

Förr fanns i alla fall ett antal mindre diskussionsforum, nischade i specifika ämnen, dessa är mer eller mindre borta idag av nån anledning...

Sociala medier som Facebook och Twitter gör sitt: frågan är hur mycket?

Flashbacks storhet ligger nog mycket i att vara såsom det nu är, att utvecklas konservativt och återhållsamt, att forumet förändras med måtta.
Bra inlägg, sakligt och sansat. Om vi ponerar att FB en dag upphör att existera: Kanske är det så att något annat liknande - först då - ser dagens ljus? Kanske vill ingen satsa på ett sådant så länge som FB finns...typ, att det känns som att det blir svårt att konkurrera mot en så pass etablerad sajt.
Citera
2018-04-22, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Okey.. Censur.... Om JAG VÄLJER BORT DIG= inte censur!

Personligen vill jag kunna välja bort troll och idioter som du!

Detta skulle höja min upplevelse av FB men minska trollens (som du) upplevelse av FB!
Men du tog dig tid att skriva ett svar ändå, det är nyttigt för dig att läsa inlägg från andra än din bögkrets
Citera
2018-04-22, 01:38
Medlem
Folk orkar inte med alla nazister på flashback. Där finns förklaringen.
Citera
2018-04-22, 01:38
Medlem
pinger99s avatar
För lite transparens i modereringen gör att man drar sig för att skriva något som kräver en större insats.
Det kan ju tas bort utan någon eftertanke eller förklaring.
Trådar slängs istället för att sammanfogas.

Bättre då med självmodererande forum (Reddit) där enbart mer flagranta regelbrott motiverar moderatorsåtgärder.

Tror inte ett dugg på att sociala medier har tagit över någon större roll från Flashback.
Flashback's styrka sitter i anonymiteten.
Citera
2018-04-22, 01:39
Medlem
Törnskatans avatar
Citat:
Som det är nu måste jag se ett totalt osammanhängande inlägg av dig! Om jag hade möjligheten att sätta dig på "mute" efter läst dina inlägg och sedan fattat beslutet att du är dum/idiot/troll dvs:
Haft möjligheten att slippa se dina idiotier!

Detta skulle få mig att bli mer aktiv på FB!

Denna lilla sak har sabbat FB, De betalda trollen och de via vårt sociala skyddsnäts betalda trollen har en underbar tid här och vi andra går till andra sidor..

Så är det för mig med. Knappt varit inne här efter den möjligheten försvann. Det är en pina att behöva stå ut med användare som micro113 . Tidigare var läsningen mycket behagligare här på forumet då man enkelt kunde blockera dylika spammare av värdelösa inlägg.
Citera
2018-04-22, 01:45
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PKsluddret
Men du tog dig tid att skriva ett svar ändå, det är nyttigt för dig att läsa inlägg från andra än din bögkrets
Nää men tack för ett bra svar som visar varför! Tack igen!

Nu kan detta kanske tolkas som OT men jag tycker detta svar hör till TS frågeställning och varför vi behöver funktionen "mute" igen!

Om jag kunde sätta denna idiot på ignore så hade denna inte stört diskussionen mera.. Rätt talande..
Citera
2018-04-22, 01:48
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Törnskatan
Så är det för mig med. Knappt varit inne här efter den möjligheten försvann. Det är en pina att behöva stå ut med användare som micro113 . Tidigare var läsningen mycket behagligare här på forumet då man enkelt kunde blockera dylika spammare av värdelösa inlägg.
Hoppas det är flera medlemmar som uppmärksammar denna "detalj" som orsak!
Citera
2018-04-22, 01:56
Medlem
Citat:
Nää men tack för ett bra svar som visar varför! Tack igen!

Nu kan detta kanske tolkas som OT men jag tycker detta svar hör till TS frågeställning och varför vi behöver funktionen "mute" igen!

Om jag kunde sätta denna idiot på ignore så hade denna inte stört diskussionen mera.. Rätt talande..
Men det kan du inte, du tvingas fortfarande läsa det jag skriver, verkligheten utan filter suger
Ville bara säga det, så att du vet. Nu kan du återgå till packandet
Citera
2018-04-22, 02:01
Medlem
TeenageFanclubs avatar
Flashback har till stora delar varit min uppväxt, har hängt runt och läst på forumet sen jag var 14 år. Det största skälet, för min egna del, varför forumet känns dött är nog att min förståelse för världen är större än när jag började läsa. Jag får inget utbytte av att läsa på Flashback, jag lär mig ingenting längre. Om det beror på att forumet har blivit sämre eller om att jag har växt i från forumet det vet jag inte.

