2018-04-20, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Även Oskar

OK. Du svarade aldrig på frågan om du bodde i Bjärred? Jag tänkte närmast då på att du noterade tavlan och fick för mig att du bara strosade förbi och noterade den.

Det var inte viktigt att veta.
Citera
2018-04-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Kan fyrkanten Oskar varit så fäst vid Hanna att han inte ville leva om hon försvann?
Jag tror Hanna och Oskar var fästa vid varandra. Men vet förstås inte. Det är vad jag tror. Hanna litade på Oskar märkte jag men även Oskar på Hanna.
Citera
2018-04-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK. Du svarade aldrig på frågan om du bodde i Bjärred? Jag tänkte närmast då på att du noterade tavlan och fick för mig att du bara strosade förbi och noterade den.

Det var inte viktigt att veta.
Nej jag sa ” jag ska köra dit el åka dit ”. Bor inte i samma kommun
Citera
2018-04-20, 18:04
Medlem
Citat:
Familjen skulle aldrig kontakta Socialförvaltningen
Om skolan inte gjort det, familjen inte gjort det ... hur kom det sig då att soc hade haft en kontakt? Tror du?
Citera
2018-04-20, 18:08
Medlem
Citat:
En sak är klar: pianolärarinnan kontaktade inte Socialförvaltningen. Om E. Höglund ringde efter dådet och frågade Lomma kommun hur det var så tror jag inte att Lomma kommun skulle svara på en sån fråga.

Nej, där har du nog rätt, det vore snarast ett tjänstefel. Icke förty så skriver EH det i sin blogg.
Man kanske inte kan lita helt på det som står där. Så kan det förstås vara.
Citera
2018-04-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om skolan inte gjort det, familjen inte gjort det ... hur kom det sig då att soc hade haft en kontakt? Tror du?
Vet inte. Är du säker på att E Höglund skriver så för det är ingen uppgift som hon fick av pianolärarinnan.
Jag undrar om det var släktingar till Hanna som gjorde det. Men vi vet inte ens om nån överhuvudtaget kontaktade Socialförvaltningen.
Citera
2018-04-20, 18:13
Medlem
Citat:
Nej jag sa ” jag ska köra dit el åka dit ”. Bor inte i samma kommun

OK. Alla kan inte bo i Bjärred. Tack.
Citera
2018-04-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Det har pratats lite om Oskars syster här i tråden. Jag undrar om det är någon som kort skulle kunna beskriva henne - utan att för den skull outa namn, och ingen känslig information - mer i termer av personlighetsdrag. Han hade ingen bror i livet, stämmer det? Någon som känner till hans pappas personlighetsdrag?

Du har väl hängt med i tråden så du vet vad som stått om systern. Tre år äldre än O. Producent för
SR Naturmorgon. Enligt deras hemsida är hon utbildad biolog, stort intresse i naturen och naturupplevelser. Övriga intressen bland annat fiol, sång, qigong.

Enligt Facebook så gillar hon - förutom natur och djur - "Alternativ vård för psykisk ohälsa",
"Diamond Life Meditation Center", "Mundekullafestivalen". Mundekulla verkar vara ett Retreatcenter, enligt skribent Elli09 var även H och flickorna dit någon gång.

Har skrivits tidigare att de hade en yngre bror, som gick bort endast 3-4 dagar gammal. Elli09 har även nämnt det i något inlägg. (Det var en skribent som lyckats hitta att han var begravd i Jönköpings län, trots att familjen kommer från Bromma.)

Så något ytterligare känner jag inte till.
Citera
2018-04-20, 18:16
Medlem
Nu läste jag EH blogg . Jag kan inte se att hon nämner Soc. Ni som ser det , skriv här var ni ser det. Jag missade det.
Sen är det lite luddigt uttryckt när det gäller hemundervisningen. Pianolärarinnan kände inte till att hemundervisning planerades för Moa då hon hade kontakt med Moa. Det fick hon veta efter dådet. Det var synd att det blev felciterad el missuppfattat av E H
Citera
2018-04-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Ja, det är därför man inte ska släppa detta.

Det här med orosanmälan och vad en sådan skulle ha kunnat leda fram till:
Generellt sett så har skolan begränsad insyn i hemmet. Socialtjänsten har andra möjligheter att ta reda på hur barnens situation ser ut. De kan också hämta in information från sjukjournaler, säger Ingela Roxenby.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qn7j91/kommunen-skarper-rutinerna-efter-morden-i-bjarred
Skolorna hade endast läkarintyg respektive intyg, de hade inget annat än så på flickorna+ pappans regelbundna redogörelser för flickornas medicinska status.

Endast läkarintyg? Om de hade ett giltigt läkarintyg, så får väl vare sig rektorn eller soc friskförklara dem hur som helst. Den typen av helbrägdagörelse har Försäkringskassan ensamrätt till.
Citera
2018-04-20, 18:19
Medlem
Citat:
Vet inte. Är du säker på att E Höglund skriver så för det är ingen uppgift som hon fick av pianolärarinnan.
Jag undrar om det var släktingar till Hanna som gjorde det. Men vi vet inte ens om nån överhuvudtaget kontaktade Socialförvaltningen.
Jag skulle gissa att Lomma kommun vid ekonomisk genomgång upptäckt det höga beloppet som hemundervisningen kostade kommunen.
Och därefter gett socialförvaltningen i uppdrag att kontakta familjen för att se om det var ett rimligt krav av föräldrarna att få hemundervisning till båda döttrarna.
Citera
2018-04-20, 18:20
Medlem
tryckeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Precis... Konstigt också att inte vilja avvakta över sommaren för att se om och hur flickorna blev stärkta av ledighet.
Varför krångla till det.
Om orsakssambanden finns inom gruppen är kontrollen och vetskapen också där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in