2018-04-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Anledningen skulle väl vara ett dementerande att isoleringen inte hade varit total.
Mest troligt vet dom inget om denna diskussion alls.
Citera
2018-04-21, 21:52
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mest troligt vet dom inget om denna diskussion alls.

Vilka?
Citera
2018-04-21, 21:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att han är pensionär.

Ja vilket som. Han kanske aldrig reflekterat över barnen speciellt innan detta hände, om de var hemma eller inte och varför de var hemma isåfall. "De tjoade i poolen och såg som vanligt ut i mellandagarna" ekar ju lite av "Men hur skulle jag kunna veta?!?"
Citera
2018-04-21, 22:03
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Jag har funderat på hur det hela började. Började det med att A blev hemmasittare?
Men eftersom det förde med sig en skam att föräldrarna misslyckades med att få iväg A till skolan, omvandlades det till att handla om en fysisk åkomma som A drabbats av.

Hittade den här intressanta artikeln om hemmasittare. Där beskrivs att det är ett svårforskat område där det är svårt att ringa in orsaker men att en del beror på psykiska ångestsymptom som separationsångest, social fobi mm.

Men jag hittade även den här beskrivningen:

”En grupp som är mer i riskzonen än andra är elever med Aspergers syndrom. Inga studier bekräftar visserligen att andelen elever med Asperger är större bland hemmasittarna. Men det är rimligt att anta att det är så eftersom personer med Asperger ofta har svårt med att förstå sammanhang, tolka sociala koder och planera framåt, förklarar Elisabet von Zeipel, pensionerad specialpedagog och expert på Asperger.

– Detta skapar en ständig osäkerhet för de här barnen. De blir därför mer stressutsatta i skolan. Stress under lång tid kan leda till utbrändhet, säger Elisabet von Zeipel.”

https://specialpedagogik.se/svarforskad-franvaro/

Stress kan leda till utbrändhet. Kronisk trötthet? Hade A odiagnostiserad Asperger?
Asperger kan ärvas och att syskon också drabbas av samma syndrom är ingen ovanlighet.
Stress är inte en orsak till ME. Däremot till utmattningssyndrom. Gäller att hålla isär det där. Däremot har du helt rätt i att barn med asperger ”lättare” kan bli sk hemmasittare. Det beror på att skolmiljön är så påfrestande för en del. Att de helt enkelt inte klarar av det utan att få hjälp. Av skolan. Och av Bup. Med tex elevassistent och anpassat schema.
Barn med asperger får också oftare depression. Då behöver de få hjälp med det. Med tex medicin och stödsamtal. För att kunna komma tillbaka till skolan. De har också ofta ADD med.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-04-21 kl. 22:06.
Citera
2018-04-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Skojar du? Vi är knappt ens en handfull som tror på polisens info. Dom flesta tror att H var mild och oskyldig som ett lamm. Det var den kantiga O som avrättade sin familj på grund av astrologi, spelberoende, pedofili, narcissim, försäkringsbedrägeri, urkundsförfalskning, misslyckad karriär, dålig livskvalitet och psykopati. Han var hård, kantig och lik Tom Cruise.

Jag tolkar detta som att dessa tror att Hanna var den som var "icke-drivande" dvs att hon blev hjärntvättad och manipulerad av Oskar till att i samförstånd med honom döda barnen. Visst finns det några som tror att Hanna var helt oskyldig och kanske även några som tror att Oskar var helt oskyldig. Det finns även de som tror att Hanna var den som var drivande och hjärntvättade och manipulerade Oskar.

Men jag tror att de flesta inser att eftersom en av de få saker polisen gått ut med är att föräldrarna i samförstånd gjort detta, så är just den uppgiften tämligen tillförlitlig. Om än obehaglig, ofattbar, makaber osv, så är detta basen vi har att förhålla oss till, just eftersom det är en av de få saker polisen gått ut med. De flesta begriper nog att man då är tämligen säker på just den saken. Undantag finns förstås men att dessa skulle vara i majoritet håller jag inte med om.

Men som sagt, nu lämnar jag just denna diskussion för vi ser olika på saken och tolkar det olika.
Citera
2018-04-21, 22:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Så där kan man bara resonera om man är rationell och driven av att syna alla fakta och vända på stenarna, innan man godtar dem som sanningar.

Eller acceptans inför att man väldigt ofta inte kommer att kunna veta någon exakt sanning. Utan får nöja sig med good enough.
Citera
2018-04-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Jag har funderat på hur det hela började. Började det med att A blev hemmasittare?
Men eftersom det förde med sig en skam att föräldrarna misslyckades med att få iväg A till skolan, omvandlades det till att handla om en fysisk åkomma som A drabbats av.

Hittade den här intressanta artikeln om hemmasittare. Där beskrivs att det är ett svårforskat område där det är svårt att ringa in orsaker men att en del beror på psykiska ångestsymptom som separationsångest, social fobi mm.

Men jag hittade även den här beskrivningen:

”En grupp som är mer i riskzonen än andra är elever med Aspergers syndrom. Inga studier bekräftar visserligen att andelen elever med Asperger är större bland hemmasittarna. Men det är rimligt att anta att det är så eftersom personer med Asperger ofta har svårt med att förstå sammanhang, tolka sociala koder och planera framåt, förklarar Elisabet von Zeipel, pensionerad specialpedagog och expert på Asperger.

– Detta skapar en ständig osäkerhet för de här barnen. De blir därför mer stressutsatta i skolan. Stress under lång tid kan leda till utbrändhet, säger Elisabet von Zeipel.”

https://specialpedagogik.se/svarforskad-franvaro/

Stress kan leda till utbrändhet. Kronisk trötthet? Hade A odiagnostiserad Asperger?
Asperger kan ärvas och att syskon också drabbas av samma syndrom är ingen ovanlighet.

Aspergers föds du med och föräldrar och omgivning borde märkt det långt tidigare än vid 11 års ålder.
Citera
2018-04-21, 22:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Anledningen skulle väl vara ett dementerande, att isoleringen inte hade varit total.

Elli09 har dementerat det flera gånger
Citera
2018-04-21, 22:17
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Aspergers föds du med och föräldrar och omgivning borde märkt det långt tidigare än vid 11 års ålder.
Det brukar märkas tydligare när det krävs mer av dom i skolan. Och det gör det i den åldern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns ingen elvaåring som vill spela samma vals i tre månader. Man måste försöka göra inlärningen stimulerande och variationsrik. Det är ingen skillnad på att lära sig spela piano eller nåt annat. Man måste försöka vara pedagogisk och göra det lustfyllt.

Ditt påstående stämmer möjligtvis för yngre barn. Började själv spela tidigt, hade stycken jag spelade i månader, det var helt frivilligt. Jag älskade dom.
Underskatta inte ett musikaliskt barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200

Nja, flickor kan vara mer svårdiagnosticerade då de kan lära sig det sociala samspelet, är lugnare, kan ha samma intressen som jämnåriga (dock mer intensivt) osv så ibland kan de få diagnosen sent.
Citera
2018-04-21, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller acceptans inför att man väldigt ofta inte kommer att kunna veta någon exakt sanning. Utan får nöja sig med good enough.

Sant, men bara först efter att man vänt på stenar och rationellt synat fakta kan man komma till någon slags bedömning där good enough kan vara en. Hoppar man över de första avgörande stegen är det lätt att spelberoende psykopataliens deluxe with cream and sugar on the top och blödande affischer blir good enough.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-21 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in