Det största utbytet jag får och den viktigaste debatten på forumet just nu tycker jag har förts i just sådana här trådar, meta-trådar. Just för att det är viktigt för Flashback själva att förstå varför forumet är viktigt:
Det är ett sätt för människor att få utlopp i den frustrerande värld vi lever i. I både små och stora frågor.

De senaste åren har de stora frågorna fått ta alldeles för stor plats på forumet, det viktigaste för forumet själva har varit att ha en sansad och modererad debatt i forum som Politik: Inrikes och ABoK. Både Flashback själva och deras egna medlemmar har glömt bort den vardagliga delen av Flashback, att engagera sig, skriva och lyfta fram dessa delar i aktuella ämnen. De bästa Flashback-trådarna har enligt mig lyft de små funderingarna man har i vardagen, som sedan spårar ut i massa olika perspektiv eller ett stort samarbete; White trash-tråden, Terje-tråden, tråden med renen, mee too-trådarna. Det här forumet kan verkligen bli elektriskt ibland.

Sen hjälps det inte att massa nissar ska komma in i trådar de inte alls har intresse av och bara spy ut skit för att de har ett behov av de måste säga nånting, lex: Avicii-tråden.
Citera
2018-04-22, 02:04
Medlem
167-steg-kvars avatar
Jag minns fortfarande hur jag med stor tillförsikt såg internetkulturen organiskt och sunt växa fram.
Min generation skapade den - jag var en del av den.

Många av oss körde fortfarande med våra IRC-klienter - vi hyllade Napster och Flashback.
Vi tillhörde de goda.

Sedan sålde Metallica ut sig åt judiska intressen och Napster avrättades med stor effektivitet. IRC gick sotdöden tillmötes.

Kvar stod Flashback - som ett ensamt brinnande ljus i mörkret. Men något har hänt.
Något mörkt, dystert, osunt och sjukt har smugit sig in i Flashbacks själ.

En våt svullen tillrättalagd filt av osund modereringskultur har sakta över tid förgiftat detta forum.
Det är så ägarna uppenbarligen önskar och vill ha det.

Varsågoda Flashback - Ni rör er allt närmare mot irrelevansens epicentrum. Ni har full kontroll över flödet och dess innehåll inte bara sett från perspektivet makronivå utan ned till minsta lilla mikronivå.

Flashback har idag blivit ett systemkontrollerande organ bland många andra organ. Det är trist, tråkigt. Men lika fullt verkligt.

______
Citera
2018-04-22, 02:05
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PKsluddret
Men det kan du inte, du tvingas fortfarande läsa det jag skriver, verkligheten utan filter suger
Ville bara säga det, så att du vet. Nu kan du återgå till packandet
Nä. Om jag läser mindre på FB, vilket tråden handlar om! Är du idiot? (sorry för frågetecknet då vi alla vet svaret!)
Citera
2018-04-22, 02:06
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Samma gamla diskussion om och om. Det finns ett enkelt svar. Modereringen är bortom undermålig. Dessutom kan man inte ta bort inlägg man skrivit. Det är klart att stämningen blir uppskruvad då.

Modereringen är helt absurd. Konsekvensen är att seriositeten suddas ut. Det verkar mer som regel än undantag att folk skapar en massa trollkonton och bara skiter på alltihopa. Folk verkar bara vilja avreagera sig här. Åldersnivån verkar ligga på en bottennivå. Jag tycker det verkar vara få som läser det andra skriver.

Ägaren vill väl ha det så för att han tror att det blir mer pengar ju oftare det klickas.
Här tror jag du slår huvudet på spiken. Är övertygad om att en tydligare moderering skulle lösa en stor del av problemet. Att läsa en tråd med ett intressant ämne innebär numera att man får ägna 75% av lästiden åt att sålla bort en massa trams, nervärderande och vilda spekulationer som endast bidrar till förvirring och i längden irritation.

Visst, trams kan ibland vara kul och hjälpa till att liva upp stämningen men oftast rör det sig tyvärr om uppenbara osanningar som endast saboterar trådarna. Till slut tröttnar man. För jävla synd är det.
Senast redigerad av Old-Crow 2018-04-22 kl. 02:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in